در گفت وگوي «مشعل» با مديرعامل شرکت گاز خراسان رضوي مطرح شد:

طراحي جديد خودروهاي 194  ايده اي براي مهار فوري حوادث

جواد آرياني   با هدف خدمت رساني هرچه بهتر و بيشتر به مردم، شرکت ملي گاز ايران، طرح استفاده از خودروهاي امدادي را به مرحله اجرا گذاشته است. نيروهاي امدادي در کنار اين خودروها نقشي حياتي در زندگي روزمره مردم ايفا مي کنند. در حال حاضر شرکت گاز خراسان رضوي با تاسي از دستورات مديرعامل شرکت ملي گاز ايران مبني بر خلاقيت و نوآوري موفق شده با طراحي جديد و بهره گيري از به روزترين چيدمان، در کمترين زمان، خدمات شرکت گاز را به مردم تقديم کند. در ارتباط با خودروهاي جديد امدادي 194، اطلاعات بيشتري را در گفت و گو با سيد حميد فاني، مديرعامل شرکت گاز استان خراسان رضوي کسب کرده ايم که در ادامه مي خوانيم:

  مشهد؛ مبتکر خودروهاي جديد امداد 194

مديرعامل شرکت گاز استان خراسان رضوي درباره خودروهاي جديد امدادي مي گويد: پيش از اين خودروهاي امدادرساني شرکت ملي گاز پيکان وانت بود که به دليل ضعيف بودن اين خودروها و اتاق نامناسب؛ شرکت ملي گاز استان بعد از مدتي در پيمان هاي خود آنها را به تويوتا تک کابين و دو کابين تبديل کرد. خودروهاي تک کابين در پيمان هاي جديد براي خدمت رساني صبح و عصر و خودروهاي دو کابين به دليل فضاي بيشتر در حمل تجهيزات و همکاران، براي انجام اموري از قبيل تعويض شيفت ها و خدمت رساني سه شيفته (شب کاري) مورد استفاده قرار مي گرفت. وي مي افزايد: اما تغيير خودروهاي پيکان وانت به تويوتا و حتي بهره گيري از خودروهاي دو کابين، شرکت گاز استان را در خدمت رساني به مردم راضي نکرد و تلاش خود را براين گذاشت تا بتوانند خدمت رساني هرچه سريع تر و کامل تري به مشترکان خود داشته باشد؛ از اين رو به طراحي ماشيني پرداختيم که در آن امدادگر به راحتي و سهولت، در کمترين زمان خدمات شرکت را ارائه دهد.

ضرورت احداث اتاقکي براي  دسته بندي تجهيزات

فاني در ادامه افزود: در ماشين هاي قبلي امدادي شرکت گاز، سقف ها يا از برزنت بود يا از پوششي آکاسيوي استفاده شده بود که با کوچکترين ضربه اي مي شکست و آب به داخل آن نفوذ مي کرد. اين نفوذ آب باعث زنگ زدگي و خرابي بسياري از وسايل مي شد. به طور مثال بسياري از آچارها زنگ مي زد يا حتي ابزاري مانند تيغه هاي لوله بر، که در لحظه حادثه بسيار مهم و اساسي است، از بين رفته بود يا اينکه چون وسايل با نظم خاصي چيده و جانمايي نشده بودند، جست وجو و پيدا کردن آنها امداد رساني را با تاخير روبه رو مي کرد؛ اين موارد شرکت را برآن داشت تا به طراحي خودرويي بپردازد که در آن وسايل و تجهيزات دسته بندي شده باشند.

