برخورداری      بخش      روستایی    گیلان      ا ز گاز     به       95  درصد       رسید

آقای اكبر درباره جايگاه گاز در استان گيلان می گويد: گيلان از جمله استان هايی است كه استفاده حداكثری از بند «ق» را به عمل آورد، به طوری كه گازرسانی در اين استان جهشی بزرگ را پس از تصويب و ابلاغ اين قانون تجربه كرد و ميزان برخورداری بخش روستايی از گاز از 65 به 95 درصد رسید. هم اكنون 2035 روستا در سطح گيلان از گاز برخوردارند و گازرساني به 100 روستای ديگر نيز در برنامه قرار دارد كه با پايان یافتن پروژه ها در سال 1400، ميزان جمعيت برخوردار در روستاهای استان به 97 درصد می رسد. روستاهای مدنظر در ييلاقات تالش، املش، رودسر، سياهكل و رودبار واقع شده اند كه با گازرسانی به آنها عملا فعاليت های توسعه ای در استان به پايان می رسد. لازم است عنوان كنم كه پرونده گازرسانی به شهرهای استان نيز در سال 93 به طور كامل بسته شد و بجز ماسوله كه به دليل محدوديت های ميراث فرهنگي امكان گازرسانی ندارد، ساير شهرهای گيلان سال هاست كه مشترك اين نعمت خدادادی شده اند. به لحاظ حجم مصرف نیز 3 نيروگاه عمده استان حدود 49 درصد و بخش های خانگی، سی ان جی و صنعتی و تجاری به ترتیب 38، 6 و 6 درصد مصارف گیلان را به خود اختصاص داده اند. شرکت گاز استان گیلان سال گذشته 4/6 میلیارد متر مکعب گاز به مشترکان عرضه کرده که پیش بینی می شود میزان مصرف در سال جاری با توجه به سرمای بی سابقه به 6.5 تا 6.8 میلیارد متر مکعب برسد.

 

یکپارچه سازی فرایندها برای تسهیل در خدمت رسانی

از مدیرعامل گاز استان گیلان می خواهم که کمی از برنامه های این سازمان پس از اتمام فعالیت های توسعه ای بگوید که به اتخاذ رویکرد کیفی سازی اشاره می کند و ادامه می دهد: مراکز تلفن 194 که پیش از این در سطح استان پراکنده بود، اکنون در مرکز پیام اداره مرکزی تمرکز یافته که این یکپارچگی، سبب مدیریت بهتر درخواست ها، تسریع و تسهیل خدمت رسانی و گزارش گیری بهتر شده است. با این تمهید، اکنون مشترکانی که از اقصا نقاط استان با تلفن 194 تماس می گیرند، به مرکز پیام مرکزی متصل می شوند و دستورات لازم از سیستم متمرکز استان به نقاط مختلف گیلان صادر می شود. همچنین در گذشته 3 پیمانکار وظایف کنتور خوانی، چاپ قبض کنتور و توزیع قبوض را به عهده داشتند که با یکپارچه سازی این 3 فرایند هم اکنون همکاران کنتورخوان پس از حضور در منازل مشترکان و قرائت کنتور، بلافاصله قبض را در همان محل چاپ و تحویل مردم می دهند. بتازگی حتی یک گام از این مرحله هم پیش تر رفته ایم و از 997 هزار مشترک بخش خانگی در استان، شماره تلفن همراه بیش از 850 هزار مشترک اخذ شده است. در حال حاضر صورتحساب مشترکان به دو صورت پیامکی و کاغذی برای شهروندان ارسال می شود که به زودی و با تکمیل بانک اطلاعاتی مشترکان گیلانی، صورتحساب به صورت پیامکی به آنها ارسال می شود.

