نگاهي به گسترش کسب و کارهاي آنلاين براي روستائيان و مناطق محروم محلي

مستقیم از روستا به خانه ما

مشعل در چند سال اخير که فضاي مجازي جريان زندگي روزمره را در دست گرفته و ديگر نمي شود زندگي را بدون حضور در فضاي مجازي تصور کرد، بسياري از کسب و کارها بخشي يا همه فضاي کاري خود را در فضاي مجازي فعال کرده اند. اگرچه اين شرايط در کشور ما و با توجه به محدوديت هاي فضاي اينترنتي ممکن است استرس و ريسک بالايي داشته باشد اما همچنان بسياري از کسب و کارهاي کوچک و حتي محلي تلاش مي کنند تا محصولات خودشان را از طريق همين فضاي مجازي به نقاط مختلف کشور و استانهاي مختلف و حتي خارج از کشور برسانند. کسب و کارهايي که در شهرهاي کوچک و حتي روستاها هستند و در شرايط عادي براي فروش محصولاتشان بايد با چند مرحله از خريداران و حتي دلالان محصولات آن هم با قيمتهاي اندک رو به رو شوند اما حالا و با استفاده از فروش اينترنتي و صفحه مجازي خودشان يا صفحاتي که اقدام به معرفي محصولات ارگانيک و محلي مي کنند ، مي توانند محصولاتشان را مستقيم به دست مصرف کننده برسانند و درآمد خوبي هم داشته باشند.

مرحله مهم شناسايي

بسياري از اين کسب و کارهاي محلي هنوز نتوانسته اند راه هاي اين فروش آنلاين و معرفي خود را پيدا کنند و سايتها و صفحه هاي معرفي محصولات هم ممکن است هنوز ارتباط مستقيمي با اين توليد کنندگان پيدا نکرده باشند. به همين دليل است که بسياري از سايتها و صفحه هاي مجازي شروع به اطلاع رساني براي توليد کنندگان به شکل آنلاين يا رو در رو دارند. در کنار آن لازم است که ما هم به اين کسب و کارها کمک کنيم و تا جايي که امکان دارد با خريد و معرفي آنها به ديگران سبب رونق اين کسب و کار شويم و بدانيم که مي توانيم با کارهاي کوچک سبب تغييرات بزرگي در دنياي اطرافمان شويم. در واقع اگر در گذشته و حتي همين حالا چند دلال و شرکت و سازماني بين توليد کننده اصلي تا مصرف کننده نهايي قرار داشتند، حالا يک سايت يا صفحه مجازي بين توليد کننده اصلي و خريدار نهايي قرار دارد تا محصول مستقيم به فروش برسد.

دنيايي از تنوع محصول

هر کدام از استانهاي ايران ما آب و هوا و جغرافياي متفاوتي دارد که مردماني با فرهنگ و آداب و رسوم و صنايع دستي و محصولات غذايي و کشاورزي متفاوتي دارند. در نتيجه بازاري متنوع از طعم ها و رنگ ها و محصولات در کنار ما وجود دارد و مي توانيد در شرايطي که در آب و هوايي گرم هستيد به محصولات غذايي يا سنايع دستي در مناطق سبز و خنک شمالي و غربي کشور دسترسي داشته باشيد و با يک سفارش و فرصتي کوتاه اين محصول در شهر خودتان به دستتان برسد. شرايط صفحه هاي مجازي که محصولات روستائيان و توليد کنندگان خرد را به خريداران مي رسانند سخت نيست تا اين افراد که عمدتا امکانات و زيرساخت زيادي ندارند بتوانند به راحتي براي فروش محصولشان اقدام کنند. به اين ترتيب سبدهاي حصيري مردم محلي از سيستان و بلوچستان زينت خانه ها و آشپزخانه ها و دکوراسيونها در شهرهاي ديگر مي شود و ترشي هاي خوشمزه شمالي از خانه هاي ساکنان تهران و شهرهاي ديگر سردر ميآورد.

سايتهاي معرفي چه کمک هايي مي کنند ؟

بسياري از سايتها و صفحه هاي مجازي که اقدام به معرفي محصولات روستاييان و محلي ها مي کنند در ابتدا معرفي محصول را بر عهده دارند، چرا که محصولات زيادي با تنوع و مشخصات متفاوتي وجود دارد که لازم است درباره همه آنها توضيح داده شود و خريداران هم که ممکن است آشنايي قبلي نداشته باشند بتوانند از اين اطلاعات قبل از خريد استفاده کنند. معمولا اين معرفي با معرفي آن شهر ، روستا و شرايط توليد محصول همراه است تا مخاطبان بدانند مثلا زعفران که محصولي ارزشمند است در چه روستاهايي، توسط چه گروه از مردم روستايي و با چه شرايط سختي توليد و به دست مي آيد. در اين روند مخاطبان يا همان خريداران محصولات علاوه بر خريد محصولات با بخشي از موقعيت جغرافيايي و فرهنگ و زندگي مردم د رقسمتي از کشورمان هم آشنا مي شوند.

