امضای 66 تفاهم نامه پتروشیمی ها با شرکت های تولیدی منطقه ماهشهر در راستای مسئولیت اجتماعی

حمایت دائمی از درون

از آنجایی که وزارت نفت در دولتهای یازدهم و دوازدهم هدفگیری مستقیمی در موضوع مسئولیت اجتماعی داشته و دارد، این موضوع پس از ارزیابی عملکرد و شرایط در شرکت های عملیاتی ، با نظر صاحب نظران این حوزه مورد اصلاحاتی قرار گرفت و در نتیجه در سال 98 «سیاست ها و نظام نامه نحوه ایفای مسئولیت های اجتماعی در صنعت نفت» از سوی وزیر نفت  ابلاغ شد. به این ترتیب بسیاری از اقدامات که در گذشته نتایج مناسبی نداشتند و یا در جای مناسبی اجرا و هزینه نمی شدند ، اصلاح شد و یا در مسیر اصلاح قرار گرفت. نکته قابل توجه دیگر اما در این مسیر توجه و اقدام مستقل شرکتهای زیرمجموعه و به خصوص شرکتهای خصوصی در صنعت پتروشیمی بود. شرکتهای پتروشیمی از دهه 80 به بعد روند خصوصی سازی را شروع کردند و خوشبختانه در مسیر توسعه خود پرسود و سرافراز هستند و تلاش می کنند تا برای کارکنان و در محیط پیرامونی خود مفید و اثرگذار باشند. البته در مورد اجرای تعهدات مسئولیت اجتماعی شرکتهای پتروشیمی هم در سالهای گذشته اشتباهات و خلاء هایی وجود داشته که در چند سال گذشته و در راستای همین نظام نامه جدید اصلاح شده اند. شرکتهای پتروشیمی خصوصی در قالب هلدینگ ها و یا مستقل تلاش کرده اند تا در بحران های طبیعی و آسیبهای اجتماعی و یا همین بحران جهانی اخیر یعنی ویروس کرونا درکنار مردم و کارکنان خود بمانند. اقداماتی که پتروشیمی ها در خشکسالی و کم آبی های اخیر ، سیل سال 98 و شیوع ویروس کرونا و پوشش اقلامی مثل ماسک و دستکش و آب ژاول و الکل داشتند جدای از برنامه های دائمی و همیشگی این مجموعه ها در جهت مسئولیت اجتماعی بوده است. آنچه هفته گذشته در قالب نخستین نمایشگاه توانمندسازی شرکت های منطقه ماهشهر و امضای 66 تفاهم نامه همکاری بین پتروشیمی ها و شرکتهای تولید در ماهشهر امضا شدند ، شروع تغییری مهم در جریان مسئولیت اجتماعی از درون جامعه محلی و مردم است.

 مسئولیت اجتماعی از قاعده هرم مشکلات

نکته قابل توجه دیگر در کنار رویکردهای جدید مسئولیت اجتماعی ، سهیم کردن ساکنان و مردم منطقه در توسعه و برنامه های اجرایی بوده است. اینکه شرکتها و مجموعه های عملیاتی تا جایی که امکان دارد و توان اجرایی و نیروی انسانی اجازه می دهد از نیروی کار و توان شرکتها و کارگاه های عملاتی و منابع همان شهر و استان نیازهایشان را تامین کنند. به این ترتیب تامین تجهیزات و نیازهای عملیاتی و خدماتی روزانه تا سالانه این مجتمع های بزرگ ، چرخه اقتصادی و جریان زندگی در شهرهای کوچک رابه گردش درمی آورد و جوامع محلی را توانمند و راضی نگه دارد. اتفاقی که اخیر با محوریت منطقه ویژه اقتصادی ماهشهر و هلدینگ خلیج فارس در ماهشهر شروع شده در همین راستا است و تلاش می کند با شناسایی و ارتباط مستقیم و نزدیک ، مسئولیت اجتماعی را از سوی مردم و قاعده هرم مشکلات اجرا کند. نخستین نمایشگاه توانمندسازی شرکت های منطقه ماهشهر هفته گذشته برگزار شد و در کنار آن تفاهم نامه هایی ارزشمند به امضا رسید. در این نمایشگاه نهادها و سازمان ها و ادارات مرتبط با موضوع اشتغال و اشتغال زایی نظیر سازمان صمت، شرکت شهرک های صنعتی، کمیته امداد امام خمینی (ره) و همچنین سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و انجمن حمایت از زندانیان با راهبری فرمانداری شهرستان حضور فعال داشتند. در این  نمایشگاه بیش از ۱۲۰ شرکت تولیدی، خدماتی و همچنین حوزه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هحضور داشتند تا زمینه تعامل دوسویه فراهم شود. طبق گفته جواد گلی مدیر برند، مسئولیت اجتماعی و روابط عمومی گروه صنایع پتروشیمی خلیج فارس قرار است همانند آنچه در نمایشگاه «حمایت از ساخت داخل در صنعت پتروشیمی» شاهد بوده ایم، مشارکت، حضور و همکاری چهار بانک بزرگ و مهم کشور که از طریق سرپرستی های آنها در استان خوزستان در حال اقدام است را شاهد باشیم. همچنین قرار است فرصتی کم نظیر برای تأمین منابع مالی و تسهیلات مورد نیاز برای طرح های راه اندازی و توسعه واحدهای صنعتی و خدماتی شهرستان ماهشهر و بندر امام ایجاد شود. 