 

بهره گیری از فناوری های نو برای کیفی سازی خدمت رسانی

آقای اکبر با اشاره به فواید راه اندازی سامانه ثبت شکایت (3414) می گوید: گیلانیان از اقصا نقاط استان می توانند هرگونه انتقاد، پیشنهاد  و شکایت را در این سامانه ثبت و کد رهگیری دریافت کنند و همکاران ما مکلف هستند ظرف 48 ساعت پاسخگوی درخواست های این عزیزان باشند. بررسی موارد مطرح شده در این سامانه می تواند راهنمای خوبی برای برطرف کردن ایرادات احتمالی سازمان باشد. یکی دیگر از اقدامات شرکت گاز استان گیلان در مسیر کیفی سازی خدمت رسانی به مشترکان، ایجاد پایگاه داده های مکانی(GIS) است که تاکنون حدود 40 درصد پیشرفت داشته است. این سامانه قادر است موقعیت مکانی مشترکانی را که با سامانه مرکز پیام تماس می گیرند، به طور دقیق روی نقشه مشخص کند. با این امکان همکاران امداد در سطح استان قادر خواهند بود بلافاصله به محل مورد نظر اعزام شده و مشکل را برطرف کنند. از دیگر دستاوردهای گاز گیلان در ارتقای خدمت رسانی، تولید اپلیکیشن موبایلی است که تمام سامانه های خدمت رسان روی آن تعبیه شده اند. این برنامه کاربردی به ویژه برای مشترکانی که معمولا در منزل یا ویلای خود حضور ندارند، بسیار مفید است و می تواند آنها را در پرداخت و ورود شماره کنتور یاری کند.

سربلند       در   بحران     اخیر

از مدیرعامل گاز استان گیلان می خواهم که کمی درباره اقدامات این سازمان در مدیریت بحران برف بی سابقه اخیر صحبت کند که می گوید: 40 ساعت بارش بی وقفه برف، دستگاه های اجرایی را در سطح استان فلج و راه های شریانی استان و اتوبان رشت – قزوین را مسدود کرد. قطعی آب، برق و به تبع آن خاموش شدن تلفن های همراه، روزهای بسیار سختی را برای گیلانی ها رقم زد که الحمدلله گاز در این بحران سربلند شد و علاوه بر تامین گرمای منازل مردم، سوخت مورد نیاز نیروگاه ها را نیز فراهم کرد. لازم است عنوان کنم که این خدمت افتخارآمیز به مردم که تحسین مسؤولان دولت را برانگیخت، حاصل اتخاذ تدابیر دقیق براساس پیش بینی های هواشناسی و تجربیات ارزشمند همکاران کارآزموده ای بود که آموخته های سال های گذشته را در کوله بار خود داشتند. همکاران گاز گیلان با اشراف بر جغرافیای منطقه از ساعت ها قبل در گردنه ها وگلوگاه های برفگیر و مسیرهای سخت گذر حضور داشتند و با استقرار در ایستگاه ها و در اختیار داشتن تجهیزات لازم، آمادگی داشتند تا در صورت بروز مشکل بلافاصله به محل اعزام شده و پایداری جریان گاز را برقرار کنند. هماهنگی تنگاتنگ با دیسپچینگ ملی گاز نیز در این موضوع بسیار حایز اهمیت بود. همکاران دیسپچینگ با رساندن و انتقال گاز با فشار مطلوب به گیلان سبب شدند که ما در توزیع این نعمت خدادادی در بین گیلانیان با مشکلی مواجه نشویم. شرکت ملی گاز در پیشگاه مردم خوب گیلان روسفید شد و مردم به واسطه اعتمادی که به عملکرد سربازان گاز داشتند به نیکی می دانستند که چنین بحران هایی نمی تواند مانع از خدمت رسانی کارکنان گاز شود، این موفقیت نشان از حرکت شرکت گاز استان در مسیر تعالی دارد، سازمان خدمت به مردم را ارزش تلقی می کند و گواه آن، این است که در سال 97 موفق به دریافت تندیس تعالی شده ایم.