در عين حال از آنجايي که روستاييان و مردم محلي ممکن است به سيستمهاي ارتباطي، کامپيوتر يا تلفن همراه و اينترنت پر سرعت دسترسي نداشته باشند و يا حتي افرادي پير و از کار افتاده يا بي سواد باشند، اين نقش مهم ارتباطي و معرفي محصول توسط اين سايتها و صفحه هاي مجازي انجام مي شود. در جريان همين ارائه اطلاعات همچنين درباره محصول، شيوه نگهداري و استفاده محصول و نمونه هاي مشابه و بسياري موارد ديگر صحبت و ارائه مطلب مي شود. در کنار همه اين موارد اتفاق خوب آن است که در اين سايتها و شبکه هاي مجازي از همه مراحل تهيه محصول مي توان فيلم و عکس آپلود کرد و مخاطب و خريدار نهايي مي تواند مثلا مراحل تهيه يک مربا يا ترشي را از محله ابتدايي تا پاياني مشاهده کند و ببيند آن محصول با چه شرايطي توليد شده است و بعد سفارش دهد.  در ادامه چند نمونه از اين صفحه ها و سايتهاي مجازي عرضه مستقيم محصول روستائيان را معرفي مي کنيم اما لازم يادآوري کنيم که اين صفحه ها فقط به عنوان نمونه معرفي مي شوند و بسيار زياد هستند. خوب است که با شناسايي و خريد از آنها به محصولات ايراني و خريد از کارگاه هاي کوچک و روستايي کمک کنيم.

نمونه هايي از اين صفح هاي آنلاين فروش محصول

شما مي توانيد اطلاعات بيشتر در مورد انواع خوراکي ها و محصولات محلي که در اين فروشگاه ها موجود است، شيوه سفارش و توضيحات هر محصول را در شبکه هاي مجازي دنبال کنيد.

 

 

شعر

خيال روي تو در هر طريق همره ماست

نسيم موي تو پيوند جان آگه ماست

به رغم مدعياني که منع عشق کنند

جمال چهره تو حجت موجه ماست

ببين که سيب زنخدان تو چه مي گويد

هزار يوسف مصري فتاده در چه ماست

اگر به زلف دراز تو دست ما نرسد

گناه بخت پريشان و دست کوته ماست

به حاجب در خلوت سراي خاص بگو

فلان ز گوشه نشينان خاک درگه ماست

به صورت از نظر ما اگر چه محجوب است

هميشه در نظر خاطر مرفه ماست

اگر به سالي حافظ دري زند بگشاي

که سال هاست که مشتاق روي چون مه ماست

*حافظ شيرازي

 

من و بابا

احسان خواجه اميري، خواننده، آهنگ ساز و تنظيم کننده، موسيقي پاپ ايراني است. وي فرزند ايرج، خواننده-  قديمي موسيقي سنتي ايران است. او به دليل بزرگ شدن در خانواده اي هنرمند، از 5 سالگي آموختن موسيقي را شروع کرد. او در سن 17 ساگي آلبوم «من و بابا» را روانه بازار کرد که کار مشترک او و پدرش ايرج بود و سال 84 آلبوم «براي اولين بار» را روانه بازار کرد که مورد استقبال قرار گرفت. خواجه اميري آلبومهاي موسيقي موفقي در اين سالها داشته و يکي از آخرين قطعات او يعني « دست خالي»  هم مورد استقبال قرار گرفته است. اين قطعه در واقع تيتراژ سريال بچه مهندس است که در سال جاري از تلوزيون پخش شد.

 

کتاب صید ماهی بزرگ

کتاب صید ماهی بزرگ اثری از دیوید لینچ، کارگردان برجسته آمریکایی است که تا به حال سه بار نیز نامزد جایزه اسکار شده است. او یکی از فیلم سازان پیشتاز دوران معاصر محسوب می شود که از اوایل دهه هفتاد میلادی تا به امروز فیلم های مطرحی ساخته است. دیوید لینچ در این کتاب درباره دریچه ای که به اسلوب های هنری، سبک کاری شخصی و ایده های خلاقانه اش منجر شده صحبت می کند و خواننده را راهنمایی می کند تا ماهی بزرگ صید کند! از همین رو کتاب صید ماهی بزرگ را می توان کتابی درباره «خلاقیت هنری» دانست هرچند که متن کتاب رنگ و بوی کتاب های خودیاری دارد. با این حال اگر با این کارگردان آشنایی داشته باشید می دانید که کارهای او همیشه می تواند متفاوت باشد. این کتاب را علی ظفر قهرمانی نژاد ترجمه و انتشارات بیدگل منتشر کرده است.

در قسمتی از متن پشت جلد کتاب آمده است:

لینچ شرح می دهد که چگونه به درون «شیرجه» می زند. ایده ها را مانند ماهی «صید» می کند و آن ها را مهیای صفحه تلویزیون، پرده سینما یا دیگر رسانه های مورد استفاده اش نظیر نقاشی، موسیقی و طراحی می سازد. لینچ برای اولین بار در مورد تعهد سی و اندی ساله اش به مراقبه تعالی بخش و تاثیری که بر فرایند خلاقیت او نهاده می نویسد. سرانجام به تعمق در مورد «خود» و دنیای پیرامون می پردازد و اینکه چگونه فرایند «شیرچه زدن به درون» که بر کار او تاثیری ژرف نهاده، مستقیماً می تواند به دیگران سود برساند. کتاب صید ماهی بزرگ برای انبوه طرفداران لینچ همچون مکاشفه ای است که موجب درک بهتر دیدگاه شخصی وی می شود. در ضمن برای کسانی که نمی دانند خلاقیت خود را چگونه رشد دهند، کتابی جالب توجه است.

 

طلا و مس

فيلمي از همايون اسعديان که در سال 1389 و در بيست و هشتمين جشنواره فيلم فجر به نمايش درآمد. بهروز شعيبي، نگار جواهريان و سحر دولتشاهي بازيگران اصلي اين فيلم درام هستند که جزو فيلمهاي عاشقانه و پرفروش قرار گرفته است. طلا و مس داستان سيدرضا، طلبه اي است که به تازگي با خانواده اش به تهران آمده و در کلاس هاي استاد اخلاقي که وصف او را بسيار شنيده است شرکت مي کند. اما در ادامه متوجه بيماري همسرش زهرا مي شود و با شرايط روحي متفاوتي در درون خود و همسرش مواجه مي شود ...