تکمیل مسیرسازی در سخت گذرترین منطقه  خط لوله گوره - جاسک

دشوارترین بخش از عملیات لوله گذاری طرح انتقال نفت گوره - جاسک در سخت گذرترین منطقه طی کوتاه ترین زمان ممکن و با بیشترین دقت، شامگاه چهارشنبه (۲۰ اسفندماه) تکمیل شد.

علی جعفرزاده، قائم مقام مجری طرح احداث خط لوله گوره_ جاسک گفت: عملیات دشوار نصب بخشی از خطوط لوله طرح گوره-جاسک در پیچیده ترین شرایط جغرافیایی و منطقه ای، شامگاه چهارشنبه با تلاش شبانه روزی مجموعه کارفرما و پیمانکار پایان یافت.

وی افزود: این منطقه سخت گذر در کیلومتر ۲۶۲ و در گستره ۲-۱ قرار دارد که از میان کوه های شمال بوشهر عبور کرده و به دلیل نداشتن جاده دسترسی، عملیات جابه جایی و نصب خطوط لوله سخت شده بود.

قائم مقام مجری طرح احداث خط لوله گوره - جاسک گفت: به دلیل موقعیت جغرافیایی این منطقه و عبور از کوه های سخت گذر و وجود شیب های تند و آبروهای پرشمار، هیچ جاده ای برای دسترسی و عبور تریلرهای حامل لوله و انتقال تجهیزات وجود نداشت و این منطقه به طول ۵۰ کیلومتر از میان کوه های بوشهر، سخت ترین محدوده ای بود که موفق شدیم آن را برای نصب خط لوله آماده کنیم.

جعفرزاده با اشاره به شرایط پیچیده انتقال تجهیزات مسیرسازی در این منطقه که از چند ماه پیش آغاز و تکمیل شده بود و نیز عملیاتی همچون ریسه کردن، حفاری کانال و جوشکاری تأکید کرد: در صورتی که انجام این عملیات مانند پروژه های دیگر در مدت زمان عرف و معمول انجام می شد، باید دست کم بیش از یک سال به طول می انجامید، اما اکنون با همت بی نظیر و مدیریت دقیق مجموعه دست درکاران در مدت زمانی کوتاه و به نحو احسن محقق شده است.

پیشرفت فاز نخست طرح عظیم و راهبردی گوره - جاسک تاکنون بیش از ٩٠ درصد بوده و پیش بینی می شود عملیات جوشکاری خطوط لوله این طرح امسال تکمیل شود.

طرح انتقال نفت خام گوره _ جاسک، طرحی ملی و راهبردی است که با حمایت دولت و راهبری شرکت ملی نفت ایران و با هدف ایجاد ظرفیت انتقال روزانه یک میلیون بشکه نفت خام، ذخیره سازی و صادرات آن از طریق پایانه تازه ساخت جاسک، تضمین استمرار صادرات نفت خام، تمرکززدایی از پایانه های صادراتی و متنوع سازی آن و توسعه پایدار و اشتغالزایی در سواحل مکران اجرا می شود.

 

 

 واحد الفین پتروشیمی بندرامام  نخستین بار به ظرفیت اسمی تولید رسید

پتروشیمی بندرامام در واحد الفین خود موفق شد، با استفاده بهینه از خوراک ورودی و تغییر آرایش کوره های واحد، شاخص تولید محصول این واحد را نسبت به خوراک دریافتی به بیش از ۹۰ درصد برساند و تولید با ظرفیت اسمی در الفین این مجتمع را برای نخستین بار ثبت کند.

در سال ۹۹ با وجود کاهش خوراک به مجتمع و موانع موجود در تولید، در واحد الفین (مدیریت فنی و تولید فرآورش یک) با ابتکارهای فنی مدیران و کارشناسان شرکت، هم مقدار شدت مصرف انرژی به ازای هر تن تولید محصول کاهش یافت و هم شاخص تولید محصول به خوراک مصرفی را به بیش از ۹۰ درصد رساند که این مقدار تولید، حداکثر تولید در سال های اخیر در این واحد تولیدی بوده است. خوراک اصلی پتروشیمی بندر امام، مایعات گازی (ان جی ال) دریافتی از شرکت مناطق نفت خیز جنوب است که این گاز پس از ورود به مجتمع و تفکیک در واحد NF محصولات مختلفی از جمله اتان و پنتان را که خوراک اصلی واحد الفین شرکت است، تأمین می کند.

