نزديک ترين افراد به پيامبر (ص)در روز قيامت

پيامبر اکرم(ص) فرمودند: اَقرَبُکُم غَداً مِنّي فِي المَوقِفِ اَصدَقُکُم لِلحَدِيثِ وَ آداکُم لِلاَمانَةِ وَ اَوفاکُم بِالعَهدِ وَ اَحسَنُکُم خُلُقاً وَ اَقرَبُکُم مِنَ النّاسِ.

نزديک ترين شما به من در قيامت، راستگوترين، امانت دارترين، وفادارترين به عهد، خوش اخلاق ترين و نزديک ترين شما به مردم است.

در موقف قيامت همه سختي ها و وحشت ها و ترس ها و اهوال گوناگون براي انسان وجود دارد و فرقي هم نيست بين مؤمن و غير مؤمن: يَومَ يَفِرُّ المَرءُ مِن اَخيـهِ * وَ اُمِّه؛ وَاَبيهِ * وَ صاحِبَتِه؛ وَ بَنيهِ * لِکُلِّ امرِئٍ مِنهُم يَومَئِذٍ شَأنٌ يُغنيه؛ يک چنين روزي است روز قيامت که در آيات کريمه قرآن، بخصوص در سوره هاي اواخر قرآن خيلي زياد به احوال و اهوال در قيامت پرداخته شده. خب در يک چنين معرکه سختي که اهميت و سختي آن موقف اصلاً براي ما قابل تصور نيست، انسان دنبال يک مرجع امني مي گردد؛ يک جايي که به آن پناه ببرد، به آن تکيه کند، در زير سايه آن باشد. آن کسي و آن جايگاهي که از همه اشخاص و جايگاه ها در قيامت امنيت بيشتري به انسان مي دهد، جايگاه پيغمبر اکرم(ص) است. اگر کسي بتواند خودش را نزديک آن بزرگوار برساند، اطمينان خاطر پيدا مي کند، احساس يک امنيتي مي کند؛ مثل دنياي ديگر؛ وضع دنيا را ملاحظه کنيد: اگر چنانچه در جايي که سختي هست، مشکل هست، تهاجم هست، دزدي هست، رذالت هست، يک نفر انساني که آنجا در معرض همه اينها قرار گرفته، بخواهد خودش را امنيت بدهد، يک کسي را پيدا مي کند، يک شخصيتي را پيدا مي کند که قوي باشد، مستحکم باشد و فوراً مي رود نزديک او مي ايستد. در قيامت هر کسي بتواند نزديک نبي مکرم اسلام قرار بگيرد، ديگر آنجا يک احساس امنيتي دارد. خب، چه کسي مي تواند برود آن نزديک؟ خلايق جن و اِنس از اوّلين و آخرين که در آنجا جمعند، همه مايلند که خودشان را برسانند به اين بزرگوار؛ مي بينند مقام و مرتبه او را، مي بينند مقامي دارد که «يَغبِطُهُ بِهِ الاَوَّلونَ وَ الآخِرون »، آن را مي بينند و مي خواهند، [امّا] مي توانند؟ نه، همه نمي توانند. اين روايت مي گويد وسيله اي که شما بتوانيد با آن، خودتان را نزديک پيغمبر بکنيد، چيست؛ آن را دارند به ما ياد مي دهند.اينجا دار عمل است، آنجا دار نتيجه است. اينجا يک کارهايي را به ما ياد داده اند، گفته اند اين کارها را انجام بدهيد که اگر اين کارها را اينجا در اين دوره کوتاه -کوتاه است ديگر، اين دنيا يک لحظه از عمر ابدي است، يک لحظه است؛ نود سال، صد سال اگر کسي عمر کند، يک لحظه است در مقابل آن عمر ابدي عالم آخرت- انجام داديم، اگر در اين يک لحظه انسان اين چيزها را رعايت بکند، در آن موقف دشوار به دردش مي خورد. حالا اينها چيست؟ چند مورد را ذکر کرده اند. خود حضرت فرمودند: اَقرَبُکُم غَداً مِنّي، [نزديک ترين شما به من]، فِي المَوقِف -يعني در قيامت- اوّل اين [فرد] است: اَصدَقُکُم لِلحَديث؛ آن کسي که راستگوتر است، در حرف زدن راستگو است، آنچه مي گويد از روي صدق بيان مي کند؛ دروغ و تهمت و شايعه و حرف ضعيف و قول بغير علم و مانند اينها در آن نيست. «صدق» يعني انطباق با واقع، آنچه را واقع است -که او مي داند واقع است- بيان مي کند؛ اَصدَقُکُم لِلحَديث.

