آثار شوم بد اخلاقی بر زندگی

دین اسلام پیوسته پیروان خود را به حسن خلق و نرم خویی و مهربانی در گفتار و رفتار فراخوانده و از درشتی و عصبانیت بازداشته است؛ زیرا این آموزه یکی از مهم ترین عوامل قدرت، موفقیت و پیروزی انسان در زندگی است. در مطلب پیش رو برخی آثار بداخلاقی را از منظر معارف اسلامی دنبال کرده ایم. با ما همراه باشید:

بدخلقی از طريق پيشگيري و درمان رفع می شود، منتها پیشگیری از بد اخلاقی از دوران کودکی باید انجام گیرد. والدین باید عملاً محاسن اخلاقی را به فرزندان خویش تعلیم دهند و آنان را از بد خلقی دور سازند. نكته ديگر اجتناب از معاشرت با افراد بد اخلاق است. امیرالمومنین علی(ع) می فرماید: ایاك ومصاحبة الفساق فان الشّر بالشر ملحق؛ از هم نشینی با گناهكاران پرهیز كن كه پیوند بد، سرانجام شر و بدی به بار می آورد.

الف : آثار اخروی بد اخلاقی

1-فشار قبر

وقتی سعد بن معاذ از بین رفت، حضرت حضرت محمد(ص) بدون عبا در تشییع جنازه اش بود گاهی به طرف راست و گاهی به طرف چپ جنازه می رفت و سنگ قبرش را گذاشت تا این که مادر سعد گفت ای سعد گوارا باشد بهشت بر تو. پیامبر فرمودند: سعد الان در حال عذاب است زیرا سعد با اهل خانواده اش بد اخلاق بود.در معارف اسلامی به این نکته مرتبا اشاره شده که شخص بد اخلاق در قیامت عملش را از دست می دهد و در قعر جهنم وارد می شود. پیامبر اکرم(ص) در این باره مى فرمایند: إِنَّ الْعَبْدَ لَیَبْلُغُ مِنْ سُوءِ خُلْقِهِ اءَسْفَلَ دَرَکِ جَهَنَّمَ:  همانا بنده به سبب بدخلقى خویش به پائین ترین درجه جهنم مى رسد. اما پرسش این است که در برابر بداخلاقی همسر چه واکنشی باید نشان داد؟ بی تردید بدخلقی و بد اخلاقی، آثار ویران گر و زیان باری دارد؛ ولی باید دید که چه باید کرد تا آثار منفی آن به حداقل کاهش یابد. درصورتی که همسر، واکنش نشان داده و مقابله به مثل کند، زوجین دچار کشاکش زجرآور و دردناکی خواهند شد که مدام دامنه اثرات منفی را گسترده تر ساخته و بر عمق آن می افزاید. بنابراین عکس العمل مناسب و منطقی، از مسائل ضروری است. بر اساس آموزه های اسلامی، تاب آوردن و صبر کردن، بهترین عکس العمل به بداخلاقی است. صبوری باعث کاهش فشار روانی می شود و نابردباری بر دامنه مشکلات می افزاید. در حدیثی از معصومین(علیهم السلام) در این باره آمده است: من لا یعدالصبر لنوائب الدهر یعجز؛ کسی که صبر را برای مصیبت های ناگوار آماده نکند، ناتوان شود.

2- تنفر عمومی در محیط اجتماعی

بد اخلاقی موجب می شود افرادی که با انسان مانوس هستند از او متنفر شوند و فاصله بگیرند. در واقع انسان طبق حب ذات و علاقه ای که به خود دارد، علاقه مند است در جامعه سر بلند، با عزت، نامدار و پرآوازه و شریف زندگی کند و این ممکن نیست مگر در پرتو اخلاق خوب و کسب مکارم اخلاقی. از سوی ديگر هر انسانی از آن بیم دارد که روزی پایگاه اجتماعی و آبروی به دست آمده اش از دست برود. اسلام هشدار داده است که درصورتی که برای شرافت، کرامت، عزت، آبرومندی و محبوبیت اجتماعی خود تلاش می کنی مراقب باش در رابطه با هم نوعان و هم کیشان دچار بدخلقی و بد رفتاری و سوء خلق نشوی که مبتلا شدن به این صفات رذیله همان و سقوط شخصیت و نابودی آن همان.

