میزبانی ایران
 از همایش   بین المللی   و نمایشگاه آنگوا

مشعل      ایران میزبانی همایش دو سالانه بین المللی و نمایشگاه آنگوا در سال 2017 را عهده دار بود که طی هفته گذشته برگزار شد و خروجی آن با آمار و ارقامی از جایگاه ایران در زمینه خودروهای گازسوز همراه بود.  بخش کلیدی این موضوع به سخنان وزیر نفت اختصاص داشت که اعلام کرد ایران پس از چین، گسترده ترین ناوگان حمل و نقل گازسوز دنیا را دارد و در 15 سال گذشته در اجرای سیاست های راهبردی بخش انرژی، تلاش زیادی برای توسعه صنعت سی ان جی انجام داده است. میزبانی ایران از این رویداد مهم   بر اساس تصمیم نشست هیئت مدیره آنگوا (انجمن خودروهای گازسوز آسیا-اقیانوسیه) در ماه ژانویه سال ۲۰۱۵ میلادی است.
بیژن زنگنه در مراسم آغازین هفتمین همایش و نمایشگاه بین‎المللی دوسالانه خودروهای گاز سوز آسیا و اقیانوسیه (آنگوا)، ضمن خیر مقدم به مهمانان این مراسم اظهار کرد: همایش و نمایشگاه آنگوا فرصت و رویداد مهمی است که می تواند زمینه ساز معرفی توانمندی ها و دستاوردهای کشور در صنایع سی ان جی و خودروهای گاز سوز و گسترش همکاری با شرکت های معتبر بین المللی فعال در این حوزه و تشکیل شبکه اطلاع رسانی برای معرفی تولیدکنندگان تجهیزات صنایع خودروهای گازسوز در داخل کشور باشد. وی افزود: همچنین این همایش می تواند همکاری نهادها و سازمان های ذی ربط داخل ایران را با فعالان این صنایع در عرصه بین المللی فراهم کند.
سهم خاورمیانه و اقیانوسیه از خودروهای گازسوز؛ ۱۷ میلیون خودرو
زنگنه با اشاره به این که ضرورت مدیریت انرژی در سال های اخیر، بسیاری از کشورهای جهان را بر آن داشت تا از سوخت های جایگزین در بخش های مختلف صنعت به ویژه حمل و نقل استفاده کنند، تصریح کرد: وزارت نفت جمهوری اسلامی ایران هم از اوایل دهه ۸۰ تلاش کرد تا با اتخاذ سیاست هایی، سهم سوخت های جایگزین بنزین و سوخت های مایع از جمله سی ان جی را در سبد سوخت کشور اضافه کند.
وزیر نفت یادآور شد: به همین دلیل هم از حدود ۱۵ سال پیش راهبرد جایگزینی گاز طبیعی فشرده به عنوان سوخت پاک به جای بنزین در خودروهای کشور به اجرا در آمد.
وی با بیان این که در سال ۲۰۱۷ نزدیک به ۲۴ میلیون و ۵۰۰ هزار خودروی گازسوز در سراسر جهان تردد می کنند که بیش از ۱۷ میلیون آن در آسیا و اقیانوسیه قرار دارند، افزود: از سال ۱۹۹۴ تا ۲۰۱۶ با توجه به تمرکز بیشتر منابع گازی و فعالیت بیش از ۶۰ درصد کاربران صنعت حمل و نقل گازسوز در آسیا و اقیانوسیه، بیشترین رشد این صنعت در این منطقه رقم زده شده است.
 تولید گاز ایران به هزار میلیون مترمکعب می رسد
زنگنه با بیان این که ایران با ۳۴ تریلیون مترمکعب ذخیره گازی اثبات شده، بزرگ ترین دارنده ذخایر گازی جهان است، تصریح کرد: از سال ۲۰۱۳ تاکنون با وجود محدودیت های ناشی از تحریم های بین المللی، جمهوری اسلامی ایران توانسته است از طریق تکمیل فازهای جدید پارس جنوبی، ظرفیت تولید گاز خود را به حدود ۸۵۰ میلیون مترمکعب در روز افزایش دهد.
