بیش از 8 هزار ساعت آموزش غیرحضوری

علاوه بر بحث درمان، بهداشت و درمان صنعت نفت اهواز دوره های آموزش مجازی مرتبط با کووید 19 را نیز برگزار کرده است. تا قبل از شیوع این ویروس، واحد آموزش و پژوهش بیشتر دوره های خود را به صورت حضوری برگزار می کرد؛ اما با آغاز این بیماری در اسفند سال گذشته، روند کاری خود را تا حدودی تغییر داد و به سمت ارائه دوره های آموزشی به صورت مجازی و غیرحضوری گام برداشت. سعید سعیدی مهر، رئیس واحد آموزش و پژوهش می گوید: «در اسفند سال گذشته و با توجه به آغاز همه گیری بیماری کرونا در ایران، برنامه ریزی آموزشی خود را از حالت حضوری به غیرحضوری تغییر دادیم و در تقویم آموزشی امسال، 40 دوره آموزش غیرحضوری با محوریت کووید 19 را برنامه ریزی کردیم.»  این دوره های آموزشی برای گروه های مختلف از جمله پزشکان، پرستاران، پیراپزشکان و گروه های غیردرمانی (امور اداری درمان و...) برگزار شد، از جمله دوره های «ارزش تشخیصی سی تی اسکن ریه در فرایند تشخیص کووید 19»، «دستورعمل مراقبتی کووید 19-ویژه مراکز درمانی» و «استفاده از وسایل حفاظت فردی» برای پزشکان، دوره های «دستورعمل مراقبتی کووید 19-ویژه مراکز درمانی»، «استفاده از وسایل حفاظت فردی» و «احیای قلبی ریوی پایه بیماران مشکوک و قطعی کووید» برای پرستاران و پیراپزشکان و دوره های «کرونا ویروس: دستورعمل فاصله گذاری اجتماعی»، «استفاده از وسایل حفاظت فردی» و «احیای قلبی ریوی پایه» برای کادر غیر درمانی برگزار شد و در مجموع 8336 نفر_ ساعت آموزشی در حوزه کووید 19 برای تمامی کارکنان برگزار شده است. به گفته او، «فیلم های آموزشی متعددی در زمینه کووید 19 و لینک شرکت در وبینارهای آموزشی مرتبط با کووید 19 و تمامی دستورعمل ها و مطالب آموزشی مرتبط، از طریق فضای مجازی در اختیار پزشکان، پرستاران، پیراپزشکان و کارکنان غیردرمانی قرار گرفته، همچنین در آیکون آموزش (ذره بین) روی صفحات دسکتاپ همه کامپیوترهای بهداشت و درمان صنعت نفت اهواز قابل مشاهده است.» واحد آموزش برای تهیه کلیپ آموزشی مورد نیاز به منظور آموزش جمعیت تحت پوشش صنعت نفت در خصوص بیماری کووید 19 و اثرات جسمی و روانی آن و راه های پیشگیری از آن با واحد روابط عمومی نیز همکاری داشته است، ضمن آنکه از اولین کتاب چاپ شده مرتبط با ویروس کرونا در کشور، 30 جلد به منظور استفاده گروه درمان برای کتابخانه بیمارستان بزرگ نفت اهواز خریداری شده است. همچنین بیش از 10 دوره آموزشی و بالغ بر 200 نفر_ ساعت آموزشی از دوره های عمومی و مدیریتی از طریق سامانه آموزش های مجازی شرکت ملی گاز برگزار شده است. راه اندازی وب اپلیکیشن آموزش مجازی با هدف رفاه حال کارکنان برای استفاده از مطالب آموزشی و شرکت در آزمون های مجازی ذکر شده نیز از دیگر فعالیت های واحد آموزش و پژوهش به شمار می رود.  رئیس واحد آموزش و پژوهش می گوید: «بررسی 500 پرونده درمانی از بیماران بستری کووید 19 را در دستور کار داریم که هدف از این مطالعه، استفاده از اطلاعات پرونده بیماران و آنالیز داده ها به منظور تعیین استراتژی های درمانی بیمارستان، شناخت نقاط قوت و ضعف و در نتیجه آمادگی بیشتر تیم درمان برای مقابله با موج جدید کووید 19، تسهیل فرایندهای ارائه خدمات به بیماران کووید 19 و مقایسه نتایج آنالیز پرونده های بیماران با یافته های جهانی بوده است.»