3- از بین رفتن خوبی ها

شاید شما کارهای مهم و ارزشمندی برای دیگران انجام داده باشید ولی چون اخلاق نیکو ندارید، دائما منت می گذارید و سبب از بین رفتن آثار خوبی های انجام داده می شوید. بدین ترتیب شیرینی کارهای انجام داده را با تلخ کامی عوض می کنید. امام جعفر صادق(ع) در این باره می فرمایند: بدخویی کردار را تباه می سازد همچنان که سرکه عسل را از بین می برد.

ب : آثار بد اخلاقی بر زندگی فرد

1- ایجاد عذاب روحی در فرد

 مهم ترین و اساسی ترین پیامد بداخلاقی برای خود شخص، خودآزاری است. یک آزار، آزار بدنی است و آزار دیگر، روحی و روانی است که به وسیله بداخلاقی نصیب انسان می شود و این مسئله بدین جهت است که فرد بداخلاق، به جای نشاط و شادی، دچار غم و اندوه و ناراحتی است. چنین شخصی، غمی پایدار و فراوان در درون دارد.

2- کاهش رزق و روزی

کسانی که به دنبال افزایش رزق و روزی خود و خانواده شان هستند باید تلاش کنند تا از بداخلاقی دور باشند، چراکه طبق آموزه های اسلامی یکی از دلائل مهم کاهش رزق و روزی و از بین رفتن آن، بداخلاقی و بدخلقی است. در همین زمینه حضرت علی( ع) می فرمایند: من ساء خلقه ضاق رزقه؛ كسی كه بدخو باشد، روزیش تنگ می شود.

 

فواید طبى حرکات نماز

نتایج نماز و نیایش را با علم نیز مى توان دریافت، زیرا نماز و نیایش نه تنها به روى حالات عاطفى بلکه روى کیفیات بدنى نیز اثر مى کند و گاهى در چند لحظه یا چند روز بیمارى جسمى را بهبود مى بخشد. این مبحث را با سخن دکتر «الکسیس کارل» آغاز مى کنیم، آنجا که درباره فواید طبى نماز مى گوید: «بایستى به واقعیت شان معترف شد. دفتر مشاهدات طبى «لورد» بیش از ۲۰۰ مورد درمان فورى و غیر قابل تردید امراض بدنى را ضبط کرده است».

چنانکه امروزه ثابت شده، تکرار قیام و قعود در نماز بهترین وسیله اى است که سرعت گردش خون را افزایش داده و از این رو نماز را یکى از عوامل موثر در به کار انداختن جهاز هاضمه دانسته اند که راه اشتها و میل به غذا را نیز هموار مى سازد و جالب این است که اوقات نماز و مواقع هضم غذا کاملا با هم متناسب و هماهنگ بوده و چنانکه از این مسئله بر می آید، در این امر حکمت عجیبى به کار برده شده است. وقت نماز صبح پیش از شروع به میل کردن صبحانه است و نماز ظهر قبل از آنکه انسان به ناهار بپردازد، اقامه می شود و نماز عصر همان وقتی است که هضم غذا آغاز شده است. هنگام غروب یا موقعى که انسان بین دو وعده نهار و شام قرار دارد نیز نماز مغرب ادا می شود و به همین ترتیب موقع عشا که هضم غذا تازه شروع شده است نیز نماز عشا اقامه می شود. طب جدید این موضوع را ثابت کرده و مدلل ساخته که نماز بهترین وسیله اى است که از بالا رفتن فشار خون جلوگیرى می کند و در حفظ تعادل آن اثر بسزایى دارد. طبق نظریه پزشکان چنانچه در اداى نماز مراقبت و محافظت به عمل آمده و حرکات موزون آن به آرامى و طمانینه که از شرایط صحت آن است، توام باشد، از بسیارى بیماری هاى ناشى از فشار خون جلوگیری می شود. این مسئله اثرى آنى و فورى بر قلب گذاشته و از ضربان تند و سریع آن مانع خواهد شد. مجله ریدرز دایچست در این باره نوشته است:«بر اساس تحقیقات معلوم شده است افرادى که به طور مرتب به عبادتگاه مى روند، در برابر بسیارى از بیماری ها نظیر: فشار خون، بیماری هایى قلبى، سل و سرطان هاى ناحیه گردن مصونیت دارند».

