از قصه گویی تا عروسک بازی

بز زنگوله پا، کدو قلقله زن، حسن کچل و... خيلي داستان هاي کودکانه ديگر را حتما خاطرتان است. يادتان است که با چه شوق و ذوقي اين داستان ها و بي شمارداستان و قصه ديگر را دنبال مي کرديم؟ راستي به ياد مي آوريد که چه کساني اين قصه ها را برايمان تعريف مي کردند؟ کتاب ها را چطور؟ کتاب هاي کودکانه سراسر عکس و شعري که شب ها برايمان مي خواندند و ما روزشماري مي کرديم، زودتر بزرگ شويم و مدرسه برويم تا خودمان هم بتوانيم آنها را بخوانيم. به ياد مي آوريد که چه کساني اين قصه ها را برايمان مي خواندند؟ مادران، فرشته هاي مهربان کودکي هاي ما، با تمام خستگي ها و ناملايمتي هاي زندگي و روزگار، قصه گويمان هم بودند. شعر به ما مي آموختند و دوست داشتند آنها را حفظ کنيم. از بازي هاي فکري مثل شطرنج غافل نبودند و هزار فعاليت کودکانه ديگر برايمان در نظر مي گرفتند که بار فرهنگي و اجتماعي داشت. امروز شايد تعجب کنيم که براي مادران کارگاه هاي قصه گويي برگزار مي شود تا قصه گفتن ها لابه لاي برنامه هاي متنوع رسانه هاي تصويري و کانال هاي شبکه هاي اجتماعي به کلي فراموش نشود. امروز انبوه انيميشن ها و فيلم هاي مخرب کودکانه، انواع بازي هاي مجازي و هزار سرگرمي ديگر موجب هدر رفت استعداد و عمر کودکان اين سرزمين شده است. مطلب پيش رو تلاش دارد نگاهي به بازي هاي فرهنگي مادران براي فرزندانشان بيندازد؛ فعاليت هايي که در جامعه پذيري و فرهنگ سازي نقش بسيار موثري دارد.

قصه گویی و روانشناسی

 

آرتور روشن، روان درمانگر و دانش آموخته دانشگاه واترلوی کانادا، در کتاب «قصه گویی» به ارائه دیدگاه ها و اندیشه های ویژه اش درباره قصه گویی و تمثیل خوانی برای کودکان می پردازد. او در این کتاب به روشنی بیان می کند که چگونه می توان از قصه، داستان، تمثیل و استعاره همچون روشی درمانی و ابزاری تربیتی برای حل بسیاری از مشکلات معمول خردسالان و کودکان بهره گرفت؛ مشکلاتی مانند پرخاشگری، شب ادراری، ناخن جویدن، مکیدن انگشت، ترس و.... همچنین چگونه می توان به کمک قصه گویی، فضیلت هایی همچون صبوری، بخشندگی، خودباوری، مشارکت و بسیاری فضایل دیگر را به بچه ها آموخت.

خوشنویسی و تربیت

 بر خلاف این نظر که دست خط، یک مهارت بی فایده و بی اهمیت است، باید گفت که این مهارت، در واقع به چند دلیل مهم است. درست همانطور که رمزگشایی کلمات ضعیف می تواند موجب اختلال در درک مطلب شود یا اینکه عدم فراخوانی خودکار می تواند کاهش منابع ذهنی برای یادگیری الگوریتم های محاسباتی پیشرفته در ریاضی را به دنبال داشته باشد، دست خط ضعیف نیز منابع ذهنی مورد نیاز برای جنبه های بالاتر نوشتن مانند توجه به محتوا، بسط جزئیات و ساماندهی ایده ها را تضعیف می کند. از آنجا که دست خط، یک ابزار اساسی در بسیاری از زمینه های دیگر است- مانند یادداشت برداری، امتحان دادن و انجام تکالیف مدرسه- بنابراین دست خط ضعیف می تواند اثری مخرب بر عملکرد درسی داشته باشد. علاوه بر این، وقتی دست خط به عنوان یک کار دشوار و وقت گیر پنداشته می شود، انگیزه برای نوشتن نیز تا حد زیادی کاهش می یابد و همین بی انگیزگی به تمرین نکردن منجر می شود که این امر، تشدید مشکلات مربوط به نوشتن را در پی دارد. دست خط در کلاس های پایین با موفقیت های املایی و خواندن مرتبط است. برای مثال، زمانی که بچه ها یاد می گیرند چگونه حرف «م» را بنویسند، آنها می توانند صدای آن را نیز یاد بگیرند. توجه به ارتباط بین دست خط، خواندن و مهارت های املایی، به تقویت موفقیت های به دست آمده در این حوزه ها کمک می کند.

بازی های خانگی و رشد فکری

چند شيء مانند برس سر، سنجاق سر، قاشق، ليوان و مانند آنها را که کودک مي شناسد، کنار او بگذاريد و وانمود کنيد که در حال استفاده از آنها هستيد. سپس از او بخواهيد که از آنها استفاده کند. براي مثال، به او بگوييد که موهايش را شانه کند. اين بازي خوبي براي تکامل بخشيدن به مهارت هاي فکري و عملي کودکتان است و به او کمک مي کند که انجام کارهايي با يک شيء را تجسم کند. يک کودک از دو سالگی بخوبي مي تواند قايم موشک بازي کند؛ البته در جاهايي که به عقل جن هم نمي رسد، پنهان نشويد.