 

مسيري از زمين به بهشت

آرامش، گم شده انسان امروز است؛ انساني که در ميان همهمه ها و دغدغه هاي روزمره اش گاهي به جايي مي رسد که دنيا را تيره و تار مي بيند. دين اسلام براي آرامش انسان ها نسخه هايي دارد؛ نسخه هايي که عمل به آنها مي تواند اين گوهر گرانبهاي دنياي امروز را براي انسان به ارمغان بياورد. در پنج بخش گذشته به آرامش از ديدگاه آموزه هاي ديني پرداختيم، اکنون و در بخش ششم به نماز به عنوان نسخه اي آرامش بخش اشاره مي کنيم.

نماز، مهمترين عبادت و راه ارتباط و سخن گفتن با خداست. اين عبادت مي تواند سلامت رواني انسان را کاملاً تأمين کند و به روح بشر آرامشي عميق ببخشد. اگر در نماز به مضامين و ارکان آن توجه شود و مراقبت و حضور کامل در آن جريان يابد، آثار شوم گناهان را شست وشو داده، دلهره و تشويش خاطر را از آدمي مي زدايد و اضطراب را به آرامش تبديل مي کند.

 

بزرگترين فريضه

در ميان عبادات، نماز از بزرگترين فرايض اسلامي است و عالي ترين وسيله تقرب به حريم قدس الهي محسوب مي شود. تشريع اين عبادت بزرگ براي برقراري ارتباط انسان با منبع عالم است. قرآن که مهمترين مرجع مسلمين است، درباره جايگاه نماز، آيات متعددي دارد. در کتاب آسماني کمتر عبادتي همچون نماز مورد توجه است. در قرآن تقريباً يکصد و چهل مورد کلمه «صلوة» ذکر شده، پانزده مورد به آن امر شده است و در چند مورد وجود مقدس پيامبر اکرم(ص) مخاطب امر به نماز است. در قرآن براي نماز آثار متعددي بيان شده است که مهمترين آنها ياد خداست، چنانکه نماز موجب فلاح و رستگاري انسان مي شود و در سوره «مومنون» آمده است:

قَدْ أَفْلَحَ الْمُؤْمِنُونَ الَّذِينَ هُمْ فِي صَلَاتِهِمْ خَاشِعُونَ؛ به راستي که مؤمنان رستگار شدند؛ همانان که در نمازشان فروتن هستند.

در احاديث دربارة شأن و جايگاه نماز مطالب فراواني آمده است؛ از جمله اينکه در حديثي از امام صادق(ع) سؤال مي شود که برترين چيزي که انسان را به خدا نزديک مي کند و محبوب ترين کارها نزد خدا چيست؟ امام در پاسخ مي فرمايد:بعد از معرفت به خدا با فضيلت ترين و محبوب ترين، نماز است و چيزي غير از نماز از نظر فضل و محبوبيت سراغ نداريم.

نراقي معاني باطني هفت گانه نماز را چنين برشمرده است؛ اخلاص که خالي بودن درون از آلودگي هاي باطني نظير ريا و عجب است، حضور قلب و فارغ ساختن دل از غير نماز، فهم معاني و مضامين موجود در نماز، تعظيم و بزرگ شمردن معبود، هيبت و هراسي که از عظمت الهي درون قلب حاصل مي آيد، اميدواري به احسان خدا و در نهايت حيا از خطايا و اشتباهات خويش. در ارتباط با نسبت ميان نماز و آرامش فرمول زيبايي در قرآن به چشم مي آيد:

مقدمة اول: نماز راهي است براي ياد خدا: در آيه 14 سوره طه آمده است: إِنَّنِي أَنَا اللَّهُ لَا إِلَهَ إِلَّا أَنَا فَاعْبُدْنِي وَأَقِمِ الصَّلَاةَ لِذِکرِي؛ منم، من خدايي که جز من خدايي نيست، پس مرا پرستش کن و به ياد من نماز برپا دار.

