تمرکز جدید شرکت های نفتی به مسابقات اتومبیل رانی

شرکت هاي نفتي آشنا براي طرفداران مسابقات اتومبيل راني فرمول يک، به تازگي نقطه توجه جديدي براي تلاش هاي خود در مسابقات فرمول اي، يا مسابقات اتومبيل راني تمام برقي يافته اند.

شرکت انگليسي- هلندي شل که چندين دهه حامي مالي شرکت پرآوازه فراري در مسابقات فرمول يک بود، در حال مذاکره براي مشارکت با تيم هاي نيسان ژاپن و ماهيندراي هند است و همزمان، برند شرکت توتال فرانسه روي خودروهاي تيم فرانسوي دي اس تچيتا به نمايش درآمده است. اين تيم ها اين هفته دوباره در مسابقات اي پري در شهر سانتياگو، پايتخت شيلي، مسابقه مي دهند. ريچارد تاکر، مدير کل بخش فناوري روانسازها در شرکت شل گفت: بيشتر مردمي که به يک خودروي مسابقات فرمول اي يا يک خودروها برقي عادي نگاه مي کنند، ممکن است فکر کنند هيچ محتوايي از سوي شرکت هايي همچون ما ارائه نمي شود. وي افزود: با اين همه، همچنان روغن هاي روانساز و خنک کننده ها در اين فناوري (خودروهاي برقي) دخيل هستند و مي خواهيم در اين زمينه پيشتاز باشيم. مسابقات فرمول اي که مجموع مسابقات مبتني بر شهرهاست، اکنون ششمين فصل خود را پشت سر مي گذارد و به زودي در زمره مسابقات قهرماني جهاني مورد تاييد فدراسيون بين المللي اتومبيل راني قرار مي گيرد. اين مسابقات از سوي شرکت هاي توليدکننده خودرو که مي خواهند خودروهاي برقي خود را تبليغ کنند يا  مي خواهند فناوري هاي نوين را بيازمايند، برگزيده شده است.

چهار شرکت بزرگ خودروسازي در آلمان، يعني شرکت هاي پورش، مرسدس، بي ام و و آئودي، در کنار شرکت هايي همچون جاگوار انگليس، نيسان ژاپن، شرکت دي اس وابسته به شرکت سيتروئن فرانسه، شرکت نيو چين و شرکت ونتوري موناکو در حال رقابت هستند. تاکر گفت: الکترونيکي کردن، موضوعي مهم در کل صنعت خودرو است، اگر مي خواهيد بخشي معتبر از اين تحول باشيد، بايد در بسياري از جنبه هاي متفاوت آن دخيل باشيد. براي شرکت شل که مي خواهد سرمايه گذاري روزافزون خود در توليد برق بادي را به نمايش بگذارد، همراهي با برندها تنها بخشي از معادله کلي است. شرکت توتال نيز در پايگاه اينترنتي تيم تچيتا بر مشارکت خود در پروژه هاي انرژي خورشيدي تاکيد کرده است. مسابقات فرمول اي که فصل جديدش را با مسابقاتي در عربستان آغاز کرد، خود را به عنوان واسطه اي براي تحول و همچنين آزمايشگاهي مهم براي فناوري هاي خودروهاي برقي جاده اي معرفي مي کند. تاکر تاکيد کرد که منفعت شرکت شل براي حمايت مالي از اين مسابقات، توسعه روانسازهاي خودروهاي برقي توليد شده از گاز طبيعي از کارخانه اين شرکت در قطر است.  وي گفت: اگر تلفن همراه خود را شارژ کنيد، مي دانيد که کمي گرم مي شود. اگر اين کار را براي يک خودروي بزرگ انجام دهيد، به ويژه اگر بخواهيد اين کار را به سرعت انجام دهيد، در اين صورت بايد اين گرما را از باتري هاي خود دور کنيد. اين مدير شرکت شل افزود: گزينه هاي جايگزين بسياري در اين زمينه وجود دارد، اما يکي از آنها که ما اعتقاد داريم در آينده برنده خواهد شد، گزينه خنک کنندگي غوطه وري است، زيرا باتري ها در تماس مستقيم با مايعي هستند که واسطه انتقال حرارت است. تاکر گفت: بنابراين ما مجموعه اي از روغن ها را براي خنک کنندگي غوطه وري يا مستقيم، توسعه مي دهيم. خودروهاي برقي به روانسازها احتياج دارند و روغن ها بايد از ويژگي هاي پيشرفته ضد کف کنندگي برخوردار باشند، زيرا جعبه دنده اين خودروها به سرعت در حل چرخش است. الخاندرو آگاگ، بنيادگذار مسابقات فرمول اي که بيشتر قوت خود را به پروژه برنامه ريزي شده موسوم به مسابقات اکستريم اي اختصاص مي دهد، از حضور شرکت هاي نفتي در اين مسابقات استقبال کرد. وي گفت: اين يک تحول بزرگ است؛ اين شرکت هاي بزرگ همچنين کليد اصلي براي يک تحول بزرگ را در اختيار دارند، زيرا تغيير به دست کساني که از خانه خود در حال تماشاي مسابقات هستند، اتفاق نخواهد افتاد.

