مهار خشم و صداقت

آرامش را نمي توان از کوچه و بازار خريد. آرامش کالايي نيست که بتوان بر آن قيمتي گذاشت و با خيال راحت گوشه اي نشست و براي به دست آوردنش برنامه ريزي اقتصادي کرد. آرامش به دست نمي آيد مگر با توجه به امور معنوي و دين اين امکان را براي ما فراهم مي کند تا به آن دست يابيم. در بخش شانزدهم از سلسله مطالب آرامش از منظر آموزه هاي ديني، به دو مورد ديگر از عوامل آرامش آفرين يعني «مهار خشم» و «صداقت» رسيده ايم، پس با ما همراه باشيد.

 

خشم يا غضب، از قواي نفس آدمي است که ريشه در حفظ صيانت انسان دارد و دست خلقت براي حفظ حيات و دفع تهديدها، آن را در وجود انسان به وديعه نهاده است. خشم، به حالتي هيجاني اطلاق مي شود که به پارهاي تظاهرات فيزيکي، فيزيولوژيکي و روانشناختي منجر مي شود. اين نيروي دروني، يکي از عوامل سلب آرامش در انسان به حساب ميآيد.

خشم مطلوب

نکته قابل توجه اينکه نبايد نيروي خشم را از اساس منکر شد و ناکارآمد دانست، همانگونه که قرآن کريم اصل خشم را تخطئه نميکند و خشمهاي مقدس را ميستايد. اساساً خشم مقدس، يکي از صفات الهي است که در انسان متجلي مي شويد و او را به سمت نامهاي مقدسي چون قهّار و جبّار رهنمون مي کند. خشمگين شدن، اگر متعادل باشد، در مسير حق قرار مي گيرد و اگر بر آن غالب باشيم، نه تنها ناپسند نيست بلکه مطلوب و مورد رضاي حق است.

خشم ناپسند

اما خشم نامقدس، ناپسند است. اينگونه خشم ها بسيار رايج است آدمي را تا منجلاب نابودي پيش مي برند. سخن بر سر اين است که شايسته نيست منش انسان به گونه اي باشد که به راحتي و سريع خشمگين شود، همچنين روا نيست که حالت خشم از حد تعادل گذشته از کنترل ما خارج شود، به هنگام بروز زمينه هاي خشم و پرخاشگري بايد به سرعت دست به کار شد و اين هيجان خانمان برانداز را لگام زد و آن را مهار و به تعبير ديني، «کظم غيظ» کرد.

خداوند براي اهل تقوا سه نشان بيان مي فرمايد: در راحتي و رنج بخشش مي کنند، از خطاي مردم مي گذرند و خشم خود را فرومي برند. در ادامه به اين نکته بسيار مهم اشاره مي شود که اگر کسي سه خصيصه مزبور را داشته باشد، اهل احسان و محسن، محبوب خداست؛ به اين معنا که خداوند او را دوست دارد، در سوره آل عمران آيه هاي 133 و 134 آمده است: أُعِدَّتْ لِلْمُتَّقِينَ الَّذِينَ يُنفِقُونَ فِي السَّرَّاء وَالضَّرَّاء وَالْکاظِمِينَ الْغَيْظَ وَالْعَافِينَ عَنِ النَّاسِ وَاللّهُ يُحِبُّ الْمُحْسِنِينَ؛ براي پرهيزگاران آماده شده است، همانا که در فراخي و تنگي انفاق مي کنند و خشم خود را فرومي برند و از مردم درمي گذرند و خداوند نکوکاران را دوست دارد. اگر بخشش و نيز گذشت، پيامدي دروني به نام آرامش دارد، دراين صورت کنترل خشم و پرخاشگري هم مي تواند احساس رهايي، سبکي و سکونت قلبي در پي داشته باشد.

کظم غيظ

در دين به ما توصيه کرده اند که کظم غيظ کنيد، يعني خشم خود را فرو بريد. به راستي چگونه؟ از بهترين شيوه هاي مهار خشم و تسلط بر آن در شرايط بروز خشم اين است که در همان لحظه قدرت و استحکام خويش را از دست ندهيم. براي مثال اگر پس از يک روز طولاني و خستگي آفرين به خانه آمديم و شاهد مشکل و بروز اشتباهي از سوي همسرمان بوديم به جاي بروز خشم، به خوبي ها و نکات مثبت همسرمان توجه کنيم. اينگونه افکار خوشبينانه اولين اثرش، کاهش خشم به سرعت و سهولت بوده ما را در وضعيت تعادل و تعقل قرار مي دهد و به دنبال آن در ما آرامشي لذتبخش ايجاد مي کند و دراين صورت مي توانيم آرامش حاصلِ از مهار خشم و گذشت را درون خود تجربه کنيم.

