وزير نفت در صحن علني مجلس:

نیاز کشتی های اقیانوس پیما به سوخت کم سولفور تامین می شود

وزير نفت با بيان اينکه مشکل مربوط به سوخت با سولفور کم سبب ايجاد اختلال در کشتيراني نمي شود، گفت: ما فعلا مي توانيم نياز کشتي هاي اقيانوس پيما را با سوخت با سولفور زير نيم درصد تامين کنيم، نگراني نداشته باشيد. بيژن زنگنه روز دوشنبه (23 دي ماه) در صحن علني مجلس شوراي اسلامي در پاسخ به پرسش علي اکبر کريمي، نماينده اراک، کميجان و خنداب درخصوص کوتاهي وزارت نفت درباره توليد سوخت کم سولفور يادآور شد: اين پرسش يک بار ديگر در ارديبهشت ماه امسال از سوي آقاي ساري، نماينده اهواز مطرح شد و من به آن پاسخ دادم، اما در ظاهر از نظر آيين نامه داخلي مجلس شوراي اسلامي هر چند بار پرسشي مطرح شود، بايد به آن پاسخ داد.

وي با اشاره به اينکه در سال 2017 ميلادي توليد نفت کوره در دنيا روزانه يک ميليون تن بوده که 2 درصد حاوي گوگرد کمتر از نيم درصد و مطابق استاندارد سازمان بين المللي دريانوردي (IMO) بوده است، تصريح کرد: در مجموع دوسوم نفت کوره توليدي جهان که به عنوان سوخت کشتي ها مصرف مي شود گوگرد بالاي 2.5 درصد دارد.

وزير نفت با بيان اينکه قيمت مازوت اکنون کاهش و قيمت نفت کوره کم سولفور افزايش يافته و به اندازه قيمت گازوئيل رسيده است، اظهار کرد: اگر فعاليت پالايشگاه هاي کشور عادي باشد، مقدار نفت کوره توليدي، روزانه حدود 40 هزار تن است که 13 هزار تن آن در پالايشگاه آبادان توليد و دوباره تصفيه مي شود، حدود 20 هزار تن نفت کوره با سولفور بالا داريم.

نفت کوره کم سولفور با بهينه سازي پالايشگاه ها

زنگنه با بيان اينکه راه حل اصلي تهيه نفت کوره با سولفور کم، بهينه سازي پالايشگاه هاست تا هم گوگرد نفت کوره و هم توليد نفت کوره کاهش يابد، تصريح کرد: براي حل اين مشکل نيازمند 10 ميليارد دلار سرمايه گذاري هستيم که در شرايط کنوني تامين آن بسيار دشوار است.

وي با اشاره به اينکه بارها گفته ام قيمت نفت کوره کم سولفور به شدت بالا مي رود و اين واقعيت بازار است، افزود: هم اکنون هزينه کشتيراني هم در دنيا به همين دليل بالارفته است.

وزير نفت با بيان اينکه ما راه حل هايي در اين زمينه داريم که براي وزير راه و شهرسازي نوشتم، ادامه داد: استناد به بند 2 مقرره 18 پيوست ششم کنوانسيون بين المللي جلوگيري از آلودگي ناشي از کشتي ها (مارپل) به کشتي ها تکليف مي کند بايد از سوخت با گوگرد زير نيم درصد استفاده کنند.

وي ادامه داد: اما يک راهکار موقت هم دارد که مي گويد اگر کشتي بگويد و گزارش کند امکان تامين سوخت کم سولفور را ندارد، مي تواند از سوخت با سولفور بالا استفاده کند. از نظر من، اگر کساني اظهار مي کنند که ما از بنادر ديگر نمي توانيم سوخت تامين کنيم، مي توانند به اين بند استناد کنند. جمهوري اسلامي ايران هم مي تواند به دليل شرايط اضطراري به اين قانون استناد کند، از نظر من حق قانوني و حقوقي ماست.

