رئيس جمهوري:

همکاري هاي نفتي و بانکي اصلي ترين حقوق اقتصادي ايران در برجام است

رئيس جمهوري در گفت وگوي تلفني با همتاي فرانسوي خود بر ضرورت تلاش براي شتاب گيري روند مناسبات و همکاري هاي بانکي و نفتي ايران با ديگر کشورها به عنوان اصلي ترين حقوق اقتصادي ايران در برجام و ادامه بررسي پيشنهادها در مسير دستيابي به راه حل هاي کارشناسي و عادلانه تاکيد کرد.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني دولت، دکتر حسن روحاني، روز سه شنبه (15 مردادماه) در گفت وگوي تلفني امانوئل مکرون، رئيس جمهوري فرانسه با وي تاکيد کرد: متاسفانه همزمان با تلاش هاي ايران و فرانسه براي کاهش تنش ها و ايجاد شرايط مساعد براي همزيستي پايدار در منطقه، شاهد اقدام هاي تحريک کننده از سوي آمريکايي ها هستيم.

وي افزود: امنيت و آزادي کشتيراني در منطقه و تنگه هرمز مورد تاکيد ماست و روزانه ده ها کشتي آزادانه عبور و مرور مي کنند و نيروهاي ايران طبق مقررات نظارت خود را انجام مي دهند. رئيس جمهوري مذاکرات انجام شده در ماه هاي اخير را مثبت و گامي رو به جلو دانست و گفت: هدف ايران از کاهش تعهدات، تامين منافعمان در برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) و اجراي تعهدات طرفين براي استحکام و پايداري اين توافق مهم بوده است. روحاني با اشاره به ضرورت تلاش براي شتاب گيري روند مناسبات و همکاري هاي بانکي و نفتي ايران با ديگر کشورها به عنوان اصلي ترين حقوق اقتصادي ايران در برجام، بر ادامه بررسي پيشنهادها در مسير دستيابي به راه حل هاي کارشناسي و عادلانه تاکيد کرد. امانوئل مکرون، رئيس جمهوري فرانسه نيز در اين گفت وگوي تلفني با تاکيد بر پايبندي پاريس به تعهدهاي قيد شده در برجام گفت: رسيدن به نتيجه اي مورد قبول طرف ها و تامين کننده منافع ايران در برجام براي پاريس حائز اهميت است.

 

معاون محيط زيست انساني سازمان حفاظت محيط زيست:

  2 برابر مصرف جهاني بنزين مي سوزانيم

معاون محيط زيست انساني سازمان حفاظت محيط زيست گفت: تابستان امسال، مصرف روزانه بنزين در کشور به 90 ميليون ليتر رسيد، با اين حساب ما 2 برابر آمار جهاني و 3 برابر ترکيه بنزين مصرف مي کنيم. به گزارش ايرنا، مسعود تجريشي، روز سه شنبه (15 مردادماه) در نشست خبري با بيان اينکه صنعت خودروسازي مي تواند پيشران توسعه صنعت در کشور باشد، گفت: کشوري مانند کره جنوبي صنعت خودروسازي خود را با ايران آغاز کرد، اما آنها امروز صنعت خودرو دارند و ما فقط کارخانه خودروسازي داريم.

وي افزود: کشورها هدف گذاري هاي مختلفي دارند و عمدتا به سمت خودروهاي برقي و هيبريدي مي روند، اما بايد در نظر داشته باشيم که ما در کشور گاز نيز داريم و زيرساخت هاي خوبي در اين زمينه فراهم شده است. به عنوان مثال دولت براي ايستگاه هاي گاز 7 هزار ميليارد تومان سرمايه گذاري کرده است که مي تواند شرايط خوبي براي خودروهاي گازسوز باشد. معاون محيط زيست انساني سازمان حفاظت محيط زيست به ميزان مصرف بنزين در کشور اشاره و تصريح کرد: تابستان امسال، مصرف روزانه بنزين در کشور به 90 ميليون ليتر رسيد، در حالي که با تعداد خودروي کمتر اين ميزان يک سوم مي شود. آمار جهاني در زمينه مصرف بنزين روي 4.5 تا 5 ليتر است که با اين حساب ما دو برابر آنها و سه برابر ترکيه مصرف مي کنيم.

تجريشي به موضوع آلايندگي موتورسيکلت ها اشاره و عنوان کرد: 12 هزار موتورسيکلت فرسوده در کشور وجود دارد که معادل يک ميليون خودرو آلودگي ايجاد مي کند، بنابراين مي توانيم با انجام اقدام هايي که شايد نيازي هم به منابع مالي چنداني نداشته باشد اين مشکل را حل کنيم.