در اين آيه شريفه، از يک سو خداوند پنج بار فرموده است: «من» تا رابطه اي بسيار صميمي و همراه با انس و محبت ميان خود و بنده هايش برقرار کند. از سوي ديگر، دعوت به بندگي «من» کرده و غايت اقامه نماز را «ياد من» بيان فرموده است. نماز آثار متعدي دارد از جمله اينکه نماز بگزاريد تا ياد او در قلبتان جاري شود، حضور او را درون خويش احساس و به ساحت قدس ربوبي توجه کنيد.به بيان ديگر، گاهي در قرآن نام خدا را مي بينيم، گاهي اسم او را از اين و آن مي شنويم و زماني ممکن است بر زبان خود نام او را جاري کنيم، اما در معرفت به خدا به اين اندازه نبايد اکتفا کرد بلکه مي توان مسير ديگري رفت. «راه ديگر اينکه ياد او و حضور او را خودمان احساس کنيم». تأکيد اين است که براي دستيابي به آثار نماز بايد تمرين کرد تا نماز به صحنه حضور خدا تبديل شود.

مقدمة دوم: ياد خدا راهي است براي رسيدن به آرامش: در آيه 28 سوره رعد آمده است:

أَلَا بِذِکرِ اللّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ؛ آگاه باش که با ياد خدا دلها آرامش مي يابد.

نتيجه اي که از اين دو مقدمه حاصل مي آيد اين است که اقامه نماز يعني سخن گفتن با خدا همراه با احساس حضور او، راهي است براي دستيابي به امنيت و آرامش دروني.

مقدمه سوم: آرام يافتن راهي است براي دستيابي به بهشت خدا: در آيه 27 تا 29 سوره فجر آمده است: يَا أَيَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ ارْجِعِي إِلَي رَبِّک رَاضِيَةً مَّرْضِيَّةً فَادْخُلِي فِي عِبَادِي وَادْخُلِي جَنَّتِي؛ اي نفس مطمئنه! خشنود و خداپسند به سوي پروردگارت بازگرد و در ميان بندگان من درآي و در بهشت من داخل شو.

 

نماز واقعي

نماز واقعي راهي است براي ياد خدا و ياد خدا، وسيله اي است براي دستيابي به آرامش و آرامش، آدمي را تا آسمان بالا برده او را به «بهشت خدا» مي رساند.

 پس اقامه نماز راهي است به عالي ترين مرتبه بهشت و مسيري است که زمين را به آسمان متصل مي کند. گفت وگو با خدا هرچند کوچک به نظر آيد، اما ارزشي والا و تأثيري عميق دارد؛ به گونه اي که مي تواند آسمان ها را شکافته تا اوج قرب، انسان را عروج دهد و «نماز راهي است به رهايي».

 

نقش بسيج در تقويت ساخت دروني نظام

مقام معظم رهبري در مجموعه بيانات اخير شان، از مقوله تقويت ساخت دروني نظام به عنوان «راه حل مشکلات کشور»، «لازمه موفقيت ديپلماسي»، «عامل افزايش اقتدار بين المللي نظام» و ... يادکردند؛ بنابراين از ديدگاه ايشان پايه اصلي حرکت کشور به سوي وضع مطلوب و توفيق در حل مشکلات بر انسجام و استحکام دروني و تمرکز انرژي در داخل کشور بنا نهاده شده است. از اين رو ما در زير به مهم ترين اقدام هايي که اين نهاد ارزشمند مي تواند در زمينه تقويت ساخت دروني نظام اسلامي انجام دهد، مي پردازيم.

