شعر

چترها را بايد بست

زير باران بايد رفت

فکر را خاطره را زير باران بايد برد

با همه مردم شهر زير باران بايد رفت

دوست را زير باران بايد برد

عشق را زير باران بايد جست

زير باران بايد بازي کرد

زير باران بايد چيز نوشت

حرف زد

نيلوفر کاشت

زندگي تر شدن پي در پي

زندگي آب تني کردن در حوضچه اکنون است

رخت ها را بکنيم

آب در يک قدمي است

*سهراب سپهري

 

دل شيدا

دل شيدا نام آلبومي است با صداي شهرام ناظري در آواز اصفهان.اين آلبوم در سال 1372 ساخته شد و حاصل آخرين همکاري شهرام ناظري و فرامرز پايور است. با وجود آنکه پايور در اين اثر مانند گذشته، خود در ارکستر به نوازندگي نپرداخته؛ اما تکنوازي و جواب آوازش، از يک طرف و تنظيم قطعات از سوي ديگر، باعث شده که «دل شيدا» نيز شبيه ديگر کارهاي او باشد.

 

کرونا و  نهضت

مشعل- هر چند که دنياي جديد به تنهايي تغييرات و تحولاتي عجيب و متنوع در زندگي انسان ها پديد آورده و اين تغييرات هر روز تا روز ديگر در چرخش و تنوع هستند؛ اما اتفاقاتي مانند شيوع ويروس کوويد 19 که سراسر دنيا را براي مدتي طولاني به شکلي فراگير متاثر و زندگي ها را دچار تغييراتي کرده باعث شده جامعه و خانواده به شکل جمعي براي ادامه زندگي الزاماتي را در زندگي روزمره خود قرار دهد و بخش هايي را حذف کند؛ اين همان تغييري است که ممکن است با رفتن کرونا دوباره به شرايط قبل برگردد؛ اما آنگونه که به نظر مي آيد برخي از اين تحولات با انسان امروزي باقي خواهد ماند؛ هر چند ممکن است با کم شدن تب کرونا و يا رفتن آن، مردم دوباره به سفر بروند، به رستوران بروند يا غذا و لوازم ديگر را به صورت آنلاين سفارش بدهند، اما اين انتخاب ديگر مثل قبل نيست و فراگيري گذشته را نخواهد داشت. گويي مردم در شهرهاي مختلف ايران يا مناطق ديگر دنيا به اين نتيجه رسيده اند که سطح وابستگي خود را به مصرف گرايي کمتر کنند و بيشتر بر توانايي توليد در داخل خانه اتکا داشته باشند تا در شرايط بحراني بتوانند نياز خود را تامين کنند.  بسياري از خانواده ها در اين دوران تلاش کردند در تامين موارد مصرفي خود از بيرون خانه تجديد نظر کنند و از هر آنچه در خانه دارند، با تغيير کاربري براي ماندگاري در خانه بهره ببرند. به عنوان نمونه بسياري از خانواده ها براي سرگرمي کودکان که اسباب بازي هاي جديد مي خواستند، از لوازم موجود درخانه با تغيير رنگ و ظاهر کاربري جديد اسباب بازي درست کرده و سعي کردند کودکشان را به اين ابزار جديد عادت دهند. برخي ديگر از خانواده ها که محيط کوچکي داشتند، تلاش کردند تا بخشي از خانه را براي کار و بخشي را براي بچه ها و شرايط عادي زندگي آماده کنند و به اين ترتيب شرايط ماندن در خانه را بدون هزينه جديد و تغييرات اضافي فراهم کردند.