 

معاون سازمان پدافند غيرعامل کشور:

توليد نفت در خليج فارس پايدار خواهد ماند

معاون سازمان پدافند غيرعامل کشور تاکيد کرد: توليد نفت در خليج فارس همواره پايدار خواهد ماند.

به گزارش سازمان منطقه ويژه اقتصادي انرژي پارس، محمدعلي مطيعي در مراسم معارفه سيدپيروز موسوي به عنوان فرمانده ارشد پدافند غيرعامل اين منطقه با بيان اين مطلب گفت: اين وعده را به مردم مي دهيم که خليج فارس مانند يک در گرانبها ازسوي حافظان ميهن اسلامي و تلاشگران صنعت نفت حراست خواهد شد.

موسوي نيز در اين مراسم گفت: پايداري توليد و حفظ جان انسان ها از وظايف اصلي مديريت بحران در منطقه است که سعي مي کنيم با کمک همه مردم، شرکت هاي مستقر در منطقه و نهادهاي نظامي و امنيتي از اين ثروت ملي به خوبي نگهداري کنيم.

وي پارس جنوبي را امانت ملت عنوان کرد و ادامه داد: 70 درصد گاز و 40 درصد محصولات پتروشيمي کشور در پارس جنوبي توليد مي شود و اين منطقه، از اين منظر منحصربه فرد است.

مديرعامل سازمان منطقه ويژه اقتصادي انرژي پارس افزود: شيوه نامه ابلاغي وزارت نفت، دستورعملي اجرايي در شرايط بحراني است که اين شيوه نامه در قالب تمرين هاي ماهانه همواره در معرض آزمون و خطا قرار مي گيرد. بر اساس اين گزارش، غلامرضا جلالي، رئيس سازمان پدافند غيرعامل کشور در حکمي، سيدپيروز موسوي را به عنوان فرمانده ارشد پدافند غيرعامل و مديريت شرايط اضطراري منطقه ويژه اقتصادي انرژي پارس جنوبي منصوب کرده است.

 

رئيس مجلس شوراي اسلامي:

آمريکا نتوانست فروش نفت ايران را به صفر برساند

رئيس مجلس شوراي اسلامي با بيان اينکه آمريکايي ها توفيقي عليه ايران به دست نياورده اند، گفت: آنها مي خواستند فروش نفت را به صفر برسانند که موفق نشدند. علي لاريجاني، روز سه شنبه (15 مردادماه) در آييني که به مناسبت بزرگداشت روز خبرنگار در مجلس شوراي اسلامي برگزار شد، ضمن تشکر از زحمات خبرنگاران پارلماني گفت: اميدوارم خاطرات خوبي در کار با مجلس براي شما باقي بماند. درخواست هاي شما نيز براي ارتقاي قانوني جايگاه خبرنگاران منطقي است، از اين رو تلاش هايي در مجلس براي ارائه طرحي در حوزه حمايت از رسانه تدوين شده است. وي در ادامه به موضوع خروج آمريکا از برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) اشاره کرد و افزود: ماجراجويي هاي آمريکا هر روز يک مسئله جديد براي ما رقم زده که البته بر مسائل اقتصادي نيز تاثيرگذار بوده است، از اين رو بايد تحليل روشني از اقدام هاي آنها داشت. رئيس مجلس شوراي اسلامي با بيان اينکه هدف دشمنان ايران جلوگيري از توسعه اقتصادي کشور است، تصريح کرد: آنها مي خواهند با فشارهاي اقتصادي، درون ايران را با مشکل روبه رو کنند، فشار را به مردم زياد کرده اند تا به نارضايتي اقتصادي منجر شود. لاريجاني عنوان کرد: در مرحله بعد اگر موفق نشدند که تاکنون هم موفق نشده اند، مي خواهند سدي در برابر توسعه اقتصادي کشور ايجاد کنند تا ايران نتواند به عنوان کشوري پرجمعيت و موثر در منطقه قدرت اقتصادي داشته باشد. به نظر مي رسد مسئله اصلي و کانون و هدف گيري آنها بر اين موضوع است. وي افزود: آمريکايي ها توفيقي عليه ايران به دست نياورده اند. آنها مي خواستند فروش نفت را به صفر برسانند که موفق نشدند، البته فروش کاهش پيدا کرد و فشار اقتصادي ايجاد کردند، اما به اهداف اصلي خود در اين مسئله دست نيافتند. رئيس مجلس شوراي اسلامي خطاب به خبرنگاران گفت: به جاي فرستادن پالس و گزارش منفي، راهنمايي انجام دهيد. بايد راهنمايي هايي در جهت کارآفريني و موضوع هاي ديگر در حوزه کشاورزي، صنعت و اقتصاد داشت و شرايط را روشن گري کرد. تصور نشود که اگر مطلب غوغايي مطرح کنيد، جلب توجه مي کنيد و اگر مطلب کارشناسي و نرم را مطرح کنيد، توجهات جلب نمي شود، کما اينکه افراد جوياي کار دنبال راهنمايي ها هستند که مي تواند مفيد باشد.، اما در رسانه ها کم ديده مي شود. لاريجاني تصريح کرد: دشمن دنبال مايوس کردن، تخريب و برهم زدن است. بايد در شرايط فعلي توجه داشت که همبستگي را افزايش داد و از برخي اقدام ها پرهيز کرد. توانمندسازي اقتصادي کشور در شرايط فعلي با استفاده از امکانات موجود اعم از نيروي انساني و ساير امکانات عزم ملي مي خواهد که مي توانيم اين عزم را ايجاد کنيم.