شطرنج و انضباط

اگر می خواهید فرزندتان مسؤولیت پذیر بار بیاید و قدرت پذیرش اشتباهاتش را پیدا کند، بهتر است او را با شطرنج آشنا کنید. از آنجا که در این بازی، فرد برای حرکت اشتباهی که انجام می دهد، بسرعت تنبیه می شود و باید اشتباهاتش را با راه های تازه جبران کند، شطرنج می تواند ورزشی ایده آل برای فرزند شما باشد. این بازی به کودک شما یاد می دهد که مسؤولیت اشتباهاتش را بپذیرد و بعد از تنبیه شدن، دلگیر یا ناامید نشود و با تفکر منطقی تر، اشتباه خود را جبران کند. شطرنج به فرزند شما کمک می کند یک الگوی فکری در خود ایجاد و از آن درست استفاده کند. او یاد می گیرد که همه نظریه هایش درست نیستند و گاهی لازم است از دیگران الگو بگیرد و مسیر فکری اش را تغییر دهد. اگر فرزند شما با شطرنج آشنا باشد، می داند که برای حل هر مسأله ای باید راهی ویژه را جست وجو کند.کودک شطرنج باز شما، می داند که قوانین همیشه ثابت و بدون تغییر هستند؛ اما برای کمک گرفتن از آنها، باید منعطف باشد. این بازی به او یاد می دهد که برای حل هر موضوعی، نباید از یک راه برود و می فهمد که برای پیروز شدن، ابتکار و انعطاف پذیری، حرف اول را می زند.

عروسک بازی و رشد همه جانبه 

کودک مي تواند در بازي های عروسکي، انرژي هاي اضافي و رواني خود را تخليه کند. کودک آنچنان به عروسکش اعتماد دارد و خودش را مثل او مي بيند که تمامی احساسات و عواطفش را به عروسک فرافکن مي کند و نسبت مي دهد. اين حالت نه تنها باعث تخليه رواني او شده؛ بلکه باعث درک و فهم بهتري از او می شود. پس عروسک ها به کودک اين اجازه را مي دهد تا بدون واهمه از بزرگترها، خودش يک آدم بزرگ شود و يکسري مسائل را از روي کنجکاوي تجربه کند. بیشتر اوقات، کودکان به تنهايي عروسک بازي مي کنند؛ چرا که والدين، عروسک را براي او خريده اند که ديگر کاري به کارشان نداشته باشد و اگر هم با آنها بازي کنند، بزرگ ترها خواسته هاي خودشان را به کودکانشان تحميل مي کنند. واضح و روشن است که کودک، عروسکش را از خودش طرد مي کند و نيازهايش، در اين ارتباط ناکام می شود. نيازهاي ديگري نيز براي کودک وجود دارد که در بازی با عروسک مي توانند برآورده شوند، از قبيل نياز به پيشرفت و کسب موفقيت، رهبري و اداره کردن، امنيت، آزادي و کودک آزاد. کودک درون ما هم ميل دارد آزادانه ابراز وجود کند، گريه کند و به زندگي مشغول باشد. بزرگسالاني که در بازي کودکان شرکت مي کنند، تنها به فرزند خود محبت نکرده اند، بلکه به آرام کردن خود نيز کمک کرده اند و در صورتي که بزرگسالي بر اساس کودک شخصيت خود، با فرزندش رفتار کند، نتايج مفيدتر و موثرتري خواهد گرفت. عروسک هاي مناسب کودکان، عروسک هايي بومي با محتويات خودي هستند، نه عروسک هايي که سمبل فرهنگ غيرخودي است... عروسک و عروسک بازي را به عنوان فرايند جدي و مهم در زندگي کودک و رشد شخصيت او در نظر بگيرید. در هنگام بازی با کودک، مشارکت فعال و پر هيجانی داشته باشيد. توجه کنيد که زندگي براي کودک، در بازي کردن است که معني و مفهوم مي گيرد. پس اگر با کودک خود، درگير بازي شود، او بهتر رشد خواهد کرد و تعالي خواهد يافت. بنابراین بازي را فرصتي براي انتقال مفاهيم و الگوهاي تربيتي بدانید.کودک از بازي با عروسک هايش لذت مي برد و با احترامي که ما به عروسک هايش مي گذاريم، اطمينان مي يابد که دوستش داريم. وقتي کودک خود را مشغول بازي کردن و گفت و شنود با عروسک و يا اشياي خارجي مي بينيد، در مسیر افزايش اعتماد به نفس، او را ياري کنيد.

