نایب رئیس انجمن آنگوا با بیان اینکه ١٧ درصد ناوگان گازسوز جهان به ایران تعلق دارد، تصریح کرد: همچنین 8 درصد جایگاه های عرضه سی ان جی جهان نیز در ایران وجود دارد.
به گفته وی، از ابتدای ایجاد طرح سی ان جی در ایران، ٥٤ میلیارد مترمکعب گاز طبیعی فشرده (سی ان جی) در کشور استفاده شده است.
نایب رئیس انجمن آنگوا تصریح کرد: سی ان جی گران ترین گاز است که حدود 4 برابر گاز صنعتی و خانگی قیمت دارد که این نشان از اهمیت آن است.
خاکی همچنین به تولید ٩٠ درصد تجهیزات مربوط به سی ان جی در داخل ایران اشاره کرد و افزود: با همه اینها سهم گاز طبیعی در بخش حمل و نقل کمتر از ٤ درصد است.

بخش خصوصی در صنعت سی ان جی فعال تر شود
وی با بیان این که دولت تاکنون زیرساخت های لازم را برای توسعه صنعت سی ان جی فراهم کرده است، تاکید کرد: هم اکنون بخش خصوصی باید کاری کند که سبب افزایش دوباره تقاضای سی ان جی در کشور شود.
نماینده ایران در آنگوا از ایجاد یک شبکه صادراتی در این انجمن، به عنوان یکی از انتظارهای بخش خصوصی در این کنفرانس نام برد و افزود: برای ایجاد یک شبکه صادراتی در درون مجموعه آنگوا، اقدام هایی انجام داده ایم.
خاکی از ایجاد شبکه صادراتی به عنوان یکی از محورهای اساسی این کنفرانس نام برد و گفت: هم اکنون ۲۴ درصد از ناوگان حمل و نقل کشور گازسوز است و برای افزایش آن به ۳۵ درصد، برنامه ریزی شده است؛ بنابراین جا دارد که شرکت های داخلی به صادرات نگاهی داشته باشند.
وی تاکید کرد: هم اکنون ظرفیت کشور در بخش تجهیزات و خدمات فنی سی ان جی مناسب است که باید برای توسعه آن برنامه ریزی شود. خاکی از آشنایی با فناوری های روز دنیا به عنوان یکی دیگر از رویکردهای آنگوا نام برد و گفت: آشنایی دیگر شرکت ها با ظرفیت های داخلی کشور ما و ارائه تازه ترین فناوری های روز از سوی کشورهای عضو نیز در برنامه کار همایش هفتم آنگوا قرار دارد.

تاکید بر ضرورت توسعه صنایع پایین دستی گاز در کشور
منصور ریاحی، مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی نیز از دیگر سخنرانان آیین گشایش هفتمین همایش و نمایشگاه بین المللی دوسالانه انجمن خودروهای گازسوز آسیا-اقیانوسیه (آنگوا) بود که اظهار کرد: در حالی که ایران ۱۸ درصد ذخایر گازی دنیا و ۴۷ درصد ذخایر گازی خاورمیانه را داراست، اما سهم تجارت گاز ما در دنیا حدود1/5 درصد است.
ریاحی گفت: توسعه صنایع پایین دستی گاز به ویژه سی ان جی می تواند ارزش افزوده بالایی برای کشور ایجاد کند.  وی به اقدام های دولت در صنعت سی ان جی از زمان ایجاد آن تاکنون اشاره کرد و گفت: سرمایه گذاری سه میلیارد دلاری از سوی دولت و صرفه جویی بیش از ۲۵ میلیارد دلار از آن، مصرف بیش از ۵۸ میلیارد مترمکعب سی ان جی از ابتدا تاکنون، انتقال فناوری و بومی سازی در بخش خودرویی و جایگاهی، بومی سازی سی ان جی و تربیت نیروی متخصص مورد نیاز و فرهنگ سازی برای مصرف سی ان جی در جامعه، بخشی از این اقدام هاست. ریاحی ادامه داد: تنوع بخشی به سبد سوخت کشور از طریق تعریف سوخت جایگزین و ایجاد تغییر در الگوی مصرف جامعه، تقویت امنیت انرژی، استاندارد سازی، تدوین و اجرایی کردن بازرسی های دوره ای جایگاه های سی ان جی، ایجاد اشتغال به صورت مستقیم و غیر مستقیم و ایجاد خطوط تجاری جدید در زنجیره ارزش صنعت سی ان جی، پرورش متخصصان بازرس در صنعت و ایجاد کمیته داخل نیز باقی اقدام های انجام شده از سوی دولت است که تاکنون در بخش سی ان جی انجام شده است.
به گفته وی، حمایت مالی از طراحی و تولید موتور ملی پایه گازسوز، راه اندازی خط تولید خودروهای دوگانه سوز (سمند، روآ، پژو ۴۰۵ و وانت نیسان)، حمایت از ایجاد تشکل ها و انجمن های صنفی، ایجاد و ساماندهی شبکه گسترده خدمات (در تامین کالا، تعمیر و نگهداشت، تربیت بهره برداران و افزایش کانال های ارتباط با مشتری)، حمایت از بخش خصوصی و زمینه سازی برای توسعه آن و گازرسانی به روستاهایی که امکان ایجاد شبکه گازرسانی وجود ندارد نیز از دیگر اقدام های انجام شده از سوی دولت است.