 66 تفاهم نامه و یک نکته مهم !

در جریان همین نمایشگاه در منطقه ماهشهر ، شرکت های زیرمجموعه هلدینگ خلیج فارس به منظور تأمین نیازهای خود ۶۶ تفاهم نامه همکاری با واحدهای تولیدی منطقه امضا کردند. این تفاهم نامه ها مربوط به شرکت های پتروشیمی بندر امام، کارون، اروند، شهید تندگویان، خوزستان، بوعلی سینا، فجر انرژی خلیج فارس و عملیات غیرصنعتی و خدمات صنایع پتروشیمی در زمینه طرح بومی سازی و تأمین نیازهای خود از واحدهای تولیدی مستقر بود. هدف از این  هم یجاد اشتغال در منطقه، بومی سازی و ممانعت از خروج ارز از کشور و اعتماد به توان و دانش فنی داخلی عنوان شده است.  به شکل جزئی می توان به برخی از این قرار دادها اشاره کرد. شرکت پتروشیمی بندرامام، به عنوان بزرگ ترین شرکت پتروشیمی منطقه، ۱۱ تفاهم نامه همکاری با واحدهای تولیدی بخش خصوصی در منطقه امضا کرد. این تفاهم نامه ها در موضوع های مختلفی مانند تهیه انواع مبدل حرارتی، تهیه رول شیرینگ، تهیه انواع گازهای صنعتی، تهیه کیسه های پلاستیکی است. مجموع ریالی این تفاهم نامه ها هزار و ۱۰۰ میلیارد ریال است و در مجموع می تواند ۳۵۰ تا ۴۰۰ نفر را به طور مستقیم مشغول به کار کند. شرکت فجر انرژی خلیج فارس با امضای ۶ تفاهم نامه در زمینه های تأمین اسیدسولفوریک، صنایع دستی، لباس های ایمنی و کار و انواع دستمال کاغذی و لیوان کاغذی توانست ۶ گام بزرگ برای حمایت از اشتغال در شهرستان بندرماهشهر بردارد. شرکت عملیات غیرصنعتی و خدمات صنایع پتروشیمی با حضور در نمایشگاه توانمندسازی و حمایت از شرکت های پتروشیمی ماهشهر ۲۱ تفاهم نامه در زمینه های مختلف تولیدی، خدماتی، فرهنگی، هنری، صنایع دستی و… امضا کرد. شرکت پتروشیمی کارون هم در این نمایشگاه پنج تفاهم نامه همکاری با شرکت های شیمی سازان پاسارگاد، پترو کیمیای آروین، یکه سازان آب و خاک، صنایع کنترل دقیق پارت، قلعه فن آوری مهتران زاگرس در زمینه های اسید سولفوریک ۹۸٪، پروژه EPC مبدل تانتالوم، ساخت ۲۰ هزار پالت چوبی، تعمیر و بازسازی بردهای زیمنس، مهندسی معکوس و ساخت قطعات یدکی و پمپ های مولتی استیج امضا کرد. با امضای این تفاهم نامه ها ۷۳ نفر از نیروهای بومی به طور مستقیم و ۱۱۷ نفر به طور غیرمستقیم مشغول به کار می شوند. نکته ای که در کنار این اقدام مهم باید به آن توجه کرد، مسئله قدیمی و نگران کننده موازی کاری و عدم نظارت کافی در اجرای دائمی وظایف است و اینکه این تعاملات در جای مناسب خود قرار گرفته باشد و به عبارتی شناسایی ها درست انجام شده باشد.  جواد گلی مدیر برند، مسئولیت اجتماعی و روابط عمومی گروه صنایع پتروشیمی خلیج فارس در این مورد می گوید: تداخلی بین مأموریت ها ‏و اقدام های شورای راهبردی منطقه ماهشهر و کمیته مسئولیت های اجتماعی شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس وجود ندارد. مأموریت شورای راهبردی در انجام پروژه های زیربنایی، عمرانی و بحران هایی مانند سیل و زلزله و توسعه فضای سبز شهری و ‏راه سازی است، اما کمیته مسئولیت های اجتماعی این شرکت، بر توسعه کارهایی مانند ورزش همگانی، بهبود شرایط خانواده، توسعه مراکز درمانی و توانمندسازی تمرکز کرده، البته تأمین ۶۰ درصد از هزینه های شورای راهبردی به عهده شرکت های تابع گروه صنایع ‏پتروشیمی خلیج فارس است.