چقدر بایدها و نبایدهای اماکن عمومی را می دانیم؟

مشعل   بيشتر ما که در محيط هاي شهري زندگي مي کنيم، از ساعات ابتدايي روز تا پاسي از شب در اماکن عمومي مختلف حضور داريم و با افراد مختلف در ارتباط هستيم. چه يک اتاق اداري چند نفره چه يک ايستگاه شلوغ مترو؛ در همه اين اماکن عمومي ما تنها نيستيم و مجبوريم که بايدها و نبايدهايي را رعايت کنيم. بايد ها و نبايدهايي که علاوه بر احترام به خودمان، رعايت احترام ديگران است و اين دو جنبه هاي مختلف احترام عمومي هستند که بايد دوسويه رعايت شوند. در زندگي شهري، اتوبوس ها، مترو، تاکسي و پياده روهاي شلوغ و پر ازدحام که شرايط سختي را براي همه ما رقم زده، بسياري از ما اصول اوليه رفتار در اماکن عمومي را رعايت نمي کنيم و با اين بي تفاوتي يا تخريب، حقوق ساير شهروندان را زير پا مي گذاريم؛ اما برخي ديگر از ما بدون آنکه بدانيم، رفتارهايي اشتباه داريم که شايد يادآوري اين بايدها و نبايدها درباره رفتار درست در اماکن عمومي، بتواند مفيد باشد. در ادامه به برخي از اين اصول اشاره مي کنيم.

احترام در رفتار، حرکات بدن و حرف زدن جدا از گروه سني و زن و مرد بودن، در وهله اول احترام به خودمان است.

 رعايت قوانين راهنمايي و رانندگي و ساير قوانيني که براي اماکن عمومي پيش بيني شده اند، براي حفظ آرامش و حقوق خود ماست و رعايت نکردن آن، ابتدا به خودمان صدمه مي زند.

 وارد شدن به اتاق يا فضايي که افراد ديگري در آن حضور دارند، مي تواند با لبخند يا سلام کردن همراه باشد. لبخند در چهره جلوي بسياري از واکنش هاي منفي ابتدايي را مي گيرد.

 براي ما که از کودکي در کشورمان با مقوله صف آشنا هستيم، خوب نيست که هنوز قاعده و رفتار مناسب در صف ماندن را ندانيم يا رعايت نکنيم. فرقي ندارد که صف نانوايي چند نفره باشد يا صف بي آرتي يا مترو شلوغ و فشرده. لازم است که اين احترام را براي حفظ احترام خودمان رعايت کنيم.

 صف يعني نفراتي که پشت سر هم با فاصله ايستاده اند، پس چند نفري و تجمع کردن در يک نقطه، صف محسوب نمي شود و ازدحام ايجاد مي کند و مي تواند حس بدي را در نفرات پشت سر شما به وجود آورد.

 فضايي که براي سکوهاي ايستگاه اتوبوس شهري يا مترو در نظر گرفته اند، فضايي محدود و چند متري است که در ساعت هاي شلوغي با حضور مسافران شلوغ تر و متراکم تر شده و تردد سخت مي شود. بهتر است در زمان حضور روي سکوي ايستگاه مترو يا اتوبوس در کناره هاي مسير بايستيم تا راه عبور ساير مسافران به قسمت هاي ديگر سکو بسته نشود.

 توقف يکباره و کامل در مسيرد تردد مسافران به هر دليل که باشد، باعث برخورد با ديگران و ازدحام در تردد آنها مي شود و اين يعني که ما توجهي به رعايت حقوق ديگران نداريم و خودخواهانه راه را بسته ايم.

 درست است که داخل مترو يا اتوبوس شلوغ و فشرده است و همه به يکديگر فشار وارد مي کنند؛ اما بايد با گرفتن ميله، خود را محکم نگه داريم و وزنمان را روي ديگران نيندازيم.

 از راست حرکت کردن، فقط هنگام رانندگي در جاده نيست. اين يک قاعده براي همه ترددها در اماکن عمومي مثل راهروهاي مترو يا پياده روها يا سالن هاي مجتمع هاي بزرگ تجاري و يا دالان هاي تنگ بازار تهران و يا هر جاي ديگر است. اين قاعده اصلي از ازدحام و به هم ريختگي در تردد جلوگيري مي کند.