محدودیت ها و حلقه های مفقوده در صنعت سی ان جی
مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی درباره اقدام هایی که در صنعت سی ان جی هنوز بدرستی انجام نشده است، گفت: ارائه نکردن خدمات پس از فروش و بازرسی ادواری خودروها به طور کامل، عملیاتی نشدن واحد تحقیق و توسعه در حلقه های زنجیره تامین، تولید و توزیع، عدم توجه کافی به توسعه خودروهای سنگین گازسوز با وجود ظرفیت های ایجاد شده، عدم رشد متوازن سهم سی ان جی در سبد سوخت کشور در مقایسه با بنزین و برقرار نشدن پیوندها و اتحادهای راهبردی در صنعت سی ان جی، بخشی از این اقدام هاست.
ریاحی با بیان اینکه ورود نکردن صنعت سی ان جی ایران به بازارهای خارجی و صادراتی و همچنین ایجاد نکردن شبکه حامی برای این زنجیره از جمله اقدام های دیگری است که باید انجام می شد، ادامه داد: فقدان نظام قیمت گذاری پایه و مشخص برای سی ان جی با توجه به قیمت بنزین، فقدان سند چشم انداز و عدم سند بالادستی در زمینه صنعت سی ان جی و همچنین نبود جذابیت کافی در فضای کسب و کار سی ان جی نیز از جمله کارهایی است که به عنوان حلقه های مفقوده در این صنعت نامگذاری می شود.

اتخاذ تصمیم های بهینه برای صنعت سی ان جی
ریاحی گفت: با توجه به جذابیت، توان بسیار بالای موجود و جایگاه راهبردی صنعت سی ان جی در کشور، باید راهبرد توسعه کسب و کار را تدوین و اجرایی کرد. وی با بیان این که صنعت سی ان جی در مرحله بلوغ قرار دارد و نباید گذاشت تا به مرحله بی بازگشت خود برسد، گفت: میان انتظارها و اجرای عملیات، باید انتظارات را مهندسی کرد.

گزینه مطلوب، خودروهای گازسوز
لی جیوک سنگ، رئیس انجمن خودروهای گازسوز آسیا-اقیانوسیه (آنگوا) در حاشیه هفتمین همایش و نمایشگاه بین‎المللی دوسالانه این نهاد اعلام کرد: برای گذار از سوخت های آلاینده به انرژی های پاک، خودروهای گازسوز گزینه مطلوب کشورهای آسیایی به شمار می آیند.
رئیس انجمن خودروهای گازسوز آسیا-اقیانوسیه اعلام کرد: برای گذار تدریجی به سوخت های جایگزین، خودروهای گازسوز، گزینه ای مطلوب تر از خودروهای برقی هستند.
وی با اشاره به تعهدهای کشورها در قالب توافق زیست محیطی پاریس (کاپ۲۱) اعلام کرد: با توجه به وجود زیرساخت های عرضه و هزینه پایین گاز طبیعی، کشورهای آسیایی این سوخت را گزینه ای مطلوب برای جایگزینی خودروهای بنزینی می دانند.
رئیس آنگوا یادآور شد که گسترش تجارت ال ان جی سبب شده است دسترسی جهانی به گاز طبیعی گسترش یابد و این مسئله دورنمای استفاده از خودروهای گازسوز را بهبود می بخشد.
لی جیوک سنگ همچنین اعلام کرد: آسیا به دلیل رشد استفاده از خودروهای گازسوز، جایگاه برتر را در جهان به خود اختصاص داده است.
وی با اشاره به این که خودروهای گازسوز نخستین بار در نیمه نخست قرن 20در ایتالیا ساخته شدند، اعلام کرد: اکنون بیش از ۸۰ کشور دنیا از این خودروها استفاده می کنند و شمار خودروهای گازسوز از ۲۰ میلیون خودرو و شمار جایگاه های عرضه سی ان جی از ۲۰ هزار مورد فراتر رفته است.

