جزئیاتی نزدیک تر از عملیات تقویت سازه پهلوگیری سکوی PLQ میدان بلال

غواصان لاوان پهلوگیر بلال را نجات دادن

مشعل: عمليات تقويت سازه پهلوگيري سکوي PLQ ميدان بلال به دليل ايجاد ترک و شکستگي پايه هاي مربوط و همچنين احتمال سقوط آن به عمق 65 متري دريا و روي خط لوله 14 اينچي انتقال نفت ميدان، به واحد تعميرات زير آب منطقه لاوان محول شد و با بررسي و انجام اندازه گيري هاي لازم از سوي کارشناسان تعميرات زير آب، طرح تقويت و مهار تنش هاي وارد شده به اين قسمت از سازه، با استفاده از Support Clamps در قالب گزارش مصور و محاسبات و نقشه هاي مربوط تنظيم و با هدف بررسي و تاييد به مسوولان منطقه ارائه شد. عمليات بارگيري، انتقال و نصب کلمپ ها که بيش از 4 تن وزن داشت، در تاريخ سوم شهريور آغاز و با تلاش غواصان تعميرات زير آب منطقه لاوان، مجموعه اتصالات مورد نياز پروژه با موفقيت در نقاط تعيين شده مطابق با طرح و نقشه ارائه شده نصب شد؛ اما براي اينکه عمليات کم سابقه در صنعت نفت و آنچه را که نيروهاي واحد عمليات زير آب منطقه لاوان در زير آب انجام داده اند، بيشتر مرور کنيم، با اميرعباس نويد، رئيس تعميرات زير آب لاوان که خود يکي از افراد اصلي اين عمليات بوده است، بيشتر صحبت کرديم.

او مي گويد: «بروز ترک در نقاط اتصال پهلوگير به پايه هاي سکوي بلال به احتمال زياد بر اثر پهلوگيري شناورهاي سنگين بنا به ضرورت عملياتي «گاه در درياي مواج» بوده که تنش هاي زيادي را به سازه وارد کرده است. اين ترک ها در عمليات بازرسي فني از سوي تعميرات زير آب رؤيت و گزارش شده اند.»

نويد با بيان اينکه طرح و نقشه هاي مربوط در ارديبهشت 98 طي گزارش مبسوط ارائه، بررسي و تاييد طرح و سپس ساخت کلمپ ها و بازوهاي طراحي شده بلافاصله آغاز شد، افزود: «با توجه به ضرورت دقت در ساخت و پياده سازي زوايا و همچنين تهيه متريال مورد نياز، پس از 3 ماه ساخته و براي نصب در اختيار تعميرات زيرآب قرار داده شدند.»او افزود: «پس از بررسي هاي اوليه دو راهکار پيشنهادي کوتاه و بلندمدت ارائه شد. در پيشنهاد کوتاه مدت براي جلوگيري از سقوط سازه و تقويت نسبي آن مواردي بيان شد تا شناورها بتوانند فعلا در کنار سازه پهلوگيري داشته باشند. در راهکار بلندمدت نيز موضوع جداسازي و انتقال سازه به خشکي و انجام تعميرات اساسي مطرح شد که در اين مورد،  به زمان بيشتر و يک کرين بارج 200 تني نياز داشتيم که با چهار لنگر مستقر شود که همه اين موارد، هزينه و کار فني بالايي را مي طلبيد. به همين دليل تصميم گرفتيم که راهکار کوتاه مدت را فورا انتخاب کنيم.»

نويد در ادامه توضيح داد: «براي اين کار تقويت سازه با کلمپ و بازوهاي تقويت را در دستور کار قرار داديم و کار سخت و دقيق اندازه گيري زواياي سازه، محاسبه اندازه و نوع کلمپ ها، نقشه بازوها، کلمپ ها و انتخاب مصالح بر اساس وزن و تنش امواج و ضربه ها انجام شد. اين محاسبات را که از سوي نيروهاي عمليات زير آب منطقه لاوان صورت گرفت، پس از بررسي کارشناسي و تاييد از سوي مديريت منطقه، آغاز کرديم.»

رئيس تعميرات زيرآب لاوان با بيان اينکه پس از تحويل کلمپ ها با برنامه ريزي 3 روزه، عمليات نصب را شروع کرديم، افزود: «مجموع اين عمليات از بازرسي اوليه ، مطالعات، اندازه گيري ها، تهيه نقشه، برنامه ريزي، ساخت و نصب از سوي واحد تعميرات زير آب انجام شد و فرآيند ساخت قطعات که از پيچيدگي خاصي برخوردار بود از سوي واحد نوسازي و تعميرات منطقه و در کارگاه جوشکاري لاوان به اجرا درآمد. او ادامه داد: «براي عمليات نصب کلمپ ها روي سازه پهلوگير سکوي بلال 10 نفر از نيروهاي واحد عمليات زير آب منطقه لاوان در 7 روز کاري فعال بوده و در هر روز 20 نفر- ساعت غوص براي عمليات نصب زير آب داشتند. به عبارتي براي انجام بازرسي فني اوليه 8 ساعت، به منظور نقشه برداري و اندازه گيري ابعاد و زواياي پايه ها و پهلوگير 4 ساعت و در مجموع براي نصب سازه هاي ترميمي 110 ساعت عمليات زير  آب از سوي غواصان انجام شده است؛ البته مدت زمان ذکر شده، صرفا مجموع فعاليت صورت گرفته در زير آب است و طراحي، برنامه ريزي و تدارکات عمليات در روي آب و زمان ساخت را شامل نمي شود.»

