ویژگی های خانواده موفق از نظر اسلام

10نکته معرفتی برای همسران

از دیدگاه اسلام انسان ها از لحاظ ویژگی ها، توانایی و استعدادها متفاوت از یکدیگر هستند. بر این اساس در نظر گرفتن این تفاوت ها را نیز در تربیت فرزندان در خانواده دارای اهمیت می داند. از نمونه های مختلف و متنوع احادیث و هزاران شواهد معتبر دیگر نقلی در اسلام، می توان به نقش اهمیت خانواده از دیدگاه اسلام پی برد. اسلام سعادت و شقاوت فرد را تحت تاثیر خانواده چه در دوران قبل از تولد و چه بعد از تولد می داند. در این مطلب می کوشیم تا برخی از نکات مد نظر معارف اسلامی را درباره شکل گیری یک خانواده موفق بیان کنیم.

 گذشت و اغماض

از میان توصیه هایی که اسلام به زن و شوهر کرده، گذشت و اغماض هر یک از لغزش ها و کج خلقی های دیگری و چشم پوشی و نادیده گرفتن اشتباه ها و خطاهای یکدیگر در درجه اول قرار دارد.

 بهترین نام

اسلام می خواهد همواره تنور عشق و محبت و صفا و صمیمیت میان زن و شوهر گرم باشد، از این رو توصیه می کند با واژه ها و نامی یکدیگر را صدا کنند که همسر خیلی خوش دارد.

 سلام کردن

زن و شوهر در سلام گفتن به همدیگر پیشی بگیرند. هنگام وارد شدن به خانه با صدای بلند و با خوشرویی و نشاط و محبت آمیز سلام بگوید و موقع بیرون رفتن از خانه، با همان کیفیت خداحافظی کند، حتی هنگامی که از خواب بیدار می شوند، به همدیگر سلام کنند.

 پیشواز و بدرقه رفتن

لازم است که زن هنگام بیرون رفتن شوهر او را بدرقه و مرد نیز با نشاط با همسرش خداحافظی کند. موقع داخل شدن به خانه به استقبال شوهرش رود و اگر چیزی خریده، از دستش بگیرد وخدا قوتی به او بگوید. شوهر نیزخسته نباشید بگوید و از کارها و زحماتش قدردانی و تشکر کند. 

 سخن محبت آمیز

گفت وگو و پرسش و پاسخ زن و شوهر باید مؤدبانه، محبت آمیز و صمیمی باشد و در برابر کلمات تند و خشنی که گاه از همسر خود می شنوند، متانت، حوصله و بزرگواری نشان دهند.

 نظافت و تمیزی

اسلام برای دلگرم شدن زنان به زندگی و جلب محبت آنان به مردان توصیه می کند که لباس و سر و وضع خود راتمیز و اصلاح کنند؛ مسواک بزنند و آراسته و پاکیزه باشند. پیامبر اکرم(ص) در این باره می فرمایند: «گروهی از مردان بنی اسرائیل چنین نکردند، در نتیجه زنان شان ازآنان دلسرد شدند و با گرایش به نامحرم به زنا رو آوردند».

 آرایش و پیرایش همسران

اسلام به زنان توصیه می کند که خود را برای همسران در منزل زینت و آرایش کنید و با لباس و آرایش در زیباترین چهره و قیافه نزد شوهران جلوه گری کنید تا همسرانتان به زنان نامحرم دل نبندند.

 همچنین نیز بانوان را از ظاهر کردن آرایش و پیرایش شان نزد نامحرم نهی کرده است. امام صادق (ع) فرمود: «سزاوار نیست که زن هیچ گاه، حتی در پیری و کهنسالی، بدن خود را بدون زینت گذارد، اگر چه با آویزان کردن گردن بندی باشد، چنان که سزاوار نیست (چشم و ابرو ) دست آنان بدون رنگ باشد».

 تهیه هدیه و سوغات

زن و شوهر لازم است به بهانه های مختلف زمینه فراهم کردن خوشحالی همدیگر را فراهم سازند، مثلاً در سالگرد تولد، ازدواج ، یا اعــیاد مذهبی و هنگام بازگشت از سفر با تهــیه هدایا و سوغات اسباب خوشحالی همدیگر را فراهم کنند.

 عیب پوشی و رازداری

یکی از ویژگی های همسران شایسته و وفادار، رازداری است. زن و شوهر باید حافظ اسرار یکدیگر باشند، چنان که قرآن می فرماید «لباس» یکدیگر باشند و عیب ها و ضعف ها و کمبودهای زندگی را برای دیگران اگر چه نزدیک ترین فرد باشد نقل نکنند. بدانند افشای عیب و اسرار همسر خیانت تلقی می شود. خداوند یکی از همسران پیامبر(ص) را به خاطر افشای سر همسرش مورد نکوهش و ملامت قرار می دهد و در صورت تکرار وی را به طلاق تهدید می کند.