توان بالای ایران در تولید مخازن
سی ان جی
امیرحسین قناتی، مدیرکل صنایع خودرو و نیرومحرکه وزارت صنعت، معدن و تجارت هم در هفتمین همایش و نمایشگاه بین المللی دوسالانه خودروهای گازسوز آسیا-اقیانوسیه (آنگوا) با بیان این که هم اکنون استفاده از سوخت گاز در برنامه بلندمدت کشورها قرار دارد، گفت: توسعه و جذب سرمایه برای تولید خودروهای پایه گازسوز با همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت و همچنین وزارت نفت تداوم خواهد یافت.
وی با اشاره به این که هم اکنون ۸۵ تا ۹۰ درصد تجهیزات جایگاه های سوخت سی ان جی در داخل تولید می شود، گفت: ایران از توان بالایی در تولید مخازن سی ان جی برخوردار است.
او با بیان این که قیمت سوخت سی ان جی باید رقابتی باشد، افزود: وزارت صنعت موضوع حمایت از تولیدکنندگان تجهیزات سی ان جی را در دستور کار قرار داده است. قناتی با اشاره به این که ایران دارای توان بالایی در تولید مخازن سوخت سی ان جی است، تصریح کرد: هم اکنون ۸۵ تا ۹۰ درصد تجهیزات جایگاه های سوخت سی ان جی در داخل تولید می شود.

چشم انداز سوخت های جایگزین در بخش حمل و نقل
نخستین نشست تخصصی هفتمین همایش و نمایشگاه بین المللی دوسالانه انجمن خودروهای گازسوز آسیا-اقیانوسیه (انگوا) با موضوع وضع کنونی و چشم انداز سوخت های جایگزین در بخش حمل و نقل برگزار شد.
نشست تخصصی «وضع کنونی و چشم انداز سوخت های جایگزین در بخش حمل و نقل» با حضور «هان» از کره جنوبی؛ علی مهرابی، مدیر طرح های سی ان جی شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی؛ امید شاکری، رئیس اداره کل امور پژوهش وزارت نفت؛ پرویز افشاری آغاجری، مسئول بخش خودروی سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران و محمد مزیدی، پژوهنده ارشد پژوهشگاه صنعت نفت برگزار شد.
مدیر طرح های سی ان جی شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی در این نشست با بیان این که از ابتدای راه اندازی این طرح در کشور (سال ۱۳۸۱) تاکنون سه میلیارد دلار برای آن هزینه شده است، گفت: هم اکنون روزانه ۲۱ میلیون مترمکعب سی ان جی در بخش حمل و نقل مصرف می شود.
وی با اشاره به این که توسعه احداث جایگاه های عرضه سی ان جی همواره رو به افزایش بوده است، افزود: هم اکنون ۲۴۰۰ جایگاه عرضه سی ان جی در ۲۲۰۰ نقطه کشور فعال است که ۲ میلیون و ۷۴۰ مترمکعب در ساعت از آن ها بهره برداری می شود. مهرابی با بیان این که میزان خرابی جایگاه های عرضه سی ان جی 3 درصد است، افزود: هم اکنون ۹۷ درصد نازل های جایگاه های عرضه سی ان جی فعال است.
به گفته وی، از مصرف ۲۱ میلیون مترمکعب سی ان جی در کشور تنها ۱۰ درصد آن به پایتخت تعلق دارد که این میزان برای کلانشهر تهران بسیار کم است.
وی از آذربایجان غربی و شرقی، میاندوآب، فارس و اهواز به عنوان استان های پرمصرف در سوخت سی ان جی نام برد و تصریح کرد: اگر این میزان مصرف سی ان جی در کشور وجود نداشت، هم اکنون به جای میانگین مصرف ۸۱ میلیون لیتری بنزین، باید روزانه ۱۰۲ میلیون لیتر بنزین مصرف می شد.
وی از کیفیت خودرو و خدمات پس از فروش به عنوان دو عامل مهم در تحریک مردم به استفاده از سوخت سی ان جی اشاره و اظهار کرد: اجرای قوانین و طرح های پایدار در قیمت سی ان جی نیز یکی از اقدام هایی است که باید برای آن فکری کرد.