چرا کشتي ها اسکرابر نصب نکردند؟

وزير نفت يکي از راه حل هاي حل معضل مازوت را تجهيز کشتي به دستگاه پاک کننده (Scruber) عنوان کرد و با بيان اينکه نصب اين تجهيز با توجه به ظرفيت کشتي، 2 تا 7 ميليون دلار هزينه دارد، افزود: هزينه اين طرح حتي از بهينه سازي پالايشگاه ها نيز به لحاظ اقتصادي بهتر است، اما هيچ کشتي ايراني اين کار را نکرده است.

وي يادآور شد: کشتي ها از سال 2002 تا 2020 فرصت داشتند اسکرابر نصب کنند. چرا اين کار را نکردند!؟ هيچ کدام از نفتکش هاي اقيانوس پيماي ما که از سوخت نفت کوره استفاده مي کنند، اسکرابر نصب نکردند، آنها حدود يک سال ونيم براي اينکه سوخت با قيمت مناسب دريافت کنند، با ما مکاتبه مي کنند و به تازگي هم ضمني مي گويند سوخت ارزان و يارانه اي به ما بدهيد.

 زنگنه مخلوط کردن نفت کوره (محصول گوگرد بالا با محصول گوگرد پايين مخلوط که به حد استاندارد مورد استفاده کشتي برسد) را راه حلي ديگر برشمرد و با بيان اينکه در اين زمينه نشست هاي متعددي برگزار شده است، تصريح کرد: خوشبختانه با همکاري شرکت ملي نفتکش ايران به ترکيب سوختي رسيديم که در موتورهاي کنوني جواب مي دهد.

وزير نفت افزود: موتوري که نفت کوره مصرف مي کند، نمي تواند نفت گاز مصرف کند، بنابراين سوخت ترکيبي با استاندارد گوگرد زير نيم درصد توليد شد و اکنون پالايشگاه ها ماهانه 40 تا 50 هزار تن از اين سوخت را تامين مي کنند و به قيمت بين المللي مي فروشند، از نظر قيمت هم به وزارت نفت ارتباطي ندارد.

وي با بيان اينکه ايران حتي مي تواند از بيرون کشور هم سوخت تامين کند، افزود: روش هاي ديگري هم مانند مخلوط نفت کوره با روش هاي شيميايي وجود دارد که بخش خصوصي در اين زمينه فعال شده است تا نفت کوره با سولفور بالا را از ما بگيرد و با مواد شيميايي مخلوط کند و سرانجام نفت کوره با سولفور پايين تحويل دهد.

اختلالي در کشتيراني وجود ندارد

زنگنه با اشاره به اينکه موضوع ايجاد اختلال در کشتيراني به دليل سوخت با سولفور کم صحيح نيست، افزود: مهم ترين بخش کشتيراني نفتکش است که قاطع مي گويم هيچ اختلالي در آن ايجاد نمي شود.

همين امروز در مذاکراتي که با شرکت ملي نفتکش ايران انجام شده است، مي گويد سوختش تامين مي شود.

وي با تاکيد بر اينکه سوخت مورد نياز نفتکش و کشتيراني در حال تامين است، يادآور شد: کشتي هاي کوچک و لنج ها از سوخت نفت گاز استفاده مي کنند، بنابراين اختلالي در کشتيراني ايجاد نمي شود.

زنگنه، افزايش قيمت حمل ونقل را به دليل افزايش قيمت هاي بين المللي عنوان کرد و گفت: فکر نمي کنم هيچ کدام از نمايندگان محترم مجلس شوراي اسلامي در شرايطي که قيمت خارج از ايران آزاد است، دنبال اين باشند که  از منابع محدود بودجه، يارانه اي به سوخت نفتکش اختصاص دهند.

وي تصريح کرد: من اجازه ندارم به توليدکنندگان بگويم توليدتان را به قيمت پايين تر از قيمت جهاني بفروشيد، مگر اينکه شما در بودجه چنين چيزي تصويب کنيد و 2، 3 هزار ميليارد تومان يارانه براي آن قرار دهيد.

