راهکارهایی برای افزایش کارآمدی آموزش مجازی در دوران کرونا

مدرسه خوب به کمک مدیا

مشعل گویا قرار است کرونا در ماه های آینده همراه پراسترس زندگی ما در ایران و بسیاری از نقاط جهان باشد. از یک سال و اندی قبل که شیوع این ویروس در کل کشورها آغاز شد تا امروز بسیاری از موضوعات زندگی اجتماعی از جمله آموزش، دچار تغییرات و تحولات زیادی شده است. از بیش از یک سال گذشته تا امروز مدارس و دانشگاه های زیادی تعطیل، نیمه تعطیل و آنلاین و دانش آموزان و دانشجویان در همه مقاطع و رشته ها و شرایط مختلف تحصیلی با موضوع آموزش آنلاین و غیرحضوری روبه رو شدند. هرچند که موضوع کلاس های غیرحضوری به شکل های مختلف آن موضوع جدیدی نبود و در نقاط مختلفی از دنیا و کشور خودمان از این شیوه برای آموزش استفاده می شد، اما فراگیری نداشت و تجربیات زیادی مبنی بر ناکارایی کافی در مورد آن وجود داشت. مسئله این است که همه دانش آموزان، معلمان و فضاهای آموزشی در سطح و با امکانات و شرایطی برابر نیستند، به همین دلیل کیفیت و کمیت آموزش تحت تاثیر این شرایط قرار می گیرد. با وجود این حالا و پس از یک سال از ادامه این وضعیت دانش آموزان، والدین، معلمان و سیستم آموزشی به شیوه و روش هایی مناسب تر و آسان تر برای آموزش غیرحضوری رسیده اند تا کیفیت آموزش هم حفظ شود. در ادامه برخی از توصیه های مناسب برای آموزش غیرحضوری کارآمد و با کیفیت را که توسط گروه های آموزشی، معلمان یا والدین در فضای مجازی به اشتراک گذاشته شده را مرور می کنیم که می تواند برای والدین دیگر هم مفید باشد.

  بهتر است آموزش صورت گرفته را ضبط کنید تا در صورت عدم یادگیری یا سوال آن را دوباره مرور کنید. این کار برای هر سه طرف یعنی دانش آموز، والدین و معلم مفید است. ممکن است اینترنت قطعی داشته باشد یا ارتباط کامل برقرار نشود و دانش آموز موضوع را به خوبی دریافت نکند، پس ضبط کردن آموزش یک راه جبران می گذارد، اما حتما فیلم ها را کوتاه ضبط کنید که امکان دانلود راحت و سریع فراهم باشد.

   همه مطالب را قبل از ارسال، یک بار بررسی کنید. این کار هم برای دانش آموز و هم معلم ها لازم است تا محتوای تولید شده اشتباه و یا با اشکال ارسال نشود. حتما در این مدت نمونه فیلم هایی را که حاکی از اشتباه در فیلم های ارسالی است، در فضای مجازی دیده اید که می تواند حتی باعث دست انداختن معلم یا دانش آموز هم شود. علاوه بر این جزوه و محتوای آموزشی را فقط روی تلفن یا لپ تاپتان ذخیره نکنید و حتما در جای دیگری هم ذخیره داشته باشید.

   همان طور که برخی دانش آموزان سر کلاس درس حضوری نیاز به توضیح بیشتری دارند یا مدل یادگیریشان با سایرین فرق دارد، ممکن است سر کلاس غیرحضوری هم نیاز باشد علاوه بر بیان موضوعات از روش های تعاملی یا امکانات بیشتر برای آموزش استفاده شود. گاهی لازم است برخی موضوعات را با استفاده از اشیا و لوازم، کتاب های کمک آموزشی، عکس ها و فیلم های بیشتر و حتی توضیحات اضافه بر کلاس برای دانش آموزان توضیح داد. در دنیای امروز هم مدیا به کمک معلمان آمده است.

   همان طور که یک کلاس حضوری خشک و بدون تعامل و بگو و بخند می تواند برای بچه ها کسل کننده باشد، کلاس غیرحضوری هم می تواند کسل کننده باشد. پس لازم است به خصوص برای گروه سنی پایین تر، فضای کلاس را کمی غیررسمی کنید تا بچه ها بتوانند با هم صحبت کنند و صمیمیت بیشتری وجود داشته باشد. تجربه نشان داده جلسات اجباری و بدون انعطاف از کارکرد بسیار کمتری برخوردارند.

   کار تیمی و اشتراک گذاری برنامه ها را جدی بگیرید و هرچند جلسه یک بار یکی از دانش آموزان را مسوول موضوعی کنید تا نسبت به کلاس ها و حضور در آن بی تفاوت نباشند. تجربه نشان داده که بسیاری از دانش آموزان کلاس مجازی را جدی نمی گیرند مگر اینکه مجبور باشند مسوولیتی را که به آنها سپرده شده است، انجام دهند و با این شیوه ها می توان آنها را هم همراه کرد.

   با توجه به اینکه همه تلفن همراه یا لپ تاپ ندارند و اینترنت قطع و وصلی زیادی دارد و به عبارتی سیستم انتقال محتوای آموزشی ممکن است دچار اشکال باشد، معلم می تواند محتوای آموزشی هر جلسه را در فیلم یا پکیجی جداگانه در ساعتی غیر از کلاس درس در اختیار همه دانش آموزان بگذارد تا اگر برخی از آنها نتوانسته اند کامل در کلاس حاضر باشند، از آن جلسه عقب نمانند.

