امامزاده پیر عمر
(سید عبد الصمد)

 این امامزاده را پسر بلا فصل حضرت علی(ع) می دانند و نام ایشان را «سیدعبدالصمد» ذکر کرده اند که چون در بلاد اهل تسنن درگذشت، او را پیرعمری ها (پیرعمر) خوانده اند. این بقعه در ضلع جنوبی خیابان امام خمینی (ره)  سنندج، مجاور قلعه حکومتی «سنه دژ» قدیم قرار گرفته است. بنای امامزاده از سه فضای گنبددار تشکیل شده و دو قسمت آن به عنوان زیارتگاه و قسمت دیگربه عنوان مسجد مورد استفاده است.

 

کرامت امام رضا(ع)
کوهستان بود، امام (ع) پیاده شدند از اسب، سیصد نفر هم همراهشان. عابد از غارش آمد بیرون. امام (ع) را دید، رفت به استقبال.آقا جان ! چند سال است برای دیدنتان لحظه شماری می کنم می شود کلبه کوچکم را به قدومتان روشن کنید؟ امام (ع) اشاره کردند. همه وارد غار شدند. عابد مبهوت شده بود. سیصد نفر در غار کوچکش جا شده بودند. چیزی برای پذیرایی نداشت، امام (ع)، مهربان نگاهش کرد: «هر چه داری بیاور.» سه قرص نان و کوزه ای عسل گذاشت جلوی امام(ع). امام (ع) عبایش را کشید رویش، دعا خواند. بعد از زیر عبا به همه نان و عسل داد. همه که رفتند، نان و عسل عابد هنوز آنجا بود.

 


کتاب رازهای نماز تالیف
آیت الله جوادی آملی

  این کتاب شامل موضوعاتی نظیر اسرار مقدمات نماز، اسرار تکبیرهای شروع نماز، راز نیت، راز قیام و رکوع وسجود و... است که از سوی مؤسسه اسراء در اختیار خوانندگان قرار گرفته واز طریق سایت همین مؤسسه به صورت رایگان قابل دانلود است.

 


عروه الوثقي
«لا اكْراهَ فِى الدينِ، قَدْ تَبَيَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَىِّ فَمَنْ يَكْفُرْ بِالطَّاغُوتِ وَ يُؤْمِنْ بِاللَّهِ فَقَدِاسْتَمْسَكَ بِالْعُرْوَهِ الْوُثْقى لَاانْفِصامَ لَها وَاللَّهُ سَميعٌ عَليمٌ (بقره- 256)
هيچ اكراهى در دين نيست راه رشد از گمراهى، روشن و آشكار شده است. پس هر كه به طاغوت كفر ورزد و به خداى ايمان آرد، به دستاويزى محكم و مطمئن (عروه الوثقى) كه گسستنى نيست، تمسك جسته است و خداوند بسيار شنوا و داناست
در جمله «لا اكْراهَ فِى الدِّين» دين اجبارى نفى شده است، چون دين عبارت است از يك سلسله اعتقادات، بينش ها و طرز تفكرات نسبت به جهان، خدا و... و عمل بر اساس آنها و اعتقاد و بينش هم از امور فكرى و قلبى است كه اكراه و اجبار در آن راه ندارد. شما تنها مى‏توانيد كسى را وادار كنيد كه عملى را انجام دهد، اما نمى‏توانيد او را وادار كنيد كه چيزى را باور كند و به مطلبى عقيده داشته باشد. بله، مى‏توان حقانيت آن را برايش اثبات كرد تا نسبت به آن اعتقاد پيدا كند.
در دين حق، اجبار لازم نيست، زيرا اجبار و اكراه زمانى لازم است كه اجباركننده مقصد مهمى داشته باشد و نتواند فلسفه و اهميت و لزوم آن را به زيردست بفهماند و ناگزير متوسل به اجبار مى‏شود، اما امورى كه خوبى و بدى آنها روشن و قابل استدلال است براى فهماندن آن نياز به اكراه نيست.
از سوی ديگر، خداوند ايمان اجبارى را نمى‏خواهد. او مى‏خواهد بندگانش، با ديدن آيات و بينات و با دعوت متين و استدلالى انبيا، آزادانه ايمان آورند و پيامبرانش را امر كرده كه بندگانش را با حكمت و موعظه به راه حق بخوانند، تا طالبان سعادت ايمان آورند و به آنان فرموده كه آدمهاى شقى را مجبور به ايمان آوردن نكنند، چه اينكه پيامبران وكيل بر ايمان آوردن آنها نيستند و وظيفه آنها فقط ابلاغ است.
البته خداوند مالك قلبهاست و مى‏تواند اراده كند كه كافران حق را بپذيرند و جز حق را نخواهند و غير ايمان را طالب نباشند؛ ولى خدا چنين اراده نكرده است. خداوند مى‏فرمايد:
 «ما بشر را به سوى سعادت، هدايت كرديم، چه شاكر باشد و چه كافر».
بر اساس اين آيه شريفه، خداوند به وسيله هدايت فطرى و پيامبران، بشر را به سوى حق راهنمايى كرد و راه سعادت و نيكبختى را به او نماياند. حال او را آزاد گذارده تا به مقتضاى فطرت به دستورات انبيا عمل كند يا راه طغيان در پيش گيرد و بر خلاف رضاى خدا، كفر ورزد. خداوند كفر را برايش نپسنديده، ولى چنانچه خودش بخواهد، مانعش نمى‏شود و او را به ايمان آوردن مجبور نمى‏كند.
در جمله «لا اكْراهَ فِى‏الدّينَ» دو احتمال است: احتمال اول اينكه آيه شريفه در مقام بيان واقعيت، و خبردادن از آن است و مى‏فرمايد: دين نمى‏تواند اجبارى باشد، چون مربوط به قلب است.
احتمال دوم اينكه دستور باشد، يعنى به پيامبر فرموده كه كسى را به ايمان آوردن مجبور نكنيد، كه در اين صورت نيز با توجه به همان واقعيت، چنين دستورى داده است؛ يعنى مى‏فرمايد چون دين نمى‏تواند اجبارى باشد، پس شما هم خود را بيهوده زحمت ندهيد و مردم را وادار به ايمان آوردن نكنيد، چون اجبار شما فقط در ظاهر آنها اثر دارد، نه در باطنشان.