طرحي براي مهار هرچه سريع تر حوادث

وي مي گويد: همان طور که مي دانيد، نظم و انضباط در امدادرساني، حرف اول را مي زند و بايد مورد توجه بسيار قرارگيرد. با طراحي اتاقک جديد براي خودروهاي 194، جداسازي اتصالات و ابزارها شکل گرفت. با اين طراحي امدادگران در پيدا کردن ابزارها ديگر زمان را از دست نمي دهند و مي دانند که هر يک از وسايل کجاست. حتي با تعويض شيفت ها ديگر اين نگراني وجود ندارد که ابزار جابه جا شده باشد، زيرا جاي هرکدام از وسايل مشخص شده است و بعد از استفاده، مجدد در جاي قبلي جانمايي مي شوند. در طراحي جديد، نقشه ها جاي گيري مناسبي دارند و ديگر آسيب نمي بينند. کپسول ها در چند ثانيه برداشته مي شوند و جا نمايي نوار زرد و تابلوهاي راهنما به خوبي انجام شده است. ناگفته نماند که در گذشته اين تابلوهاي راهنما به دليل جانمايي نامناسب، دچار خدشه و حتي آسيب ديدگي جدي مي شدند تا حدي که هشدار را نمي توانستند به مردم منتقل کنند. امروز به کارگيري خودروهاي امدادرساني جديد در مهار حوادث با نظم و صرفه جويي در زمان نقش بسزايي داشته است.

پنجه در پنجه مشکلات!

مديرعامل شرکت گاز استان خراسان رضوي در ادامه با اشاره به اينکه مشهد پيشتاز و مبتکر کابين هاي جديد است؛ مي افزايد: بعد از اينکه طرح کابين ها را در شهرک صنعتي با کارشناسان مطرح و آن را پياده سازي کرديم؛ متوجه شديم که يکي از شرکت هاي گاز استاني نيز، خودرويي با اين ويژگي ها طراحي کرده و به نمايش گذاشته است. اين زماني بود که ما از خودروي جديد طبقه بندي شده بهره برداري مي کرديم و در منطقه دو مشهد، خدمت رساني انجام مي شد. حتي روي بدنه خودروها نيز، شعارها و هشدارهاي مرتبط نقش بسته بود. اين جريان خدمت رساني به راحتي ادامه نيافت و مشکلاتي به وجود آمد، از قبيل اينکه هزينه هاي بالايي براي اجراي کابين ها وجود داشت که در پيمان ها بايد اين بودجه تامين مي شد و از طرفي راهنمايي و رانندگي نيز به طرح جديد ماشين ها اعتراض داشت که چرا ثبت نشده است. اين مشکلات سبب شد طرح کمي به حاشيه برود، اما امروز با تلاش هاي فراوان، بسياري از مشکلات برطرف شده و طي نامه هايي از راهنمايي و رانندگي خواسته شده است که اين خودروهاي امدادي به رسميت شناخته شود و بودجه هاي پيماني نيز تامين شد. با پشت سرگذاشتن اين مراحل، اميدواريم شهروندان شاهد خدمت رساني همگاني خودروهاي امدادي و امدادگران شرکت ملي گاز در کمترين زمان با بهترين کيفيت باشند.

ما هيچ وقت خسته نيستيم؛ هيچ وقت...

 