 

  وزير امور خارجه:

مقدار فروش نفت ايران بايد به زمان خروج آمريکا از برجام بازگردد

وزير امور خارجه با بيان اينکه براي ادامه کار در برجام و برگرداندن اقدام هاي ايران به گذشته اقدام هايي بايد انجام شود، گفت: فروش نفت ما بايد به زمان ماه مي سال 2018 يعني زماني که آمريکا از برجام خارج شد، برگردد. به گزارش ايرنا، محمدجواد ظريف، روز دوشنبه (14 مردادماه) در نشست خبري با بيان اينکه رئيس جمهوري کف مطالبات جمهوري اسلامي در برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) را به اروپا اعلام کرده است، گفت: اين مطالبات را پيگيري مي کنيم، اما مهم ترين بخش مطالبات ما اين است که براي ادامه کار و برگرداندن اقدام هاي ايران به گذشته، نخست فروش نفت ما بايد به زمان ماه مي سال 2018 يعني زماني که آمريکا از برجام خارج شد، برگردد. در آن زمان ميزان صادرات نفت ما حدود 2.8 ميليون بشکه بوده است. مطالبه ديگر ما بازگشت منابع است. اين موارد کف مطالبات جمهوري اسلامي است. تعهدات ديگري هم اروپايي ها طي برجام برعهده گرفته اند که آنها نيز بايد اجرا شود.  وزير امور خارجه درباره تعهدات برجامي اروپا پس از خروج آمريکا از توافق هسته اي و دلايل عدم مذاکره با آمريکا افزود: اروپايي ها در برجام تعهداتي دارند که در ضميمه شماره 2 برجام آمده است. اين تعهدات معطوف به اقدام نيست، بلکه معطوف به نتيجه است. وي درخصوص توقيف کشتي انگليسي در خليج فارس و احتمال تشکيل ائتلاف بين المللي براي حفاظت از نفتکش ها، گفت: ائتلاف بين المللي براي چه شکل بگيرد؟ آمريکا مسئول تنش در خليج فارس است، کسي که آتش افروز است نمي تواند آتش نشان باشد، کافي است آتش افروزي اش را متوقف کند، آن وقت همه چيز خوب مي شود. ظريف با يادآوري حمله به هواپيماي مسافربري ايران و جان باختن 290 نفر در اين حادثه افزود: آمريکا جز خشونت، جنگ و آدم کشي در منطقه نتيجه اي به بار نياورده است، خود آقاي ترامپ مي گويد: ما 7 تريليون دلار هزينه کرديم و به جز بدبختي براي خودمان نتيجه اي به دست نياورديم، با اين حال آمريکايي ها چند بار تجربه غلط را تکرار کردند. وزير امور خارجه به موضوع توقيف نفتکش حامل نفت ايران از سوي انگليس اشاره و تصريح کرد: جمهوري اسلامي مانند اعضاي اتحاديه اروپا معتقد است اقدام انگليس راهزني دريايي است که هيچ منطقي نداشته است و استناد آنها به تحريم هاي اتحاديه اروپا مبنا ندارد، زيرا اتحاديه اروپا از ابتدا با تحريم هاي فرامرزي مخالف بوده است. وي عنوان کرد: از ابتدا هم گفتيم اين کشتي به انگليس ارتباطي ندارد و به سمت جايي که آنها تحريم کرده اند نمي رفته است. کار انگليس همدستي با تروريسم اقتصادي آمريکاست. شکي نيست که اين کار راهزني دريايي است. ظريف ادامه داد: آمريکا به دنبال محروم کردن مردم ايران از داشتن منابع خارجي براي حفظ اقتصاد داخلي است. اگرچه ما در داخل (وابستگي بودجه به نفت) را از 50 درصد به 30 درصد رسانده ايم و حتي امسال اين رقم را به کمتر هم خواهيم رساند، اما به هر حال منابع نفتي براي تامين غذا و داروي مردم است. آمريکا مردم را از رسيدن به غذا و دارو محروم مي کند و انگليس با تروريسم اقتصادي آمريکا همراهي کرده است. وزير امور خارجه درباره توقيف کشتي انگليسي در خليج فارس نيز گفت: ما در خليج فارس بزرگ ترين ساحل را داريم، حدود 2 هزار کيلومتر در خليج فارس و 1500 کيلومتر در درياي عمان ساحل داريم. براي همين است که گفته اند خليج فارس و نگفته اند خليج مکزيک، چون ساحل ايران است.