وزير نفت با بيان اينکه در دنيا هر هيدروکربني را بخواهيد مي توانيد خريداري کنيد، اما قيمتش متفاوت است، تاکيد کرد: ما اکنون مي توانيم نياز کشتي هاي اقيانوس پيما را با سوخت با سولفور زير نيم درصد تامين کنيم، نگراني نداشته باشيد.

 

اطلاعيه شرکت ملي پخش درباره نحوه صحيح سوخت گيري

برداشت زودهنگام کارت سوخت دليل اصلي کاهش سهميه سوخت است

شرکت ملي پخش فراورده هاي نفتي طي اطلاعيه اي درباره نحوه صحيح سوخت گيري با کارت هوشمند سوخت شخصي، به انتشار برخي شايعات درباره کاهش سهميه سوخت هنگام سوخت گيري پاسخ داد و برداشت زودهنگام کارت سوخت از دستگاه کارتخوان را دليل کاهش سهميه سوخت عنوان کرد.

شرکت ملي پخش فراورده هاي نفتي ايران در پي انتشار بعضي شايعات در فضاي مجازي مبني بر کاهش سهميه سوخت هنگام سوخت گيري اعلام کرد: طراحي سامانه هوشمند سوخت براي جلوگيري از تخلف حاصل از بيرون کشيدن کارت حين سوخت گيري، بدين شکل است که با وارد کردن کارت هوشمند سوخت در کارت خوان و مشخص شدن مقدار سهميه، با آغاز سوخت گيري، ابتدا 3.99 ليتر از سهميه کسر و سوخت گيري آغاز مي شود؛ پس از پايان پيمانه نخست، 3.99 ليتر ديگر از سهميه کم مي شود و دوباره سوخت گيري ادامه مي يابد و اين فرآيند به صورت پيمانه پيمانه تا پايان سوخت گيري ادامه خواهد داشت.

اگر در حين سوخت گيري کارت از کارت خوان بيرون کشيده شود، مقداري که باقيمانده 3.99 ليتر است از سهميه آن کارت کسر مي شود (براي نمونه اگر فرد 2 ليتر سوخت گيري کرده است و کارت را بيرون بکشد، 1.99 ليتر بيشتر از سهميه آن کارت کم مي شود) و اگر همان کارت، دوباره وارد همان کارت خوان شود، سهميه اي که بيشتر از ليتراژ برداشت شده از نازل کم شده است، به کارت برگردانده مي شود.

تاکيد مي شود در صورت خارج کردن زودهنگام کارت سوخت از کارتخوان جايگاه، سوخت گيري قطع و ليتراژ يادشده از سهميه کسر مي شود، بنابراين تنها به اندازه ليتراژ سوخت گيري شده، هزينه محاسبه خواهد شد.

هموطنان ابتدا کارت سوخت شخصي را داخل کارتخوان قرار دهند، سپس رمـز چهار رقمي آن را وارد کنند، نازل را بردارند و سوخت گيري را آغاز کنند، پس از پايان سوخت گيري، نازل را به درستي سر جاي خود قرار دهند و پس از مشاهده پيام «کارت را برداريد» کارت سوخت شخصي خود را از کارتخوان خارج کنند.

هموطنان عزيز توجه کنند که از برداشتن کارت سوخت شخصي خود از کارتخوان جايگاه عرضه سوخت پيش از قرار دادن نازل در جاي خود، خودداري کنند.

 