   سيد حميد فاني؛ مديرعامل شرکت گاز استان خراسان رضوي

 همه ما روزانه واژه «خسته نباشيد» را ناخواسته براي بيان ادب و احترام نثار يکديگر مي کنيم؛ در حالي که به عقيده اکثر کارشناسان علم روان شناسي ، گفتار و شنيدار اين جمله، موجب جذب خستگي و بي حالي در افراد مي شود. حتما مي دانيد كه انرژي بي حد و مرز است. يعني اگرهمين  الان با فردي در تهران با لبخند صحبت کنيم، قابليت انتقال انرژي خوب را به او داريم. ولي اگر عبوس و گرفته باشيم، تمام انرژي روز شنونده تحت شعاع يک صحبت کوتاه بد قرار مي گيرد. «خسته نباشيد» دراصل خستگي را به ياد ما مي آورد و ناخودآگاه احساس خستگي را بيشتر مي كند. اما اگر به جاي آن از يك عبارت مثبت استفاده شود نه تنها نيروي از دست رفته، ترميم و خستگي جسم از بين مي رود بلكه نيروي مثبت و سازنده اي در فرد به وجود مي آيد. خداوند در جهان نکته منفي و بد خلق نکرده است. اين نبود خوبي است که باعث خلق بدي مي شود و به ما از نبودن خوبي خبر مي دهد. پس چه بهتر به جاي بد بگوييم ناخوب. هر گاه ذهنتان را از امواج منفي (افکار، کلام، عادات و... ) تخليه کنيد، آنگاه شاهد هجوم شادي و آرامش در زندگي و کار خواهيد بود.  شرکت گاز خراسان رضوي با بهره گيري از نيروهاي متعهد و متخصص در مسير رشد و توسعه اي قابل ملاحظه قرار دارد. موفقيت هاي پي در پي در بخش هاي مختلف شرکت و ديدگاه مديران کلان کشوري و محلي مهر تاييدي بر اين ادعاست. روزانه اقدامات آينده ساز بسياري به دستان پرتوان همه شما عزيزان در حال انجام و پيگيري است. اين امر نيازمند تقويت بنيه روحي و سلامت رواني مديران و کارکنان مجموعه است. از همين رو ضمن خداقوت به همه شما سروران و همکاران گرامي در واحدهاي مختلف شرکت اعم از ستادي تا دورافتاده ترين نقاط استان درخواست مي کنم از همين لحظه واژه نااميد کننده و خستگي آور «خسته نباشيد» را کنار گذاشته و به جاي آن از جمله زيباي «خداقوت» که در دين مبين اسلام به آن توصيه شده، استفاده کنيد.

چراکه ما هيچ وقت خسته نيستيم؛ هيچ وقت...

يادمان باشد «خداقوت» رمز موفقيت سازماني ماست. اين انرژي مثبت را به يکديگر منتقل كنيم.

 

 

مشکلي که سخت او را آزرده بود، بحث مسائل حقوقي کارکنان بود: «دوستان رسمي ما از نظر حقوقي در وضعيت بهتري هستند و از مزاياي بيشتري نسبت به قراردادي ها برخوردارند؛ اما من منکر وجود مشکلات براي آنها نيستم، چرا که آنها هم از نظر روحي تحت فشار هستند و اين 14 روز براي آنها هم با مشکلات زيادي سپري مي شود؛ ولي از منظر حقوقي نسبت به قراردادي ها مشکلات کمتري دارند.

يکي ديگر از مشکلات عدم اعمال سمت براي افرادي است که در آن سمت فعاليت مي کنند و از نظر حقوقي، مزاياي آن سمت به آنها تعلق نمي گيرد. به صورتي که افرادي هستند که در چارت، سمتي به آنها داده شده، ولي در آن سمت نيستند و وقتي ما بخواهيم سمت بالاتري را بگيريم، مي گويند جا براي سمت فعلي نيست.

بنده هم که 4 سال است حفار هستم، در مسائل حقوقي، کمک حفار برايم رد مي شود.»

وقتي از مشکلات جسمي ناشي از کار طاقت فرسايش پرسيدم، در جوابم گفت:« از مشکلات جسمي اين کار ناشنوايي تدريجي به خاطر صداي زياد دستگاه ها و ضعيف شدن چشم به دليل هفت روز شب کاري است؛ اما همه افراد در اين شرايط سخت با علاقه کار مي کنند و انتظار دارند مسئولان مشکلاتشان را مرتفع سازند.»

او يک در خواست حداقلي داشت: «در خواست حداقلي اين کارکنان ايجاد مکان هاي ورزشي است؛ چرا که هيچ وسايل تفريحي براي کارکنان در نظر گرفته نشده است.»از خانواده اش برايم گفت، از نگراني و دلشوره هايي که وقتي ماموريت است، به سراغش مي آيد: «مشکلات خانوادگي زياد است. در اين 14 روز تمام زحمات بر دوش همسرم است. به خاطر در دسترس نبودن تلفن و نداشتن تماس، اگر مشکلي برايشان ايجاد شود، بايد منتظر باشند که من تماس بگيرم. نداشتن تماس تلفني و نبود اينترنت باعث مي شود که ما به طور کامل از خانواده بي خبر باشيم.از نظر تربيت هم گاهي وجود من براي آنها ضروري است؛ اما همسرم مجبور است به جاي من کارها را انجام بدهد که مشکلات درسي و مدرسه فرزندان از اين دسته از مشکلات است.»

