شروع به کار مدارس از 15 شهريور در دوران کرونا

دغدغه های مدرسه آنلاین

مشعل: در شش ماه گذشته که ويروس کوويد - 19 همه گيري جهاني داشته و جريان زندگي را از شرايط عادي خارج کرده است، يکي از مهم ترين موضوعات نگران کننده ادامه روند آموزش براي گروه هاي مختلف سني بوده است. در اين ماه ها بسياري از روندهاي آموزشي، مدارس و دانشگاه ها و مراکز آموزش رسمي و غيرانتفاعي مجبور به تعطيلي و آموزش هاي آنلاين شده اند. ممکن است اين شرايط براي کشورهايي که زيرساخت هاي لازم را دارند شرايط خاصي نباشد و به راحتي از شرايط آموزش حضوري به آموزش آنلاين تغيير حالت مي دهند، اما براي سيستم آموزش ايران که مي دانيم زيرساخت هاي آموزشي و ارتباطي کافي و مناسب ندارد و مناطق محروم زيادي در نقاط مختلف بدون حتي مدرسه و معلم هستند، اين برنامه ريزي چطور اجرايي مي شود؟  در شش ماه گذشته و با تعطيلي مدارس و شروع قرنطينه، وزارت آموزش و پرورش اپليکيشن «شاد» را براي آموزش دانش آموزان از راه دور در نظر که تا امروز اين برنامه کاربردي نتوانسته فراگيري همه جانبه اي را براي دانش آموزان در تمام نقاط ايران و در همه سطوح داشته باشد. بسياري از مدارس به خصوص مدارس غيرانتفاعي برنامه هاي آموزشي و هماهنگي هاي خودشان را براي دانش آموزان در نظر گرفته اند و در اين ميان دانش آموزاني که شرايط مالي و دسترسي مناسب به ابزارهاي آموزشي، اينترنت و تلفن همراه يا تبلت را ندارند از آموزش عقب مانده اند. طبق اعلام وزارت آموزش و پرورش قرار است سال جديد تحصيلي از 15 شهريور به طور همزمان در همه مقاطع تحصيلي شروع شود و گفته مي شود که تا شروع سال جديد اشکالات سامانه شاد و بسياري از کمبودها براي شروع سال جديد تحصيلي برطرف خواهد شد، اما با توجه به تجربه شش ماه گذشته و تجربه ديگر کشورها در آموزش مجازي مي توانيم برخي از موارد مهم و اساسي در جريان آموزش آنلاين و شيوه هايي براي بهبود کيفيت را يادآوري کنيم.

*دانش آموزان هم خوب است  کلاس مجازي را درست مثل يک کلاس واقعي در نظر بگيرند و همان نظم و پيگيري را که در يک کلاس عادي بوده در اين نوع کلاس هم جدي بگيريد.

*در شرايط جديد براي انجام تکاليف تعهد حضوري وجود ندارد، اما در نتيجه شما بايد مباحث را ياد گرفته باشيد. پس بهتر است در زمان مشخص تکاليف را انجام دهيد.

*حالا که در شرايط مدرسه آنلاين هستيد، بهتر است اطلاعاتتان را از انواع نرم افزارها و برنامه هاي کاربردي نرم افزارها زياد کنيد، چراکه بسياري از موضوعات با استفاده از اين برنامه هاي کاربردي اجرا مي شوند و ممکن است در همان زمان که در جريان کلاس هستيد مورد نياز باشد.

*خوب است والدين براي قبل يا بعد از ساعت کلاس آموزش بچه ها برنامه هايي تشويقي را در نظر بگيرند، به خصوص براي کودکان در مقاطع ابتدايي که شيطنت بيشتري دارند و لازم است ساعت کلاس آموزشي جذابيت داشته باشد، اين مولفه هاي تشويقي کارآمد خواهد بود.