يکي از اين اتفاقات در اين دوران، شروع نهضت ساخت و توليد در خانه(homemade) بوده است. بسياري از زنان و مرداني که ماه ها در خانه ماندند، تصميم گرفتند نه تنها به دليل گراني و قيمت هايي که سروسامان نداشتند؛ بلکه به دليل دسترسي نداشتن و مطمئن نبودن از سلامت آن محصول، موارد مصرفي مورد نياز خود را تا جايي که امکان دارد خودشان در خانه و فضاي محدودي که در اختيار دارند، توليد کنند. در اين مدت بسياري از خانم هاي خانه غذاهاي جديدي را ابداع کردند، بسياري از خانواده ها حتي براي سرگرمي خودشان بخصوص بچه ها نانوايي و تنور خانگي برپا کردند و نان خانگي پختند. به اين ترتيب هم نان تازه داشتند، هم نان سالم و هم اينکه از خانه بيرون نرفتند. بسياري از خانواده ها که شرايط خانه شان اجازه مي داد و بالکن يا حياط و باغچه داشتند، دست به کار شدند و سبزيجات مصرفي مورد نياز خود را کاشتند تا بادمجان، گوجه، سير، ريحان و نعناع حاصل دست خودشان را بخورند که هم سالم و ارگانيک است و هم مجبور نبودند براي تهيه آنها از خانه بيرون بروند . اما دامنه اين توليد در خانه تنها به اين مواد خوراکي محدود نبود. بسياري از مردان و زنان، در خانه شروع به آرايشگري کردند. بسياري از آقايان ماشين اصلاح را به دست همسرانشان دادند و اعتماد کردند تا همسرشان موهايشان را کوتاه کند و موهاي دختر و پسر بچه ها را هم کوتاه کردند و بسياري از خانم ها که سليقه و تجربه هاي جديد خود را قبلا هم ثابت کرده اند، به سراغ توليد صابون و شامپوهاي خانگي و دست ساز رفتند؛ اگرچه بسياري از مردم، بخصوص در کشورهاي اروپايي و اسکانديناوي قبل از شيوع کرونا و با هدف کاهش مصرف گرايي، زندگي ارگانيک و کاهش مصرف پلاستيک، استفاده از محصولات صنعتي بهداشتي را کنار گذاشته و از اين صابون و شامپوهاي طبيعي و دست ساز استفاده مي کردند؛ اما شيوع اين ويروس، استفاده و فراگيري استفاده از اين محصول را بيشتر کرد. اگر شما هم تصميم گرفته ايد مصرف محصولات صنعتي را کاهش دهيد، بايد خودتان دست به کار شويد و تا حد ممکن به ساخت محصولات دست ساز بپردازيد. ساخت شامپوي خانگي دست ساز از گزينه هاي ساده براي دنبال کردن سبک زندگي سالم تر در دوران کروناست که مي توانيد با آن به نهضت ساخت محصولات بهداشتي در خانه بپيونديد. اين شامپوهاي جامد و دست ساز معمولا با مواد گياهي و طبيعي ساخته مي شوند و همزمان خواص گياهي و دارويي هم دارند. اگر اين موضوع، يعني پيشنهاد هاي دست ساز در خانه در حوزه هاي مختلف آشپزي، کشاورزي، زيبايي و بهداشتي و حتي نجاري و موضوعات ديگر را در اينترنت دنبال کنيد، پيشنهادهاي مختلفي را همراه با آموزش تصويري به شما معرفي مي کند. اين يعني نه تنها با يادگيري و اجراي آن جريان زندگي را ساده مي کنيد؛ بلکه همزمان متوجه مي شويد که در اين نهضت تنها نيستيد و زنان و مرداني در کل کشورهاي دنيا هستند که همين کار را انجام مي دهند.

 

چه بخوانيم؟

چگونه رنج بکشيم؟

کتاب «چگونه رنج بکشيم»، اثر کريستوفر هميلتون، مدرس ارشد فلسفه دين در کالج کينگ لندن است. لازم نيست اشاره کنيم که رنج، همواره در زندگي ما حضور دارد و تقريبا هر کاري که انسان انجام مي دهد، براي رهايي از «رنج» است. حال اين رنج مي تواند دلايل مختلفي داشته باشد. نويسنده، کتابش را «تلاش براي بهبود اوضاع» مي داند و با بررسي زندگي چهار حوزه که رنج هاي بيشتري به ما تحميل مي کنند نشان داده که چگونه مي توانيم به شکلي سازنده با اين رنج ها کنار بيايم و يا به عبارت ديگر چگونه رنج بکشيم؟ اين چهار حوزه عبارتند از: خانواده، عشق، بيماري و مرگ؛ اما بايد بدانيد که نويسنده در کتابش به مسائل عادي نمي پردازد. به عنوان مثال در حوزه خانواده بررسي مي کند که اوضاع از ديدگاه بچه ها نسبت به والدين چطور به نظر مي رسد؟ اين چهار حوزه، چهار فصل کتاب را تشکيل مي دهد که شامل تزلزل يا رنج در خانواده، نافهمي يا رنج در عشق، آسيب پذيري يا رنج جسمي و اضمحلال يا رنج مرگ است. اين کتاب با ترجمه سما قرايي از سوي نشر« هنوز » منتشر شده است.

 

پول خارجي

کارگردان اين فيلم رخشان بني اعتماد است و توليدش به سال 1368 بازمي گردد. بازيگران آن هم علي نصيريان، محمدعلي کشاورز، مهتاج نجومي، جهانگير فروهرو رسول نجفيان هستند. مرتضي الفت، کارمند ساده يک اداره، که وضع روحي و مالي ناگواري دارد، زماني که در اطراف بازار آزاد ارز براي تعمير اتوي برقي خانه مي چرخيده، در رؤيا مي بيند که صاحب 50 هزار دلار شده است. اين فيلم، دومين تجربه کارگرداني رخشان بني اعتماد پس از دو فيلم «خارج از محدوده» و «زرد قناري» است. اين اثر بخوبي توانسته فضاي اجتماعي، خانوادگي و مناسبات غيررسمي اقتصادي حاکم بر جامعه ايران در سال هاي پايان دهه 60 را بر پرده سينما منعکس کند.