نويد به شرايط سخت براي انجام اين عمليات از سوي غواصان واحد عمليات زير آب پرداخت و گفت: «وزن هر يک از اين کلمپ ها به 4 تن هم مي رسيد و حتي وزن پيچ و مهره هاي قابل نصب روي اين سازه ها 3 کيلو است که غواص بايد زير آب و در شرايطي که تعادل ندارد، علاوه بر حفظ تعادل و نگه داشتن اين قطعات، کار نصب را نيز انجام دهد.»

او تاکيد دارد، غواصاني که اين کار را انجام مي دهند، افرادي سختکوش و قوي هستند که آموزش هاي خاصي را گذرانده اند و مي توانند ساعت هاي متوالي در زير آب، چنين عمليات صنعتي بي سابقه اي را در اين مدت زمان انجام دهند. رئيس تعميرات زيرآب لاوان به شرايط ديگر در جريان اين عمليات اشاره کرد و گفت: «يکي از اتفاق هاي جالب در حين اين عمليات، حضور يک پرنده کوچک در کنار گروه عمليات بود که لحظاتي هم روي دست من حين عمليات نشسته بود و يکي از همکاران از اين لحظه عکاسي کرد. با توجه به اينکه براي انجام اين عمليات حدود 93 کيلومتر از جزيره لاوان دور و در ميانه دريا بوديم، حضور اين پرنده در آنجا جالب بود که بعد از خوردن کمي آب و غذا از کنار ما رفت.» او افزود: «سه سال قبل، پهلوگير ديگر اين سکو سقوط کرد که خوشبختانه اين سقوط در 6 متري خطوط لوله بود و خسارتي وارد نکرد. در بازرسي هاي فني، وجود ترک در سازه سوم را به موقع متوجه شديم و اقدام لازم صورت گرفت. اهميت اين پروژه به آن دليل است که معمولا تنها بخش بيرون از آب سکوهاي دريايي به چشم مي آيند، در حالي که بخش زير آب اين سکو از اهميت زيادي برخوردار است، از اين رو ابتدا بايد اين بخش سالم بماند؛ البته شرايط تعمير و نگهداري اين بخش از سکو سخت و پرريسک است و حضور در زير آب براي بازديد و بررسي سلامت سازه يا تعميرات، ريسک بالايي براي غواصان دارد که اين ريسک براي افراد عادي ملموس نيست. غواصان شرايط روحي و جسمي خاص و مهارت هاي منحصر به فرد دارند، به همين دليل لازم است به چنين حرفه متفاوتي ، نگاه ويژه و متفاوتي وجود داشته باشد.»  نويد ادامه داد: «عمر اين پهلوگير 18سال است؛ اما به نظر مي رسد تحليل سازه و طراحي ابتدايي آن از سوي شرکت توتال با ايراداتي همراه بوده و مقاومت لازم در برابر تنش هاي امواج و تکان هاي ناشي از پهلوگيري شناورها در بلند مدت به درستي محاسبه نشده باشد. اگر به موقع ترک هاي اين پهلوگير شناسايي و براي تقويت آن اقدام نمي شد، ممکن بود سومين پهلوگير را هم از دست بدهيم که در آن صورت تدارکات در اين سکوي مهم با مشکل رو به رو مي شد.»

 

اپلیکیشن های کاربردی 

قاصدک 24

خيلي راحت مي توانيد با انتخاب مبدا، مقصد و تاريخ سفر، به جست وجوي بليت شهر مورد نظرتان با توجه به بودجه، سليقه و شرايط سفرتان بپردازيد. در اين اپليکيشن، امکان پيگيري بليت خريداري شده نيز وجود دارد. براي رزرو اينترنتي بليت اتوبوس در هر مسيري و از هر پايانه اي، تنها کاري که بايد انجام دهيد، اين است که با ورود به سامانه قاصدک 24 و وارد کردن اطلاعات سفر خود، کمي منتظر بمانيد تا تمامي بليت هاي موجود در مسير شما نمايش داده شود. پس از آنکه نوع اتوبوس و قيمت بليت اعلام مي شود، مي توانيد رزرو  بليت را انجام دهيد و پرينت بگيريد. در همه اين برنامه ها از طريق شماره اعلام شده، کد پيگيري و تاييد خريد براي شما پيامک مي شود.

 

مستربلیت

مستربليت، کامل ترين و ساده ترين سامانه خريد بليت هواپيما، قطار و اتوبوس است. با اين نرم افزار مي توانيد قيمت ها و مسيرهاي پيشنهادي را ببينيد و ارزان ترين بليت را بخريد. اين کار را مي توانيد حتي بدون ثبت نام هم انجام دهيد؛ اما اگر ثبت نام کنيد، براي برخي مسيرها به شما تخفيف ويژه عضويت داده مي شود. همچنين مي توانيد مسير خود را با انواع وسايل نقليه مقايسه کنيد و قيمت هاي يک روز قبل و يک روز بعد را هم ببينيد. ضمن اينکه اين برنامه پشتيباني 24 ساعته آنلاين و تلفني دارد و امکان کنسل کردن و استرداد بليت را نيز خواهيد داشت.

 

سفر 724

سفر 724، اولين سامانه فروش اينترنتي بليت اتوبوس است و اکنون با بيش از 700 شرکت و تعاوني مسافربري برتر در سطح کشور مشغول به فعاليت است. در اين برنامه هم با وارد کردن مبدا و مقصد مي توانيد تمامي اتوبوس هاي پيش بيني شده تعاوني ها و شرکت هاي مختلف را همراه با جزئيات سفر، ساعت حرکت و مشخصات اتوبوس و ترمينال دريافت کنيد. اين برنامه امکان رديابي سفارش خريد و کنسل کردن را دارد.