آمادگی هزاران کشتی برای دور زدن مقررات زیست محیطی

هزاران کشتي به تجهيزات تقلب مجهز شده اند که آلودگي هاي سمي را به دريا منتقل مي کند. به گزارش روزنامه اينديپندنت، شرکت هاي کشتي راني بين المللي ميليون ها دلار براي تجهيز کشتي ها به «دستگاه هاي تقلب» هزينه کرده اند که مقررات جديد حفظ محيط زيست را دور مي زند و آلودگي ها را به جاي هوا به دريا مي ريزد. بيش از 9 ميليون و 700 هزار پوند براي دستگاه هاي موسوم به اسکرابر حلقه باز مجهز شده اند، گوگرد را از بخارهاي دودکش کشتي هايي که نفت کوره مصرف مي کنند، جذب مي کند. اين کار به آن معناست که کشتي ها استانداردهاي تعيين شده سازمان بين المللي کشتي راني را که از آغاز سال 2020 ميلادي الزامي مي شوند، اجرا مي کنند. با اين همه، گوگرد توليد شده کشتي تنها از دودکش ها تغيير مسير مي دهد و به آب هاي اطراف کشتي ريخته مي شود که افزون بر اين که حجم آلودگي هاي وارد شده به دريا را افزايش مي دهد، آلودگي دي اکسيد کربن را نيز بيشتر مي کند. کارشناسان هشدار داده اند که اين تغيير مي تواند پيامدهاي وحشتناکي براي آب هاي جهان داشته باشد. طبق اعلام مؤسسه دي ان وي، بزرگترين شرکت دسته بندي کشتي ها در جهان، در مجموع سه هزار و 756 کشتي در حال عمليات و سفارش داده شده، هم اکنون به دستگاه هاي اسکرابر مجهز شده اند. تنها 23 کشتي از اين کشتي ها اسکرابرهاي حلقه بسته را نصب کرده اند که آلودگي را در دريا نمي ريزد و گوگرد جذب شده را ذخيره و آن را در تأسيسات ايمن در بندرها تخليه مي کند.

اتحاديه سيستم تصفيه گاز دودکش برآورد کرده که تا زماني که مقررات محيط زيست اجرايي شوند، چهار هزار کشتي با استفاده از دستگاه هاي اسکرابر فعاليت مي کنند، در حالي که در سال 2013 ميلادي کمتر از 100 کشتي به اين تجهيزات مجهز بودند. کشتي هايي که بيشترين شتاب را در استفاده از دستگاه هاي ياد شده داشتند، کشتي هاي بزرگ، همچون کشتي هاي فله بر، کشتي هاي کانتينر بر و نفتکش ها هستند که بزرگترين موتورها را دارند و به طور تاريخي، بدترين آلوده کننده بوده اند. طبق اعلام شوراي بين المللي حمل و نقل پاک که يک سازمان غير انتفاعي ارائه دهنده تحليل به نهادهاي نظارتي زيست محيطي است، براي هر تن سوخت مصرف شده، کشتي هاي مجهز به دستگاه هاي اسکرابر حلقه باز حدود 45 تن فاضلاب گرم، اسيدي و آلوده توليد مي کنند. به گفته لوي گيليام، از اعضاي سازمان مردم نهاد بلژيکي حمل و نقل و محيط زيست، افزايش حجم فاضلاب رسوبات سمي در اطراف بنادر ايجاد مي کند و مي تواند پيامدهاي مخرب براي حيات وحش دريايي داشته باشد. وي گفت: در درياي شمال و برخي مناطق کانال (مانش)، کيفيت آب هم اکنون نيز به شدت کاهش يافته است؛ به دليل تأثير ناشي از تخليه حجم بالاي فاضلاب اسيدي، آلوده و گرم از اسکرابرها، حيات وحش در اين مناطق احتمالا بسيار آسيب پذيرتر خواهد شد. اين فعال محيط زيست افزود: در شرايط کنوني، شاخص هاي تحت پوشش استانداردهاي سازمان بين المللي کشتي راني براي فاضلاب مجاز اسکرابرها، بسيار ناکافي هستند. ارتباط آلودگي فلزات سنگين با آسيب هاي وارد شده به دستگاه عصبي مرکزي انسان ها و حيوانات اثبات شده و ديگر آلودگي هاي اسکرابرها نيز با سرطان پوست، ريه، مثانه، کبد و شکم مربوط هستند. افزايش اسيدي شدن آب هاي جهان، صخره هاي مرجاني را نابود مي کند و پژوهش هاي علمي هشدار داده اند که اين مسئله همه زنجيره غذايي در اقيانوس را تهديد مي کند. برايان کومر، پژوهش گر ارشد مؤسسه آي سي سي تي، اعلام کرد استفاده از اسکرابرها توسط کشتي هاي تفريحي يک نگراني ويژه است. طبق برآورد آي سي سي تي، کشتي هاي تفريحي داراي اسکرابر در سال 2020 ميلادي چهار ميليون تن نفت کوره سنگين استفاده و 180 ميليون تن فاضلاب آلوده را در دريا وارد مي کنند. کومر گفت: حدود نيمي از حدود 500 کشتي کروز جهان اسکرابر نصب کرده اند و يا نصب خواهند کرد؛ کشتي هاي تفريحي در برخي از زيباترين و پاکترين مناطق کره زمين فعاليت مي کنند و همين، اين مسئله را نگران کننده تر مي کند. به گفته وي، اسکرابرها بسته به نوع کشتي، از يک ميليون و 600 هزار پوند تا هشت ميليون و 100 هزار پوند هزينه دارند و استفاده از اين فناوري، ميلياردها دلار در سال هاي اخير هزينه در بر داشته است. اين کارشناس گفت: با نگاه محتاطانه، هر کشتي حدود سه ميليون دلار (دو ميليون و 400 هزار پوند) براي نصب اسکرابر هزينه مي کند و براي چهار هزار کشتي، اين رقم 12 ميليارد دلار سرمايه گذاري در يک فناوري است که به کشتي ها امکان مي دهد از آلوده ترين سوخت فسيلي جهان، يعني نفت کوره سنگين، استفاده کنند. کومر افزود: بدتر اين که اسکرابرها مصرف سوخت را حدود دو درصد افزايش مي دهند و آلودگي دي اکسيد کربن را افزايش مي دهند؛ تصور کنيد اگر اين 12 ميليارد دلار (سرمايه گذاري شده در نصب اسکرابر) براي توسعه و استفاده از فناوري ها براي کشتي هاي بدون آلودگي سرمايه گذاري مي شد، چقدر مي توانست مؤثر باشد.