صداقت

پايبندي به اصول اخلاقي، زمينه ساز شکل گيري احساسات مناسب درون انسان مي شود.

آرامشِ روان در پرتو عمل به ارزش هاي انساني فراهم مي آيد. صداقت از جمله ارزش هاي مهم ديني و انساني است که تعارض ها، دغدغه ها، تشويش خاطرها، ترديدها و فرسودگيها را از جان آدمي مي کاهد.

 صداقت و راستي راهي است براي رسيدن به آرامش. پيامبر خدا( ص) فرمود:فَإِنَّ الصِّدْقَ طُمَأْنِينَةٌ وَ الْكَذِبَ رِيبَةٌ؛ راستي ماية آرامش و دروغ باعث پريشاني است.اگر انسان شيوه صداقت پيشگيرد و حقايق را بازگويد، بسياري از نگرانيها و دغدغه هايي که به دليل دورويي و کذب پديد مي آيد، از او رخت برميبندد و جانش را آرام ميسازد. اين امر قابل تجربه است که اگر صداقت را حداقل در اولين مرحله يعني صداقت زباني پيشه کنيم، در جان خويش احساسات مثبتي جايگزين کرده ايم و با راستي لذت معنوي به کام خويش ريخته ايم؛ از اين رو رمز ديگر آرامش در صدق، صفا و راستي نهفته است.

 

حفظ دوست و پاداش آن

امام صادق(ع) فرمود: انّ اللَّه تعالي ليحفظ من يحفظ صديقه»

خداي متعال حفظ مي کند آن کسي را که رفيق خود را حفظ کند.

منبع: کتاب کافي

 [البته] مراد، حفظ جسماني نيست فقط، حالا آن هم يکي از مصاديقش ممکن است باشد، يعني آبروي او را حفظ کند، شخصيت او را حفظ کند، جهات او را حفظ کند [و] مراعات کند. خدا يک چنين کسي را حفظ مي کند. اين پيوندهاي برادري و رفاقت و انس و اخوت، در اسلام اينقدر اهميت دارد. شما ملاحظه رفيقتان را مي کنيد، او را حفظ مي کنيد، خداي متعال در پاداش اين عمل، شما را حفظ مي کند. البته حفظ کردن رفيق معنايش اين نيست که انسان از گناه او، از خطاي او دفاع کند؛ کما اينکه در اين کارهاي حزبي و جناحي و خطي و اين چيزها معمول است که اگر خطايي هم از کسي سر بزند، چون با آنها هم جبهه است، هم خط است، هم حزب است، هم گروه است، بايد بايستند پايش دفاع کنند؛ نه، اين مراد نيست؛ اين حفظ او نيست؛ اين در واقع مخذول کردن او، بدبخت کردن اوست و خود؛ بلکه مراد، حفظ آبروي مؤمني است که برادري ايماني با انسان دارد. جامع، برادري ايماني است. اين يک روايت.

يک روايت ديگر هم باز در کتاب کافي است که امام صادق(ع) مي فرمايد: «لا تفتّش النّاس فتبقي بلا صديق»؛ در کارهاي مردم ريز نشو، تفتيش نکن، جزئيات را دنبال نکن. دنبال پيدا کردن عيوب ريز و درشت افراد نباش. اگر اينجور باشد، بدون رفيق خواهي ماند. يعني هر کسي بالاخره يک عيبي دارد ديگر. اگر بخواهي همين طور ريز بشوي، تفتيش کني، دنبال کني، کسي برايت باقي نمي ماند.

 

مراقبت از هلاکت

امام حسن عسکري (ع) فرمود:

مواظب باش از اين که بخواهي شايعه و سخن پراکني نمائي و يا اين که بخواهي دنبال مقام و رياست باشي و تشنه آن شوي، چون هر دوي آنها انسان را هلاک خواهد کرد.

