کرونا وقفه اي در برنامه هاي توليدي پالايشگاه ستاره خليج فارس ايجاد نکرده است

افزایش صادرات درکنار  تامین نیاز داخل

سميه راهپيما - روزهايي که درگير شيوع ويروس کرونا و مهار آن هستيم، غيورمرداني در کشورمان هستند که براي حفظ توليد نفت و فراورده هاي جانبي آن در محل کار خود حضور دارند تا توليد اين محصول راهبردي در کشور دچار مشکل نشود و بتوانيم همانند گذشته، بر توليد پايدار تکيه داشته باشيم. پالايشگاه هاي کشور که وظيفه توليد بنزين کشورها را به عهده دارند، در اين روزها سعي کرده اند علاوه بر مراقبت از کارکنان خود در برابر ويروس کرونا ، افزايش توليد هم داشته باشند. پالايشگاه ستاره خليج فارس، يکي از پالايشگاه هاي جوان کشور است که علاوه بر حفظ سلامت کارکنان خود، مشکلي در توليد محصول نداشته و برنامه هاي متعددي در سال «جهش توليد» دارد.

روح اله وقاري، جانشين مدير عمليات پالايشگاه ستاره خليج فارس با اشاره به اينکه پالايشگاه به دليل شيوع ويروس کرونا، متحمل هزينه هاي زيادي شده و يکسري فعاليت ها در زمينه مهار آن انجام داده است، مي گويد: «قبل از شيوع اين ويروس، خوراک پالايشگاه 420 هزار بشکه بود و روزانه 45 ميليون ليتر بنزين توليد مي کرديم. با توجه به کاهش مصرف بنزين در اين ايام (شيوع کرونا) بايد توليد داشته باشيم، از اين رو با هماهنگي شرکت ملي پخش فراورده هاي نفتي ايران توانستيم مازاد مصرف توليد خود را صادر کنيم تا به توليد پالايشگاه لطمه اي وارد نشود.»

افزايش ظرفيت بدون ايجاد فاز جديد

يکي از اهداف پالايشگاه ستاره خليج فارس که در سال گذشته دنبال شده و امسال نيز ادامه دارد، به طرح بهينه سازي ظرفيت و رفع موانع توليد سه فاز موجود پالايشگاه باز مي گردد. وقاري در اين باره مي گويد: «عمده فعاليت پالايشگاه در سال 1398 شروع فاز افزايش ظرفيت و تثبيت توليد بود. طراحي پالايشگاه براي خوراک 360 هزار بشکه بوده که اين خوراک را در سال 1398 به 450 هزار بشکه در روز رسانديم و قصد داريم تا سال 1399 اين ميزان را به روزانه 540 هزار بشکه برسانيم. اين افزايش ظرفيت بدون احداث فاز جديد و تنها با تغييراتي است که در واحدها ايجاد مي شود.»

سهم ستاره از سرماي سال 98

سال 1398 يکي از سال هاي استثنايي است که شروع آن با سيل و پايان آن با شيوع کوويد 19 همراه بود؛ اما اين عوامل باعث نشد که چرخ صنعت کشور از حرکت بايستد و کارکنان همواره سعي کرده اند اين صنعت پرچم کشورمان را برافراشته نگاه دارد. مهم ترين دستاورد پالايشگاه ستاره خليج فارس در سال 1398 رساندن توليد بنزين به 45 ميليون ليتر در روز است. اين امر باعث شد تا از واردکننده به صادرکننده بنزين تبديل شويم.

وقاري با بيان اين مطالب مي افزايد: «با توجه به اينکه در زمينه ميعانات گازي تحريم هستيم و مجبوريم زماني که گاز توليد مي کنيم، براي ثبات و پايداري آن ميعانات مصرف کنيم و از آنجا که به دليل سرماي هوا در سال گذشته، گاز طبيعي زيادي مصرف کرديم، توانستيم ميعانات گازي را پالايش کنيم و کشور را از بحران هاي احتمالي پيش رو نجات دهيم. «

جانشين مدير عمليات پالايشگاه ستاره خليج فارس در ادامه مي گويد: «تحريم در اين پالايشگاه باعث افزايش توليد شد؛ زيرا ما نمي توانستيم ميعانات صادر کنيم و مجبور به افزايش ظرفيت واحدهاي خود بوديم. از اين رو با توجه به محدوديت هايي که داشتيم، يکسري خلاقيت ها در برخي واحدها اتفاق افتاد و شاهد افزايش ظرفيت بوديم.»