امکان سنجی اتانول سوختی برای حمل و نقل
امید شاکری، رئیس اداره کل امور پژوهش وزارت نفت درباره امکان سنجی اتانول سوختی برای حمل و نقل به عنوان سوخت جایگزین گفت: کشورهایی که این سوخت را وارد سبد انرژی خود کرده اند، حدود ۶۶ کشور هستند که بر پایه سیاست های دولتی خود در این مسیر گام برداشته اند. وی افزود: ۷۸ درصد از سبد انرژی دنیا را سوخت فسیلی، 2/5 درصد سوخت هسته ای و ۱۹ درصد از این سبد را انرژی های تجدید پذیر تشکیل داده اند. به گفته وی انرژی های تجدید پذیر به دو دسته سوخت های سنتی همانند چوب و هیزم (8/9 درصد) و دیگر سوخت ها (10/3 درصد) تقسیم می شود، افزود: هر کشوری باید سیاست های سوختی خود را متناسب با زیرساخت های خود تعیین کند.
شاکری اظهار کرد: به عنوان مثال سی ان جی در ایران یک مزیت رقابتی به شمار می آید که باید از آن بهره برد. وی با بیان این که هم اکنون از ۴۵ هزار خودروی گازسوز حمل و نقل، ۴۰ هزار دستگاه آن اتوبوس است، تصریح کرد: باید راهبردی در نظر گرفته شود تا از سوخت سی ان جی در بخش حمل و نقل عمومی به ویژه حمل ونقل درون شهری استفاده بیشتری شود.
در ادامه این نشست، پرویز افشاری آغاجری، مسئول بخش خودروی سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران درباره این که بهتر است چه نوع سوخت جایگزینی استفاده شود، گفت: بحث امنیت انرژی، آلودگی ها و... ما را به سمت استفاده از سوخت های جایگزین هدایت می کند.
وی با بیان اینکه البته آینده متعلق به خودروهای هیبریدی_الکتریکی است، تصریح کرد: این به آن معنا نیست که سی ان جی را در برنامه نداشته باشیم.
افشاری با اشاره به این که تا افق ۲۰۵۰،
سی ان جی درصد زیادی از سبد انرژی را به خود اختصاص خواهد داد، افزود: با توجه به اینکه هر سوختی معایب و مزایای خاص خود را داراست و هر کشوری نیز شرایط خاص خود را دارد، بنابراین باید به سوخت سی ان جی به عنوان یک مزیت در کشور خودمان نگاه کنیم.
وی با بیان اینکه سال گذشته ۱۶۱ هزار خودروی گازسوز در کشور تولید شده است، ادامه داد: قرار بود این میزان ۵۲۰ هزار دستگاه باشد که به دلیل استقبال نکردن به ۱۶۱ هزار خودرو کاهش یافت.
افشاری آغاجری با تاکید بر این که باید تحریک تقاضا صورت بگیرد، افزود: در سند ۲۰۲۵ قرار است که سه میلیون خودرو در داخل تولید و یک میلیون از آن نیز صادر شود، بنابراین ما باید با برنامه ریزی های دقیق به این اهداف دست یابیم.
محمد مزیدی، پژوهنده ارشد پژوهشگاه صنعت نفت به عنوان آخرین سخنران نشست تخصصی نخست، درباره سبد سوخت آینده جهان توضیح داد و گفت: همچنان تا سال ۲۰۳۵ سوخت های فسیلی مهم سهم بسزایی را به خود اختصاص خواهد داد.
به گفته وی، سهم نفت و زغال سنگ در این سبد کاهش و سهم گاز افزایش خواهد داشت.