 

منبع: بحارالأنوار، جلد 50، صفحه 296

 

داروي ثمربخش

امام علي (ع) فرمود:

صدقه دادن دارويى ثمر بخش است و كردار بندگان در دنيا، فردا در پيش روى آنان جلوه گر است.

 

منبع: نهج البلاغه، حکمت هفتم

 

 

برگزاري مراسم رونمايي از سايت ستاد اقامه نماز

مراسم رونمايي از سايت جديد شوراي فرهنگي و ستاد اقامه نماز وزارت نفت با حضور احمد مجيدي، مشاور فرهنگي وزير نفت و قاسمعلي بازآيي، مدير فناوري اطلاعات و ارتباطات شرکت ملي نفت ايران برگزار شد.

با رونمايي از اين سايت، تمامي فعاليت هاي ستاد اقامه نماز و شوراي فرهنگي وزارت نفت تجميع شد و اين مجموعه در قالب جديدي به ارائه خدمات فرهنگي و مذهبي به مخاطبان خواهد پرداخت.

احمد مجيدي در آغاز اين مراسم گفت: در سال 93 سايتي در قالب ستاد اقامه نماز شکل داده شد و فعاليت خود را آغاز کرد که اثر بخشي بسيار زيادي در بين کارکنان صنعت نفت داشت و با توجه به اسناد موجود، از نظر تعدادکاربران و بازديدکنندگان پس از سايت شوراي اقامه نماز کشور، بهترين سايت در اين حوزه فرهنگي محسوب شد و مورد تقدير مراکز مختلف فرهنگي و حوزه علميه قم قرار گرفت.

مشاور فرهنگي وزير نفت افزود: بارشد و توسعه فعاليت هاي فرهنگي و آموزشي، ضرورت تجميع مباحث حوزه فرهنگ و اقامه نماز در يک سايت فعال و نوگرا به وجود آمد، از اين رو با همکاري مجموعه فناوري اطلاعات و ارتباطات شرکت ملي نفت، سايت جديد طراحي شد.

مجيدي گفت: فعال شدن بخش هاي متنوع و متفاوتي چون دفتر ارتباطات هنرمندان، دفتر ارتباطات حوزوي، توانمندسازي روحانيون همچنين برقراري مباحث آموزشي و دانش افزايي و ارتباط با خانواده ها، که در وزارتخانه هاي ديگر نمونه اي ندارند، فضاي نويني را طلب مي کرد.

قاسمعلي بازآيي، مدير فناوري اطلاعات و ارتباطات شرکت ملي نفت نيز در اين مراسم گفت: اين مرکز آمادگي کاملي براي ارائه خدمات به مجموعه شوراي فرهنگي و ستاد اقامه نماز را دارد و مي تواند از نظر فني، پشتيباني هاي لازم را انجام دهد. وي افزود: سعي کرده ايم از نظر امنيت سايت «مرکز ديزستر» نيز طراحي کنيم و با شکل گيري سايت جديد، خدمت به جامعه فرهنگي و اخلاقي کشور را افزايش دهيم.

حجت الاسلام و المسلمين فلاحتي، مسئول امور رسانه اي ستاد اقامه نماز و رييس قرار گاه فرهنگي خليج فارس صنعت نفت نيز در اين مراسم ضمن توضيح بخش هاي مختلف سايت و شيوه بهره برداري کاربران از آن گفت: در سايت قبلي فضا بيشتر خبري بود، اما در طراحي و تجميع صورت گرفته جديد، ضمن توجه به اخبار، تاکيد اصلي بر فضاي محتوايي است و با توجه به اينکه کارکنان صنعت نفت فرهيخته هستند، مي توان از اين ظرفيت ها استفاده کرد.

وي افزود: در طراحي سايت جديد و تجميع فرهنگي صورت گرفته در آن کوشيده ايم تا دسترسي به محتوا آسان و فضا به لحاظ بصري، جذابيت هاي بيشتري داشته باشد؛ از اين رو بر مسائل گرافيکي تاکيد بيشتري شده است.

سايت جديد شوراي فرهنگي و ستاد اقامه نماز وزارت نفت در بخش هاي متنوع اخبار، آموزش، پژوهش و چند رسانه اي در دسترس کارکنان صنعت نفت قرار گرفته است. همچنين سامانه روحانيون صنعت نفت و خدمات مختلف سازماني و فرهنگي، از جمله بخش هاي ديگر اين سايت است. مراسم رونمايي از سايت جديد شوراي فرهنگي و ستاد اقامه نماز وزارت نفت روز دوشنبه (21 بهمن) در ساختمان مرکزي جديد برگزار شد.