   با توجه به شناختی که از کلاس و دانش آموزان دارید، نسبت به سفارش محتوای آموزشی و نحوه تهیه آن اقدام کنید. بسیاری از خانواده ها ممکن است با توجه به شرایط اقتصادی دسترسی به مدل های دیگری از وسایل ارتباطی و حتی تلفن همراه نداشته باشند و دانش آموزان در معذوریت تهیه آن لوازم و انجام تکالیف بمانند.

   در شروع کلاس درس درباره آن روز و اتفاقات رخ داده و بازی ها و تمرینات انجام شده سوال کنید و بگذارید بچه ها قبل از ورود به کلاس درس کمی با معلم و همکلاسی ها صحبت کنند. با توجه به اینکه کودکان طی سال تحصیلی ارتباط حضوری با معلم و همکلاسی های خود نداشته اند، این تعامل مجازی می تواند بخشی از این خلأ را پر کند.

   همزمان با کلاس های آموزشی لازم است به شکل انفرادی و گروهی معلم و والدین با هم در ارتباط باشند تا هرگونه اشکال و ناهماهنگی را با هم و بدون آنکه دانش آموز در جریان باشد، برطرف کنند. در بسیاری از موارد این هماهنگی مشترک و اطلاع از شرایط یکدیگر می تواند برنامه آموزشی را هم کارآمدتر کند. به عنوان نمونه ممکن است والدین شاغل باشند و با هماهنگی صورت گرفته معلم بتواند کلاس را در زمانی که والدین در خانه هستند، برگزار کند.

 

غروب بت ها

کتاب غروب بت ها آخرین اثر فریدریش نیچه است که به نوعی چکیده ای از تمام فلسفه اش را دربر می گیرد. داریوش آشوری – مترجم کتاب – درباره این اثر در مقدمه توضیحات دقیقی ارائه می کند که ما نیز به گوشه ای از آن اشاره می کنیم. او می نویسد: پیش نویس این کتاب را نیچه در هفت، هشت روز در فاصله ۲۶ اوت تا ۳ سپتامبر ۱۸۸۸، در اقامتگاه تابستانی اش، دهکده زیلس ماریا در ناحیه اُبرانگادین سوئیس نوشت. غروب بت ها فراورده آخرین سال زندگانی کوشای ذهنی نیچه است. این کتاب آخرین اثری بود که نیچه، خود منتشر کرد، اما هنگامی که در ژانویه ۱۸۸۹ از چاپ درآمد، او دیوانه شده بود و از کارهایش دیگر خبر نداشت. نیچه می خواست کتاب غروب بت ها، درآمدی فشرده و کوتاه بر فلسفه او باشد و از این نظر به درستی چکیده ای است از همه دیدگاه های اساسی فسلفی او. نیچه در این کتاب با زبانی بسیار فشرده، اما چالاک و سرزنده تبر بت شکنی اش را بر تمامی بت های دیرینه و نو، کلاسیک و مدرن می کوبد و به تمامی بنیان های متافیزیک میراث افلاطون و سقراط و یونانیت در کل، تا بازسازی های مدرن آن، به ویژه به دست کانت، حمله می برد. هدف او نقاب برگرفتن از چهره همه پیش داوری های ناسنجیده ای است که جماعت از فیلسوف و نافیلسوف، در طول هزاره ها به آنها به عنوان حقیقت باور داشته اند و آنها را پرستیده اند. روشی سخت انقلابی است، زیرا هدف او خالی کردن زیر پای برترین ارزش ها و فرو افکندنشان از جایگاه بلند تاریخی شان است. این کتاب را داریوش آشوری ترجمه و انتشارات نشر آگه منتشر کرده است.

 

باغ ارغوان

حسام الدین سراج، خواننده موسیقی سنتی ایرانی و نوازنده سنتور و سه تار است. از وی آثار موسیقی متعددی نظیر باغ ارغوان، وصل مستان، شمس الضحی، یاد یار، آفاق عشق، طریقت عشق، شرح فراق، آیینه رو، دل آرا، بی نشان، نگاه آسمانی، نرگس مست و… منتشر شده است.

 

شعر

بوی گل و بانگ مرغ برخاست

هنگام نشاط و روز صحراست

فراش خزان ورق بیفشاند

نقاش صبا چمن بیاراست

ما را سر باغ و بوستان نیست

هر جا که تویی تفرج آنجاست

گویند نظر به روی خوبان

نهیست نه این نظر که ما راست

در روی تو سر صنع بی چون

چون آب در آبگینه پیداست

 چشم چپ خویشتن برآرم

تا چشم نبیندت بجز راست

هر آدمیی که مهر مهرت

در وی نگرفت سنگ خاراست

روزی تر و خشک من بسوزد

آتش که به زیر دیگ سوداست

نالیدن بی حساب سعدی

گویند خلاف رای داناست

از ورطه ما خبر ندارد

آسوده که بر کنار دریاست

*سعدی

 

تکخال

تکخال به کارگردانی مجید مافی و تهیه کنندگی حسین فرحبخش اکران نوروزی 1400 است . این فیلم کمدی داستانی عاشقانه- حادثه ای را روایت می کند. پوریا پورسرخ، سحر قریشی، شبنم قلی خانی، امیر کربلایی زاده، مریم قجر، الهام عقیلی از بازیگران این فیلم هستند. این فیلم را می توانید از سایت های معتبر نمایش فیلم هم دانلود کنید و ببینید.