*از آنجايي که آموزش هاي حضوري اثرگذاري بيشتري دارد و شما در شرايط آنلاين مفاهيم را ياد مي گيريد، خوب است که در مورد برخي مفاهيم آموزشي همچون رياضيات، مباحث را يادآوري و تمرين مجدد کنيد تا مطمئن شويد آن را ياد گرفته ايد و بتوانيد در صورت لزوم در جلسه رفع اشکال آن را مطرح کنيد.

*اگر کانال يا گروه ارتباطي بين معلم و دانش آموزان وجود دارد، خوب است که مفاهيم آن درس را به شکل جداگانه همراه با تمرين هاي نمونه يا فايل صوتي توضيحات براي دانش آموزان قرار دهيم تا چنانچه در يادگيري برخي موارد اختلالي ايجد شده است دسترسي بيشتر و جبراني داشته باشند.

*بچه ها را در زمان آموزش آنلاين تنها نگذاريد. تلاش کنيد در زمان تدريس آنلاين هر نوع حواس پرتي و مشغله ذهني را کنار بگذاريد و با لباس مرتب و آماده براي حضور در کلاس باشيد تا کودک شما هم احساس کند قرار است سرکلاس حاضر شود. 

*نمايش چهره و صدا براي معلمان لازم است تا حس بيشتري منتقل شود. با تصوير و گاهي صدا به دانش آموزان دلگرمي دهيد تا فضاي کلاس مجازي نزديک تر به واقعيت پيش برود. مثلا شبيه به کلاس هاي سنتي و با يک ارتباط تصويري کوتاه، حضورشان در کلاس را خوشامد بگوييد.

*بهتر است معلم ها از فعاليت هاي همزمان و هم غيرهمزمان و ترکيبي و ابزارهاي صوتي و تصويري براي آموزش به طور همزمان استفاده کنند. کار با ترکيب فعاليت هاي مختلف باعث جذاب تر و جالب تر شدن مطالب مي شود و باعث افزايش تعامل دانش آموزان باهم  و با معلم ها مي شود.

*بهتر است به صورت مداوم به دانش آموزان بازخورد ارائه شود. ارائه بازخورد يکي از مولفه هاي اساسي براي کليه محيط هاي يادگيري از جمله يادگيري آنلاين است و انگيزه را بالا مي برد. شما مي توانيد با طراحي تمرين هاي مشارکتي، بازخوردهاي گروهي نيز ارائه دهيد. اين به بهبود تعامل در بين افراد يک کلاس آنلاين نيز کمک مي کند.

* همچنين وسايل مورد نيازتان را دم دست داشته باشيد. کتاب ها، جزوه ها، برنامه درسي، نرم افزارهاي لازم و حتي کمي خوراکي يا نوشيدني سالم و مقوي مي تواند اين فضا را براي شما خستگي ناپذير کند. از اتصال اينترنت خاطرجمع شويد و از هدفون براي گوش دادن استفاده کنيد.

 

شعر

هر دلي کو به عشق مايل نيست

حجره ديو خوان، که آن دل نيست

زاغ گو، بي خبر بمير از عشق

که ز گل عندليب غافل نيست

دل بي عشق چشم بي نور است

خود بدين حاجت دلايل نيست

بيدلان را جز آستانه عشق

در ره کوي دوست منزل نيست

هر که مجنون نشد درين سودا

اي عراقي، بگو که: عاقل نيست

*عراقي

 

جشن تنهایی

شهاب رمضان، خواننده سبک پاپ و آهنگساز است که کارهاي خود را به همراه خوانندگاني همچون سيروان خسروي شروع کرد. او در سال 1386 اولين آلبوم خود به نام «رمانتيک» را منتشر کرد و آلبوم دوم به نام «جشن تنهايي» در سال 1392 منتشر شد که تنظيم آهنگ بسياري از قطعات را خودش به عهده داشت. او تک آهنگ هايي هم دارد که به شک مجزا يا براي سريال هاي تلويزيوني منتشر شده اند و طرفداران زيادي دارد.

