توسعه فاز 11 پارس جنوبي آغاز شد

صیانت از حقوق ملت

مشعل- عمليات توسعه فاز 11 پارس جنوبي به عنوان تنها فاز باقي مانده ميدان گازي پارس جنوبي با آغاز بارگيري جکت سرچاهي سکوي 11B اين فاز به طور رسمي آغاز شد تا با انتقال آن به محل نصب در مرز مشترک ايران و قطر، فصل تازه اي براي اين فاز پرفراز و نشيب رقم بخورد. طبق اعلام حميدرضا مسعودي، مديرعامل گروه پتروپارس، اين اقدام همسو با اهداف دولت و وزارت نفت و منويات مقام معظم رهبري در سال جهش توليد بوده و بارگيري اين جکت به دليل نخستين گام توسعه فاز 11 پارس جنوبي (آخرين فاز توسعه پارس جنوبي) حائز اهميت است؛ چه آنکه با بارگيري اين جکت طلسم توسعه فاز 11 پارس جنوبي شکسته شد. شرکت پتروپارس طرح توسعه فاز 11 پارس جنوبي را پس از خروج شرکت هاي توتال فرانسه و شاخه بين المللي شرکت ملي نفت چين (سي ان پي سي آي) به دليل تحريم در اختيار گرفت. هدف از اجراي اين طرح، توليد 2 ميليارد فوت مکعب گاز غني، انتقال به پالايشگاه هاي موجود پارس جنوبي و استفاده از ظرفيت فرآورشي اين پالايشگاه هاست.

 به گفته محمد مشکين فام، مديرعامل شرکت نفت و گاز پارس، برداشت روزانه قطر از ميدان مشترک پارس جنوبي 580 ميليون مترمکعب است، در حالي که ايران از اين ميدان مشترک 650 ميليون مترمکعب گاز برداشت مي کند و اميدواريم تا پايان سال جاري اين رقم به 670 ميليون مترمکعب افزايش يابد.

پارس جنوبي در اوج اقتدار

نام فاز 11 پارس جنوبي اوايل امسال با توضيحات وزير نفت برجسته شد که در بيان اولويتهاي صنعت نفت در سال 99 از حفاري نخستين چاه طرح توسعه فاز 11 پارس جنوبي در سال 99 خبر داد. زنگنه همزمان با روز خليج فارس نيز در حساب توئيتري خود نوشت: «ايران عزيز با برداشت حداکثري از ميدان گازي پارس جنوبي در اوج اقتدار در خليج فارس است.» مديرعامل گروه پتروپارس گفته است: اين شرکت از مهرماه 98 برنامه ريزي فشرده اي را براي توسعه فاز 11 آغاز کرده است و کارها طبق برنامه پيش مي رود و شرکت پتروپارس مصمم و با جديت اين مسير را ادامه مي دهد. با انجام بارگيري جکت سرچاهي سکوي 11B فاز 11 پارس جنوبي و روزهاي تازه براي اين فاز، ميتوان براي بسته شدن کامل پرونده پارس جنوبي لحظه شماري کرد. وزن اين چهارپايه 2 هزار و 120 تن و ارتفاع آن 80 متر و نيم است، اين جکت قرار است در ناحيه 11B منطقه پارس جنوبي در 135 کيلومتري از ساحل عسلويه و در عمق 71 متر از سطح دريا نصب شود. جکت داراي چهار پايه ميان تهي است که عمليات شمع کوبي و استحکام آن در کف خليج فارس از طريق آنها انجام مي شود. اين جکت داراي 15 حلقه کانداکتور گايد به قطر 26 اينچ است. کانداکتور گايدها قطعاتي مخروطي هستند که با قرار گرفتن در طبقات زيرين سازه به عنوان راهنما براي عبور 15 رديف خط لوله حفاري عمل مي کنند. يعني پس از نصب جکت در دريا و استقرار دکل حفاري روي آن، لوله هاي حفاري از ميان جکت و از طريق اين مخروط ها به سطح دريا هدايت مي شوند تا با عبور مته ها عمليات حفاري انجام شود. اين هدايتگرها با توجه به ارتفاع زياد جکت از انحراف و خميدگي لوله ها بر اثر فشار آب جلوگيري مي کنند.  در همين زمينه رسول فلاح نژاد، مدير مهندسي و ساختمان شرکت نفت و گاز پارس اعلام کرده است: تلاشمان اين است که بخش نخست توسعه اين فاز را هر چه سريع تر به سرانجام برسانيم. او همچنين گفته است مراحل نصب جکت سکوي فاز 11B پارس جنوبي پايان خردادماه تکميل مي شود. فلاح نژاد ارتفاع اين سازه دريايي را 76 متر اعلام کرد که در عمق آب حدود 71 متري در موقعيت مخزني بلوک B فاز 11 پارس جنوبي در خليج فارس به روش به آب اندازي، نصب خواهد شد. به گفته مدير مهندسي و ساختمان شرکت نفت و گاز پارس، جکت سرچاهي سکويSPD11B  يکي از دو جکت فاز 11 پارس جنوبي است که پس از نصب، امکان حفاري 12 حلقه چاه توليدي را در موقعيت نخستين عرشه گازي اين طرح در مرز مشترک ايران و قطر در آب هاي خليج فارس فراهم مي کند. پس از عمليات مهاربندي و انتقال اين سازه به موقعيت گازي فاز 11 پارس جنوبي، نصب جکت SPD11B توسط شرکت صدف و با استفاده از شناور صدف 3000 تا پايان خردادماه امسال به اتمام خواهد رسيد و موقعيت آماده آغاز حفاري مي شود.