نیروگاه چابهار با سوخت سی ان جی در آینده نزدیک راه اندازی می شود
مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی گاز گفت: نیروگاه چابهار با سوخت سی ان جی در آینده نزدیک راه اندازی می شود، افزون بر آن پروژه ای در اصفهان و خراسان جنوبی وجود دارد که قرار است با سی ان جی گازرسانی شود.
نشست تخصصی «وضع امروز صنعت نفت و گاز و چشم انداز آینده» روز سه شنبه (9آبان ماه) در روز نخست هفتمین همایش و نمایشگاه بین المللی دوسالانه خودروهای گازسوز آسیا-اقیانوسیه (آنگوا) به ریاست سعید پاک سرشت، مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی گاز و دیگر اعضای این نشست از جمله لی، مدیر اجرایی آنگوا؛ محمود هاشم از مدیریت گازرسانی شرکت ملی گاز؛ جان پارک از انجمن خودروهای گازسوز کره جنوبی و اردشیر دادرس، رئیس هیئت مدیره انجمن سی ان جی کشور برگزار شد. سعید پاک سرشت در این نشست با بیان این که همگی با روند تغییرات انرژی در یک قرن گذشته آشنا هستیم، گفت: پیش بینی می شود استفاده از گاز طبیعی در ۲۰ سال آینده، رشد مطلوب و قابل قبولی داشته باشد.
وی با بیان این که یک ایستگاه مینی ال ان جی در آینده نزدیک در کشور احداث می شود و مصوبه های این دستگاه با ظرفیت ٣٠ تن در روز اخذ شده است، تصریح کرد: امیدواریم اسناد مناقصه این طرح بزودی ارائه و این ایستگاه در جاده چالوس با کمک شرکت های داخلی ایجاد شود.
در ادامه این نشست محمود  هاشم از مدیریت گازرسانی شرکت ملی گاز به معرفی شرکت و عملکرد آن پرداخت و گفت: ایران و قطر در مجموع ٧٤ درصد گاز خاورمیانه را دارا هستند. وی با بیان این که تا سال ٢٠٤٠ به طور میانگین سالانه مصرف انرژی افزایش زیادی خواهد یافت، تصریح کرد: هم اکنون گاز طبیعی 7/1 درصد از کل سهم سوخت را به خود اختصاص داده است. این مقام مسئول با بیان این که در چشم انداز شرکت ملی گاز باید تولید اضافه را مدیریت کنیم و بهتر است مصرف بخش خانگی از ٤٦ درصد به ٣٠ درصد برسد، تاکید کرد: با برنامه های بهینه سازی می توانیم به این مهم دست یابیم. وی با بیان این که چشم انداز صادرات گاز، افزایش ۶ برابری را تا سال ٢٠٢٠ پیش بینی می کند، عنوان کرد: نیروگاه چابهار با سوخت سی ان جی در آینده نزدیک راه اندازی می شود، افزون بر آن پروژه ای در اصفهان و خراسان جنوبی وجود دارد که قرار است با سی ان جی گازرسانی شود.
اردشیر دادرس، رئیس انجمن صنفی جایگاه داران سی ان جی به عنوان آخرین سخنران این نشست درباره رویکرد استفاده از سی ان جی در کشورهای عضو انجمن آنگوا گفت: برخی کشورها با رویکرد زیست محیطی، برخی دیگر با رویکرد سیاسی و برخی با رویکرد تکنولوژیکی به استفاده از سی ان جی روی آورده اند.
وی با بیان این که ١١ کشور از ٢٨ کشور عضو با رویکرد زیست محیطی، ٩ کشور با رویکرد مسائل سیاسی و 8 کشور با رویکرد فناورانه وارد عرصه سی ان جی شده اند، افزود: ایران ابتدا با رویکرد زیست محیطی آغاز کرد، اما به موقع از آن بهره برداری سیاسی نیز انجام داد و هم اکنون ترکیبی از سه مورد را داراست.
دادرس به تاریخچه سی ان جی در ایران و دنیا اشاره کرد و گفت: ظرفیت توسعه این صنعت در ایران بسیار زیاد است. رئیس انجمن صنفی جایگاه داران سی ان جی به امتیازهایی که ساخت داخل در صنعت سی ان جی کشور به دست آورده است، اشاره کرد و افزود: 8 کارخانه مخزن سازی، 4 کارخانه کمپرسور سازی، 5 کارخانه تولید کیت و قطعه ١٢٠ شرکت بهره برداری و تامین و نگهداشت هم اکنون در کشور وجود دارد. وی عنوان کرد: هم اکنون ٣٢ هزار نفر به طور مستقیم و ٧٠ هزار نفر به طور غیرمستقیم در این صنعت فعال هستند، همچنین با اجرای طرح سی ان جی در کشور از مصرف روزانه ٢١ میلیون لیتر بنزین در کشور جلوگیری شده است.