 

در جست وجوی شانگری لا

 

کتاب «در جست وجوی شانگری لا» شرح پنج سال از زندگی نویسنده در هند و سفرهای او است که از سال ۲۰۱۲ و از منطقه کشمیر و دره اسپیتی در هند شروع و در نهایت به نپال ختم می شود. شانگری لا، واژه ای سانسکریت و به معنای سرزمین آرامش و سکوت است. در بسیاری از افسانه ها و متون مذهبی مردم هیمالیا از شانگری لا یاد شده؛ شهری که برای دفاع از مردمش در برابر حمله اهریمن، برای همیشه در گوشه ای از هیمالیا از نظرها پنهان شده است. در قسمتی از پشت جلد کتاب آمده است: «سفرنامه های متعددی درباره ی سرزمین، مردم، فرهنگ و طبیعت هند، تبت و هیمالیا نوشته شده که البته بیشترشان را کاشفان و گردشگران غربی نگاشته اند. در این سفرنامه کوشیده ام از نگاه گردشگر و جست وجوگری ایرانی این مناطق را تجربه کنم. جست وجوگری که علاقه ی خاصی به یافتن نشانه ها و آثار بر جای مانده از فرهنگ و ادبیات تمدن ایران در این مناطق دارد. همچنین کوشیده ام گزیده ای از گنجینه ای ادبیات و شعر پارسی زبانان ساکن شبه قاره هند و هیمالیا را در کنار مکتوبات سفرنامه بیاورم. این منابع فراموش شده شامل اشعاری است که پارسی زبانان در توصیف شبه قاره هند سروده اند و به نوعی بیانگر نگرش، احساس و تعلق خاطرشان به این سرزمین هاست.» مهدی فاضل بیگی که چند سال بعد از نوشتن این کتاب در اثر بیماری فوت شد، به عنوان یک ایرانی نویسنده این کتاب به این مناطق سفر کرده و چند سالی هم برای تحصیل در هند اقامت داشته است. او در این سفرنامه تلاش کرده علاوه بر جست وجو برای یافتن آثار و نشانه های فرهنگ و ادبیات تمدن ایران در این مناطق، دید عمیقی از زندگی، باور، فرهنگ و محیط مردمان محلی به دست بیاورد. هدف نویسنده از این سفرها رسیدن به مناطق بکر و دورافتاده است، به خوبی توانسته تصویری جذاب را از زندگی و فرهنگ مردمان این سرزمین ها، توصیف آرامش این مناطق و همچنین سختی هایی را که لازمه هر سفری است، ارائه کند. یکی از ویژگی های جالب این کتاب، تنوع عکس های آن است که با وجود سیاه و سفید بودن تعدادی از آنها، مطالعه این سفرنامه را جذاب تر می کند. این کتاب را نشر مثلث منتشر کرده است.  

 

ساعت پنج عصر

اين فيلم به کارگرداني مهران مديري در سال 1396 در ژانر کمدي و خانوادگي ساخته شد. سيامک انصاري، امير جعفري، آزاده صمدي، رسول نجفيان، نگين معتضدي و مهران مديري بازيگران آن هستند. فيلم کمدي ساعت پنج عصر يک فيلم خياباني و بسيار پرازدحام است که معضلات روزمره اجتماعي و فرهنگي ما را نشان مي دهد. فيلم از ساعت هفت صبح تا پنج بعدازظهر زندگي يک وکيل را نشان مي دهد که به تنهايي در شمال تهران زندگي مي کند و بايد براي پرداخت قسط بانکي راس ساعت پنج خود را در شعبه بانک باشد تا خانه اش را از مصادره شدن توسط بانک نجات دهد، ولي اتفاقاتي در اين ميان رخ مي دهد. در اين روزهاي کرونايي که سينما رفتن مجاز نيست، خوب است از سايت هاي نمايش آنلاين اين فيلم ها را تماشا کنيد.