 


تدبیر  معیشت از دیدگاه  آیات و روایات  (بخش پایانی)
8. حفظ عزت نفس: عزت، حالتى است كه مانع شكست انسان مى‏شود. عزت واقعى از آن خداست، و عزت پيامبر (ص) و مؤمنان در طول عزت اوست. عزت در دو بعد فردى و اجتماعى، سبب تقويت روحيه آزادى خواهى و استقلال‏طلبى خواهد شد.
قناعت، زهد، نظارت عقلانى برخواسته‏ها، عبوديت و تدبير صحيح در امور معيشت از عوامل عزت محسوب مى‏شود.
9. توسعه رزق: رزق منحصر در مواهب مادى‏نيست، بلكه شامل عنايات معنوى نيز مى‏شود. در جهان بينى مادى تنها علل مادى در ميزان و مقدار روزى انسان‏ها و ريشه كنى فقر مؤثر است، ولى در جهان بينى الهى، علل معنوى به اندازه علل مادى، چه بسا بيشتر از آن ايفاى نقش مى‏كند.
عوامل مادى توسعه رزق و روزى همان راهبردهاى تدبير معيشت است كه در فصل‏دوم گذشت. بسيارى از عوامل معنوى توسعه رزق در آيات و روايات نام برده شده‏اند، از جمله: ايمان و تقوا، شكر، امانت دارى، خوش خلقى، حسن همجوارى، مهمان‏نوازى، استغفار، صدقه، صله رحم، بسيار «لا حول و لا قوة الا باللَّه» گفتن، نماز شب، تميز كردن اطراف خانه، شست وشو و تميز كردن ظروف.

برخى پيامدهاى بى تدبيرى  و
 سوء تدبير  عبارتند از:

 1. فقر و تنگدستى:  فقردر دو نوع مطلق و نسبى قابل تقسيم است.
فقر مطلق يعنى عدم توانايى براى برطرف كردن نيازهاى ضرورى چون غذا، لباس، مسكن و بهداشت. فقر نسبى به معناى نداشتن توانايى لازم براى فراهم آوردن امكانات زندگى عادى است.
بى برنامگى (بى تدبيرى)، اسراف و تبذير در مصرف، نارسايى انديشه‏ها، بخل ورزيدن و ارتكاب نافرمانى خداوند از عوامل فقر محسوب مى‏شود.
سوء تغذيه و گرسنگى، رشد جمعيت، وابستگى اقتصادى، انزواى اجتماعى، انحرافات اعتقادى برخى  خطرهای فقر است. راه‏هاى فقر ستيزى در دو محور فردى و محور اجتماعى قابل بررسى است. در محور فردى، صرفه جويى در هزينه‏ها، جلوگيرى از اسراف و تبذير، ممانعت از مصرف‏گرايى و تجمل گرايى مطرح است. در محور اجتماعى و در سطح كلان، مدير كشور بايد از توزيع ناعادلانه اموال و امكانات و سهل انگارى در استفاده بهينه از منابع جلوگيرى كند و بر نحوه مصرف بيت المال نظارت كامل داشته باشد.
2. اسراف و تبذير: مصارف اسراف‏آميز و تبذير گونه حاكى از بى برنامگى در زندگى است كه در نظر خردمندان نكوهيده است.
3. وابستگى اقتصادى: از پيامدهاى بى‏تدبيرى است كه خود عواقبى ديگر چون شكوفا نشدن استعدادها، احساس حقارت، بردگى و از دست رفتن فرهنگ خودى را به همراه دارد.
4. بيكارى: نداشتن تدبير صحيح، بيكارى را در پى دارد كه خود سرآغاز تشديد مشكلات اجتماعى- اقتصادى است.
5. تباهى اموال: تباهى اموال و ضايع کردن آن مفهوم وسيعى دارد كه هر نوع نابودى و فساد در اموال را شامل می شود.

