مديرعامل شرکت ملي گاز ايران خبرداد:

بهره برداري از 40 پروژه بزرگ صنعت گاز در سال 98

معاون وزير نفت در امور گاز با اشاره به بهره برداري از 40 پروژه بزرگ صنعت گاز در سال 98 اعلام کرد: امسال بيش از 830 کيلومتر خط لوله و 25 واحد توربوکمپرسور در قالب ساخت و توسعه 12 تاسيسات تقويت فشار گاز راه اندازي خواهد شد.

حسن منتظرتربتي در تشريح مهم ترين طرح هاي توسعه اي صنعت گاز ايران در سال 98 گفت: تا پايان امسال حدود 40 طرح به بهره برداري مي رسند که بر اين اساس ظرفيت انتقال و توزيع شبکه گاز کشور در فصل سرد به ويژه پيک مصرف، رشد قابل توجهي خواهد داشت.

مديرعامل شرکت ملي گاز ايران با بيان اينکه امسال بهره برداري از 830 کيلومتر خط لوله فشار قوي در برنامه اين شرکت قرار دارد، تصريح کرد: مطابق برنامه ريزي انجام شده در قالب اجراي 15 پروژه، خط لوله 56 اينچ قطعه دهگلان به مياندوآب در مسير خط لوله نهم سراسري به طول 124 کيلومتر و بيدبلند به اهواز به طول 31 کيلومتر در مدار بهره برداري قرار مي گيرند، همچنين سه خط لوله 36 اينچ زاهدان به دوراهي دشتک به طول 108 کيلومتر، کوهدشت به خرم آباد و دره عباس به ماهشهر در مجموع، به طول 87 کيلومتر و خطوط لوله 30 تا 10 اينچ ديگري در ساير مناطق کشور به بهره برداري مي رسند.

معاون وزير نفت با اعلام اينکه امسال در کنار ساخت خطوط لوله، راه اندازي پنج واحد تاسيسات جديد تقويت فشار گاز و بهره برداري از واحدهاي يدکي در 6 ايستگاه ديگر در دستور کار قرار گرفته است، اظهار کرد: تا پايان امسال 25 دستگاه توربوکمپرسور در سطح شبکه انتقال گاز ايران راه اندازي خواهد شد.

وي با اشاره به برنامه بهره برداري از چهار واحد تاسيسات تقويت فشار گاز ديلم، بيدبلند، حسينيه، کوهدشت و واحد تکميلي تاسيسات اهواز در مسير خط لوله ششم سراسري يادآور شد: با بهره برداري از اين ايستگاه ها و قطعه جديد خط لوله ششم، پايداري شبکه انتقال گاز در شمال غرب کشور افزايش مي يابد، ضمن آنکه شرايط صادرات گاز نيز پايدارتر خواهد شد.

به گفته تربتي، امسال در مسير اتصال خط لوله پنجم به ششم، راه اندازي دو واحد يدکي تاسيسات تقويت فشار گاز آب پخش و خورموج عملياتي مي شود، در مسير خط لوله هشتم سراسري گاز نيز راه اندازي دو واحد تاسيسات تقويت فشار گاز ارسنجان و خيرگو و واحد يدکي ايستگاه صفاشهر در برنامه توسعه صنعت گاز کشور است. همچنين با راه اندازي سه واحد يدکي تاسيسات تقويت فشار گاز در مسير خط لوله شمال و شمال شرق کشور، پايداري شبکه گاز در شهرهاي شمال و شمال شرق افزايش مي يابد.

مديرعامل شرکت ملي گاز ايران از ساخت و بهره برداري واحد جديد اندازه گيري ايستگاه صادرات گاز بازرگان، توسعه شبکه مخابراتي در مسير خط لوله ششم سراسري، خط لوله ارسنجان به کرمان، خط لوله دوم يزد و مرحله اول مسير خط لوله شمال و شمال شرق (ري به شاهرود) به عنوان مهم ترين پروژه هاي آماده بهره برداري در سال 98 ياد کرد و گفت: توسعه مرکز ديسپچينگ در 450 نقطه و مرکز جديد بهره برداري و 5 ايستگاه کنترل فشار گاز، از ديگر برنامه هاي امسال شرکت ملي گاز ايران است.

معاون وزير نفت در امور گاز تصريح کرد: با بهره برداري از طرح هاي جديد، پيش بيني مي شود همسو با برنامه افزايش ظرفيت توليد گاز در پارس جنوبي، پايداري شبکه انتقال و توزيع گاز طبيعي در کشور افزايش يابد.

 

با حکم وزيرنفت صورت گرفت

انتصاب مديرکل امور اوپک و مجامع انرژي وزارت نفت 

وزيرنفت در حکمي محمد تائب را به سمت مديرکل امور اوپک و مجامع انرژي وزارت نفت منصوب کرد.