دکتر ادوین فردریک پاورز، استاد امراض عصبى در ایالات متحده آمریکا نیز مى گوید:«علم طب در دنیای کنونی از بسیاری از رموز و اسرار بیماری ها به طرز معجزه آسایی پرده برداشته است. با این وصف هنوز هم هزاران بیماری و مرض باقی است که بزرگ ترین اطباء هوشمند و نوابغ پزشکی کمترین بارقه امیدی به کشف و معالجه آنها به دست نیاورده اند. اما بررسی و دقت در مطالعات این اطباء و نوابغ این نکته را روشن می سازد که در میان معجزات فراوانی که برای نماز شمرده اند، یکی اعاده صحت و تندرستی روحی و شفای کلیه بیماری هایی است که مداوا نشده و روش های پزشکی در برابر آنها عاجز مانده اند»

یک جراح مصرى نیز با یک سرى تحقیقات گسترده اعلام داشت:«نماز بهترین درمان براى بیماران مبتلا به جابجایى غضروف هاى ستون فقرات است. دکتر الزیات استاد دانشگاه نوادا در آمریکا پس از مطالعه بر روى چهل بیمار گفت: حرکت هاى ناشى از پنج بار نماز در روز مى تواند عمل جراحى ناشى از بیمارى مذکور را در مدت یک هفته بهبود بخشد. این پزشک مصرى به بیماران جراحى شده خود توصیه کرده است که بلافاصله پس از عمل جراحى حرکت کرده و به مدت یک هفته روزى پنج بار حرکات نماز را به جاى آورند و این حرکات را در هر صورت تا پایان عمر ادامه دهند».

همچنین یک دانشمند آمریکایى در کتابى که به تازگى به نام «بیماری هاى فقرات» منتشر ساخته، گفته هاى این پزشک مصرى را تایید کرده و به بیماران خود نیز سفارش کرده است که روزانه پنج نوبت حرکاتى شبیه نماز مسلمانان انجام دهند.

 رکوع و سجود

بزرگ ترین متخصصان و پزشکان بین المللی بر این باورند که حرکات نماز، مانند خم و راست شدن ملایم در سجود و رکوع می تواند یکی از راه های مهم درمان بیماری دیسکوپاتی یا بیماری دیسک ناحیه کمر باشد. رکوع و قیام در نماز در تقویت عضلات پشت و معده اثر بسزایی داشته و آنچه از مواد چربی که در جدار معده باقی مانده به طور کلی برطرف می سازد... مهم ترین فایده سجود نیز این است که هم عضلات ران و ساق پا را تقویت می کند و هم در رسیدن خون به اعضاء و نواحی مختلف بدن کمک اصلی را دارد. این حرکات نیروی جدار معده را نیز افزایش می دهد. یکی دیگر از فواید سجود، اگر به طور صحیح انجام شود این است که از بزرگ شدن شکم و ورم معده که براثر فشرده شدن عضلات آن بوده و خود بیماری بزرگی محسوب می شود، جلوگیری خواهد کرد. 

 

پیام تسلیت دبیر شورای فرهنگی و ستاد اقامه نماز وزارت نفت در پی درگذشت حجت الاسلام والمسلمین راستگو

 دبیر شورای فرهنگی و ستاد اقامه نماز وزارت نفت با صدور پیامی درگذشت حجت الاسلام و المسلمین محمدحسن راستگو را تسلیت گفت.

احمد مجیدی نسب، دبیر شورای فرهنگی و ستاد اقامه نماز وزارت نفت با صدور پیامی درگذشت حجت الاسلام والمسلمین محمد حسن راستگو از روحانیون با سابقه در امر تعلیم و تربیت اسلامی که چندی پیش بر اثر بیماری کرونا از دنیا رفت را تسلیت گفت.