‏سیدرضا مرویان حسینی، مشاور مسئولیت های اجتماعی شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس هم در توضیحی مرتبط گفت: پیش از برگزاری نمایشگاه به همکاری با شرکت های خدماتی و تولیدی منطقه پرداختیم تا بتوانیم نقطه عرضه و تقاضا ‏را پیدا کنیم. ۴۰۰ واحد تولیدی و خدماتی در بررسی های اولیه این رویداد در فهرست حضور داشتند که با آنها نشست هایی برگزار ‏کردیم، ۲۰۰ واحد از این تعداد مورد بازدید قرار گرفتند و سرانجام ۱۲۰ شرکت در نمایشگاه حاضر شدند.‏مرویان تأکید کرد: از سه سال پیش تاکنون، مطالعه و برنامه ریزی های ‏لازم برای مسیری که در آن همکاری و رفع نیازها انجام می شود، آغاز شده است.‏ کارآفرینان در حوزه تولید باید با کیفیت و قیمت های رقابتی مناسب، به نقطه ای برسند که مدیران ‏عامل شرکت ها خود برای تأمین نیازهایشان به این تولیدکنندگان مراجعه کنند و نیازهای شرکت های پتروشیمی به این ترتیب از ‏این شرکت های داخلی تأمین شود.‏سیدامیر طالبیان - مشاور اجتماعی وزیر نفت هم در توضیحاتی به سیاست های نظام نامه نحوه ایفای مسئولیت های اجتماعی در ‏صنعت نفت اشاره کرد و گفت: در این نظام نامه توصیه شده است که شرکت ها به دنبال اقدام های پایدار، ماندنی و نهادی در این زمینه باشند و از اقدام های موضعی، موقتی و واکنشی پرهیز شود.طالبیان، تسهیل گری اجتماعی و برطرف شدن موانع قانونی برای این دست از اقدام های مؤثر مسئولیت اجتماعی ‏را لازمه موفقیت و ماندگار شدن مسئولیت های اجتماعی دانست و استفاده از ظرفیت مجلس برای کاهش و رفع مقررات دست و ‏پاگیر را در این راه مهم عنوان کرد و افزود: برای نمونه، ما موظف هستیم برای خرید اقلام مورد نظر از سامانه ستاد (سامانه تدارکات الکترونیکی دولت) استفاده ‏کنیم و به این ترتیب از ظرفیت بسیاری از تولیدکنندگان و کارگاه های کوچک بومی محروم می شویم و خوشبختانه دست شرکت های ‏خصوصی در این راه بازتر است.‏وی با اشاره به اینکه در وزارت نفت معتقدیم مسئولیت اجتماعی، صدقه، کار امدادی و خیریه و تنها بشردوستانه نیست، تأکید کرد: مسئولیت ‏اجتماعی یک وظیفه است و نباید بر سر مردم برای انجام دادن آن منت گذاریم. در حقیقت یک برند است که دوستان در هلدینگ ‏خلیج فارس به این موضوع به خوبی دقت کردند. همچنین مسئولیت اجتماعی شرکتی است و نه دولتی صرف نظر از وظایفی که ‏دولت در قبال این منطقه و مردم دارد.‏سیدامید شهیدی نیا، مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی نیز تاکید کرد که شیوه جدید حمایت از صنایع و شرکت های ‏محلی، دیدگاه تازه ای از مسئولیت اجتماعی را پایه گذاری کرد و با آنچه تاکنون به عنوان مسئولیت اجتماعی دنبال کرده ایم، متفاوت ‏است.‏ پیش از این بیشتر اقدام هایی که در حوزه مسئولیت اجتماعی از سوی پتروشیمی ها انجام می شد معطوف به تأمین نیازها و رفع کاستی های زیرساختی شهرستان بود و تاکنون به این شکل، بر تقویت زمینه های کسب وکار ‏محلی تأکید نشده بود.‏