 توانمندسازی پرستاران برای آمادگی کار در بخش آی سی یو

مدیریت پرستاری بیمارستان بزرگ نفت اهواز، به منظور ارتقای دانش و مهارت و توانمندسازی پرستاران علاقه مند به کار در بخش آی سی یو، اقدام به برگزاری دوره های تئوری و عملی در این زمینه کرده است. در برگزاری این دوره ها از سه کارشناس ارشد بخش های ویژه به عنوان مدرس استفاده شده و تعداد 33 نفر از پرستاران در 6 گروه مجزا آموزش های مربوط را دریافت کرده اند. هدف از تشکیل دوره آموزشی بخش آی سی یو، آمادگی پرستاران برای مواجهه با بحران های احتمالی است، به طوری که در شرایط بحرانی، در بیماران نیازمند به انتقال به بخش آی سی یو، در صورت نبود تخت آزاد در این بخش، پرستاران بخش های عادی نیز توانمندی حفظ شرایط ایمن برای بیمار و انجام دقیق و سریع اقدام های درمانی در بخش مبدا را تا زمان انتقال به بخش آی سی یو داشته باشند. به علاوه، هدف دیگر این آموزش ها پرورش، تربیت و توانمندسازی نیروهای آی سی یو کار بوده تا در زمان نیاز به افزایش تخت های بخش مذکور، از افراد دارای مهارت و دانش بیشتر استفاده شود. برنامه های آینده مدیریت پرستاری، توانمندسازی نیروها برای کار در بخش اورژانس و بخش سی سی یو است. اطمینان از آموزش مناسب پرستاران از طریق بازدیدهای سوپروایزر بالینی، سوپروایزر آموزشی و سوپروایزر کنترل عفونت انجام می شود.

 واحد خدمات تشخیصی؛ خط مقدم مقابله با کرونا

از دیگر فعالیت های بهداشت و درمان صنعت نفت اهواز می توان به افتتاح کلینیک سونوگرافی در مجتمع تخصصی سلامت خانواده شهدای نفت اشاره کرد که از روزهای آغازین امسال به مراجعه کنندگان، خدمات درمانی ارائه می کند. بیژن امین فر، مسوول واحد رادیولوژی بیمارستان بزرگ نفت اهواز در این زمینه می گوید: «همکاران واحد خدمات تشخیصی در خط مقدم مواجهه با این ویروس منحوس قرار دارند و در این مدت اقدام های بسیار موثری از جمله تفکیک فضای انتظار بیماران تنفسی از غیرتنفسی، حفظ فاصله فیزیکی مراجعان از طریق نصب برچسب های فاصله گذاری، رعایت بهداشت فضای فیزیکی و ضدعفونی کامل تخت ها در فواصل مراجعه بیماران و... در این واحد انجام شده است.»  از ابتدای امسال تاکنون 8 هزار و 585  مورد رادیوگرافی، 18 هزار و 667 مورد سی تی اسکن، 2 هزار و 350  مورد ام آر آی، 365 مورد ماموگرافی، 7 هزار و 712 مورد سونوگرافی و 17 مورد سنگ شکن در این واحد انجام شده است، ضمن آنکه در واحد خدمات تشخیصی بیمارستان بزرگ نفت اهواز، خدمات سی تی آنژیوگرافی اندام و مغز، رادیوگرافی با تزریق ماده حاجب، سی تی اسکن با تزریق ماده حاجب و ام آر آی با تزریق و ERCP با دستگاه فلوروسکوپی، پانورکس و اسکنوگرام اندام نیز انجام می شود. به گفته او، «به منظور تسریع در ارائه خدمات رادیوگرافی و خدمات تشخیصی، یک دستگاه رادیوگرافی دیجیتال در حال نصب و راه اندازی در مجتمع تخصصی سلامت خانواده شهدای نفت است. همچنین کلینیک سونوگرافی در مجتمع تخصصی سلامت خانواده شهدای نفت افتتاح شده و در صورت نیاز بیماران و ارجاع از پزشکان خانواده یا متخصصان، این کلینیک سه روز در هفته آماده خدمات رسانی به جامعه صنعت نفت است.» ضمن آنکه با استقرار سیستم پکس جدید در واحد خدمات تشخیصی و پس از راه اندازی کامل این سیستم، چاپ کلیشه (فیلم رادیولوژی) به طور کامل حذف می شود.»