متن پیام بدین شرح است:

انالله و انا الیه راجعون

خبر درگذشت روحانی هنرمند و ارزشی و توانمند جناب حجت الاسلام حاج شیخ محمد حسن راستگو رحمه الله علیه باعث تاسف و تاثر فراوان شد. این عالم فرزانه را ازسالها قبل از انقلاب در کانون تعلیمات قران که توسط مرحوم والد در قم تاسیس شد می شناسم، سبک تخته نویسی و تخصص ارتباط گیری با کودکان و نوجوانان از مزیت های منحصر بفرد ایشان بود. ایشان از دوستان صدیق و صمیمی و خانوادگی ما بودند که تقریبا تمام متولدین دهه ۴۰ و ۵۰ از برنامه ها و سبک اجرای متنوع مباحث دینی در قالب طنز و شاد بهره و خاطره دارند. این داغ و مصیبت بزرگ را به خانواده معزز ایشان و فرزندان مکرم و همه دوستان و اعزه محترم روحانی کشور صمیمانه تسلیت می گویم. سال ۹۹ سال بسیار سخت و منحوسی برای کشور و بویژه حوزه های علمیه کشور بود و بسیاری از سرمایه های ارزشمند و توانمند خود را از دست داد. انشالله اعزه روحانی جوان و تحصیل کرده با بهره مندی از تکنیک های جدید و ابداع روشهای جذب حداکثری برای نسل جوان کشور مفید و رهرو مناسب برای این عزیزان سفر کرده باشند.

خدایش رحمت کند که عاش سعیدا و مات سعیدا بود.

احمد مجیدی آذر ۱۳۹۹ تهران

 

انتصاب رابط فرهنگی و مسئول هماهنگی امور روحانیون منطقه 9 کشوری وزارت نفت

 مسئول دفتر ارتباطات حوزوی وزارت نفت، در حکمی حجت الاسلام محمدرضا متولی طاهر را به سمت رابط فرهنگی و مسئول هماهنگی امور روحانیون استان های مازندران و گلستان منصوب کرد. حجت الاسلام عباس ثقفی، مسئول دفتر ارتباطات حوزوی وزارت نفت، در حکمی، حجت الاسلام محمدرضا متولی طاهر را به سمت رابط فرهنگی و مسئول امور روحانیون منطقه نه کشوری وزارت نفت، منصوب کرد. در متن این حکم آمده است:

نظر به مصوبه شورای دبیران ستاد اقامه نماز و موافقت دبیر شورای فرهنگی و اقامه نماز وزارت نفت و با توجه به سوابق و توانایی علمی و اجرائی به موجب این ابلاغ رابط و مسئول هماهنگی امور روحانیون صنعت نفت در منطقه نه کشوری شامل استان های مازندران و گلستان با شرح وظایف ذیل الذکر به مدت یک سال از تاریخ ابلاغ حکم منصوب می شوید.

۱. پیگیری امور اجرایی روحانیون صنعت نفت در منطقه تحت پوشش؛

۲. مشاوره با مدیران شرکت های مستقر در منطقه در امور دینی و روحانیون تحت پوشش؛

۳. توجه جدی به سلامت خانواده و اجرای برنامه های ابلاغی جهت نهادینه کردن معنویت در خانواده های نفتی منطقه تحت پوشش؛

۴. به کارگیری توانایی علمی و تبلیغی روحانیون صنعت نفت در منطقه تحت پوشش با هماهنگی امور استان های ستاد اقامه نماز؛

۵. شناسایی و معرفی روحانیون توانمند جهت بهره مندی بیشتر صنعت از ایشان؛

 ۶. پیگیری ابلاغیه های ستاد اقامه نماز وزارت نفت؛

۷. همکاری با روابط عمومی ها و ستادهای اقامه نماز شرکت های منطقه؛

۸. هماهنگی با مسئول امور استان ها در خصوص امور اداری روحانیون منطقه تحت پوشش؛

۹. ارائه گزارش عملکرد روحانیون در هر فصل.