داخلی سازی یکی از کاربردی ترین تجهیزات پالایش نفت

لوکوموتیو تولید پالایشگاه تهران توقف ندارد

 مشعل   با نگاهی گذرا به فعالیت و کوشش جوانمردان صنعت پالایش کشور می توان گفت؛ مهندسان این بخش با تکیه بر توان داخل توانسته اند برخی قطعات مورد نیاز پالایشگاه های کشور را بومی سازی کنند و در این زمینه گام های موثری بردارند. شرکت پالایش نفت تهران، یکی از این شرکت هاست که توانسته با تكيه بر دانش، توان و تخصص كاركنان شركت، كمپرسور 41701 الف واحد تصفيه هيدروژني نفت گاز را پس از بازسازي كامل، با موفقيت راه اندازی کند. گزارش پیش رو به جزییات این بازسازی پرداخته است که در ادامه می خوانید.

پرده اول:

 در تاريخ 1/6/96 ساعت 22:55 كمپرسور 41701 الف بدون هیچگونه هشداري به طور ناگهاني از سرويس خارج شد. با وقوع اين امر ورودي و خروجی هاي كمپرسور بلنك در اختيار گروه ماشينري سنگين قرار گرفت. پس از بررسي هاي لازم مشخص شد كه ميل لنگ از پشت پمپ روغن و لنگ مربوط به سيلندر 4 شكسته شده است. از اين رو از كارشناسان شركت اتريشي LMF سازنده كمپرسور دعوت شد تا از كمپرسور بازديد و اقدامات لازم برای رفع عيب و بازسازی مجدد آن صورت گیرد. پس از مكاتبات به عمل آمده در اواخر شهريور سال 96 تيم اتريشي در پالايشگاه حضور پيدا كرد. بعد از دمونتاژ کمپرسور و بررسی قطعات آن  از سوی کارشناسان شرکت سازنده، مشکل متریالی دلیل بریدن میل لنگ از طرف شرکت سازنده اعلام و بنا به گارانتی کمپرسور مقرر شد قطعات آسیب دیده از طرف سازنده تأمین و شركت مزبور نسبت به باز سازي كمپرسور اقدام کند؛ اما با گذشت سه سال متاسفانه طرف اتريشي دلیل شيوع بيماري منحوس كرونا را بهانه کرد و از آمدن به ايران سرباز زد.

پرده دوم:

 اين پايان كار نبود. با توجه به ضرورت عملیاتی در سرویس قرار گرفتن کمپرسور، بنا به تصمیم مدیریت، مقرر شد عملیات نصب و راه اندازی کمپرسور، تحت نظارت و سرپرستی کارشناسان پالایشگاه تهران (که تجربه نصب کمپرسور B را نیز در کارنامه خود دارند) و همکاری کارشناسان شرکت تاپکو و با مشاوره اینترنتی شرکت LMF اتريش انجام شود. اتحاد، همدلي و رهبري كارآمد در كنار برنامه ريزي دقيق و رعايت اصول ايمني، اركان مهم بازسازي كمپرسور 41701 الف بود. تيم هايي از ادارات تعميرات (ماشينري-برق-ابزار دقيق-کارگاه مركزي و...)، بهره برداری و حتي ستادي (بازرگاني-توسعه منابع انساني-حراست و...) وارد كارزار شدند. از اواخر مهر 99 عملیات نصب و راه اندازی کمپرسور در چهار فاز به شرح زیر شروع و اجرایی شد:

1-انتقال کيسینگ به کارگاه مرکزی پالایشگاه و نصب متعلقات داخلی آن شامل یاتاقان های ثابت، میل لنگ، یاتاقان های متحرک، شاتون ها و کراس هدها.

2-انتقال کيسینگ مونتاژ شده با وزن تقریبی 33 تن به سایت و نصب و level کردن آن و گروت ریزی فونداسیون.

3-انتقال سیلندرها به کارگاه و فاینال کردن سیلندرها شامل بررسی لاینرها، سرویس ولوها، بررسی پیستون ها، تعویض سیل اصلی، تعویض سیل میانی، تعویض سیل روغن.

4-شارژ روغن اولیه و فلاشینگ آن، نصب فلای ویل و هم محوری نهایی کمپرسور با موتور (با وزن حدود 50 تن) و شارژ روغن اصلی (حدود 14 بشکه).

 پرده سوم:

 براي درك بهتر از اهميت اين اقدام بي نظير، بايد عنوان داشت كه سود خالص كاركرد اين واحد به ازای یک روز با خوراك 53000 بشكه معادل 265000 دلار (به قيمت به روز شده) است. (ارزش افزوده هر بشکه خوراك اين واحد 5 دلار است). معمولاً براي تعمير اين كمپرسور درصورتی که كمپرسور يدكي نداشته باشد، واحد 4 روز از سرويس خارج كه هزینه آن يك ميليون و 60 هزار دلار (به قيمت به روز شده) می شود كه خوشبختانه با نصب و راه اندازی اين كمپرسور، ديگر نيازي به بستن اين واحد نيست. همچنين اين واحد از واحدهاي موافق محيط زيست به شمار می رود كه محصول استراتژيك آن گازوييل يورو 5 با گوگرد بسيار كم و در حدود زير PPM10 است كه علاوه بر صرفه جويي ميليون دلاري، دانش نصب كمپرسورهاي عظيم در اين شركت، نهادينه و كارشناسان متخصص و توانمند اين شركت می توانند نسبت به نصب و راه اندازی اين نوع كمپرسورها در پالايشگاه ها و پتروشيمي های ديگر (درصورت نیاز)  اقدام کنند. نصب و راه اندازی اين كمپرسور بسيار سخت و پیچیده بود كه در انحصار شركت هاي خارجي قرار داشت؛ اما يك بار ديگر با صرف فعل خواستن و با تكيه بر توان كاركنان شركت يادآوري كرديم كه «لوكوموتيو توليد شركت پالايش نفت تهران توقف ندارد!»

پرده چهارم:

 واحد تصفيه هيدروژني نفت گاز GHDS با ظرفيت اسمي 53000 بشكه در روز برای توليد نفت گاز با استاندارد Euro V  به كار گرفته مي شود، به اين ترتيب كه نفت گاز سبك، نفت گاز سنگين و نفتاي امتزاج حاصل از واحدهاي تقطير از اين واحد عبور و مشتقات گوگردي و ازت دار آن تحت فشار و دماي بالا و در مجاورت كاتاليست تصفيه و نفت گاز با ميزان گوگرد كمتر از PPM10 توليد مي شود. در اين واحد دو دستگاه کمپرسور 2C-41701 A/B با توان 7/3 مگاوات برای فشرده سازی گاز هیدروژن خشک با خلوص 09/99 درصد برای واحد GHDS پالایشگاه تهران که ساخت شرکت LMF اتریش است، مورد استفاده قرار می گیرند. کمپرسورهای مذکور 4 سیلندر، 2 استیج و با دبی حدودی m3/h 41000 و فشار ورودی bar 12 و فشار خروجی bar 67 است و به صورت یک دستگاه در حال کار و یک دستگاه Standby طراحی شده اند. گاز خروجی از کمپرسورها برای گوگرد زدایی از گازوییل در پایین دست واحد GHDS مورد استفاده قرار می گیرد.