 ارائه خدمات روانشناسی به کارکنان صنعت نفت

از آغاز بحران ویروس کرونا و براساس دستورعمل های بهداشتی مبنی بر عدم پذیرش حضوری افراد، مرکز سلامت روان به دلیل نیاز مردم به خدمات روانشناسی از همان ابتدا با هماهنگی مدیریت بهداشت و درمان اهواز، صدای مشاور (مشاوره تلفنی) را در دو زمینه مشاوره روانشناسی خانواده از سوی روانشناسان این مرکز و مشاوره روانپزشکی از سوی روانپزشکان بخش های اعصاب و روان برای مخاطبان راه اندازی کرده که تاکنون نیز فعالیت آن ادامه دارد و جمعیت تحت پوشش بدون نیاز به حضور فیزیکی، خدمات روانشناسی و روانپزشکی خود را تلفنی دریافت کرده و در موارد اضطراری برای آنان ملاقات حضوری هماهنگ می شود. به گفته محمدسعید سبهانی، رئیس مرکز سلامت روان بهداشت و درمان صنعت نفت اهواز، «با توجه به دستورعمل های ابلاغی وزارت بهداشت و سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت در ماه های اول سال جاری، حدود پنج جلسه آموزش مهارت های کنترل استرس، مدیریت بحران و کاهش اضطراب از سوی همکاران روانشناس و روانپزشک به صورت حضوری برای کارکنان صنعت نفت و بهداشت و درمان برگزار شد که با شدت یافتن بحران، متاسفانه امکان ادامه آموزش های حضوری میسر نشد، از این رو به آموزش مجازی روی آوردیم که در این زمینه تاکنون 218 پمفلت آموزش نکات روانشناسی تهیه و روزانه با عنوان «روانشناسی روز» در سایت های خبری و اتوماسیون اداری بارگذاری شده است. به علاوه در این مدت، این مرکز اقدام به تهیه 47 کلیپ آموزشی نکات روانشناسی مرتبط با بحران کرونا نیز کرده است.» این مرکز در مواردی، مجبور به پذیرش حضوری افراد است که با رعایت دستورعمل های بهداشتی و حفظ فاصله گذاری اجتماعی، خدمات مشاوره حضوری روانشناسی در مرکز سلامت روان و ویزیت روانپزشکی در کلینیک اعصاب و روان برای تعداد محدودی انجام می شود که این مرکز از اردیبهشت تا پایان شهریور امسال به 339 نفر مشاوره فردی ارائه کرده که از این تعداد 158 نفر شاغل، 85 نفر همسر شاغل و 96 نفر فرزندان کارکنان بوده اند و 71 مورد تست روان سنجی نیز انجام شده است. از تحلیل علل مراجعه این افراد و مشاوره های تلفنی، نیاز عمده مخاطبان به ترتیب مشاوره در زمینه های اضطراب، افسردگی، مشکلات خانوادگی و فرزندپروری بوده است. همچنین این مرکز تلاش کرده با وجود شرایط همه گیری بیماری کرونا، با همکاری واحد توانبخشی بیمارستان، خدمات گفتاردرمانی و کار درمانی مراجعان خود را استمرار دهد که تاکنون نتایج خوبی نیز در بر داشته است.