تاريخچه

پيشنهاد مسابقات قهرماني خودرو هاي برقي چرخ باز تک نفره شهري، در مارس 2011 در يک رستوران کوچک ايتاليايي در پاريس توسط ژان تات، رئيس فدراسيون بين المللي اتومبيل راني به الخاندرو آگاگ و آنتونيو تاجاني و بازيگر ايتاليايي تئو تئوکولي داده شد. تاجاني روي صنعت برق خودرو، کاهش انتشار دي اکسيد کربن و معرفي سيستم هاي هيبريدي و الکتريکي تمرکز داشت. فدراسيون بين المللي اتومبيل راني در ماه دسامبر سال 2019 ميلادي اعلام کرد از فصل 2020-2021 ميلادي، مسابقات فرمول اي از جايگاه مسابقات قهرماني جهاني مورد تأييد اين فدراسيون برخوردار خواهد شد.

  درباره فرمول اي

فرمول اي (Formula E): يک کلاس مسابقه اتومبيل راني است که در آن تنها از اتومبيل هاي کاملا الکتريکي استفاده و توسط فدراسيون بين المللي اتومبيل راني (FIA): سازمان دهي مي شود. ايده اين سري مسابقات در سال 2011 مطرح و براي اولين بار در سال 2014 در پکن افتتاح شد. الخاندرو آگاگ بنيانگذاران و مدير شرکت فرمول اي است.

آيين نامه

مسابقات فرمول اي هم اکنون با حضور 12 تيم با دو راننده براي هر تيم، برگزار مي شود. اين ورزش به سرعت در حال رشد و داراي ماشين هاي مسابقه اي با قدرت الکتريکي مشابه خودروهاي بنزيني مورد استفاده در مسابقات فرمول يک است. مسابقات در پيست هاي خياباني موقت در مراکز شهر انجام مي شود و داراي 1٫9 تا 3٫4 کيلومتر (1٫2 تا 2٫1 مايل) طول است.

خودروهاي مورد استفاده در مسابقات فرمول اي

از فصل 2019-2018، نسل دوم از خودروهاي فرمول اي رونمايي شدند که از پيشرفت هاي فناوري چشمگيري نسبت به نسل اول خودروها برخوردار بودند و باتري آن از ظرفيت 54 کيلووات در ساعت برخوردار بود و توليد برق آن از 200 کيلووات در ساعت به 250 کيلووات در ساعت افزايش يافت و حداکثر سرعت آن نيز به 280 کيلومتر در ساعت رسيد. خودروهاي نسل دوم همچنين از سيستم ترمز برمبو برخوردارند. شرکت ميشلين همچنان توليدکننده تاير اين خودروهاست

برنده ها

در سه دوره نخست برگزاري مسابقات فرمول اي، تيم رنو فرانسه توانست عنوان قهرماني را به دست بياورد  در دوره چهارم اين مسابقات، تيم آئودي المان و در دوره پنجم آن، تيم دي اس تکيتا چين قهرمان شد.

منبع: خبرگزاري رويترز، ويکي پديا

مترجم: يحيي احمدي