نگاهی به حضور فیلم های سینمایی در شبکه نمایش خانگی

 

درنگی کوتاه برای دیدن 

علي بهرامي    علي بهرامي: فيلم ايراني ديدن، خصوصا در دو دهه اخير ديگر، فقط در سينماها امکان وقوع ندارد. بعد از تحول ساختاري و فناورانه اي که در ويدئوکلوپ هاي دهه هاي شصت و هفتاد رخ داد و با ورود سي دي ها و دي وي دي فيلم هاي سينمايي در جايي به نام شبکه نمايش خانگي، حالا امکان دانلود فايل فيلم ها يا ديدن آنها به صورت آنلاين، ارتباط مخاطبان با فيلم هاي سينمايي، دنياهاي متنوع ديگري را تجربه مي کند. احتمالا شما که اين گزارش را مي خوانيد، از چند و چون حضور فيلم هاي سينمايي در شبکه نمايش خانگي بي خبر نيستيد و به دنبال فيلمي مي گرديد که در دوران اکرانش در سينماها نتوانستيد به ديدنش برويد. شايد اين گزارش بتواند به شما کمک کند تا در دنياي پرهياهوي رسانه و اخبار فرهنگي و هنري، يادتان بيايد چه فيلمي را دوست داشتيد ببينيد. احتمالا با درنگي کوتاه مي توانيد فيلم مورد علاقه تان را پيدا کنيد.

  به نظر می رسد اگر می خواهید به کسی بگویید چه فیلم هایی تازه وارد شبکه نمایش خانگی شده اند، نمی توانید فقط درباره همان روز یا یک هفته گذشته صحبت کنید. خصوصا اینکه مشغله های فکری و کاری مخاطبان در انبوهی از رسانه ها، شبکه های اجتماعی، پوسترهای مغازها و همه و همه ممزوج شده اند. پس ما از اول پاییز تا همین تاریخی که هفته نامه را به صورت الکترونیکی می خوانید، سعی کردیم هیچ فیلم را از قلم نیندازیم و دقیق و کامل همه آنچه را به شبکه نمایش خانگی وارد شده است، گزارش کنیم. فیلم ها را به سه دسته تقسیم کردیم: فیلم های غیر کمدی، فیلم های کمدی و البته دسته ای به نام گمنام ها که کمتر از همه فیلم های دیگر، نامی از آنها در رسانه ها منتشر شده است. شاید فیلم مورد علاقه تان را در گمنام ها پیدا کنید. البته این را هم بگوییم که درباره فیلم ها خیلی تلگرافی صحبت کردیم چون به قول شاعر: کم گوی و گزیده گوی چون در. حالا «کم» گفته ایم اما اینکه «در»گفته ایم یا نه، قضاوتش با شماست.

غیر طنزها: 

  سرخ پوست: شبیه ترین فیلم به یک ایده آل ذهنی در سینمای ایران. بازی های خیلی خوب، داستان عالی و فضاسازی فوق العاده. بعدها درباره نام کارگردان آن یعنی نیما جاویدی خیلی بیشتر خواهید شنید.

  ما همه با هم هستیم: از کمال تبریزی انتظار بیشتری بود. چند سال است که انتظار بیشتری داریم. فیلمی پر بازیگر اما... در دیدن این فیلم به لیلی با من است، حتی فکر هم نکنید.

   متری شیش و نیم: کیفیت هنری فیلم ابد و یک روز سعید روستایی را در عدد دو ضرب کنید، متری شیش و نیم چنین کیفیتی دارد. بازی های خوب و داستان فوق العاده جذاب آن هر مخاطبی را راضی می کند.

  آشغال های دوست داشتنی: بازیگران خوبی دارد اما فیلم را نجات نمی دهند. داستان ضعیف و شعارهای پی درپی و بیش از حد، این فیلم را کسالت بار کرده است. «خواب تلخ» و «آتشکار» دو فیلم قبلی محسن امیر یوسفی دیدنی تر بودند.