 


عبرت از گذشتگان‏
قَدخَلَتْ مِنْ قَبْلِكُمْ سُنَنٌ فَسيرُوا فِى‏الْأَرْضِ فَانْظُرُوا كَيْفَ كانَ عاقِبَةُالْمُكَذِّبينَ
 (آل عمران-137)
پيش از شما سنت هايى وجود داشت، پس در روى زمين گردش كنيد و ببينيد سرانجام تكذيب‏كنندگان چگونه بود؟
دعوت به جهانگردى
قرآن مخاطبان خود و مسلمانان را حدود چهارده بار به «گردش در زمين» دعوت كرده‏است و دوران گذشته تاريخ را با زمان حاضر پيوند مى‏زند و پيوند فكرى و فرهنگى نسل حاضر را با گذشته‏هاى دور و ديدن آثار تاريخى را براى درك حقايق آفرينش، لازم و ضرورى مى‏داند؛ زيرا اين پيوند و ارتباط نه تنها براى گردش‏كنان در زمين مفيد و لازم است، بلكه وظيفه و مسئوليت آيندگان را نيز روشن مى‏كند.
هدف از جهانگردى
در اين جهان، سنت هايى الهى وجود دارد كه جنبه عمومى داشته و اختصاص به جامعه و ملتى خاص ندارد و متعلق به گذشتگان هم نيست. در اين سنت ها پيشرفت و تكامل جامعه‏هاى مؤمن و مجاهد مطرح شده و شكست و نابودى جامعه‏هاى بى‏ايمان و ملتهاى آلوده به گناه و ضد ارزشهاى الهى پيش‏بينى شده‏است. تاريخ، علل سقوط و تكامل، سعادت و شقاوت، كاميابى و ناكامى جامعه‏ها در قرون گذشته را نشان مى‏دهد و اين، هشدارى براى آيندگان است.
از اين روست كه قرآن، مسلمانان را به جهانگردى و ديدن آثار پيشينيان دعوت مى‏كند. در اسلام به جهانگردى اهميت زيادى داده‏شده‏است، قرآن جهانگردى را براى «عبرت از تاريخ گذشتگان» مطرح مى‏كند و در آيات متعددى اين مسئله را يادآور مى‏شود.
گاه هدف از جهانگردى (مانند همين آيه) را ديدن عاقبت تكذيب‏كنندگان خدا و پيامبران مى‏داند و گاه، نتيجه جهانگردى را ديدن سرانجام مجرمان و گناهكاران ذكر مى‏كند. زمانى ديگر هدف از گردش در زمين را برخوردار شدن از «دلهاى دانا» و «گوشهاى شنوا» مى‏داند و گاهى تفكر در چگونگى ابتداى خلقت مى‏داند تا با مشاهده آن به قيامت و زنده‏شدن دوباره ايمان پيدا كند.
مسلمانان نبايد از تحولات اجتماعى دنيا بى‏خبر باشند؛ بايد به گردش در زمين بپردازند، تا دنياى اطراف خود و سياست هاى حاكم بر جهان امروز را شناخته، نيازمندي هاى زمان را درك کنند از تجربيات ديگران استفاده و براى جامعه‏هاى اسلامى چاره‏جويى کنند.
تاريخ گذشتگان نيز دربردارنده حوادث پنددهنده‏اى براى آيندگان است و مردم مى‏توانند با بهره‏بردارى از آنها از مسير حيات و زندگى صحيح آگاه شوند.
مطالعه تاريخ- اگر به‏منظور سرگرمى، يا تفاخر به نياكان، سوابق ملى و انگيزه‏هاى ديگرى از اين قبيل نباشد- قوانين حياتى جامعه را نشان مى‏دهد و مى‏آموزد كه ستمگران، مفسدان و دشمنان پيامبران، محكوم به شكست و نابودى‏اند  و سرفرازى، نيكنامى، عزت و پيروزى نهايى از آن مؤمنان و اهل تقوا خواهد بود و در يك كلام، عبرتها، پندها، اندرزها و درسهاى فراوانى براى خوانندگان دارد؛ همچنان كه قرآن شريف مى‏فرمايد: در سرگذشت آنان (يوسف و برادرانش و ديگر اقوام) عبرت ها و درس ها براى خردمندان است.