وی با بیان این که افزایش تولید گاز ایران ادامه خواهد داشت، افزود: تولید گاز ایران، در کمتر از یک سال و نیم آینده، از رقم هزار میلیون مترمکعب تولید در روز (یک میلیارد مترمکعب در روز) عبور خواهد کرد.
وزیر نفت با بیان این که در تقاضای داخلی، رشد سالانه مصرف گاز طبیعی به طور جدی از رشد مصرف هیدروکربورهای مایع فراتر رفت، ادامه داد: بجز بخش حمل و نقل، گاز طبیعی منبع اصلی تامین انرژی برای همه بخش های اقتصاد ایران است.
وی با اشاره به این که، نزدیک به ۹۸ درصد جمعیت شهری و بیش از ۷۰ درصد جمعیت روستایی ایران از گاز طبیعی استفاده می کنند، تصریح کرد: در مجموع اکنون بیش از ۹۰ درصد جمعیت کشور در کل از گاز طبیعی استفاده می کنند.
زنگنه در ادامه سخنرانی در همایش آنگوا، به صادرات گاز ایران اشاره کرد و با بیان این که گاز ایران هم اکنون به کشورهای همسایه صادر می شود، افزود: برنامه ما این است که صادرات گاز ایران بدون احتساب ال ان جی، در برنامه پنج‎ساله ششم به حدود ۴۰ میلیارد مترمکعب در سال افزایش یابد.

ایران، دارنده دومین ناوگان بزرگ حمل و نقل گاز سوز دنیا
وزیر نفت با تاکید بر این که وجود ۳۴ تریلیون مترمکعب ذخایر گازی در کنار زیرساخت ها و شبکه گسترده توزیع گاز نه تنها در شهرهای بزرگ، بلکه در سراسر کشور زمینه مناسبی را برای توسعه مصرف گاز در داخل کشور و جایگزینی آن با سایر فرآورده های نفتی مایع فراهم کرده است، افزود: این موضوع سبب شده است که توسعه صنعت سی ان جی، براحتی امکان پذیر شود و مدنظر برنامه ریزان قرار گیرد.
وی با بیان این که مطابق با سند چشم انداز توسعه ایران در سال ۱۴۰۴، بهینه سازی سبد انرژی کشور با تعیین سهم هریک از حامل های انرژی، افزایش سهم منابع کم کربن و اولویت بندی پروژه های کاهش آلاینده ها از سیاست های ابلاغی به وزارت نفت است، گفت: تاکید بر استفاده از سی ان جی و دیگر سوخت های جایگزین و صرفه جویی انرژی در وسایل حمل و نقل از جمله موارد تکلیف شده است.
زنگنه با اشاره به این که جمهوری اسلامی ایران طی ۱۵سال گذشته، در اجرای سیاست های راهبردی در بخش انرژی تلاش زیادی برای توسعه صنعت سی ان جی انجام داده است، تصریح کرد: در سال ۲۰۱۷ ما بیش از چهار میلیون خودروی گاز سوز و ۲ هزار و ۴۰۰ باب جایگاه سوخت گیری سی ان جی در کشور داریم. به گفته وی، ایران پس از چین، گسترده ترین ناوگان حمل و نقل گازسوز جهان را در اختیار دارد و بیش از ۱۶ درصد خودروهای گازسوز جهان در ایران است.

۴۵ میلیون مترمکعب؛ ظرفیت عرضه سی ان جی در کشور
وزیر نفت با بیان این که هم اکنون ظرفیت عرضه سی ان جی در جایگاه سوختگیری ایران به ۴۵ میلیون مترمکعب رسیده است، اظهار کرد: البته عرضه آن حدود ۲۰ تا ۲۱ میلیون مترمکعب در روز است.