 

 

گذر از بحران با سلاح هماهنگی و تدبیر

متولد بندر زیبای انزلی است و از بدو استخدام تاکنون در زادگاهش گیلان خدمت کرده است. مهرزاد سمیعی، معاون بهره برداری شرکت گاز استان گیلان در سال 69 وارد شرکت گاز شد و فعالیتش در این مجموعه را با طراحی شبکه و انشعاب آغاز کرد. او که دانش آموخته مهندسی شیمی از دانشکده نفت و دارای مدرک NBA از دانشگاه تهران است در سال 72 ازدواج کرد که حاصل این پیوند دختری به نام پریسا است که تحصیل را به اتمام رسانده و پسری به نام امیر که اکنون دانشجوی رشته علوم آزمایشگاهی است. آقای سمیعی خاطرات بسیاری از روند گازرسانی به شهرها و روستاهای گیلان از دهه 60 تاکنون را در سینه دارد. او از روزهایی می گوید که حتی شهرهای بزرگ استان نیز دارای گاز نبودند، اما بتدریج با حمایت های قانونی و بودجه ای مجلس و دولت و تلاش خستگی ناپذیر سربازان صنعت گاز، این انرژی پاک به شهرهای استان  آمد و این روند آسایش آفرین در دهه 70 به اوج خود رسید. سمیعی همچنین حمایت های نهادهای بالادست از گازرسانی به روستاها که از اواخر دهه 70 آغاز شد، سبب ایجاد رفاه و آسایش برای هموطنان ساکن در روستاها می داند که این روند با ابلاغ بند «ق» جهشی بی نظیر را تجربه کرد و میزان جمعیت برخوردار را به بالای 90 درصد رساند. به اعتقاد معاون بهره برداری گاز گیلان، اجرای ده ها پروژه به صورت همزمان و بدون هیچگونه حادثه ای رکوردی بی نظیر در کارنامه این استان است. سمیعی توضیح می دهد: بسیاری از زمین های زراعی درگیلان برای شالیکاری استفاده می شود و طبیعی است که عملیات اجرایی در فصول کاری این عزیزان امکانپذیر نیست، از این رو پروژه ها باید طوری مدیریت شود که مقارن با کشاورزی نباشد و این موضوع محدودیت های فراروی همکاران شرکت ملی گاز برای گازرسانی به مناطق روستایی را بیشتر می کند؛ البته از حق نباید گذشت که گیلک ها بیشترین استقبال را از گازرسانی داشتند و همکاری هم استانی ها باعث شد روند گازرسانی در گیلان بسیار سریع و خوب پیش برود.  او سربلندی شرکت ملی گاز در برف زمستانی سال 98 را نتیجه برنامه ریزی دقیق می داند و می گوید: تعمیر و نگهداری ایستگاه ها، هیترها و تجهیز ماشین آلات شرکت به زنجیر چرخ در مدیریت این بحران موثر بود. همچنین پس از اعلام هواشناسی مبنی بر بارش برف سنگین، جلسات مدیریت بحران برقرار شد و شب قبل از برف نیز روسای گازرسانی استان تا صبح در ادارات مستقر شدند تا صبح لازم نباشد از منزل به سمت محل کار حرکت کنند و در صورت قطعی بسرعت به محل مورد نظر بروند. استفاده از امکانات دیگر بخش های شرکت نیز در این مسیر یاری رسان همکاران ما در خط مقدم عبور از این بحران بود.

با          همکاری     منابع انسانی،    مشکلات کارکنان را    از   نزدیک       بررسی    می کنیم