 

تجليل از خادمان نماز شرکت هاي پتروشيمي کشور

گردهمايي دو روزه دانش افزايي روحانيون و ائمه جماعت شرکت هاي پتروشيمي کشور با حضور مشاور فرهنگي وزير نفت، در مشهد برگزار و از خادمان نماز شرکت ها تجليل شد.

 در گردهمايي دانش افزايي روحانيون شرکت هاي پتروشيمي کشور که روز سه شنبه (14 بهمن) در مشهد برگزار شد،80 نفر از روحانيان و امامان جماعت شرکت هاي پتروشيمي کشور شرکت داشتند.

رييس ستاد اقامه نماز خراسان رضوي در اين گردهمايي گفت: در امور تربيتي با محور نماز بايد علاوه بر دانش، بينش هم داشته باشيم و حکمت و مصلحت کار را بدانيم و در همه کارها بايد بصيرت و بينش افراد را افزايش دهيم.

حجت الاسلام امرالله سبحاني نيا با بيان اينکه کار و خروجي فعاليت فرهنگي ما بايد معيارگرا باشد، افزود: در هر جا و شغلي که مشغول هستيم، نبايد شخصيت گرا باشيم. اگر معيارگرا و چهارچوب شناس باشيم، بهتر مي توانيم وظيفه ديني خود را تشخيص دهيم.

حجت الاسلام محسن محمدپور، رييس شوراي اقامه نماز و امور روحانيون شرکت ملي صنايع پتروشيمي، درباره اين گردهمايي گفت: دانش افزايي و توانمندسازي روحانيان و تجليل از مديران و فعالان اقامه نماز از جمله برنامه هاي اين گردهمايي بود. وي در ادامه افزود: در کارگاه هاي توانمندسازي و دانش افزايي اين گردهمايي، آسيب هاي فرهنگي شهرک هاي مسکوني و مجموعه هاي صنعت پتروشيمي مطرح و راهکارهاي مقابله با آنها  بررسي شد.

 

 

شهيد عبدعلي تميمي

شهيد عبد علي تميمي در تاريخ 10 مهر 1336 در شهر آبادان متولد شد.

 او که متاهل بود همکاري خود را با  شرکت ملي نفت ايران در تاريخ 15 بهمن 1362 آغاز کرد.

  شهيد تميمي در تاريخ 3 اسفند 1364 در فاو به درجه رفيع شهادت نائل آمد.

 مادر شهيد عبد علي تميمي درباره فرزندش مي گويد: شرکت در مراسم مذهبي، ديني و مبارزاتي که وي و بقيه همرزمان انقلابي اش با دست خالي عليه رژيم طاغوت انجام مي دادند، همه زندگي او شده بود.

به گفته مادر شهيد اخلاق پسنديده و خلق اسلامي وي، او را الگوي بسياري از جوانان محل قرار داده بود: «به ياد ندارم پسرم يکبار هم با صداي بلند صحبت کرده باشد».

 

با قرآن «علي(ع)» را بشناسيم

 کتاب «با قرآن علي (ع) را بشناسيم» نوشته محمدتقي فعالي و حميد فلاحتي است که توسط نشر تيماس منتشر شده است.

اين کتاب تلاش علمي است براي اثبات استدلالي جانشيني بلافصل حضرت امام علي(ع) پس از رحلت پيامبر(ص)، بر اساس آيات قران کريم. رويکرد اين اثر، اثبات ولايت و امامت پيشواي خوبان؛ بر پايه استدلال و برهان منطقي است؛ هرچند مباحث تفسيري، روايي و استفاده از منابع دست اول شيعه و اهل سنت مورد توجه قرار گرفته است.

در اين نوشتار سعي شده تا با قلمي ساده؛ روان و مختصر، گامي در مسير اثبات اين اصل مهم اعتقادي يعني امامت حضرت علي (ع) برداشته شود.

اين کتاب شامل بخشي چون «بهانه اي براي شروع» و پنج فصل با عنوان هاي آيه ولايت، آيه تبليغ، آيه اکمال، آيه اطاعت و آيه صادقين، همچنين عنوان بخش پاياني اين کتاب «پرسش هاي بي پاسخ» است.