امسال اول مهر متفاوتي را شروع کرديم

بوی ماه مهر از پشت مانیتور

مشعل    اول مهر است و حال و هواي آن دوباره تازه شده، اما مهر امسال تفاوت هايي با سال هاي قبل دارد؛ تفاوت هايي در حال و هواي بچه ها و والدين، تفاوت هايي در مدارس و کلاس هاي درس و حتي تفاوت هايي در حال و هواي بزرگ ترهايي که يادي از گذشته ها مي کردند. شيوع ويروس کرونا در ماه هاي اخير جريان زندگي عادي مردم در کشورهاي مختلف و کشور ما را برهم زده است و يکي از همين برنامه هاي عادي زندگي، آموزش و حضور دانش آموزان سرکلاس هاي درس است. مدارس در سال تحصيلي 99 - 98 نيمه تمام يا غيرحضوري و آنلاين به پايان رسيد و اين اميدواري وجود داشت که تا شروع سال تحصيلي جديد اين بيماري کنترل يا واکسن آن توليد شود، اما تا امروز اين موضوع مهم محقق نشده و دانش آموزان و والدين، معلمان و مسئولان مدارس و مديران آموزشي براي شروع به کار مدارس و کلاس هاي عمومي اظهار نگراني مي کنند. طبق اعلام دولت حضور در مدارس اجباري نيست و دانش آموزان مي توانند با کمک نرم افزار آموزشي «شاد» آموزش خود را ادامه دهند و در مناطقي که شرايط حضور در مدارس وجود دارد، دانش آموزان با نوبت بندي و رعايت پروتکل ها در کلاس درس حضوري حاضر شوند. با اين وجود در اين مدت والدين، معلمان و مسئولان مدارس بارها در مورد احتمال بروز مشکل در اين شرايط و مبتلا شدن کودکان و انتقال آن به داخل خانه ها اظهار نگراني کرده اند. اين آموزش البته براي بسياري از والدين کار راحتي نيست و دردسرهاي خودش را دارد. بسياري از کودکان به خاطر زمان زيادي که در اين ماه ها به خاطر کرونا در خانه مانده اند عصبي شده اند و دوست دارند به مدرسه و به ديدار دوستانشان بروند و ممکن است براي درس خواندن همکاري لازم را براي درس خواندن آنلاين نداشته باشند. در ادامه برخي توصيه ها را براي والدين آورده ايم که در جريان آموزش از راه دور و همکاري بيشتر بچه براي درس خواندن مفيد خواهد بود.

قانون تلفن، تلويزيون، تفريح خاموش

زمان شروع کلاس درس بايد قانون هايي که يک کلاس درس دارد، رعايت شود. در کلاس درس واقعي تلفن، تلويزيون و شيطنت تعطيل مي شود، پس تا جايي که امکان دارد بايد فضاي محل برگزاري کلاس آنلاين را محدود کنيم تا حواس بچه ها پرت نشود.

يک زمان ثابت براي کلاس، تمرينات و تکاليف

ساعت کلاس درس معمولا ثابت است، به همين دليل لازم است براي تمرينات و تکاليف اضافي کودکان هم زمان مشخصي را در نظر بگيريم. اين زمانبندي و ترتيب در درس خواندن از تنبلي و فراموشي کودکان جلوگيري مي کند و آنها متوجه خواهند بود که مدرسه تعطيل نشده، بلکه فقط شرايط آموزش تغيير کرده و راه فراري وجود ندارد.

تبلت يا کامپيوتر در فضاي عمومي

اگر کودک براي انجام تکاليف مدرسه اش به کامپيوتر يا تبلت نياز دارد، حتي اگر توان کار کردن با دستگاه راه هم داشته باشد، او را تنها نگذاريد و در تمام مراحل همراهش باشيد. لوازم الکترونيک را در يک فضاي عمومي قرار دهيد تا در جريان روند کلاس و انجام تکاليف باشيد، حتي اگر کودک در بين کلاس و تمرينات با گروه در حال صحبت است يا با تبلت و کامپيوتر بازي مي کند، باز هم خودتان روي اين روند نظارت داشته باشيد.

فرصت خوب فرار از مدرسه

احتمالا بسياري از ما در کودکي آرزو داشتيم حداقل براي چند مدرسه روز تعطيل شود و اگر درسي هم هست در خانه بخوانيم. حالا فرزندانمان اين فرصت دوري از مدرسه را دارند و ممکن است براي اين شرايط خوشحال هم باشند، اما خوب است، ضمن اينکه مي گذاريم بچه ها از اين شرايط اضطراري به وجود آمده بدون استرس بيشتري رضايت داشته باشند، براي اين دوره برنامه ريزي آموزشي و تفريحي نيز در داخل خانه بگذاريم و آنها را براي همان چند ساعت آموزش آنلاين و از راه دور تشويق کنيم.

ارتباط با معلم قطع نشود

اتفاق خوب اين دوران، آموزش از راه دور، همکاري و تلاش معلماني است که بچه ها را رها نکرده اند و حتي اگر اپليکيشن و برنامه هاي آموزشي اجازه برقرار ارتباط را ندهد، آنها با تهيه فيلم آموزشي مباحث را با بچه ها و والدين در ميان مي گذارند. به همين دليل لازم است که والدين ارتباطشان را با معلمان قطع نکنند و به شکل جداگانه با آنها حرف بزنند.

