بدون دینگ دینگ زندگی کن

چند توصیه کاربردی که می تواند شما را از یک وابستگی فاجعه بار نجات دهد

مشعل   حتما بريتان پيش آمده که هنوز آفتاب نزده، با صورتي خواب آلوده و خسته، انگار يک نيروي عجيب و غريبي شما را به سمت موبايل تان مي کشاند. کورمال کور مال ميان روشنايي و تاريکي، دنبالش مي گرديد، احساس مي کنيد گمشده اي داريد و تا پيدايش نکنيد، روزتان روز نمي شود. موبايل را که پيدا مي کنيد. خيلي سريع و بي برو و برگرد مي رويد سراغ اينترنتش. اگر وصل بود که چه بهتر، اگر نه سريع وصل مي کنيد و ناگهان صداي دينگ دينگي مي شنويد. اين صدا، اول صبح براي شما از صداي بلبل هاي خوش خوان و سمفوني شماره 9 بتهون هم زيباتر است. اين صداي شبکه هاي اجتماعي است. جايي که اگر چه تصور مي کنيم، صاحب آن هستيم، اما اگر کمي چشمانمان را باز کنيم، خواهيم ديد که او صاحب ما شده و ما را حسابي کنترل مي کند. فضاي مجازي چنان ما را احاطه کرده و خنده و گريه و شادي و غم را مديريت مي کند که اصلا برايمان محسوس نيست. فعلا با کل فضاي مجازي و شبکه هاي اجتماعي کاري نداريم، اما مي خواهيم به يک چيز اين غول بي شاخ و دم گير بدهيم که آن هم دلبستگي و وابستگي عميق و خطرناکمان به آنهاست. چه بدانيم و چه ندانيم و چه بخواهيم  و چه نخواهيم، شبکه هاي اجتماعي و فضاي مجازي که از دريچه يار غارمان يعني «موبايل» وارد ذهن و روح و روان ما مي شوند، بخشي از زندگي ما را احاطه کرده اند. اما مي توانيم با رعايت برخي نکات، از آسيب وابستگي به فضاي مجازي و شبکه هاي اجتماعي تا حد زيادي در امان بمانيم و روح و روانمان کمتر آسيب ببيند. اين نکات را با هم مي خوانيم:

در اولين قدم، ليستي از کارهايي که در حال حاضر در فضاي مجازي انجام مي دهيم ،تهيه کنيم. اهداف و دلايل خود را از عضويت در گروه ها يا کانال هاي مختلف بنويسيم و مشخص کنيم که چقدر به گفت وگو با افراد مختلف مي پردازيم و نوع اين گفت وگو چيست؟

  استفاده از شبكه هاي اجتماعي را به زمان مشخصي محدود كنيم، مثلا روزي چهار بار و هر بار فقط يك ربع به آنها سربزنيم و سعي كنيم اين ميزان را به مرور كاهش دهيم.

  دامنه مكان استفاده از شبكه هاي اجتماعي را محدود كنيم. مثلا خود را مقيد كنيم كه هيچ وقت در اتاق کار سراغ اينستاگرام نرويم.

  ابزارهاي ديجيتال مانند موبايل و تبلت را در ساعات مشخصي از روز از خود دور نگه داريم تا سراغ شبكه هاي اجتماعي نرويم.

  چالش كنترل استفاده از شبكه هاي اجتماعي را به عنوان يك فعاليت مثبت براي خود و اطرافيان جا بيندازيم تا انگيزه كافي براي پايبند ماندن به آن داشته باشيم، مثلا بگوييم كه مي خواهيم تمرکزمان را بالا ببريم.

   قبل از تايپ كردن فكر كنيم. يك قاعده ساده آن است كه چيزي را كه در گفت وگوي رو در رو به ديگران نمي گوييم، در شبكه هاي اجتماعي هم ننويسيم.

 عملكرد خود را در شبكه هاي اجتماعي حسابرسي كنيم. هر از گاهي پروفايل هاي خودرا در شبكه هاي اجتماعي بررسي كنيم و از خود بپرسيم آيا از پيام ها، عكس ها و مطالبي كه به طور عمومي منتشر مي كنيد، راضي هستيم؟ آيا چهره اي كه براي خود ساخته ايم، با واقعيت زندگي ما منطبق است؟

 خانه تكاني ديجيتال را فراموش نكنيم. لازم نيست كه در همه شبكه هاي اجتماعي پروفايل داشته باشيم. اگر يكي از حساب هاي ما مدتي است كه بي استفاده ماند، آن را پاك كنيم.

 اگر پيشنهاد عضويت در يک شبکه اجتماعي مطرح شد، قبل از آن يک لحظه فکر کنيم و ببينيم واقعا اين شبکه اجتماعي براي ما کارايي دارد يا خير؟

 قبل از خواب يک کاغذ و قلم برداريم و ميزان حضور روزانه خود را در شبکه هاي اجتماعي يادداشت کنيم. اين کار را براي يک هفته و بعد براي يک ماه تکرار کنيم. بعد از يک ماه متوجه خواهيم شد که با آن وقت چه کارهاي مهم ديگري مي توانستيم انجام دهيم.