در حکم بيژن زنگنه به محمد تائب آمده است: «با توجه به تعهد، صلاحيت و تجربيات جنابعالي، به موجب اين حکم به عنوان «مديرکل امور اوپک و مجامع انرژي» منصوب مي شويد.

اميد است با اتکال به ايزد متعال در انجام امور محوله و اهداف عاليه مورد نظر وزارت نفت موفق و مويد باشيد».

محمد تائب از فروردين ماه پارسال تاکنون سرپرست اين اداره کل
 بوده است.

 

انتشار  2 هزار ميليارد تومان اوراق هلدينگ خليج فارس

مديرعامل شرکت صنايع پتروشيمي خليج فارس از انتشار 2 هزار ميليارد تومان اوراق اجاره مبتني بر سهام جديد اين شرکت تا پايان امسال در بازار سرمايه خبر داد.

جعفر ربيعي با اشاره به اينکه ارزش طرح هاي در حال اجراي شرکت صنايع پتروشيمي خليج فارس هم اکنون 10 ميليارد دلار است، درباره تامين مالي طرح هاي اين شرکت به خبرنگار شانا گفت: خوشبختانه صندوق توسعه ملي با صنعت پتروشيمي همراهي بسيار خوبي داشته است و بخشي از منابع مالي مورد نياز پروژه هاي اين شرکت از اين صندوق تامين مي شود.

وي به مجوز استفاده از بخشي از ارز حاصل از صادرات شرکت هاي پتروشيمي در پروژه هاي خود از سوي صنعت نفت و بانک مرکزي اشاره کرد و ادامه داد: هلدينگ خليج فارس حدود 30 درصد ارز حاصل از صادرات محصولاتش را براي پيشبرد پروژه هاي خود استفاده و بقيه را به بازار نيما و چرخه اقتصادي کشور وارد مي کند.

مديرعامل هلدينگ خليج فارس با اشاره به اينکه بخشي از سود سهام اين شرکت را نيز که در واحدها به دست مي آيد، به بخش ريالي پروژه ها اختصاص مي دهيم، تصريح کرد: پارسال نيز يک هزار ميليارد تومان اوراق اين شرکت در بورس منتشر شد که براساس برنامه ريزي ها تا پايان امسال نيز 2 هزار ميليارد تومان ديگر در يک يا دو مرحله منتشر مي شود.

به گفته ربيعي، بخشي از ارز مورد نياز طرح هاي شرکت صنايع پتروشيمي خليج فارس از شبکه بانکي کشور به صورت وام تامين مي شود.

وي با اشاره به اينکه متاسفانه با اعمال تحريم ها، فاينانس خارجي تقريبا از بين رفته است، گفت: استفاده از فاينانس هاي خارجي در اجراي پروژه ها به ما کمک مي کرد، اما متاسفانه در شرايط بين المللي کنوني راه آن بسته شد؛ با اين حال ما منتظر بازشدن راه فاينانس نمانديم و همچنان توسعه را ادامه مي دهيم.

مديرعامل شرکت صنايع پتروشيمي خليج فارس در پاسخ به اين پرسش که آيا همچنان با توجه به تحريم با شرکت هاي خارجي براي فاينانس مذاکره داريد؟ تصريح کرد: ارتباط با شرکت هاي خارجي پس از تحريم، کمتر شده است.

شرکت صنايع پتروشيمي خليج فارس پارسال مبلغ 10 هزار ميليارد ريال اوراق اجاره مبتني بر سهام هلدينگ خليج فارس با نرخ علي الحساب سالانه 16 درصد، در بازار سرمايه عرضه کرد.

هلدينگ خليج فارس و شرکت هاي زيرمجموعه آن حدود 40 درصد توليد پتروشيمي کشور را در اختيار دارند.

 

مديرعامل شرکت نفت و گاز پارس:

مذاکره با چيني ها براي توسعه فاز 11 پارس جنوبي ادامه دارد

مديرعامل شرکت نفت و گاز پارس از ادامه مذاکره با چيني ها براي توسعه فاز 11 پارس جنوبي خبر داد.

محـمـد مـشـکين فام درباره وضع کنوني توسعه ميدان گازي کيش که از طرح هاي اولويت دار اين شرکت در سال جاري است، گفت: برنامه توسعه فاز نخست اين ميدان به طور جدي و با پيشرفت مناسبي در حال پيگيري است.

وي به انجام مطالعات مهندسي با هدف تعيين مسير خط لوله و مقصد گاز توليدي اين ميدان اشاره و اظهار کرد: با مشخص شدن نتيجه، منابع گازي توليدي به پالايشگاه هاي پارس جنوبي يا پالايشگاه گاز فجر جم منتقل خواهد شد.

مديرعامل شرکت نفت و گاز پارس با اشاره به اينکه ميدان گازي کيش در فاز اول شامل حفاري خشکي و احداث خط لوله است، گفت: روزانه يک ميليارد فوت مکعب معادل يک فاز پارس جنوبي (28 ميليون مترمکعب) از طريق خط لوله به يکي از مقاصد درحال بررسي ارسال خواهد شد.