 گفتمان سازي: به اين معنا که با ترويج وتبيين ضرورت اين موضوع در اين برهه از زمان براي کشور و طرح آن در فضاي عمومي جامعه، گفتمان تقويت ساخت دروني نظام شکل بگيرد. اهميت اين بحث از آنجاست که افزايش آگاهي عمومي در هموار کردن مسير حرکت به سمت وضع مطلوب بسيار اثرگذار است و پس از اين مرحله، تقويت ساخت دروني به مطالبه عمومي تبديل مي شود و وضعيت به گونه اي مي شود که کليت جامعه خواهان اقدام در اين راستا مي شود و فراتر از اين، به چارچوبي تبديل مي شود که مسؤولان اقدام هاي خود را در قالب آن تعريف مي کنند.

  ترويج سبک زندگي اسلامي- ايراني: با توجه به اين نکته بسيار مهم که نوع نگرش و شيوه زندگي مردم هر کشوري در سرنوشت آن کشور اثرگذار و همين امر است که افق حرکت آن جامعه به سوي وضع مطلوب را روشن مي کند، اقدام براي بومي سازي سبک زندگي مي تواند در تقويت ساخت دروني کشور بسيار تعيين کننده باشد. در اين راستا بسيج به عنوان نهادي که از خيل عظيم اعضا برخوردار است، اعضايي که در زمينه هاي مختلف داراي مهارت هستند و همچنين به شبکه اي به نام هاديان سياسي که از نيروهاي نخبه و متخصصان در امور سياسي و اجتماعي تشکيل شده است، مجهز است و مي تواند به تئوري پردازي سبک اسلامي ايراني زندگي بپردازد و آن را تبليغ کند و فراتر از اين با پياده کردن اين سبک، الگويي به جامعه عرضه بدارد. اقدام براي اصلاح الگوي مصرف از جمله اقدام هايي است که در اين زمينه مي بايد مورد توجه قرار گيرد. الگوي مصرف هم يعني پاسخ به سه سؤال اساسي: 1- چه مصرف کنيم؟ 2- چه مقدار مصرف کنيم؟ 3- چه زماني مصرف کنيم؟

  فعال کردن منابع غير فعال: با توجه به اينکه بخشي از مشکلات کشور به ويژه در حوزه اقتصادي به دليل بهره برداري نکردن و در صورت بهره برداري به عدم بهره برداري بهينه از ظرفيت هاي داخلي مربوط مي شود، توانمندي ها و تجربيات بسيج بويژه توانمندي هاي آن در عرصه سازندگي مي تواند در استفاده بهينه از اين ظرفيت مورد استفاده بيشتر قرار بگيرند.

 تقويت و توسعه هر چه بيشتر اردوهاي جهادي: بسيج سازندگي با حضور در نقاط سخت گذر، محروم و کم برخوردار در راستاي تکميل اهد اف ارگان هاي ديگر فعاليت مي کند. پروژه هاي مدرسه سازي، احداث پل روستايي، آب بند، طرح هاي آبخيزداري و بهسازي آب روستايي، احداث مسکن روستايي براي مددجويان بهزيستي، ايجاد ميدان هاي ورزشي و طرح هاي هادي روستايي از جمله اقدام هاي بسيج سازندگي است که بخشي از آنها در قالب اردوهاي جهادي و توسط طلاب و دانشجويان انجام مي شوند. اين عزيزان که مقام معظم رهبري آنها را سفيران کار و تلاش ناميده اند، با حضور در روستاها و مناطق محروم، ضمن ترويج معارف اهل بيت (عليهم السلام) و اقدام در راستاي رفع برخي نارسايي هاي فرهنگي، به ترويج فرهنگ کار و تلاش، کسب تجربه و مهارت هاي شغلي و توانمندي افراد و گروه هاي مختلف در اجراي طرح ها، کمک در کاهش هزينه هاي دولت، تسريع در انجام پروژه هاي کوچک و... مي پردازند و از اين رهگذر در رفع محروميت بسياري از نقاط محروم و دور افتاده کشور کمک کرده اند.