  در شرايطي که شاهد ازدحام زيادي در مترو يا اتوبوس هستيد و صداي زيادي در محيط وجود دارد، بلند حرف زدن و خنديدن يا بدون هندزفري فيلم ديدن و آهنگ گوش دادن يا بلند با تلفن همراه صحبت کردن، رفتار محترمانه اي نيست و باعث آزار ديگران مي شود.

 تاکسي ها فضاي محدودي دارند و اگر يک نفر در طول مسير دائما با تلفن همراه حرف بزند، به حقوق ساير مسافران تجاوز کرده است. ممکن است آن فرد، راننده يا يکي از مسافران باشد؛ در هر صورت اين حق مسافران ديگر است که اعتراض کنند.

اگر کنار خيابان منتظر تاکسي هستيد و مي بينيد که مسافران ديگري قبل از شما زمان زيادي را منتظر ايستاده اند، بهتراست ابتدا فرصت سوار شدن را به آنها بدهيد. درست است که در کنار خيابان ديگر صفي وجود ندارد، اما همين توجه هاي کوچک مي تواند احترام عمومي را بيشتر کند و از تنش در روابط اجتماعي بکاهد.

اگر کرايه تاکسي را در همان ابتداي ورود و قبل از پياده شدن بدهيد، بهتر است تا اينکه بگذاريد وقتي تاکسي توقف کرد و پياده شديد، تازه کيف پول خود را بيرون بياوريد و کرايه را حساب کنيد؛ چون با اين رفتار وقت ديگر مسافران را تلف مي کنيد و چه بسا ترافيکي پشت سر تاکسي ايجاد شود.

 همانقدر که تجمع همه خودروها براي ورود به يک ورودي باعث ترافيک مي شود و رفتار ترافيکي درستي نيست، تجمع يکباره همه مسافران جلوي پله برقي و از کناره ها اضافه شدن به صف، بي احترامي به مسافران ديگر است و باعث تجمع بيشتر جلوي پله برقي مي شود.

گاهي که اتوبوس و مترو خلوت است و مسافران کمي در آن حضور دارند، بسياري از افراد پاي خود را روي صندلي هاي رو به رويي يا کنارشان مي گذارند. دليل اين کار خستگي و راحتي است؛ اما اين رفتار باعث کثيف شدن صندلي مي شود که لحظاتي بعد قرار است مسافر ديگري روي آن بنشيند.

 زباله، فقط پوست موز و پرتقال نيست، پاکت و فيلتر سيگار، کاغذ آدامس يا کاغذي که از دستگاه خودپرداز گرفته ايد هم جزو زباله هستند و انداختن آنها بلافصله روي زمين، شکل ديگري از بي تفاوتي نسبت به اماکن عمومي است و چهره ديگري از شما را به مخاطبتان  معرفي مي کند.

چه بشنویم

نگارم

حجت اشرف زاده متولد سال ۱۳۵۸ در نیشابور، خواننده ایرانی پاپ و فارغ التحصیل رشته مهندسی نرم افزار کامپیوتر است که در چند سال اخیر با چند تک آهنگ نظیر «ماه و ماهی» و آهنگ تیتراژ، محبوبیت خوبی به دست آورده است. یکی از آخرین تک آهنگ های او «نگارم» است که حال و هوایی عاشقانه دارد.

 