 


برگزاری کارگاه آموزشی ودانش افزایی در منطقه ۲ کشوری
اولین کارگاه آموزشی ودانش افزایی با عنوان هنر ارتباط وشیوه های مؤثر در تبلیغ در منطقه ۲ کشوری برگزار شد. این کارگاه آموزشی به همت حجت  الاسلام والمسلمین علی محمدی، رابط فرهنگی و امور روحانیون ستاد اقامه نماز وزارت نفت در منطقه ۲ کشوری و همکاری دفتر ارتباطات حوزوی و  با حضور ۸۷ نفر از روحانیون وائمه جماعات این منطقه و اساتید برجسته حوزه و دانشگاه در دانشکده صنعت نفت اصفهان برگزار شد. این برنامه با موضوع «هنر ارتباط وشیوه های مؤثر در تبلیغ »، مورد استقبال روحانیو ن وائمه جماعات این منطقه قرار گرفت. در پایان این دوره آموزشی، برای کلیه شرکت کنندگان گواهی معتبر صادر شد.

سرپرست دفتر ارتباطات حوزوی ستاد اقامه نماز وزارت نفت منصوب شد
با حکم دکتر مجیدی، دبیر شورای فرهنگی واقامه نماز وزارت نفت حجت الاسلام والمسلمین سلمان بحرانی به عنوان سرپرست دفتر ارتباطات حوزوی ستاد اقامه نماز وزارت نفت منصوب شد.  در حکم حجت  الاسلام والمسلمین بحرانی آمده است: با توجه به تجربیات جنابعالی وضرورت های  لازم در حوزه ساماندهی روحانیون، به عنوان سرپرست دفتر ارتباطات حوزوی ستاد اقامه نماز  وزارت نفت منصوب می شوید.

آموزش همگانی قرآن کریم در شرکت پخش فراورده های نفتی خراسان شمالی
 پایگاه بسیج شرکت پخش فرآورده های نفتی منطقه خراسان شمالی به منظور ایجاد بستر انس با قرآن کریم و فراهم کردن مقدمات لازم برای آموزش های تخصصی، اقدام به برگزاری یک هزار و ۳۲۰ نفر ساعت آموزش قرآن کریم کرد. علی اصغر برومند، فرمانده پایگاه بسیج منطقه، درباره برگزاری این دوره ها گفت: کلاس های آموزشی برای برادران وخواهران در رشته ترتیل و تحقیق و برای فرزندان در رشته حفظ عمومی جزء ۳۰ برای گروه های سنی خردسالان و مقطع تحصیلی اول تا ششم ابتدایی به صورت منظم برگزار شده است.وی افزود: برگزاری این جلسات که با حضور اساتید مجرب، رنگ ویژه ای به خود گرفته است، می تواند نقطه عطفی در عرصه آموزش قرائت قرآن کریم تلقی شود.

 

شهید مجتبی صحفی
شهید صحفی، جوان رشید شهرضایی برای خدمت به کشور وارد پتروشیمی شیراز شد. با آغاز جنگ تحمیلی آرام و قرار نداشت و به خیل سلحشوران جبهه ها پیوست و در بیست وسوم تیر 1361 در کربلای شلمچه ابدی شد. همسر شهید درباره اش می گوید: «قرآن را حفظ بود و براي اثبات هر چيزي، شاهد مثالي از قرآن مي آورد، چنان اهل مطالعه بود كه گويي به تمام علوم زمان خود آگاه است. آنقدر به خانواده اش احترام مي گذاشت که گویی در زندگي مشترك از امام علي(ع) الگو گرفته بود»

 


 درآمدهای حرام:
 کسب درآمد از طریق خرید وفروش اشیای حرام مثل وسایل قمار، شراب، مواد مخدر و...
 کسب در آمد از طریق معاملات ربوی،رشوه و...
 کسب در آمد از طریق کم فروشی، کم کاری و...
کسب در آمد از طریق آموزش های حرام
  کسب درآمد از طریق ترویج خرافه وگمراه کردن مردم

 

  آیت الله بهجت از استادشان مرحوم آقای قاضی(ره) نقل می کردند که ایشان می فرمود:اگر کسی نماز واجبش را اول وقت بخواند و به مقامات عالیه نرسد، مرا لعن کند! و یا فرمودند: به صورت من تف بیندازد. اول وقت سرّعظیمی است « حافظوا علی الصلوات: در انجام نمازها کوشا باشید. »خود یک نکته ای است غیر از « أقیموا الصلوة: و نماز را بپا دارید. »و همچنین که نماز گزار اهتمام داشته و مقید باشد که نماز را اول وقت بخواند فی حدّ نفسه آثار زیادی دارد، هر چند حضور قلب هم نباشد.