اندر احوال دنیای کرونایی و ماسک زده

حدود شش ماه گذشته که ويروس کشنده کرونا زندگي همه انسان ها را در کل کشورها به خطر انداخته است، راه هاي پيشگيري فردي را براي دور ماندن از اين ويروس معرفي کرده اند. استفاده از ماسک، رعايت فاصله اجتماعي و شست و شوي مداوم دست ها جزو اصلي ترين موارد توصيه شده هستند که همچنان در ميان افراد مختلف رعايت مي شود. استفاده از ماسک اما يکي از مواردي است که استفاده روزانه و هر ساعتي آن در محيط هايي غير از خانه براي افراد هزينه و شرايط سختي را به همراه دارد. استفاده از يک يا چند ماسک يکبار مصرف در هر روز و هزينه هاي سنگيني که براي افراد و خانواده ها به همراه دارد، باعث شده تا افراد، خانواده ها و شرکت هاي اداري و تجاري به دنبال ماسک هاي چند بار مصرف و در ادامه ماسک هايي با تنوع و شکل ظاهري متفاوت بروند. برخي هم داستان ماسک را به دنياي مد و تبادلات تجاري و هنري و حتي اجتماعي و سياسي کشانده اند. در بسياري از کشورها از جمله امريکا که اين روزها عرصه اعتراضات عمومي مردم است، شهروندان معترض براي حضور در تجمعات مجبورند از ماسک استفاده کنند و همزمان روي ماسک ها اشکال و جملات اعتراضي خود را مي نويسند. در جايي ديگر هم شرکت هاي بزرگ مد، شروع به طرحي ماسک هايي چند بار مصرف با اشکال و طراحي هايي متفاوت و جذاب کرده اند و متناسب با طراحي هاي لباس ها، ماسک هايي را هم طراحي کرده اند.  بسياري مي گويند ويروس کرونا باعث شده تا شکل جديدي از پوشش يعني استفاده از ماسک در ميان مردم جهان تعريف شود. ماسک بيش از شش ماه است که عضو ثابت زندگي روزمره زندگي انسان ها شده و با توجه به نامعلوم بودن تهيه و توزيع گسترده واکسن آن، مشخص نيست تا چه زماني در زندگي ما باقي مي ماند. مردم در شهرها و کشورهاي مختلف ايران و ديگر کشورها علاقه مندي ها، گرايش ها و طراحي هاي مورد نظرشان را روي ماسک ها طراحي و به نوعي بدون حرف زدن و برداشتن ماسک نگاه و گرايش فکري خود را به مخاطبان منتقل مي کنند.

ماسک هاي شرکتي

بسياري از شرکت هاي دولتي و خصوصي براي سلامت جان کارکنانشان در طول اين دوران کرونايي که محدوده زماني مشخصي هم ندارد از همان روزهايي ابتدايي اقدام به سفارش ماسک هاي چند بار مصرف با لوگو و نشانه شرکت خودشان کردند. حتي برخي شرکت ها اسم يا بخشي از صورت کارمندشان را روي ماسک چاپ کردند، چراکه چهره افراد در طول روز پشت ماسک پنهان است و فارغ از شرايط روحي و رواني که در بلندمدت مي تواند براي روحيه کارکنان داشته باشد، شناخت افراد را محدود مي کند. اين موضوع به خصوص در محيط هايي که ارتباط با مشتري مستقيم و استفاده از ماسک اجباري است، بيشتر بوده است.

ماسک هاي مامان دوز

بسياري از مامان ها و خانم هاي خانه دار از همان ابتداي ابتلاي کرونا با تائيدي که پزشکان دادند، شروع به دوخت انواع ماسک با اندازه ها و شکل هاي مختلف با پارچه هاي ساده در خانه کردند. خيلي زود کانال هاي تلگرامي و اينستاگرامي از ويدئوهاي آموزشي ساخت ماسک هاي خانگي و دست دوز پر شد و شيوه هاي مختلفي را ارائه کردند. ماسک هايي با پارچه هاي نخي و سبک که طرح خاصي نداشتند و مهمترين ويژگي شان قابل شست وشو بودن است. ماسک هاي مامان دوز هنوز هم رتبه بالايي در ميان ماسک هاي مصرفي مردم در کشورهاي مختلف دارند.

ماسک هاي فشن

دنياي مد هم مي داند که برخي ماسک هاي طراحي شده قابليت مقابله در برابر ويروس را ندارد و تنها نماد يا نشانه اي براي تاکيد بر استفاده از ماسک هستند. شرکت هاي بزرگ توليدکننده ماسک بارها تاکيد کرده اند که اين ماسک هاي متفاوت در تعدادي محدود براي افراد خاص و سلبريتي ها و آن هم براي حضور در مراسم يا عکسبرداري هايشان است و آنها هم در شرايط عادي حضور در اجتماع و محيط هاي شلوغ از ماسک هاي توصيه شده و عادي استفاده مي کنند. با اين وجود تاثيرگذاري که اين ماسک ها بر مخاطبان داشته اند، کم نبوده است. به همين دليل بسياري از شرکت ها نمونه هايي از ماسک هايي با طرح هاي خاص را توليد کرده اند. ماسک هايي با پارچه ها و طرح هاي برندهاي معروف، ماسک هايي با اضافه کردن اشکال و نشانه هايي خاص روي ماسک و يا ماسک هايي در اندازه هايي متفاوت از ماسک هاي عادي تا بتواند تفاوت را نشان دهد. در مورد ماسک ها اين روزها افراد در موقعيت هاي مختلف روزانه خود ابتدا سلامت را در نظر مي گيرند و بعد رنگ و جنس و طراحي را ملاک قرار مي دهند. خانم ها ترجيح مي دهند ماسکشان با رنگ روسري و شال يا مقنعه اي که به سر دارند مطابق باشد و بسياري از جوانان هم دنبال تنوع و طرح هاي جذاب هستند تا در شرايطي که مجبورند نيمي از صورتشان را بپوشانند با ماسک شرايطي براي جلب نظر پيدا کنند.