کاهش خوراک دریافتی از مناطق نفت خیز جنوب و نوسانات شدید ارسال اتان در سال جاری، موجب عدم تعادل و ایجاد چالش هایی در تولید اتیلن و دیگر محصولات واحد الفین شده بود؛ اما با تلاش مدیران و کارشناسان شرکت و با توجه به قابلیت های واحد و استفاده از خوراک متنوع و جایگزین و قابل دسترس، مشکلات تولید اتیلن تا حد زیادی رفع شد.

از سوی دیگر، پتروشیمی بندرامام با اعزام نیروهای متخصص بهره برداری و اچ اس ای در راه اندازی پالایشگاه گاز بیدبلند خلیج فارس نقش آفرینی کرد و با احداث خطوط ارتباطی در زمان تعیین شده، اتان و +C3 تولیدی بیدبلند را به پتروشیمی بندر امام منتقل کرد تا ضمن تأمین خوراک مصرفی خود، تأمین کننده خوراک دیگر شرکت های منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی ماهشهر، از جمله شرکت پتروشیمی امیرکبیر باشد.

افزایش اتان ورودی به واحد الفین در یک اقدام به طور کامل عملی و بررسی شده، آرایش کوره های واحد الفین را از چهار کوره گازی و پنج کوره مایع به ۶ کوره گازی با اتان و سه کوره مایع تغییر داد که این اقدام با خلاقیت و تلاش مدیریت و متخصصان پتروشیمی بندرامام و همسو با رفع موانع تولید و تولید حداکثری انجام شد.

استفاده از این حجم خوراک اتان، روند تولید در بخش های تفکیک و کمپرسورها را تحت تأثیر قرار داد که این چالش هم با دانش و ابتکارات به کار برده شده از سوی مدیریت شرکت و کارشناسان بخش فنی و مهندسی واحد و همچنین با ایجاد شرایط بهینه عملیاتی رفع شد که در نتیجه سبب تولید با ظرفیت اسمی واحد با کمترین هزینه شد.

 

به کوشش انتشارات اداره کل روابط عمومی وزارت نفت

کتاب «سفر به سرزمین نفت: آشنایی با صنعت نفت و اوپک» با هدف افزایش سطح دانش نسل های نوجوان و جوان درباره پایه های اولیه صنعت نفت و فعالیت های اوپک، به کوشش انتشارات اداره کل روابط عمومی وزارت نفت چاپ شد.

کتاب «سفر به سرزمین نفت: آشنایی با صنعت نفت و اوپک»، ترجمه کتاب انگلیسی زبان «I need to know» از انتشارات دبیرخانه سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک)، شامل اطلاعاتی درباره صنعت نفت از جمله چگونگی شکل گیری نفت خام در زمین، روش های اکتشاف و برداشت و صنایع پایین دستی و بالادستی است. کتاب «I need to know» نخستین بار به منظور معرفی صنعت نفت و فعالیت های اوپک برای نسل های نوجوان و جوان و به عنوان بخشی از برنامه های این نهاد بین المللی برای بزرگداشت پنجاهمین سالروز تاسیس اوپک به زبان انگلیسی منتشر شد. فصل های نخست تا سوم این کتاب به مباحثی مربوط به «مبانی نفت»، «اکتشاف نفت» و «پالایش نفت خام» می پردازند، فصل چهارم آن نیز به طور کامل به چگونگی تاسیس و تاریخچه شکل گیری اوپک اختصاص دارد، همچنین در فصل پایانی این کتاب با عنوان «آشنایی با صنعت نفت»، خوانندگان با تاریخچه ای کوتاه از چگونگی شکل گیری صنعت نفت ایران و بخش های مختلف آن آشنا می شوند.

مخاطبان اصلی این کتاب، دانش آموزان و خوانندگان نسل نوجوان و جوان هستند و اما بزرگسالان خواهان آشنایی با مفاهیم صنعت نفت و اوپک نیز می توانند به زبان غیرفنی در کنار تصاویر ساده و گویا از اطلاعات این کتاب بهره گیرند. کتاب «سفر به سرزمین نفت: آشنایی با صنعت نفت و اوپک» تمام رنگی و در قطع رقعی با ترجمه «امیر دشتی» و به کوشش انتشارات اداره کل روابط عمومی وزارت نفت چاپ شده است.