 به هر پيام بيهوده اي پاسخ ندهيم، بگذاريم ساير وابستگان به فضاي مجازي بدانند که ما هر لحظه آنلاين نيستيم و نمي توانيم وقتي را در اين زمينه بگذاريم. به اين ترتيب گفت وگوهاي بيهوده در شبکه هاي اجتماعي به کمترين حد ممکن مي رسد.

 

نماهنگ «پرواز»

همزمان با چهلمین روز شهادت سردار دل ها، شهید حاج قاسم سلیمانی، نماهنگ «پرواز» با صدای محمد معتمدی منتشر شده است. این نماهنگ، که به صورت رایگان در دسترس علاقه مندان به موسیقی قرار گرفته، مهاجرتوحیدپرست کارگردانی کرده است. محمد معتمدی علاوه بر خوانندگی، این اثر را آهنگسازی نیز کرده و افشین عزیزی تنظیم آن را به عهده داشته است. شعر این نماهنگ از سروده های بهمن محمدزاده است.

 

گرگ سالی

اگر چه امير حسين فردي را با رمان «اسماعيل» خيلي بيشتر و دقيق تر مي شناسند، اما رمان «گرگ سالي» آخرين اثر منتشر شده از سوي اين مرحوم، ادامه رمان موفق «اسماعيل» است، با اين تفاوت که داستان اين رمان بر خلاف اسماعيل، در دامنه هاي سبلان روي مي دهد. در اين رمان براي شخصيت اصلي داستان که اسماعيل نام دارد، شرايطي به وجود مي آيد که ناگزير مي شود براي امنيت بيشتر، پايتخت را ترک کند و به روستايي در دامنه سبلان، نزد مادربزرگش برود که با مشکلاتي روبه رو مي شود. او در سبلان مي شنود که آمريکايي ها که در آن زمان کشت و صنعت مغان را در دست داشتند، مي خواهند به اصلاح نژاد گرگ هاي دامنه سبلان اقدام کنند و اين مساله منجر به ايجاد گرگ هايي آدمخوار شده است که مردم منطقه را بشدت آزار مي دهند. در بخشي از اين رمان مي خوانيم: «به نظرش رسيد چهارپايي آنجا باشد. خم شد و دستش را روي زمين کشيد. پاره سنگي را پيدا کرد. آن را برداشت و به سمتي که حس مي کرد صدا از آن سو مي آيد، پرتاب کرد. سنگ به جسم نرمي خورد. به دنبال آن صداي ناهنجاري مثل ناله شنيد. چيزي تکان خورد. جسم بزرگي به قواره يک گوساله، به حرکت در آمد. رنگش سفيد به نظر مي رسيد، به طرف او مي آمد. خرناسه خوفناکي مي کشيد. ترسيد و پاهايش سست شد. دستش را به ديواره سنگي گرفت. چشم به حرکات آن شبح دوخت...». مرحوم فردي به مدت 30 سال سردبيري و مدير مسؤولي کيهان بچه ها را به عهده داشت.

 

دریچه

ميعاد صادقي، فرزند بهنام از همکاران عمليات مرکز انتقال نفت بندرعباس، شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ايران منطقه خليج فارس، مقام سوم رقابت هاي جهاني آي مث (MATHS I) را از آن خود کرد. بهرام علي دوست، سرپرست روابط عمومي منطقه گفته است که آي مث، روشي براي آموزش مفاهيم پايه رياضي به کودکان 3 تا 7 سال از طريق غني سازي محيط آموزشي با بازي، داستان، نمايش خلاق، شعر و فعاليت هاي آموزشي گروهي به منظور آشنايي با مهارت هاي آسان حل معادلات رياضي، افزايش مهارت تفکر و انديشيدن، ازبين بردن موانع و افزايش هوش اجتماعي است که مهارت هاي شناختي کودکان را افزايش مي دهد و کودک را آماده ورود به آموزش هاي رسمي مي کند. رقابت هاي جهاني جشنواره شادي و نشاط آي مث در جزيره کيش و با حضور 900 کودک برگزيده از 20 کشور ازجمله کانادا، روسيه، مالزي، غنا و امارات برگزار شد. ميعاد صادقي با به دست آوردن امتيازهاي لازم و عملکرد بهتر نسبت به رقيبان داخلي و خارجي خود، موفق به کسب مقام سوم اين دوره از مسابقات شد. در اين دوره از مسابقات کودکان در سه گروه مقدماتي، مياني و پيشرفته با يکديگر به رقابت پرداختند و توانمندي هاي آنان با روش هاي بازي و سرگرمي سنجيده شد. بزودي گفت وگو با والدين اين کودک نخبه نفتي را در «مشعل» مي خوانيد.

 

دوئت

دوئت در اصطلاح موسيقي يعني دونوازي. معمولا به دو نوازي پيانو يا خواندن دو خواننده باهم، دوئت مي گويند. حالا دوئت» نام فيلمي ايراني است که بتازگي اکران شده است. در بخشي از داستان اين فيلم آمده است:« فيلم دوئت داستان «مينو» را روايت مي کند که همسرش حامد را به ديدار سپيده مي برد. زني که همسرش با او گذشته مشترکي داشته است. اين ملاقات، يادآوري خاطرات گذشته آنهاست و...». فيلم دوئت را نويد دانش، کارگرداني کرده و بازيگراني چون هديه تهراني، علي مصفا، نگار جواهريان و پانته آ پناهي ها در آن به ايفاي نقش پرداخته اند.