ماسک هاي مشاغل

براي برخي گروه هاي شغلي هم که زمان زيادي را در محيط هاي عمومي يا در ارتباط با مردم هستند هم ماسک هاي متفاوتي طراحي شده اند. در بسياري از محيط هاي شغلي نظير بيمارستان ها، مراکز فروشگاهي و صنعتي هم که افراد علاوه بر فعاليت مداوم، در ارتباط با افراد ديگر و محيط آلوده هستند، ماسک هايي عموما فيلتردار طراحي کرده اند تا شرايط تنفس افراد بهتر باشد. اين ماسک ها معمولا اندازه هايي متفاوت از ماسک هاي عمومي دارند و در محل اتصال به بيني و گونه ها يا پشت گوش طراحي دارند که آسيب کمتري را در مدت زمان طولاني مصرف وارد کنند.

 

شعر

موج پوشيد روي دريا را

پرده اسم شد مسما را

نيست بي بال اسم پروازش

کس نديد آشيان عنقا را

عصمت حسن يوسفي زد چاک

پرده طاقت زليخا را

مي کشد پنبه هر سحر خورشيد

تا دهد جلوه داغ دل ها را

جاده هرسو گشاده است آغوش

که دريده ست جيب صحرا را

شعله دل ز چشم تر ننشست

ابر ننشاند جوش دريا را

آگهي مي زند چو آيينه

مُهر بر لب زبان گويا را

قفل گنج زر است خاموشي

از صدف پرس اين معما را

بيدل ار واقفي ز سر يقين

ترک کن قصه من و ما را

*بيدل دهلوي

 

یه روز میای

محمدرضا هدايتي بازيگر سينما، تلويزيون و تئاتر و صداپيشه و خواننده ايراني است. وي به خاطر نقش هاي کمدي در زنجيره هاي تلويزيوني به کارگرداني مهران مديري شهرت پيدا کرده است. اما پيش از آنکه به شهرت برسد در عرصه تئاتر بسيار فعال بوده است. او همچنين وارد دنياي موسيقي هم شده و تک آهنگ هاي زيبايي را منتشر کرده است. او يک آلبوم به نام «برگ و باد» هم دارد. او تک آهنگ هايي همچون «من ديوانه نيستم»، «دنيا کوچيکه»، «مشتاق»، «سايه»، «باروني»، «دلم بيقراره»، »يه روز مياي» و... را دارد که طرفدار زيادي دارد.

 

هر روز یک قدم نزدیک تر

 

کتاب هر روز یک قدم نزدیک تر با عنوان اصلی Every day gets a little closer اثری از دکتر اروین د. یالوم و جینی الکین است. این کتاب از اولین کتاب های یالوم است که شامل یادداشت های بیمار – جینی الکین – و درمانگر از یک فرآیند درمانی است. دکتر اروین د. یالوم استاد روان پزشکی دانشگاه استنفورد، گروه درمانگر و روان درمانگر اگزیستانسیال است و جینی الکین نویسنده ای جوان و بااستعداد است که با مشکلاتی از جمله «انسداد در نوشتن» روبه رو است. بخش اصلی این کتاب شامل یادداشت های بیمار و درمانگر پس از هر جلسه درمان است. در واقع پس از هر جلسه درمانی، دکتر یالوم و جینی الکین خلاصه ای صادقانه از آنچه در جلسه گذشته، یادداشت می کنند. آنها در این یادداشت ها به شکلی آزادانه از احساساتی که در طول جلسه داشتند صحبت می کنند. پشت جلد کتاب هر روز یک قدم نزدیک تر آمده است:

این وسوسه همیشه در من وجود دارد که دفترهای قرار ملاقات قدیمی مملو از اسامی نیمه فراموش شده بیماران را بیابم، کسانی که حساس ترین تجربیات را با آنها داشته ام، افراد زیاد و لحظات خوب زیاد. چه اتفاقی برای آنها افتاده است؟ قفسه کتاب های ردیف شده و انبوه نوارهای ضبط شده ام، معمولا مرا به یاد گورستان های وسیع می اندازند: زندگی های تلنبار شده درون پوشه های بالینی، صداهای به دام افتاده در نوارهای الکترومغناطیسی در سکوت و نمایش هایی که هرگز اجرا نشدند. زندگی با این آثار تاریخی، مرا سرشار از حس ناپایداری می کند. حتی اگر خودم را غرق در زمان حال بیابم، شبح زوال را حس می کنم که نگاه می کند و منتظر است....

این کتاب را کاملیا نجفی و ایمان صحاف قانع ترجمه و انتشارات قطره منتشر کرده است.

 

هزارپا

«هزارپا» فيلمي به کارگرداني ابوالحسن داوودي، تهيه کنندگي رضا رخشان و نويسندگي امير برادران، پيمان جزيني و مصطفي زندي است. اين فيلم که به سبک کمدي و به زبان فارسي در سال 1396 توليد شده است، جزو پرفروش هاي تاريخ سينماي ايران است و هنوز هم در سايت هاي آنلاين فيلم طرفدار زيادي دارد. رضا عطاران در نقش رضا هزارپا، جواد عزتي در نقش منصور، سارا بهرامي در نقش الهام عباسي، مهران احمدي در نقش دايي کامران، لاله اسکندري در نقش منيژه بازيگران اصلي اين فيلم هستند.