مصرف گاز  رکورد  زد

مصرف خانگی و تجاری گاز طبیعی از دیروز تاکنون با عبور از مرز روزانه ۵۷۳ میلیون مترمکعب، رکورد تازه ای ثبت کرده است که ادامه این روند سبب ایجاد محدودیت برای گازرسانی به بخش های صنعتی و نیروگاهی می شود. غلامرضا مشایخی با اعلام این خبر گفت: با توجه به موج شدید سرمایی که در روزهای اخیر، بخش وسیعی از کشور را فرا گرفته است و نیز بارش هایی که به ویژه در شرق، غرب و مرکز کشور داریم، مصرف بخش خانگی گاز طبیعی به شدت بالا رفته و به روزانه ۵۷۳ میلیون مترمکعب رسیده است که عدد بسیار بالایی به شمار می آید. وی ادامه داد: اگرچه ما به همه هم وطنان این نوید را می دهیم که در بخش های صنایع بالادستی، تولید، انتقال و توزیع با آمادگی کامل، شبانه روز فعال هستیم تا بتوانیم گاز را به صورت ایمن و پایدار در سراسر کشور توزیع کنیم و هیچ نگرانی از این بابت وجود ندارد، اما از همه مشترکان انتظار داریم در این زمینه به ما کمک کنند. به گفته سرپرست مدیریت گازرسانی شرکت ملی گاز ایران، لازم است مشترکان گاز طبیعی از گرم کردن محیط هایی که استفاده نمی کنند، بپرهیزند و دمای رفاه را ۱۸ تا ۲۲ درجه نگه دارند تا شرکت ملی گاز ایران افزون بر خدمات دهی مطلوب به مردم به بخش های نیروگاهی، تولیدی و صنعتی نیز گاز را با جریانی ایمن و پایدار عرضه کند. این در حالی است که گازرسانی به بخش خانگی همواره در اولویت این شرکت قرار دارد.

وی درباره آمار گازرسانی توضیح داد: اکنون به حدود ۳۰ هزار روستا با ۴.۶ میلیون خانوار و یک هزار و ۱۸۴ شهر با ۱۸ میلیون خانوار گازرسانی شده است، همچنین توسعه شبکه گاز برای بخش های تولید، صنایع و نیروگاهی نیز پیوسته ادامه دارد.

مشایخی با تاکید بر لزوم مصرف بهینه گاز طبیعی و رعایت نکات ایمنی، درباره تامین گاز مورد نیاز بخش صادراتی کشور، اظهار کرد: در بخش صادرات ما همچنان به تعهد خود عمل می کنیم و جای هیچ نگرانی نیست، اما در بخش صنعت، اگر مردم به ما کمک نکنند، مجبور هستیم برای گرم نگه داشتن خانه های آنان، گاز صنایع و دیگر بخش ها را محدود کنیم.

 

افزایش ظرفیت تولید نفت در میدان یاران شمالی

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت(متن)  از تأمین ۲۰ دستگاه پمپ درون چاهی برای نصب در میدان یاران شمالی خبر داد و گفت: پیش بینی می کنیم تا پایان سال ۶ پمپ درون چاهی نصب شود و ظرفیت تولید نفت این میدان افزایش یابد.

 تورج دهقانی در گفت وگو با خبرنگار شانا افزود: نصب موفق نخستین پمپ درون چاهی در یاران شمالی مردادماه امسال به افزایش تولید این میدان مشترک انجامید و این روند ادامه دارد.

بر اساس این گزارش، طرح توسعه میدان نفتی یاران شمالی با ظرفیت تولید روزانه ۳۰ هزار بشکه نفت، آبان ماه سال ۹۵ افتتاح و پس از مدتی با افت تولید روبه رو شد که به این منظور، استفاده از پمپ های درون چاهی برای افزایش دوباره تولید میدان در دستور کار قرار گرفت نخستین پمپ درون چاهی، تیرماه سال ۹۷ در چاه شماره ۱۴ این میدان نصب شد که عملکرد آن به دلیل مشکلات فرایندی دوام چندانی نداشت.

با این حال، عملیات نصب و راه اندازی پمپ درون چاهی شناور در این میدان نفتی مردادماه امسال موفقیت آمیز اعلام شد. این پمپ در عمق حدود ۲۳۰۰ متری چاه شماره ۴ این میدان درون لوله آستری هفت اینچی نصب و با تثبیت و راه اندازی دائمی آن، یک هزار بشکه به تولید این میدان مشترک افزوده شد.

طرح توسعه میدان نفتی یاران شمالی در ۱۳۰ کلیومتری جنوب غربی اهواز در منطقه هورالعظیم و امتداد مرز ایران و عراق قرار دارد.