افزایش فروش خودروهای برقی؛ تهدیدی برای آینده بازار نفت

آیا بازار نفت باید نگران افزایش سرسام آور فروش خودروهای برقی باشد؟

جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا در ماه اوت سال 2021 میلادی فرمانی اجرایی برای برقی کردن (خودروهای برقی با باتری، سلول سوختی و پلاگین هیبریدی) نیمی از خودروهایی که در سال 2030 میلادی به بازار عرضه می شود، صادر کرد. این اقدام که گازهای گلخانه ای متصاعد از خودروها و کامیون ها را هدف قرار داده است، بخشی از برنامه رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا برای مقابله با تغییرات آب و هوایی به شمار می آید. با کمال تعجب، سه خودروساز پیشرو دیترویت جنرال موتورز، فورد و استلانتیس ان وی، شرکت مادر گروه کرایسلر که پیش تر فیات کرایسلر بود- بیانیه مشترکی در حمایت از طرح جاه طلبانه بایدن صادر کردند. فراموش نکنید که خودروهای برقی تنها 1.7 درصد از کل فروش خودروهای نو در سال 2020 را شامل شد. در همین حال، در لایحه یک تریلیون دلاری زیرساختی جدید، تنها 7 میلیارد و 500 میلیون دلار به عنوان کمک مالی فدرال به ساخت شبکه ملی ایستگاه های شارژ اختصاص می یابد که این رقم، نصف مبلغی است که پیش تر بایدن در نظر داشت صرف ساخت 500 هزار ایستگاه شارژ الکتریکی در سراسر ایالات متحده آمریکا کند. با این حال، به نظر می رسد انقلاب خودروهای برقی منتظرشخصی نیست.

بر اساس گزارش موسسه فناوری خودروی کره (KAII)، فروش جهانی خودروهای برقی در سه ماه نخست سال 2021 میلادی از 3 میلیون دستگاه فراتر رفت، رقمی که این گام را برای نخستین بار در مسیر پشت سرگذاشتن رکورد سالانه 4 میلیون دستگاه قرار می دهد. مؤسسه بلومبرگ نیو انرژی فاینانس (BloombergNEF) که تمرکزش بر بررسی آمارهای مربوط به پدیده انتقال انرژی و اقتصاد کم کربن است، در این باره چشم انداز خوشبینانه تری دارد و پیش بینی می کند فروش جهانی خودروهای سواری الکتریکی در سال جاری میلادی به 5 میلیون و 600 هزار دستگاه می رسد که برای رقم هشت درصدی از فروش خودروهای نو در بازارهای جهانی قابل ملاحظه است. بازار چین با فروش یک میلیون و 760 هزار دستگاه خودروی برقی در سراسر این کشور آسیایی، تا حد زیادی به عنوان بزرگترین خریدار خودروهای الکتریکی در جهان به شمار می آید. ایالات متحده با 272 هزار و 544 دستگاه در رتبه دوم قرار دارد و آلمان با 243 هزار و 892 دستگاه جایگاه دوم را به خود اختصاص داده است. کشورهای انگلیس با ثبت فروش 131 هزار و 832 دستگاه، فرانسه با ثبت فروش 114 هزار و 836 دستگاه و نروژ با ثبت فروش 84 هزار و 428 دستگاه به ترتیب جایگاه های چهارم تا ششم را در اختیار دارند. فروش خودروهای برقی در بازار چین 9.4 درصد از فروش خودروهای نو در چین را به خود اختصاص داده، در حالی که این رقم در ایالات متحده آمریکا تنها 2.3 درصد بوده است. بر اساس رده بندی شرکتی، شرکت تسلا با فروش 625 هزار و 624 دستگاه، محبوب ترین مدل بوده است. شرکت سایک موتور (SAIC Motor) موتور چین با فروش 413 هزار و 37 دستگاه و فولکس واگن با فروش 287 هزار و 852 دستگاه و بی وای دی چین (BYD Corp) با فروش 189 هزار و 751 دستگاه در جایگاه های بعدی قرار گرفتند.