  عرق سرد: فیلم اجتماعی سهیل بیرقی به حقوق زنان می پردازد. بازی های خوبی دارد و از همه بهتر درون مایه قوی آن است. هر چند داستان فیلم کمی بی چفت و بست است، اما در نهایت فیلم عرق سرد، دیدنی است.

  به دنیا آمدن: این فیلم ساخته محسن عبدالوهاب است، فیلمی که به غایت معنا خود به مشکلات و آسیب های اجتماعی و اقتصادی در خانواده ها می پردازد. جنس داستان اگر چه ممکن است به نظر تکراری برسد، اما بازی های بسیار خوب و داستان جذاب، این فیلم را بسیار دیدنی کرده است.

طنزها: 

  نيوکاسل: قرار بوده يک کمدي اجتماعي باشد، اما تقريبا نه خنده دار است و نه مسائل اجتماعي را به خوبي بيان مي کند. تمام فيلم در يک خانه بزرگ مي گذرد با تعداد زيادي شخصيت و همين مسئله به فيلم آسيب زده است. اما اگر مي خواهيد حتما فيلم کمدي ببينيد چند سکانس خنده آور در فيلم محسن قصابيان هست.

   شکلاتي: فيلم مناسبي براي کودکان است البته درون مايه اي طنز دارد. شکلاتي داستان جذابي دارد و از بازي هاي خوبي برخوردار است. مي توان گفت که سهيل موفق در ساخت شکلاتي موفق بوده است.

   قانون مورفي: اين فيلم قرار بوده فانتزي و سورئال باشد. سکانس ها بيشتر از اينکه خنده به لب مخاطب بياورند، و هم آلود هستند. شايد اگر فيلم را ببينيد، يکي دوبار بيشتر نخنديد. خنده، چيزي که از اثر رامبد جوان انتظار داريم، اصلا در قانون مورفي نيست.

گمنام ها

  سه و نیم: این اثر نقی نعمتی کاملا اجتماعی است و سبک و سیاق خاصی دارد. روایت زندگی چند دختر در شرایط بزهکاری و آسیب های اجتماعی، فیلم بدی از آب در نیامده است. اگر به فیلم های اجتماعی علاقه دارید، فیلم سه و نیم دیدن دارد.

  جزیره رنگین: این اثر خسرو سینایی یک اقتباس آزاد است از زندگی و فعالیت های احمد نادعلیان، که یک هنرمند محیطی محسوب می شود. دیدن «جزیره رنگین» شما را به دنیایی از رنگ و زیبایی می برد. زیبایی های قسمتی از خاک ایران در خلیج فارس. اگر به کارهای سینایی علاقه مند هستید، این اثرش را هم حتما بببنید.

  صداهای خاموش: این فیلم مصداق بارز یک فیلم اجتماعی است، اما ایده و داستانش در خیلی از سکانس ها ذبح می شود. تلاش سهی بانو ذوالقدر کارگردان فیلم را نمی توان نادیده گرفت. کارگردانی که می کوشد صادقانه اثر خوبی را به مخاطبان اش ارائه کند.

  هستی: روح الله حسینی یک داستان فوق العاده را کارگردانی کرده و به تصویر کشیده است. دانشجوی پزشکی و مرفهی که دچار مشکلات خاصی می شود. بازی های فیلم قابل قبول است اما «هستی» می توانست خیلی بهتر از اینها شود.

  پری ناز: این فیلم چند سال توقیف بوده و بهرام بهرامیان آن را کارگردانی کرده است. بازیگران معروفی دارد، اما فضای فیلم کسالت بار است. از دیدن «پری ناز» چیزی دستتان را نمی گیرد و فقط احتمالا خواهید گفت هنوز هم فیلم «آل» بهترین فیلم بهرامیان است.

  کبریت سوخته: کاظم معصومی این فیلم را ساخته است. وقتی کبریت سوخته را می بینید، انگار که یک قسمت از یک سریال متوسط تلویزیونی را تماشا می کنید. بازی ها کلیشه ای و داستان تکراری است. دست آخر باید گفت که کبریت سوخته در میان آخرین گزینه های دیدن یک فیلم ایرانی قرار می گیرد.