 

عملیات بخش زیرسطحی میدان رامین در حال اجراست

شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب با اشاره به آغاز عملیات اجرایی در طرح توسعه میدان رامین اعلام کرد: هم اکنون کار در بخش زیرسطحی این طرح در حال انجام است.

با استقرار نخستین دکل طرح نگهداشت و افزایش تولید میدان رامین، عملیات بخش زیرسطحی این طرح به عنوان یکی از طرح های توسعه ۲۸ مخزن کلید خورده است. این عملیات شامل حفاری ۶ حلقه چاه جدید و تعمیر دو حلقه چاه موجود است و در بخش روسطحی نیز چهار پروژه شامل احداث بوستر - کلاستر رامین، احداث کارخانه تقویت فشار و نم زدایی گازهای همراه رامین، احداث خط لوله ۱۰ اینچ و افزایش ظرفیت تفکیک واحد بهره برداری اهواز ۲ هدفگذاری شده است. میدان نفتی رامین در شمال شرقی اهواز و در مجاورت میدان های کوپال، مارون و اهواز واقع شده و اجرای طرح نگهداشت و افزایش تولید این میدان طی قراردادی به شرکت نفت و گاز پرشیا واگذار شده است.

پیش از این، شرکت ملی حفاری ایران از اثبات و به کارگیری دکل حفاری ۳۵ فتح و آغاز حفاری نخستین حلقه چاه در میدان رامین خبر داده بود.

 

هیأت دولت تخصیص سهمیه بنزین نوروزی را اعلام نکرده است

سخنگوی شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی گفت: درباره تخصیص سهمیه بنزین نوروزی مازاد بر سهمیه ماهانه، هیچ تصمیمی از سوی هیأت دولت به وزارت نفت ابلاغ نشده است. به گزارش شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی، فاطمه کاهی گفت: با توجه به شرایط ادامه شیوع کرونا در کشور و مخاطره هایی که سفرهای نوروزی می تواند از نظر گسترش شیوع ویروس کرونا برای مردم داشته باشد، بعید به نظر می رسد شاهد تخصیص سهمیه نوروزی بنزین باشیم. وی اعلام کرد: تا این لحظه، هیچ تصمیم یا مصوبه ای درباره تغییر در سهمیه بندی بنزین برای سال ۱۴۰۰ ابلاغ نشده و اگر در ایام باقی مانده از سال نیز در این باره مصوبه ای تازه ابلاغ نشود، با آغاز سال نو سهمیه بنزین فروردین ماه، مطابق ماه های گذشته در کارت سوخت خودروها و موتورسیکلت ها شارژ می شود.

از ۲۴ آبان سال ۱۳۹۸ که سهمیه بندی بنزین با دو نرخی شدن آن به سیستم عرضه سوخت کشور بازگشت، تا امروز ۱۷ نوبت سهمیه ماهانه بنزین در کارت سوخت خودروها و موتورسیکلت ها شارژ شده است.

 

هیأت دولت تخصیص سهمیه بنزین نوروزی را اعلام نکرده است

سخنگوی شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی گفت: درباره تخصیص سهمیه بنزین نوروزی مازاد بر سهمیه ماهانه، هیچ تصمیمی از سوی هیأت دولت به وزارت نفت ابلاغ نشده است. به گزارش شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی، فاطمه کاهی گفت: با توجه به شرایط ادامه شیوع کرونا در کشور و مخاطره هایی که سفرهای نوروزی می تواند از نظر گسترش شیوع ویروس کرونا برای مردم داشته باشد، بعید به نظر می رسد شاهد تخصیص سهمیه نوروزی بنزین باشیم. وی اعلام کرد: تا این لحظه، هیچ تصمیم یا مصوبه ای درباره تغییر در سهمیه بندی بنزین برای سال ۱۴۰۰ ابلاغ نشده و اگر در ایام باقی مانده از سال نیز در این باره مصوبه ای تازه ابلاغ نشود، با آغاز سال نو سهمیه بنزین فروردین ماه، مطابق ماه های گذشته در کارت سوخت خودروها و موتورسیکلت ها شارژ می شود.

از ۲۴ آبان سال ۱۳۹۸ که سهمیه بندی بنزین با دو نرخی شدن آن به سیستم عرضه سوخت کشور بازگشت، تا امروز ۱۷ نوبت سهمیه ماهانه بنزین در کارت سوخت خودروها و موتورسیکلت ها شارژ شده است.