تنها 14 سال داشت که به شوق دفاع از دین و میهن رهسپار جبهه های نبرد با دشمن متجاوز شد و به مدت 5 سال در عملیات مختلف، عشق بی پایان خود به کشورش را نشان داد. او امروز در سنگر صنعت گاز تلاش می کند تا سربازی شایسته برای شکوفایی کشور و مدیری با برنامه و تحول خواه برای آرامش و آسایش ساکنان دیار باران باشد. سخن از مسعود برادران نصیری، معاون مالی و پشتیبانی استان گیلان است. او که دانش آموخته مقطع دکترای مدیریت استراتژیک گرایش کسب وکار است، با پایان یافتن جنگ وارد شرکت ملی گاز شد و پس از تجربه مسؤولیت های مختلف در حوزه های مهندسی، بهره برداری و برنامه ریزی در استان تهران و زادگاهش گیلان، امروز می کوشد با اتخاذ رویکردهای نو و تفکرات مدرن، شرکت گاز گیلان را به سوی تعالی رهنمون باشد. زندگی خانوادگی فرزند دیار گیلان نیز همواره مسیری رو به پیشرفت داشته است. همسرش دانش آموخته دکترای مدیریت است و ریاست دانشگاه دکتر معین در شهر رشت را به عهده دارد. حاصل این ازدواج دو فرزند است که پسر این خانواده موفق، علیرضا، کارشناس ارشد برق و الکترونیک است و دخترشان مرضیه نیز دانشجوی دکترای دامپزشکی است. ضمن آنکه علیرضا ازدواج کرده و خانواده نصیری را صاحب یک نوه دوست داشتنی به نام «مانا» کرده است. معاون مالی و پشتیبانی استان گیلان با بیان اینکه مجموعه تحت مسؤولیتش با همه لایه های سازمان در ارتباط است، می گوید: تمام تلاش ما در معاونت این است که حق و حقوق کارکنان تامین شود؛ سیاست ما این نیست که منتظر بمانیم تا همکاران به معاونت مراجعه کنند، بلکه با پیش بینی نیازهای آنان تلاش می کنیم شرایط مورد نظر و مطلوب را برای رشد و شکوفایی منابع انسانی فراهم کنیم. هر 6 ماه یک بار بنده یا رئیس امور اداری و تیم همراه به اقصا نقاط استان می رویم و مشکلات همکاران در حوزه منابع انسانی را از نزدیک بررسی می کنیم. او همچنین از طرح ریزی و اجرای برنامه های جانشین پروری در سازمان خبر می دهد و می گوید: شناسایی قابلیت ها و توانمندی های افراد و همچنین نیازهای سازمان از جمله برنامه هایی است که با تکیه بر آخرین متدهای علمی در گاز استان گیلان در حال انجام است. همچنین ازآنجا که همه انسان ها به طور ذاتی دوست دارند تلاش هایشان دیده شود، سعی کرده ایم با ارزیابی های فصلی کارکنان بر اساس نقش آنها در تعالی سازمان و همچنین با گرفتن بازخورد از ذینفعان مختلف، کارکنان تاثیرگذار و کوشا را شناسایی کرده و مورد تشویق و تقدیر قرار دهیم.

 

ورود   گاز گیلان   به    عرصه     پروژه های خلاقانه      و    فناوری های   نو

بهروز مسعودی نیا، معاون مهندسی و اجرای طرح ها در شرکت گاز استان گیلان، اهل دیار اصفهان است. او که دانش آموخته رشته مهندسی صنایع در مقطع کارشناسی و مدیریت در مقطع ارشد است در سال 87 در گاز استان گیلان استخدام شد و تا به امروز نیز در شهر باران ماندگار شده است. معاون مهندسی و اجرای طرح ها در شرکت گاز استان گیلان به تعریف و اجرای پروژه های مقاوم سازی در حوزه ایستگاه های گاز و ساختمان های اداری و تاسیسات در سال های اخیر اشاره می کند و می گوید: GISکردن شبکه ها و خطوط تغذیه نیز در حال انجام است که امیدواریم تا پایان سال 99 به اتمام برسد. ضمن آنکه در حوزه های جدید و خلاقانه هم ورود کرده ایم و در زمینه حفاظت از زنگ، سامانه های خورشیدی و لایتینگ ایستگاه ها نیز پروژه هایی در دست اجراست. او ادامه می دهد: بحث سازه های ABOVE/GROUND را نیز از سال های گذشته دنبال می کردیم که امسال به همت همکاران پرتلاش گیلان، توانستیم آن را نهایی کرده و با هماهنگی همکاران ستاد در سطح شرکت ملی گاز ایران گسترش دهیم.