برگ جان: اگر به دنبال دیدن یک فیلم آرام درباره تحولات روحی و معنوی هستید، این اثر را از دست ندهید. قاب های زیبا و صحنه های دلنشینی که حالتی از نقاشی های نیمه سنتی را ترسیم کرده اند، از ویژگی های بارز برگ جان هستند. 

 

  ساز و صدای خوش از افتخاری تا قوامی

موسيقي هنري است که در ميان هنرها يکي از بالاترين علاقه مندان را دارد. پير باشيم يا جوان، کودک يا ميانسال بالاخره با موسيقي سروکار خواهيم داشت. در ميان انواع موسيقي ها ترانه ها و تصنيف هاي ايراني، يکي از دلنشين ترين و دلچسب ترين نوع موسيقي براي ما ايرانيان هستند. بنا داريم تا هر هفته ترانه و تصنيف زيباي ايراني را به شما معرفي کنيم، اگر مي شناختيد که باز هم گوش کنيد و اگر نمي شناختيد، هم به ما اعتماد کنيد و آن را بشنويد.

یار وفادار

سال 1375، علیرضا افتخاری آلبومی را به نام مهمان تو با آهنگسازی جمشید عندلیبی خواند و ترانه یار وفادار قطعه پایانی این آلبوم محسوب می شود. ترانه ای با شعری از فریدون مشیری که خود افتخاری آن را به همه همسران باوفای ایرانی تقدیم کرده است.

نور خدا جلوه کند در گلِ رخسار تو

تشنه تَرم هر نفسی تشنه دیدارِ تو

باغِ گل و لاله بُود خنده زیبای تو

محوِ تواَم، محو تواَم، محوِ تماشای تو

به جهان خرم از آنم  

سال 1365 محمد جلیل عندلیلی آلبومی به نام «کیش مهر» با صدای شهرام ناظری را که مجموعه ای از تصانیف ایرانی بود، آهنگسازی و منتشر کرد. تصنیف «به جهان خرم از آنم» باشعری از سعدی و در دستگاه نوا نخستین قطعه از این آلبوم است. ریتم دلنشین و گروه نوازی سازهای ایرانی در نهایت هماهنگی از جمله مهمترین ساخصه های تصنیف «به جهان خرم از آنم» است که آن را دلنشین و شنیدنی می کند.

به جهان خرم از آنم که جهان خرم از اوست

عاشقم بر همه عالم که همه عالم از اوست

بگو کجایی

شاید در مایه دشتی از دستگاه شور کمتر ترانه ای به زیبایی ترانه «بگو کجایی» را بتوانید بشنوید. ترانه ای که هر چند چندین و چند بار بازخوانی شده است اما کوروس سرهنگ زاده به زیباترین شکل ممکن آن را اجرا کرده است. ترانه بگو کجایی را مجید وفادار روی شعری از عبدالله الفت ساخته است.

به سوی تو، به شوق روی تو، به طرف کوی تو

سپیده دم آیم، مگر تو را جویم، بگو کجایی؟

با ستاره ها 

تصنیف با ستاره ها در آلبومی به همین نام قرار دارد. آلبومی که پنجمین اثر مستقل همایون شجریان محسوب می شود و محمدجواد ضرابیان آن را روی شعری از حسین منزوی ساخته است. صدای همایون در این اثر در اوج پختگی است و سازبندی ارکستر ایرانی، هماهنگی خاصی در این اثر دارد.

شب که می رسد از کناره ها

گریه می کنم با ستاره ها

 جوانی 

عبدالحسین قوامی با نام هنری فاخته ای که ترانه معروف «تو ای پری کجاییم را برای نخستین بار خوانده بود، ترانه ای به نام جوانی دارد. ترانه ای دلنشین که در مایه افشاری با شعری از اسماعیل نواب صفا توسط حسین یاحقی ساخته شده است.

جوانی رفتی زدستم

درخون نشستم

جوانی، کجایی، چرا رفتی

که من از تو طرفی نبستم