      افزایش تقاضای نفت  

بدیهی است که سرمایه گذاران در صنایع نفت خام و گاز طبیعی، تازه ترین آمارها را با اندکی ترس و واهمه دریافت خواهند کرد؛ زیرا خودروهای الکتریکی دشمن اصلی این بخش به شمار می آیند. اما انقلاب خودروهای برقی تا چه اندازه بازار سوخت های فسیلی را تهدید می کند؟ گزارشی از مؤسسه آی اچ اس مارکیت

 (IHS Markit) نشان می دهد که در سال گذشته میلادی، وسایط نقلیه سبک با پلاگین هیبریدی و سلول سوختی، اتوبوس های شهری و موتور سیکلت های برقی در مجموع حدود 370 هزار بشکه از مصرف جهانی نفت خام را کاسته اند؛ رقمی که پیش بینی می شود با طی روند کند رشد تا سال 2025 میلادی به روزانه یک میلیون و 500 هزار بشکه، معادل حدود 1.4 درصد از سطح پیش بینی شده کل تقاضای جهانی نفت برسد و بی شک ارزش آن را ندارد که خواب از چشم سرمایه گذاران بلندمدت صنعت نفت گرفته شود. با توجه به اینکه سهم بخش حمل و نقل از کل انتشار گازهای گلخانه ای 21 درصد است، برقی کردن وسایط نقلیه گامی ارزنده و مهم برای مبارزه با تغییرات آب و هوایی به شمار می آید؛ اما این اقدام به اندازه کافی سریع اتفاق نیفتاده است. بلومبرگ نیو انرژی فاینانس (BNEF) پیش بینی کرده است که خودروهای برقی تا سال 2030 میلادی حدود 8 درصد از ناوگان جهانی را تشکیل می دهند و تا سال 2040 میلادی این رقم به 31 درصد می رسد. این مؤسسه همچنین بر این باور است که حداقل دو دهه طول می کشد تا فروش خودروهای برقی به 60 درصد از کل فروش خودروهای نو برسد. همانطور که دین فورمن، اقتصاددان ارشد مؤسسه نفت آمریکا، به طعنه گفت: خودروهای برقی می توانند سهم بازار سنتی سوخت های مایع را به خود اختصاص دهند؛ اما این موضوع اکنون بیشتراقتصادی توسعه یافته یا یک کشور ثروتمند است. بلومبرگ نیو انرژی فاینانس پیش بینی می کند که تقاضای نفت کوره ویژه حمل و نقل جاده ای در سال 2027 به اوج می رسد؛ اما یک دهه دیگر طول می کشد تا تأثیر پیشرفت ها احساس شود. انتشار گازهای گلخانه ای تا سال 2050 میلادی نزدیک به نصف می شود؛ اما این بخش هنوز به صفر خالص نخواهد رسید. در بهترین سناریو، تا دهه 2050 میلادی، تقاضای سوخت جاده ای مشتق از سوخت های فسیلی به زیر سطحی می رسد که آخرین بار در اوایل دهه 1970 میلادی مشاهده شد.  در این باره، انتشار گازهای گلخانه ای ناشی از مصرف نفت تا سال 2050 میلادی به 3.4 گیگاتن دی اکسید کربن می رسد، در حالی که این رقم در سال 2019 میلادی 6.5 گیگاتن بود. با این حال، تازه ترین گزارش مربوط به خودروهای برقی نشان می دهد که انتقال از موتورهای درونسوز (ICE) به خودروهای برقی (EV) سریع تر از حد انتظار اتفاق می افتد و بزودی می تواند دور تازه ای از پیش بینی های کاهشی وال استریت را برای چشم انداز بلند مدت نفت و گاز ایجاد کند.

منبع: بلومبرگ

 مترجم: امیر دشتی