باغبانی و آرامش روانی

فعالیت باغبانی کودکانه باعث می شود تا فرزندتان فرصتی برای ارتباط با خودش پیدا کند و آرامش روانی اش نیز بیشتر شود. بر همین اساس، باغبانی باعث می شود تا كودك تمركز زیادی پیدا كند و به رابطه علت و معلولی میان عناصر در طبیعت پی ببرد. درباغبانی تنها انگشتان فعال نیستند، بلكه همه اعضای بدن فعالیت می کنند. (5 حس انسان فعالیت دارند) باغبانی شبیه سازی زندگی است. او در باغبانی تبدیل یك دانه به درخت را می بیند با زندگی، حیات و روند رشد موجودات زنده آشنا می شود و قدردانی از زندگی، عشق به حیات، صبر برای رسیدن به هدف نگرش مثبت به طبیعت و موارد دیگر زیست محیطی را یاد می گیرد.

 

  چگونه آب رادیاتور را عوض کنیم؟

رادياتور را مي توان قلب سيستم خنک کننده خودرو دانست. اين سيستم، آب رادياتور يا مايع خنک کننده را به اطراف سر سيلندر ها و سوپاپ هاي موتور هدايت مي کند تا گرماي آنها گرفته شده و از طريق فن هاي خنک کننده، دفع شود.

 *وظيفه رادياتور خنک کردن موتور است و اگر رادياتور وجود نداشته باشد، امکان بالا رفتنِ بيش از حدِ دماي موتور و از کار افتادن آن وجود دارد. براي آنکه رادياتور بدرستي کار کند، به آب و مايع خنک کننده (ضد يخ) نياز دارد. بنابر اين بايد در فواصل زماني معين، آب رادياتور را چک کرده و مايع خنک کننده به آن اضافه کنيد تا هميشه در رادياتور، آب به ميزان کافي وجود داشته باشد.

 چک کردن آب رادياتور : اطمينان حاصل کنيد که موتور خنک باشد. پيش از چک کردن آب رادياتور، بايد موتور را خاموش کرده و منتظر بمانيد تا دماي رادياتور تا حدي پايين بيايد که بتوانيد براحتي به آن دست بزنيد. توجه داشته باشيد که قبل از اينکه در راياتور را باز کنيد، بايد موتور خنک بوده و دماي بسيار پاييني داشته باشد. در رادياتور را باز کنيد. يک حوله يا يک تکه پارچه دور آن بپيچيد. حالا در را باز کرده و آن را از روي رادياتور برداريد.اگر در رادياتور داغ است، از باز کردنِ آن خودداري کنيد. اين سيستم، تحت فشار کار مي کند و اگر هنگامي که موتور داغ است، در رادياتور را باز کنيد، اين فشار مي تواند باعث ايجاد سوختگي شديد شود.

 اضافه کردنِ آب رادياتور:منبع انبساط را پيدا کنيد. پيش از آنکه مايعي به رادياتور اضافه کنيد، منبع انبساط را که در کنار رادياتور قرار گرفته، پيدا کنيد. اگر آب رادياتور سر ريز شود، آب اضافه اي که از آن بيرون مي زند، در اين مخزن کوچک که در کنار رادياتور واقع شده، جمع مي شود.

 * توجه داشته باشيد که اگر سطح آب رادياتور پايين بوده و منبع انبساط هم پُر باشد، احتمال خراب بودنِ درب رادياتور و سيستم سر ريز شدن وجود دارد که در اين صورت بايد به يک مکانيک مراجعه کنيد تا نگاهي به سيستم خنک کننده خودروي شما بيندازد.

* مايع خنک کننده را با آب مقطر مخلوط کنيد. براي اينکه آب رادياتور خودروي شما ترکيب درستي داشته باشد، مايع خنک کننده و آب مقطر را با نسبت 50-50 مخلوط کنيد. براي اين کار مي توانيد از يک بطري خالي آب رادياتور استفاده کنيد، ابتدا نيمي از بطري را با آب مقطر پر کرده و سپس فضاي خالي باقيمانده بطري را با مايع رادياتور پر کنيد.

 *آب رادياتور را داخل سيستم خنک کننده خودرو بريزيد. اگر منبع انبساط وجود دارد، ترکيبي را که براي آب رادياتور ساخته ايد، داخل آن بريزيد. اگر خودروي شما منبع انبساط ندارد يا اگر منبع انبساط قابليت بازگرداندنِ مايع درونش به سيستم خنک کننده خودرو را ندارد، ترکيبي را که براي آب رادياتور ساخته ايد، به طور مستقيم داخل رادياتور بريزيد. فقط دقت کنيد که سطح مايع از خطي که نشان دهنده پُر بودن است، بالاتر نرود.

* فراموش نکنيد که پس از اضافه کردنِ مايع خنک کننده تازه به رادياتور و پيش از روشن کردن موتور، در رادياتور را ببنديد.

 * موتور خودرو را روشن کنيد. دقت کنيد که آيا صدايي غير عادي به گوش مي رسد يا خير. علاوه بر اين، عملکرد فن هاي رادياتور را نيز چک کنيد. اگر صداي دنگ دنگ، جرنگ جرنگ يا فرفر به گوش مي رسد، ممکن است فنِ خنک کننده دچار اشکال شده باشد که در اين صورت، در کارکرد سيستم خنک کننده خودرو اختلال ايجاد خواهد شد.