وی با بیان این که در این دوره، ضمن تربیت ۲۴ هزار صنعتگر و متخصص در طراحی، تولید و خدمات پس از فروش تجهیزات این حوزه در تولید همه تجهیزات جایگاه های سوخت گیری، به وضعیت خوداتکایی رسیده ایم، افزود: همچنین توان صادرات کالا و خدمات تخصصی در این زمینه را داریم. زنگنه ادامه داد: با توجه به مزیت رقابتی گاز طبیعی و شبکه گسترده توزیع گاز و همچنین به منظور تحقق بند 7 سیاست های کلی نظام درباره الگوی مصرف و سیاست های اقتصاد مقاومتی، ادامه این روند یعنی افزایش جایگاه های سی ان جی، بهبود اقتصاد سی ان جی و تولید خودروهای پایه گاز سوز در ایران بخشی از سیاست های ماست.  وی اظهار امیدواری کرد که با رفع مشکلات، سهم گاز طبیعی در سبد مصرف انرژی حمل ونقل افزایش یابد.  وزیر نفت با بیان این که تجربه موفقیت آمیزی که ایران در توسعه مصرف سی ان جی داشته است، طلب می کند که توسعه موتور گاز سوز در قالب خودروهای باکیفیت به انجام برسد، افزود: امکان متنوع سازی مصرف و جایگزینی سوخت در خودروهای شهری به ویژه با هدف جلوگیری از آلودگی و کاهش آن وجود دارد.
 ضرورت تغییر دیدگاه مردم نسبت به سبد سوخت
زنگنه لازمه گسترش و توسعه صنایع سی ان جی و صنایع مرتبط با آن را تغییر دیدگاه مردم به سبد سوخت دانست و اظهار کرد: البته به نظرم باید پیش نیازهای این تغییر دیدگاه هم فراهم شود که یکی از این پیش نیازها، تسهیل دسترسی به سوخت سی ان جی و دیگری هم موتورخودروی باکیفیت است.
وی با ذکر مثالی ادامه داد: امروز گفتم خودروی سمند با یک بار سوختگیری می تواند تا ۳۰۰ کیلومتر کار کند، اما بیشتر خودروها مشکل وجود مخزن را در صندوق عقب خودرو دارند که فضای زیادی را می گیرد و یک بار اضافی سنگینی روی ماشین گذاشته می شود. مثل این است که همیشه یک مسافر اضافی در ماشین وجود دارد.
وزیرنفت با بیان این که بسیاری از موتور خودروها پایه گاز سوز نیستند، بلکه بنزینی هستند که گاز سوز شده اند، تصریح کرد: در این شرایط باید حتما فاصله سوخت گیری ها اضافه شود تا با پیمایش بیشتری بتوانند با داشتن ذخیره سی ان جی کار کنند، ضمن این که راحت هم بتوانند سوخت گیری کنند و معطلی کم باشد.
زنگنه ادامه داد: با اجرای برخی ملزومات، معتقدم که سی ان جی می تواند سوخت بومی باشد.

ایران، دارنده وسیع ترین شبکه توزیع گاز جهان
وزیر نفت با بیان این که ایران به نسبت، وسیع ترین شبکه توزیع گاز جهان را در اختیار دارد، تصریح کرد: من هیچ جایی سراغ ندارم که بیش از ۹۰ درصد جمعیت آن کشور به طور مستقیم و همینطور همه نیروگاه ها، صنایع بزرگ و بخش های خدماتی آن از گاز طبیعی استفاده کنند. وی با اشاره به این که، با افزایش گاز رسانی مصرف مازوت، نفت سفید، مصارف خانگی و صنعتی ال پی جی، مصارف صنعتی نفت گاز به سرعت به سمت صفر حرکت می کند، افزود: البته هم اکنون کمی نفت گاز در چاه های آب کشاورزی مصرف می شود و بقیه مصرف این فرآورده به طور عمده مربوط به حمل و نقل جاده ای است.