دریچه

زنان توانمند و شایسته احراز سمت های مدیریتی و سرپرستی را شناسایی كنید

سیزدهمین نشست هم اندیشی مشاوران و نمایندگان امور زنان و خانواده شركت ملی نفت ایران، روز چهارشنبه ۴ دی ماه ۹۸ برگزار شد و در این نشست، سیده طاهره سیدمومنی مشاور معاون وزیر و مدیرعامل شركت ملی نفت ایران ضمن تقدیر از زحمات و پیگیری های مشاوران و نمایندگان امور زنان و خانواده گفت: با افزایش سطح تحصیلات خانم ها طی سال های گذشته از لحاظ كسب دانش ارتقای خوبی را در آنها شاهد بوده ایم؛ اما هنوز در سطح مدیریتی و مشاركت سیاسی اقتصادی جایگاه خوبی به آنها داده نشده است. او همچنین به وضعیت کارمندان زن در شركت ملی نفت ایران اشاره كرد و گفت: ارتقای وضعیت شغلی خانم ها طی چند سال اخیر با شیب كندی رو به بهبود است. به عنوان مثال تعداد خانم های دارای سمت A در سال ۹۴، ۲۵۴ نفر بوده كه این رقم در سال ۹۸ به ۲۵۸ نفر افزایش داشته است؛ البته باید به این نكته توجه كرد كه ۵۷۱ نفر از پرسنل زن طی ۵ سال اخیر بازنشسته شده اند. با این حال طی این مدت 2.1 درصد افزایش تصدی در مشاغل مدیریتی و سرپرستی داشته ایم. همچنین خانم ها در گرید B از ۴۴ نفر در سال ۹۴ به ۴۹ نفر در سال ۹۸، در گرید C از ۷ نفر در سال ۹۴ به ۱۳ نفر در سال ۹۸ و در گرید D از ۲ نفر در سال ۹۴ به ۵ نفر در سال ۹۸ ارتقا داشته اند كه امیدواركننده است. سیدمومنی به این موضوع اشاره كرد كه وقتی زنان وارد مدیریت ارشد سازمان ها می شوند، بالطبع در جلسات تصمیم گیری حضور دارند و نظرات آنها روی تصمیمات جلسه تاثیر خواهد داشت و به مسائل مبتلابه زنان توجه خواهند داشت. ما نیز امیدواریم خانم هایی کارآمد برای این سمت ها شناسایی شوند و دغدغه مسائل زنان را داشته باشند.

 

 

 

چه بخوانیم

آفتاب پرست نازنین

محمدرضا کاتب، نويسنده داستان«آفتاب پرست نازنين» با صراحت تصاوير گزنده جنگ را کنار مي گذارد تا از تبعات و حاشيه هاي آن بگويد، هر چند اين تبعات نيز چيزي کم از داستان تراژيک جنگ ها ندارند. جنگ در اين رمان، عنصري است محسوس که مانند چتري شوم بر سر شخصيت هاي رمان سايه انداخته است؛ اما نويسنده هيچگاه سعي نمي کند از جغرافيا يا حتي ايدئولوژي حاکم به آن حرفي به ميان بياورد؛ بلکه جنگ را ذاتا عنصري نامطلوب معرفي مي کند که زندگي اجتماعي، اخلاقي و حتي عاطفي آدم ها را به ورطه ويراني کشانده است. فضاي اين رمان، جايي است در نزديکي مرز ايران و عراق؛ اما زمان داستان سال ها پس از جنگ ايران و عراق است. از اطلاعاتي که در رمان داده مي شود، پيداست که در آن سوي مرز، مدت هاست رژيم صدام سقوط کرده و حالا به ظاهر خبري از لشکرکشي ها، ادوات نظامي و... نيست؛ اما آدم هاي آن هنوز درگير تبعات جنگ هستند و گويا اصلا اين جنگ را پاياني نيست. اين کتاب را نشر هيلا منتشر کرده است.

 

چه ببینیم

جایی برای فرشته ها نیست

اين فيلم، مستندي درباره تيم ملي هاکي زنان است که به تشکيل اين گروه مي پردازد و برخي از مشکلاتي که اين تيم با آن مواجه است (مشکلات مالي، بي توجهي به اين نوع بازي و..) را برجسته مي سازد. سام کلانتري، کارگرداني است جوان که سابقه حدود سه دهه ارتباط و پيوند مداوم با مستند و سينماي مستند را در کارنامه خود دارد. فيلمساز «جايي براي فرشته ها نيست» در صحنه هايي از آن حضور دارد و فيلم با بازي ايران در کره جنوبي شروع مي شود و بعد فلش بک مي خورد به ايران و روزهاي پيش از اين بازي، به فردي که اين تيم را جمع کرده و خودش بازيکن هاکي بوده و مردي که تصميم مي گيرد به اين تيم سروسامان دهد، برايش حمايت کننده مالي پيدا کند و اين تيم را انسجام بدهد. اين فيلم يکي از برندگان جشنواره سينماي هنر و تجربه است.