درباره مباحث کلاس مجازي سوال شود

در حال حاضر برخي از شبکه هاي تلويزيوني براي هر پايه تحصيلي زماني را تعيين کرده اند و مباحث آموزشي را ارائه مي دهند. لازم است والدين فضاي خانه را زماني که اين برنامه ها پخش مي شود آرام نگه دارند. همچنين کودکان پايه هاي اول، دوم و سوم حتما نيازمند اين هستند که والدينشان حين پخش برنامه در کنار آنها باشند. والدين مي توانند پس از اينکه برنامه درسي تمام شد، از فرزندان خود درباره دروس سوال کنند و نظارت داشته باشند تا تکاليفشان را انجام دهند.

برنامه کلاس مجازي را ضبط کنيد

والدين مي توانند محتواي آموزشي را که از تلويزيون پخش مي شود، ضبط کنند تا فرزندشان در صورت وجود ابهام به آن مراجعه کند. همچنين در صورت بروز مشکل و درخواست کمک، مي توانند با مراکزي که رابط انجمن اوليا و مربيان هستند ارتباط برقرار کرده و مشکلات خود را مطرح کنند.

گروه هاي چند نفره بين دانش آموزان و والدين

بچه هاي يک کلاس و والدينشان مي توانند خارج از برنامه کلاسي خود گروهي را تشکيل دهند تا مباحث را در آن مطرح کنند و اگر لازم باشد در مورد برخي موضوعات در آن گروه اطلاع رساني کنند و اگر والدين يا دانش آموزي بيشتر از بقيه تسلط دارد براي ساير دانش آموزان هم در يک فيلم مباحث را توضيح دهد.

 

شعر

یارب مباد کز پا جانان من بیفتد
درد و بلای او کاش بر جان من بیفتد
من چون ز پا بیفتم درمان درد من اوست
درد آن بود که از پا درمان من بیفتد
یک عمر گریه کردم ای آسمان روا نیست
دردانه ام ز چشم گریان من بیفتد
ماهم به انتقام ظلمی که کرده با من
ترسم به درد عشق و هجران من بیفتد
از گوهر مرادم چشم امید بسته است
این اشک نیست کاندر دامان من بیفتد
من خود به سر ندارم دیگر هوای سامان
گردون کجا به فکر سامان من بیفتد
خواهد شد از ندامت دیوانه شهریارا
گر آن پری به دستش دیوان من بیفتد
*شهریار 

 

چه بشنویم

سیدحامد محمودزاده، با نام هنری حامد همایون، خواننده و آهنگساز ایرانی است. همایون در آغاز توسط پروژه استعدادهای موسیقی ایران موسسه فرهنگی هنری ترانه شرقی معرفی شد. او با قطعه «چتر خیس» به اوج شهرت رسید. اولین آلبوم رسمی او به اسم «دوباره عشق» دی ماه ۱۳۹۵ منتشر شد که پرفروش ترین آلبوم سال ۱۳۹۵ بود. او قطعات مجزای زیادی در این سال ها منتشر کرده و حالا تلاش می کند در آلبوم دوم خود آنها را بگنجاند. آخرین قطعه او «ای عشق» است. 

 

سیاهی چسبناک شب 

این کتاب شامل هشت داستان کوتاه با راویان متعدد است که خواندن هر کدام از آنها ساعت ها ذهن خواننده را درگیر می کند. محمود حسینی زاد، نویسنده این کتاب، فوق لیسانس علوم سیاسی از دانشگاه مونیخ (LMU) را دارد. از سابقه فعالیت های او می توان به تدریس زبان آلمانی در دانشگاه تهران، دانشگاه تربیت مدرس و دانشگاه آزاد اشاره کرد. «سیاهی چسبناک شب» از لحظات از دست رفته می گوید، از دوستت دارم هایی می گوید که اگر گفته می شد، سرنوشت طور دیگری رقم می خورد. از آدم هایی می گوید که دیر همدیگر را پیدا کردند، همه اتفاقات زمانی رخ می دهند که دیگر دیر شده، شخصیت های داستان ها در حسرت کسانی مانده اند که دیگر نخواهند آمد. داستان در یک صفحه تمام می شود و خواننده تا به خود بیاید، وارد داستان دوم شده است. سیاهی چسبناک شب، 30 اپیزود کوتاه دارد و بیشتر شبیه نمایشنامه است تا داستان. کم کم هویت ناشناخته شخصیت ها آشکار می شود و در انتها با موضوعی باور نکردنی مخاطب را مات ومبهوت می کند. هنوز در شوک داستان دوم مانده ایم که وارد داستان سوم می شویم با عنوان «هُرم یادها». یکی از بهترین داستان های این مجموعه هُرم یادهاست. موضوعی کلیشه درباره عشق دو نفر، اما این بار با نگاهی کاملا متفاوت. گزیده های تامل برانگیز این داستان باعث می شود مخاطب دو داستان قبل را کاملا فراموش کند و چنان غرق در داستان سوم شود که گذر زمان را حس نکند. این کتاب را نشر چشمه منتشر کرده است. 

 

 

پول خارجی

 

حال و هوای این فیلم احتمالا به این روزهای جامعه ما می خورد. پول خارجی درباره دلار است و حواشی قیمت و شرایط اقتصادی آن در جامعه که در بستری از جامعه رخ می دهد. این فیلم جزو تجربه های اول رخشان بنی اعتماد در سال 1368 است و علی نصیریان، محمدعلی کشاورز، مهتاج نجومی، جهانگیر فروهر و رسول نجفیان بازیگران اصلی آن هستند. مرتضی الفت، کارمند ساده یک اداره که وضع روحی و مالی ناگواری دارد، زمانی که در اطراف بازار آزاد ارز برای تعمیر اتوی برقی خانه رفته است در رؤیا می بیند که صاحب 50 هزار دلار شده است. این روزهای کرونایی که سینما رفتن پرخطر است، می توانیم با کمک سایت های فیلم آنلاین، این فیلم های قدیمی را مرور کنیم.