 

بازديد مشاور فرهنگي وزير نفت از انبار نفت   بندرعباس

مشاور فرهنگي وزير نفت در سفر به استان هرمزگان از انبار نفت شهيد رجايي بندرعباس ديدن کرد.احمد مجيدي با حضور در انبار نفت شهيد رجايي بندرعباس، ضمن بازديد از روند عمليات با کارکنان سکوهاي بارگيري و تخليه فراورده هاي نفتي و کارکنان اداري ديدار و گفت وگو کرد و از نزديک در جريان نحوه خدمات رساني و مشکلات قرار گرفت. مجيدي ضمن ديدار با رانندگان، در جريان مشکلات و دغدغه هاي آنها قرار گرفت و از نحوه ارائه خدمات به رانندگان نفتکش هاي جاده پيما که براي تحويل بار يا بارگيري انواع فراورده به بندرعباس مراجعه کرده بودند، ديدن کرد. در خلال اين بازديد، عبدالله احمدي کمرپشتي، مدير شرکت پخش فراورده هاي نفتي منطقه هرمزگان با ارائه توضيحاتي، اهم اقدام هاي انجام شده در زمينه کاهش زمان بارگيري و خدمات به رانندگان نفتکش جاده پيما را تشريح کرد.در اين بازديد، رئيس ستاد اقامه نماز پالايشگاه نفت ستاره خليج فارس و چند تن از مسؤولان واحدهاي مختلف اداري و عملياتي شرکت پخش فراورده هاي نفتي منطقه هرمزگان نيز حضور داشتند.همچنين مرتضي عابديني، معاون فني و عملياتي شرکت پخش فراورده هاي نفتي منطقه هرمزگان، چشم انداز آتي بارگيري در اين انبار استراتژيک را تشريح کرد.

 

شهيدحميد چرخکان

شهيد حميد چرخکان در تاريخ 10 خرداد 1328 در شهر شوشتر در استان خوزستان متولد شد. او که متاهل بود و دو فرزند داشت، در سال 1353 وارد شرکت ملي نفت شد و در تاريخ 16 ارديبهشت 1363 بر اثر اصابت ترکش خمپاره به فيض عظيم شهادت نائل آمد. وي پس از پيروزي انقلاب اسلامي و در زمان بروز جنگ تحميلي به عضويت ستاد بازسازي نيروي انساني درآمد و در امور ترخيص مجروحان جنگي و ستاد جنگ فعاليت کرد.

در بخشي از وصيت نامه اين شهيد آمده است: «با سلام به روحانيت مبارز و با سلام به امت شهيد پرور. اميد است که برادران و خواهران در راه پيشبرد و اهداف انقلاب اسلامي تا ظهور امام زمان (عج) استوار باشند و... با سلام به مادرم که همواره افتخار شاگردي اش را داشتم.»

 

سبک زندگي توحيدي و موفقيت الهي

کتاب سبک زندگي توحيدي و موفقيت الهي(جلد نخست؛ آرامش)، کتابي است که آن را محمدتقي فعالي گردآوري کرده است و توسط نشر تيماس در سال 1396 و در 306 صفحه منتشر شده است. اين اثر سعي دارد تا در حد امکان، تمام نکات قرآني در باب آرامش پيش نگاه خوانندگان قرار گيرد و براي رسيدن به اين هدف از مثال ها، جمله هاي کوتاه، ترسيم جداول و کلمات قصار استفاده شده است.

سازمان دهي اين کتاب در دو فصل انجام شده است؛ فصل اول به معناشناسي، تعريف، رويکردها، رهيافت ها و انواع نظر دارد و درفصل دوم، اصول، آثار، نشانه ها، روش ها و عوامل برجسته شده اند تا از اين طريق بتوان نگاهي نسبتاً جامع به مقوله آرامش داشت.جلد نخست با نام آرامش بخشي از يک مجموعه به «سبک زندگي توحيدي و موفقيت الهي» و هر کدام از جلدهاي ديگر اين مجموعه، موضوع خاصي دارند. موضوع هاي اين مجموعه عبارتند از: آرامش، اعتمادبه نفس، شادي، بخشش و گذشت، مهار خشم، مهار ترس و خوش بيني.