 

تثبيت قيمت نفت در بحبوحه جنگ اقتصادي آمريکا و چين  

قيمت شاخص نفت خام برنت در ساعت پنج و 51 دقيقه چهارشنبه (16 مردادماه) 58 دلار و 97 سنت و قيمت شاخص دبليوتي آي آمريکا  53 دلار و 56 سنت بود.به گزارش خبرگزاري رويترز، قيمت نهايي شاخص نفت خام برنت روز سه شنبه (15 مردادماه) 58 دلار و 94 سنت و قيمت شاخص دبليوتي آي آمريکا 53 دلار و 56 سنت بود. تشديد اختلاف تجاري بين آمريکا و چين همچنان بر بازار نفت سايه انداخته است. مايکل مک کارتي، کارشناس مؤسسه سي ام سي مارکتس گفت: اين يک حرکت بزرگ نيست و موضوعي که شاهد آن هستيم يکنواخت است و نگراني هاي معامله گران درباره تحولات جنگ تجاري را منعکس مي کند.

 

پيش بيني نفت 70 دلاري

نظرسنجي يک نشريه نشان داد تمديد توافق سازمان کشورهاي صادرکننده نفت (اوپک) و متحدانش سبب خواهد شد قيمت شاخص نفت خام برنت به 70 دلار برسد. به گزارش گالف اينتليجنس، نظرسنجي ماه ژوئيه اين نشريه نشان داد 66 درصد از شرکت کنندگان در اين نظرسنجي باور دارند تمديد توافق اوپک و متحدانش براي کاهش توليد نفت تا ماه مارس سال 2020 ميلادي سبب خواهد شد قيمت شاخص نفت خام برنت به 70 دلار برسد. با اين همه، بيش از يک سوم شرکت کنندگان در نظرسنجي يادشده اعلام کردند افزايش توليد نفت شيل در آمريکا تلاش هاي اوپک و متحدانش براي کاهش ذخيره سازي نفت در جهان را خنثي مي کند. 70 درصد شرکت کنندگان در اين نظرسنجي اعلام کردند که تهديد رفت وآمد نفتکش ها در تنگه هرمز، پيش از حل و فصل شدن، در روزهاي آينده وخيم تر خواهد شد.

 

  سبدنفتي اوپک در محدوده 60 دلار و 54 سنت

قيمت سبدنفتي اوپک روز دوشنبه (14 مردادماه) 60 دلار و 54 سنت براي هر بشکه ثبت شد. به گزارش دبيرخانه سازمان کشورهاي صادرکننده نفت (اوپک)، قيمت سبد نفتي اين سازمان روز يکشنبه به 60 دلار و 54 سنت رسيد، در حالي که روز جمعه 61 دلار و 67 سنت بود. سبد نفتي اوپک شامل 14 نوع نفت خام اعضاي اين سازمان است. قيمت نفت خام برنت و وست تگزاس اينترمديت (دبليوتي آي) نيز روز سه شنبه (15 مردادماه) و تا لحظه انتشار اين خبر به ترتيب 59 دلار و 93 سنت و 54 دلار و 88 سنت به ازاي هر بشکه بود.