زنگنه با بیان این که، گاز هم اکنون رسالت خود را به عنوان سوخت بومی برای ما ایفا می کند، تصریح کرد: ارزش حرارتی معادل یک لیتر نفت گاز خیلی بیشتر است. قیمت جهانی گاز در منطقه ما بسیار کمتر از نقاط دیگر است؛ من همه دنیا را نمی گویم. در ایران قیمت یک مترمکعب گاز حتی اگر صادرات آن را در نظر بگیریم، خیلی کمتر از قیمت صادراتی یک لیتر گازوییل یا نفت گاز است.
وزیر نفت ادامه داد: انتظار می رود با تحولاتی که بتوانیم در صنعت سی ان جی ایجاد کنیم، این رویداد بتواند در توسعه حمل و نقل پایدار به ویژه در منطقه آسیا و اقیانوسیه نقش موثری داشته باشد و فعالان جهانی در فرصت ایجاد شده با توانمندی های بخش صنعت انرژی کشور ما آشنا شده و در سایه فضای حاکم بر همکاری های جهانی از این همایش به عنوان زمینه ای برای شکل گیری و تقویت مبادله های علمی و فنی با همتایان ایرانی خود بهره ببرند و از فرصت سرمایه گذاری موجود در ایران استفاده کنند.
زنگنه گفت: امیدوارم این همایش افزون بر معرفی توانمندی ها و قوت صنعت سی ان جی ایران، فرصت مناسبی برای مشارکت، تبادل تجارب و دانشی که در این حوزه در کشورهای عضو وجود دارد، فراهم بیاورد و امیدواریم ما هم بتوانیم همکار خوبی برای ارتقای صنعت سی ان جی در مجموعه کشورهای عضو آنگوا باشیم.

شرایط مصرف گاز طبیعی سی ان جی مطلوب است
سیدمصطفی میرسلیم هم در مراسم گشایش هفتمین همایش و نمایشگاه بین‎المللی دوسالانه انجمن خودروهای گاز سوز آسیا و اقیانوسیه (آنگوا) با اشاره به این که از ۱۵ سال پیش به موضوع استفاده از گاز طبیعی در موتورهای گاز سوز پرداختیم، افزود: یکی از مشوق های ما در این حوزه شخص مهندس بیژن زنگنه، وزیر نفت بود.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به جایگاه رفیع ایران در صنعت سی ان جی گفت: باید با تسلط علمی و فنی در این زمینه به پیشرفت های بیشتری دست یابیم.
وی گفت: ما به آثار و تبعات استفاده از سوخت گاز در خودروها واقف بودیم و در این مسیر آنچه در توان داشته‎ایم، انجام داده‎ایم. از آن سال ها تا به امروز نیز اقدام های خوبی در حوزه توسعه زیرساخت های صنعت سی ان جی انجام شده است. رئیس همایش آنگوا تصریح کرد: با همکاری دانشگاه ها توانستیم قوای محرکه مناسب را برای خودروهای پایه گازسوز ایجاد کنیم، هرچند در این بخش تاخیر داشتیم، اما این مقدار تاخیر قابل گذشت بود. میرسلیم با بیان این که رغبت خودروسازان در ابتدا برای تولید خودروی پایه گازسوز مناسب نبود، عنوان کرد:   امروز با اقدام های انجام شده، جایگاه های سوخت گاز طبیعی به وفور در کشور وجود دارد که بازار مصرف را گسترش داده اند. عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: وزارت صنعت باید به صورت فعال وارد صحنه صنعت سی ان جی شود تا به کمک خودروسازان در این حوزه به اشتغال بیشتری برسیم. وی با بیان این که در زمینه طراحی، ساخت، تولید و بهره برداری صحیح از ایستگاه های سوخت گیری باید تلاش بسیاری انجام دهیم، تصریح کرد: هم اکنون شرایط مصرف گاز طبیعی سی ان جی مطلوب است؛ هرچند کمبودهایی وجود دارد. عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام به همکاری وزارت نفت برای توسعه خودروهای پایه گازسوز در کشور اشاره و عنوان کرد: از همکاری و پشتیبانی های شخص وزیر نفت در این حوزه تشکر می کنم. معتقدم برای عملیاتی کردن سیاست های حوزه صنعت سی ان جی باید از همکاری وزارت صنعت نیز برخوردار شویم.