چرا فاز 11 توسعه نيافت؟

فلاح نژاد همچنين درباره توسعه نيافتن فاز 11 پارس جنوبي در سال 92 به شانا توضيح داده است که سال 92 از يک سو طرح هاي متعدد پارس جنوبي با پيشرفت هاي مختلف در دستور کار قرار داشت و از سوي ديگر کشور با کمبود گاز در کنار کمبود منابع مالي روبه رو بود. وي به شرايط سخت تحريم در آن مقطع هم اشاره و با يادآوري اينکه قرارداد طرح توسعه فاز 11 اواخر دولت دهم به روش بيع متقابل امضا شد، اظهار کرد: واقعيت اين است که امکان تأمين مالي براي اين پروژه در آن شرايط نبود. سرپرست طرح توسعه فاز 11 پارس جنوبي در شرکت نفت و گاز پارس تصميم وزارت نفت براي اولويت بندي فازهاي پارس جنوبي در سال 92 را راهبردي دانست و گفت: با اين تصميم طرح هايي که پيشرفت بالايي داشتند، در اولويت قرار گرفتند تا افزون بر تامين سوخت زمستاني، نيازهاي ارزي کشور را براي توسعه ديگر طرح ها فراهم کند. وي با بيان اينکه توسعه فازهاي 12، 15 و 16 و 17 و 18 که در اولويت توسعه قرار گرفت، همانند فاز 11 در مرز قرار داشتند، تصريح کرد: پيشرفت بالاي اين پروژه ها سبب شد نسبت به فاز 11 در اولويت قرار گيرند. فلاح نژاد به واگذاري توسعه اين طرح به کنسرسيوم توتال و سي ان پي سي آي چين در سال 96 اشاره کرد و گفت: هدف وزارت نفت اين بود تا از گشايشي که ايجاد شد، افزون بر استفاده از فناوري روزآمد و پيمانکاران خارجي از منابع مالي خارجي استفاده کند. آنچه اکنون مهم است اينکه توسعه متعارف اين فاز پس از خروج خارجي ها براي صيانت از حق و حقوق و برداشت طبيعي اين فاز آغاز شده است و به سرعت انجام خواهد شد. محمد مشکين فام، مديرعامل شرکت نفت و گاز پارس برداشت روزانه گاز از ميدان مشترک پارس جنوبي را 650 ميليون مترمکعب عنوان کرده و درباره تأمين گاز مصارف خانگي کشور از پارس جنوبي نيز گفته است: ظرفيت برداشت روزانه گاز هر يک از سکوهاي گازي پارس جنوبي 500 ميليون فوت مکعب گاز (معادل 14 ميليون مترمکعب گاز) است و به طور متوسط مصرف روزانه هر خانوار ايراني روزانه 25 مترمکعب گاز است، در نتيجه هر يک از سکوهاي گازي پارس جنوبي مصرف گاز 500 هزار خانوار را تامين مي کند، بنابراين کل مصرف خانگي گاز در فصل زمستان از پارس جنوبي تامين مي شود.