طبق مقررات سازمان بين المللي دريانوردي، کشتي ها مجاز هستند در قالب چيزي که به آن «معادل» گفته مي شود، از اسکرابر حلقه باز استفاده کنند. معادل هاي ذکر شده در مقررات سازمان بين المللي دريانوردي عبارتند از: هر ماده يا دستگاهي که در يک کشتي نصب شود و يا ديگر فرآيندها، سوخت هاي جايگزين و يا روش هاي پايبندي که به عنوان جايگزيني براي موارد لازم، استفاده مي شود. سازمان بين المللي دريانوردي در بيانيه اي اعلام کرد: قصدي که در پس ايده «معادل»ها بوده، فراهم کردن امکان خلاقيت بوده است. اگرچه کشورهاي عضو سازمان بين المللي دريانوردي اجازه استفاده از اسکرابرهاي حلقه باز را براي پايبندي به محدوديت گوگرد صادر کرده اند، برخي بنادر منطقه اي مقرراتي را وضع کرده اند که از استفاده از اين اسکرابرها پيشگيري مي کند. در ماه ژانويه، بندر فجيره امارات ممنوعيت استفاده از اسکرابرهاي حلقه باز را در آب هاي خود اعلام کرد. در ماه ژوئيه، چين اعلام کرد ممنوعيت تخليه فاضلاب اسکرابرها را به تمام مناطق ساحلي تا محدوده 12 مايل از آب هاي قلمور چين و مناطق نزديک جزيره جنوبي استان هانيان، تعميم داده است. مسئولان بلژيک، آلمان، ايرلند و آمريکا نيز ممنوعيت هايي براي تخليه فاضلاب اسکرابرها در برخي مناطق، وضع کرده اند. در ماه مه، کشورهاي عضو اتحاديه اروپا درخواستي به کميته حفظ محيط زيست دريايي در سازمان بين المللي دريانوردي ارائه کردند و تدوين مجموعه اي از مقررات هماهنگ تر را درباره مناطق و شرايطي که اسکرابرها مي توانند فاضلاب خود را تخليه کنند، خواستار شدند.

اين کميته در واکنش به اين درخواست، گروهي را مأمور کرد که مدارک موجود درباره پيامدهاي زيست محيطي تخليه اسکرابرها را بررسي کند. اين گروه قرار است يافته هاي خود را در ماه فوريه سال 2020 ميلادي ارائه کند. سازمان بين المللي دريانوردي در بيانيه اي اعلام کرد پيش از اين، معيارهاي سختگيرانه اي را درباره تخليه فاضلاب از سيستم هاي پاکسازي گاز دودکش، وضع کرده است.

مترجم: يحيي احمدي