وی افزود: برخی ساختارها باید تغییر کنند تا بتوانیم سبد سوخت کشور را اصلاح کنیم. هم اکنون تنها ۲۰ درصد سبد سوخت کشور به گاز طبیعی اختصاص دارد که برای حفاظت از محیط زیست، باید هرچه بیشتر به سمت استفاده از سوخت پاک سی ان جی حرکت کنیم.

تاکید بر افزایش سهم گاز در
حمل و نقل کشور

امیر خاکی، نایب رئیس انجمن آنگوا هم در آیین گشایش هفتمین همایش و نمایشگاه بین المللی دوسالانه انجمن خودروهای گازسوز آسیا-اقیانوسیه (آنگوا) گفت: امیدواریم برگزاری این همایش در کشور، ما را در رسیدن به اهدافمان در بخش سی ان جی کمک کند.
وی به تولید ٩٠ درصد تجهیزات مربوط به سی ان جی در داخل ایران اشاره و تأکید کرد: سهم گازطبیعی در بخش حمل و نقل در کشور باید افزایش یابد.  وی افزایش سهم گازطبیعی در سبد حمل و نقل و تحریک بازار خودروی گازسوز را به عنوان ۲ هدف نام برد و افزود: اصلاح خودروهای تولیدی کارخانه ای، استفاده از موتورهای پایه گازسوز و افزایش پیمایش آن از دیگر اهداف مورد نظر ماست. خاکی به تولید خودروهای هیبریدی- سی ان جی اشاره کرد و گفت: یکی از مهم ترین اهداف ما، تمرکز بر تولید این خودروها به جای خودروهای هیبریدی- بنزینی است.
وی ادامه داد: بازسازی و احیای حمل و نقل عمومی گازسوز، توسعه گازرسانی به صنایع و روستاها از طریق سی ان جی، ایجاد شبکه  صادراتی در کشورهای زیر پوشش آنگوا و ایجاد یک مرکز و مرجع تصمیم سازی هماهنگی میان جایگاه ها و خودروها نیز از دیگر اهداف برگزاری این همایش است.


از آنگوا چه می دانیم؟
این کنفرانس سه روزه به طور مشترک از سوی چهار نهاد اتحادیه گاز طبیعی فشرده شده (سی ان جی) ایران، اتحادیه تولیدکنندگان تجهیزات سی ان جی ایران، اتحادیه سوخت های جایگزین و انجمن سوخت های جایگزین برگزار و اداره شد.
شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی، شرکت ملی نفت ایران، سازمان ملی استاندارد، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، سازمان حفاظت محیط زیست، وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت کشور و برخی نهادهای مسئول، حامیان این رویداد هستند.
مؤسسه های خارجی ان جی وی گلوبال، کی ای ان جی وی، و کی ای آی تی آی نیز از رویداد آنگوا ۲۰۱۷ حمایت می کنند.
آنگوا ۲۰۱۷ شامل یک کنفرانس و نمایشگاه خودروهای گازسوز و کاربرد فناوری  سوخت های جایگزین است و   ۶۵ عضو از ۱۸ کشور دنیا دارد. چین، کره جنوبی، مالزی، تایلند، فیلیپین و هند کشورهای برگزار کننده همایش در سال های گذشته بوده اند. امسال ایران برای نخستین بار میزبان این همایش است.