مشکين فام درباره ميدان فرزاد به عنوان ديگر پروژه اولويت دار اين شرکت در سال جاري هم افزود: مذاکره با هندي ها براي توسعه ميدان فرزاد بي ادامه دارد تا در صورتي که به شرايط مورد نظر راغب باشند، توافق حاصل شود.

وي تصريح کرد: به موازات اين برنامه با شرکت هاي ديگري نيز براي توسعه اين ميدان درحال گفت وگو هستيم.

 

کاهش زمان حفر چاه هاي نفتي با دکل مورب 

حفر و تکميل يک حلقه چاه نفتي در آب هاي خليج فارس با کاربست دستگاه حفاري مورب با کاهش زمان 13 روزه محقق شد.

سيامک افشاري، مدير عمليات حفاري در درياي اين شرکت گفت: بر اساس مستندات مديريت برنامه ريزي تلفيقي شرکت، چاه جديد که حفاري آن نهم مردادماه امسال به پايان رسيد، شصت وششمين چاهي است که به وسيله دستگاه حفاري مورب در قالب توسعه اي يا تعميري حفر و تکميل مي شود.

وي افزود: دکل حفاري مورب يا زاويه دار با توان سازه اي 370 هزار پوند براي استفاده روي سکوهاي دريايي طراحي شده و با زاويه انحرافي تا 30 درجه در حفاري، تعمير و تکميل چاه هاي ميدان نفتي ابوذر را به عهده دارد.

مدير عمليات حفاري در درياي شرکت ملي حفاري ايران با اين توضيح که دستگاه حفاري مورب از سال 76 به ناوگان اين شرکت پيوست، اظهار کرد: نخستين حلقه چاه با به کارگيري اين دکل اوايل مهرماه سال 79 حفر و در چرخه توليد قرار گرفت. افشاري با بيان اينکه اين چاه توسعه اي روي سکوي نفتي ابوذر محل استقرار اين دکل دريايي، حفر شده است، گفت: تحقق 13 روز جلوافتادگي در حفر چاه، حاصل تلاش مضاعف و تعامل ميان متخصصان و کارشناسان شرکت ملي حفاري و فلات قاره است. وي يادآور شد: اين شرکت هم اکنون سه دکل حفاري دريايي شامل دستگاه حفاري شهيد مدرس، شهيد رجايي و مورب را در تملک خود دارد که به ترتيب در ميدان نفتي دورود در نزديکي جزيره خارک، موقعيت عملياتي طرح توسعه ميدان گازي پارس جنوبي و منطقه نفتي ابوذر استقرار دارند.

 

پیام تبریک وزیر نفت به مناسبت روز خبرنگار

وزیر نفت در پیامی ضمن تبریک روز خبرنگار گفت: عموم خبرنگاران و رسانه های کشور در جنگ تمام عیاری که دشمنان علیه ایران به راه انداختند یاریگر صنعت نفت بوده و در بزنگاه های مهم همواره در یک جبهه برای صیانت از منافع ملی جنگیده اند.
متن پیام بیژن زنگنه به شرح زیر است:
بسمه تعالی
ن والقلم و ما یسطرون...
خبرنگاران، چشمان ناظر مردم بر شئون مختلف حاکمیت و دولتمردان و راوی واقعیت ها برای جامعه هستند. تعهد، تخصص و تعصب بر صیانت از منافع مردم از جمله ملزوماتی است که می تواند حرفه خبرنگاری و فرآیند اطلاع رسانی و آگاهی بخشی را در پیشبرد اهداف کشور و صیانت از منافع ملی به یک فعالیت اثربخش و یاری رسان حاکمیت بدل نموده و نور امید و آگاهی بر جامعه بتاباند.
خباثت دشمنان و بدخواهان ملت بزرگ ایران در ماه های گذشته بیش از هر زمان دیگری انسجام یافته است و با وضع تحریم های شرورانه و هوشمند، جنگی تمام عیار در حوزه های اقتصادی و سیاسی به راه انداخته اند تا به مطامع خود برسند. صنعت نفت که در این میان در صف نخست این رویارویی قرار دارد توانسته است به فضل الهی و با تلاش شبانه روزی همه دلسوزان کشور، آرزوهای دشمنان را در این زمینه ناکام کند. مفتخرم که اعلام نمایم عموم خبرنگاران و رسانه های کشور نیز در این عرصه یاریگر صنعت نفت بوده و در بزنگاه های مهم همواره در یک جبهه برای صیانت از منافع ملی جنگیده اند.
اینجانب با تبریک روز خبرنگار به شما عزیزان فعال در عرصه رسانه ای کشور، این تلاش و مجاهدت را پاس داشته و از درگاه خداوند بزرگ سلامتی و توفیق شما را آرزو می کنم.