استفاده از متخصصان داخلي

طراحي و مهندسي، تامين تجهيزات، اجرا، پيش راه اندازي و راه اندازي پالايشگاه ستاره خليج فارس، حاصل اعتماد به جوانان و تامين کنندگان داخلي است. ساخت بسياري از قطعات حساس بخش الکترونيک (ترانسميتر دما، شير با عملگر موتوري و...)، تغيير کاربري برخي مخازن در راستاي بهبود فرايند ذخيره سازي، اصلاح سيستم هاي کنترلي و بهينه سازي و افزايش ظرفيت در روند توليد با صرف کمترين هزينه از جمله فعاليت هاي مهندسان پالايشگاه ستاره خليج فارس است. ميانگين سني کارکنان  اين شرکت 32 سال و ميانگين سني مديران و سرپرستان 35 سال است، از اين رو مي توان گفت که به وجود آوردن چنين گنجينه اي از منابع انساني جوان و خبره، نشانه تبلور خودباوري در صنعت نفت ايران است. وقاري در اين باره مي گويد: «از سال 1394 ديگر شرکت هاي خارجي با پالايشگاه ستاره همکاري نداشتند و با استفاده از توانمندي متخصصان داخلي توانستيم به دستاوردهاي قابل توجهي دست يابيم. همانطور که مي دانيد، هسته اصلي اين پالايشگاه را جوانان تشکيل مي دهند و بيشتر مديران آن در رده سني 27 تا 34 سال هستند. مديرعامل پالايشگاه ستاره خليج فارس از زماني که به اين پالايشگاه آمده اند، مديريت انگيزشي را مد نظر قرار داده و به جوان ها بيشتر ميدان داده اند تا بتوانند ايده هاي خود را ارائه دهند. ممکن است استفاده از يک تجهيز در واحدي پايين باشد و سالي يک بار هم از آن استفاده نشود؛ اما با تغييري کوچک در آن واحد مي توانيم براي افزايش ظرفيت همان واحد استفاده کنيم. مصداق اين امر واحدهاي تقطير و شيرين سازي نفتاست .»

به گفته او، «آنچه در پالايشگاه نفت ستاره نمود دارد، همدلي و پشتکار است و اين پالايشگاه يک هاب انرژي است و به توليد گاز، بنزين، نفت گاز و گازوئيل پايداري مي دهد. دستيابي به اين عمل ممکن نبود، مگر با تلاش و پشتکاري که مديران و کارکنان اين پالايشگاه دارند.»

دستيابي به سهم 50 درصدي در سال 99

جانشين مدير عمليات پالايشگاه ستاره خليج فارس در پاسخ به اين سوال که سهم پالايشگاه در توليد کشور چقدر است و آيا پيش بيني مي کنيد که اين ميزان سهم افزايش پيدا کند، مي گويد: «قبل از کرونا و گران شدن قيمت بنزين، ميزان مصرف آن 100 ميليون ليتر در سطح کشور بود که از اين ميزان 45 ميليون ليتر را پالايشگاه ستاره خليج فارس تامين مي کند. به اين معنا که ما سهم 45 ميليون ليتر خود را برخلاف اينکه برخي پالايشگاه ها ميزان توليد خود را در دوران شيوع کوويد 19 و گران شدن بنزين کاهش داده بودند، نگه داشتيم و سطح بيشتري از بازار مصرف را پوشش داديم. با راه اندازي طرح افزايش ظرفيت مي توانيم ميزان 50 ميليون ليتر در روز توليد بنزين را افزايش و نزديک  به 50 درصد از سهم بازار را به خود اختصاص دهيم.»

وقاري در پايان خاطرنشان مي کند: «نفتا، يکي از محصولات توليدي پالايشگاه ستاره خليج فارس است که مي توانيم آن را به طور کامل در اختيار پتروشيمي ها قرار دهيم. با اين کار از مصرف گاز در پتروشيمي ها جلوگيري مي شود و مي توان آن را در جاهاي ديگري استفاده کرد. »