گردشگری و تورهای مجازی

لذت سفرهای اینترنتی

شبنم اعماري- هفته هاست که ويروسي ناشناخته، مهمان ناخوانده بيشتر کشورهاي جهان شده و کل دنيا را تحت تاثير قرار داده، به طوري که مردم دنيا اين روزها شرايط خاص و ويژه اي را تجربه مي کنند و مردم کشورمان هم از اين قاعده مستثنا نيستند.  کرونا در شرايطي وارد کشورمان شد که مردم ايران در حال آماده شدن براي ورود به سال جديد و برگزاري آيين سنتي عيد نوروز بودند. تعطيلاتي مناسب براي سفر که هر سال مسافران زيادي را راهي شهرها و مناطق مختلف ايران مي کرد. با انتشار ويروس کرونا فرصت مسافرت از بين رفت تا مردم به دنبال راه ديگري باشند، راهي که نزديک به دو دهه است باب شده، اما بسياري از مردم، اطلاع زيادي از آن ندارند. گردشگري مجازي، همان چيزي است که در اين روزهاي متفاوت مي توان با استفاده از آن سفرهاي هيجان انگيزي را تجربه کرد. همان طور که در شماره قبل هفته نامه «مشعل» به آن اشاره کرديم، در حال حاضر سايت هاي زيادي راه اندازي شده اند که با يک کليک، شما را به شهرها و مناطقي که برنامه سفرتان را براي راهي شدن به آنجا ريخته بوديد، مي برد. در گردشگري يا تورهاي مجازي هم جاذبه هاي باستاني، بناهاي ديدني، اشياي قيمتي و... به شکلي ويژه اي و هيجان انگيز معرفي مي شوند تا اين احساس به شما منتقل شود که واقعا در سفر هستيد يا در يک تور حضور داريد. در گردشگري مجازي شايد قدرت لمس زيبايي هاي محيط برايتان امکان پذير نباشد، اما ويژگي هاي اين نوع گردشگري هم در نوع خود جالب توجه است. در اين نوع گردشگري، محدوديت زماني، مکاني و حتي محدوديت فضا نداريد. علاوه بر اينها با موارد غيرقابل پيش بيني مثل مسدود شدن جاده ها، بدي آب و هوا و ... هم مواجه نخواهيد بود.

مزاياي استفاده از گردشگري مجازي

 حال با توجه به آنچه گفتيم، مي توان گفت که گردشگري مجازي به رغم تمام کاستي ها، مزايايي هم دارد که نبايد آنها را ناديده گرفت که در ادامه به برخي از آنها اشاره کرده ايم.

1) تبادل اطلاعات بين علاقه مندان به گردشگري در کمترين زمان ممکن

2) انتشار اطلاعات چندرسانه اي از مناطق مختلف به صورت صوتي، تصويري و ويدئويي

3)  ظرفيت سازي براي به اشتراک گذاري اطلاعات مجازي براي گردشگران

4) معرفي فرصت هاي اقامتي رايگان يا ارزان در کشورهاي مختلف جهان

5)معرفي ظرفيت هاي حمل و نقل ارزان در شهرهاي مختلف جهان

6)  استفاده از گردشگري آنلاين براي تبليغات و بازاريابي

7)  مشورت گرفتن آنلاين قبل از سفر

8) يافتن همسفر مناسب از طريق شبکه هاي اجتماعي

9) توسعه ارتباط و روابط ملت ها به صورت مستقيم و آسان

10) کاهش مسائل زيست محيطي و ارتقاي توسعه پايدار

11) کارآفريني ديجيتالي در عرصه گردشگري

12)  کاهش هزينه هاي موجود

لزوم گردشگري مجازي

در حال حاضر همه چيز به فناوري پيوند خورده است. با دوربين هايي که امروزه در سطح تمام شهرها وجود دارد، اين امکان فراهم شده که مکان هاي مختلفي را به صورت زنده مشاهده کنيم و حتي بتوانيم از آنها عکس يادگاري بگيريم. همان طور که گفتيم، در گردشگري مجازي، کسي به صورت فيزيکي سفر نمي کند، بلکه از طريق اينترنت، کتاب، تلويزيون و... به تماشاي ديدني هاي مناطق مدنظرش مي نشيند.

در عصر فناوري به لطف گردشگري مجازي، در صفحات گردشگري مجلات اينترنتي يا سايت هاي گردشگري، کاربر مي تواند از سواحل، مناطق و جاذبه هاي کل دنيا ديدن کند و هيجان زده شود.

تورهاي مجازي

اين تورها هم براي وقت گذراني و سرگرم شدن گزينه خوبي هستند. در تورها مي توان به گشت و گذار پرداخت و با ديدني ها و جاذبه هاي مناطق مختلف به خوبي آشنا شد. اين قبيل تورها به کمک تصاوير ويديوئي و عکس هاي سه بعدي، چشم اندازهاي زيبايي را برايمان به تصوير کشيده اند و شکلي از مسافرت واقعي را برايمان تداعي مي کنند. در تورهاي مجازي معمولا عکس ها و فيلم هاي باکيفيتي به نمايش گذاشته مي شود و با تصاوير ارائه شده مي توان تمام جزئيات يک مکان را به وضوح مشاهده کرد و از ديدن آنها لذت برد. از نکات مثبت تورهاي مجازي، ايجاد حس حضور در محيط است. به عبارت ديگر، اين تورها قدرت تجسم کاربران را تقويت مي کند و نماهاي بسيار واقع گرايانه و دقيقي از محيط برايشان به وجود مي آورند. با توجه به آنچه آورديم، حالا که شرايط سفر وجود ندارد و در خانه ماندن، يکي از بهترين راه هاي مقابله با مهمان ناخوانده دنياست، مي توان با کمک گرفتن از گردشگري مجازي، به شهرهاي و کشورهاي مختلف دنيا سفر کرد و با جاذبه هاي ديدني آنها آشنا شد.