 

اظهار محبت ها و دوستی ها

زن و شوهر باید بدانند که روی کــره زمیــن نزدیــک تر از همسرش کسی نیست، پس اگر سعادت و خوشبختی می خواهند، لذت و صفای زنـــدگی می طلبــند، غمخــوار و دلــسوز یکدیــگر باشنــد و محبــت ها را از درون دل خــود به زبان جاری و محبت و علاقه قلبی خود را ابراز کنند.

 

نگین فرزانگی شیعه

نهم آذر ماه روز بزرگداشت شیخ مفید، عالم متعهد و اندیشمند فرزانه شیعی است. در میان دانشمندان اسلامی، بزرگانی یافت می شوند که در پیشرفت احکام الهی در جوامع تاثیر بسیار داشته، آثاری جاویدان از خود به جای گذاشته اند؛ شیخ مفید، در شمارچنین دانشمندانی جای دارد.

 تاریخ شیعه، سرشار از افتخارات بسیار و تحولات چشمگیر است؛ تحولاتی که به دست عالمان متعهد و فرزانگان اندیشمند پدید آمده است. در این میان سده چهارم هجری فتح ‏الفتوح تاریخ شیعی است. روزگاری که مردی بزرگ و اندیشمندی سترگ «دایرةالمعارفی جامع» از معارف اسلامی تدوین کرد که نزدیک به پنجاه سال، پرچمدار عرصه ‏های علمی، فکری و فرهنگی مسلمین شد. سرانجام کار به جایی رسید که دوست و دشمن زبان به تمجید او گشودند و قلم به تعریف او برگرفتند و او را «مفید» لقب دادند. محمدبن محمد بن نعمان معروف به شیخ مفید در یازدهم ذیقعده سال ۳۳۶ ه. ق در بغداد به دنیا آمد.

او از کودکی به فراگیری علوم اسلامی روی آورد و هوش و استعداد سرشاری از خود نشان داد. جاذبه فوق ‏العاده و پشتکار فراوان شیخ مفید، موجب گرایش فاضلان بسیاری به حوزه درس وی و تالیف آثار گران‏بها و ارزشمند شد. تالیفات شیخ مفید را تا 200 کتاب گفته‏ اند که شرح عقاید صدوق، المُقَنَّعَه، الاعلام، امالی، ارشاد و ده‏ها اثر گرانبها از آن جمله‏ اند.در عرصه فقه کتبی مانند «المقنعه»، «الاعلام»، «المسائل الصاغانیه»، «جوابات اهل الرقه فی الأهله و العدد» در زمینه علم کلام و عقاید کتاب هایی مانند «اوائل المقالات»، «شرح عقاید صدوق»، «اجوبه المسائل السرویه»، «نکت الأعتقادیه» و کتب «الفرائض»، «الکلام فی دلائل القرآن»، «وجوه اعجاز القرآن»، «النصره فی فضل القرآن»، «البیان فی تألیف القرآن»، الافصاح»، «الایضاح»، «الارکان» و «الارشاد» را در زمینه های گوناگون قرآنی، اخلاقی و تاریخی به نگارش درآورده است.

 در عظمت علمی مکتب شیخ مفید وجود شاگران ممتازی چون«سیدمرتضی»، «سیدرضی»، «نجاشی»،«شیخ طوسی» و غیره است که هر کدام از بزرگان و ستون های علمی شیعه محسوب می شوند، کافی است.

 بینش افروزی و دانش آفرینی وی به همراه آگاهی از اوضاع دشمنان و اطلاع از جهان اطراف او را سلسله جنبان نهضت فکری و علمی در قرن چهارم هجری کرد. وی مورد تحسین و احترام بزرگان اهل تسنن از قبیل ابن حجر عسقلانی، ابن عماد حنبلی، شافعی و دیگران بود.

شیخ طوسی درباره او در الفهرست می نویسد: «محمد بن محمد بن نعمان، معروف به ابن المعلم (ابوالعلی معری این لقب را به وی داده)، از متکلمان امامیه است.در عصر خویش ریاست و مرجعیت شیعه به او منتهی شد. در فقه و کلام بر هر کس دیگر مقدم بود. حافظه خوب و ذهن دقیق داشت و در پاسخ به پرسش ها حاضر جواب بود. او بیش از ۲۰۰ جلد کتاب کوچک و بزرگ دارد.»

 برخی گفته اند لقب «مفید» را علی بن عیسی معتزلی در عهد جوانی، در نتیجه مباحثه با وی به او داد. سرانجام، شیخ مفید این رادمرد علم و عمل و اسوه تقوا و فضیلت بنا بر روایت ها، در سوم ماه رمضان سال ۴۱۳ ق در ۷۷ سالگی به دیدار معبود شتافت و پس از اقامه نماز توسط سیدمرتضی، در حرم امام موسی کاظم (ع) در کاظمین به خاک سپرده شد.