مراحل پيگيري مسئولان را جويا شدم که با دلخوري از آنها ياد کرد: «در دو مرحله روانشناساني به منطقه آمدند و فرم هايي به کارکنان دادند و مشکلاتشان را نوشتند؛ اما ترتيب اثر داده نشد.»

 اگر مسئولان يک روز بيايند و فقط دو ساعت کار کارکنان را در شرايط سخت ببينند، شايد بيشتر به مشکلات رسيدگي کنند. من از مسئولان مي خواهم که بيايند و از نزديک شاهد سختي کار ما باشند.»

نکته اميدوار  کننده حرف هايش اين بود: «در 20 سال گذشته، معضل اعتياد بسيار به چشم مي خورد، اما در حال حاضر اين مشکل ديگر وجود ندارد.»

وقتي از او خواستم که حرفش را از تريبون «مشعل» به مسئولان بگويد تنها يک جمله گفت: «مشکل سمت کارکنان را حل کنند.»

***

اما بنابر نبود شرايط براي ارتباط مستقيم کارکنان با مشاوران، سئوالات اساسي آنها را با مجيد جزايري، روانشناس باليني در ميان گذاشتم که پاسخ آنها را مي خوانيد:

 

آقاي مزرعه درباره مشکلات تربيت فرزندان پرسيدند:

تربيت فرزنداني که مدتي از وجود يک والد محروم هستند، دو راه حل عمده دارد:

يکي اينکه پدر و مادر زماني که مي خواهند قاعده و قانوني را در خانواده حاکم کنند، در درجه اول با يکديگر هماهنگ باشند؛ چرا که طبق شرايط خانوادگي، فرهنگي و اقتصادي قوانيني را که براي خود تعريف مي کنند، بايد مورد تاييد هر دو طرف باشد و حتي اگر لازم مي بينند، آنها را يادداشت کنند تا وقتي اعمال مي شود، فرزندان بدانند اين قوانين از سوي دو طرف اجرا مي شود تا در نبود يک والد، فرزندان فرمانبردار باشند.

راه حل دوم اين است که هر کدام از والد ها که مدتي حضور ندارد، حتما در طول روز با فرزندان به صورت تلفني در تماس باشد و از حال آنها مطلع شود. اين ارتباط نبايد قطع شود.شايد ارتباط حضوري و فيزيکي ميسر نباشد، اما ارتباط تلفني مي تواند کمک کننده باشد.

پاسخ پرسش آقاي مقدسي درباره چگونگي رفتار وکنترل خشم در برابر خانواده:

 اين مشکل در افرادي که در مناطق عملياتي کار مي کنند، طبيعي است و بايد خانواده تا حدي با آن کنار بيايند و فرد اقماري هم بايد از طريق روش هاي خودآگاهي در مواقع خشم، خود را کنترل کند، همچنين از اطرافيان بخواهد در اين مواقع به او يادآوري کنند تا فرد بتواند به خودش آگاه شود. پس تذکر همدلانه و دوستانه مي تواند تا حد زيادي کمک کننده باشد.

اما در مورد پرخاشگري، روش هايي وجود دارد تا افراد بتوانند برخشم خود غلبه کنند که يکي از اين روش ها اين است که در زمان پرخاشگري، از محيطي که در آن عصباني شده اند، براي دقايقي دور شوند و آنجا را براي هر مقدار که احتياج دارند، ترک کنند و حتي همسر به صورت دوستانه اورا دعوت به ترک محيط کند که اين پرخاشگري، به بحث و گاه دعوا منجر نشود.