با ميوه هاي تابستاني و خواص شگفت انگيز آنها آشنا شويد

پر از سلامتی و ویتامین

گرماي تابستان کلافه تان کرده است و از هواي دم کرده فرار مي کنيد؟ حق داريد اما روي ديگر سکه را هم ببينيد. فصل تابستان، فصل ميوه هاي رنگارنگ و خوشمزه است. ميوه هايي با خواصي که شايد در نگاه اول متوجه اهميت آنها نشويد، اما به شما پيشنهاد مي کنيم ميوه هاي تابستاني را از دست ندهيد. اگر حتي اهل ميوه خوردن نيستيد، لطفا در تصميم و عادتتان تجديدنظر کنيد. ما به شما گوشه اي از خواص بي شمار برخي ميوه هاي تابستاني را يادآور شده ايم.

زردآلو

زردآلوي تازه، منبع غني از آهن، ويتامين C، پتاسيم و فيبر است. بتا کاروتن زيادي در اين ميوه وجود دارد که از سوي بدن تبديل به ويتامين آ مي شود. همچنين براي درمان کم خوني، بيماري هاي پوستي، تب، گوش درد و حتي سرطان کمک بزرگي به حساب مي آيد. زردآلوي خشک شده براي افراد مبتلا به احتباس ادراري، سوء هاضمه يبوست بسيار مناسب است. زردآلو با داشتن مقدار زيادي قند ساکاروز، ميوه اي شيرين است، رنگ زرد زردآلو به خاطر رنگدانه آنتي اکسيدان آن،ويتامين B (کاروتن) است که هر قدر رنگ آن پررنگ تر باشد، اين ويتامين در آن بيشتر است. زرد آلو همچنين به دليل داشتن پتاسيم بالا، به عنوان يک ميان وعده و دسر خوب براي سالمندان که از افسردگي رواني و گيجي ناشي از فقدان پتاسيم در رژيم غذايي رنج مي برند، بسيار مفيد است.

آناناس

اين ميوه به دليل وجود درصد بالايي از آنتي اکسيدان ها، مي تواند عامل دفاعي خوبي براي مبارزه با بعضي از بيماري ها باشد. آناناس ميوه اي اشتها برانگيز بوده و براي افرادي که با هضم غذا مشکل دارند، بسيار مناسب است. اين ميوه اسيد معده و نفخ را کاهش مي دهد. حتماً ديده ايد هنگامي که به عيادت بيمار به ويژه افرادي که به تازگي جراحي کرده اند، مي روند، آناناس مي برند. در خصوص دليل اين امر گفته مي شود بروملين موجود در آناناس، باعث التيام زخم ها مي شود زيرا جريان خون را بيشتر کرده و سبب مي شود مواد مغذي سريع تر به زخم ها برسد. البته بروملين در فرايند کنسروسازي و پخت از بين مي رود، از اين رو آناناس تازه نسبت به کمپوت آناناس، خواص بيشتري دارد. بر اساس طب چيني، آناناس خاصيت خنک کنندگي دارد و براي درمان آفتاب سوختگي بسيار مفيد است.

توت ها

توت ها از بهترين ميوه ها يي به شمار مي روند که داراي طعم بسيار عالي هستند و باعث بهبود و تعديل سلامتي مي شوند. توت داراي فيبر بالا و قند نسبتاً پايين است، بنابراين اگر در حد متعادل مصرف شود، موجب تغييرات انسولين نمي شود. مصرف انواع توت ها همچنين از رشد سرطان در بدن هم جلوگيري مي کند. محققان انجمن تغذيه آمريکا (USDA) شاه توت را در مقايسه با 40 نوع ميوه تازه ديگر، به عنوان اولين ميوه از نظر فعاليت آنتي اکسيداني قرار داده اند که داراي فيتوکميکال هاي قوي مثل آنتوسيانين است. آنتوسيانين رنگدانه اي است که رنگ سياه شاه توت از آن ناشي مي شود. شاه توت ها خواص مفيدي براي سلامتي دارند؛ از جمله جلوگيري از عفونت هاي دستگاه ادراري، سرطان، بيماري هاي وابسته به سن و حملات مغزي. شاه توت از ساخته شدن کلسترول بد (LDL) که منجر به بيماري ها و حملات قلبي مي شود، جلوگيري مي کند. علاوه بر اين شاه توت داراي ويتامين هاي A ، C و املاح روي ، پتاسيم، آهن، کلسيم و منيزيم است. توت فرنگي داراي مقادير بالاي اسيد فوليک ، فيبر غذايي و پتاسيم است.

هلو

متخصصان نشان داده اند که زيگزانتين و لوتئين موجود در هلو به ترميم و بازسازي پوست ملتهب ناشي از اشعه هاي مضر UV کمک مي کند. عصاره هلو که در محصولات مراقبت از پوست يافت مي شود مي تواند پوست مرده را پاکسازي کند و هيدراتاسيون موثرتري را براي پوست فراهم آورد و آن را شاداب تر سازد. فرآيند طبيعي پيري براي بيشتر افراد وحشتناک است. خوشبختانه محتواي روي موجود در هلو مي تواند فرايند پيري را کندتر کند. اين ميوه نه تنها توليد تستسترون در بدن را افزايش مي دهد بلکه به ترميم سلول هاي آسيب ديده توسط راديکال هاي آزاد نيز کمک مي کند. يکي از مزاياي جالب هلو توانايي آن براي بهبود سيستم عصبي بدن است. وجود منيزيم در اين ميوه براي کاهش سطح استرس و اضطراب در بدن و نگه داشتن سيستم عصبي در يک سطح مناسب بسيار ضروري است. علاوه بر اين، مطالعات انجام شده نشان مي دهد که منيزيم در کاهش اثرات افسردگي بسيار مفيد است.

گیلاس

گيلاس شيرين شاخص گليسمي بسيار پاييني دارد (شاخص گليسمي اين ميوه حدود 22 است). اين مقدار حتي از شاخص گليسمي زردآلو(57)، انگور(46)، بلوبري(40 ) يا آلو(39) پايين تر است. همين امر موجب مي شود گيلاس يک ميان وعده مغذي براي افراد ديابتي باشد. آب گيلاس مي تواند بهترين درمان براي شما باشد. آب گيلاس را حدود 30 دقيقه بعد از بيدار شدن از خواب و 30 دقيقه قبل از وعده غذايي عصر بنوشيد. مطالعات انجام شده نشان مي دهد افرادي که اين ميوه خوشمزه را به صورت منظم مصرف مي کنند، سطح ملاتونين بالايي خواهند داشت. همان طور که مي دانيد، گيلاس منبع خوبي از ملاتونين است و همين امر به بهبود چرخه خواب و داشتن خوابي راحت کمک مي کند. محققان دريافته اند موش هايي که از گيلاس ترش تغذيه شده اند، اضافه وزن زيادي نداشته اند. اين موضوع نشان مي دهد که خوردن گيلاس به آب شدن چربي هاي شکمي کمک مي کند. انجمن آلزايمر، گيلاس را به عنوان يک ماده خوشمزه و افزايش دهنده حافظه دسته بندي کرده است زيرا اين ميوه سرشار از آنتي اکسيدان هاست. گيلاس مي تواند مزاياي زيادي براي سيستم قلبي-عروقي فراهم آورد.

شلیل

شليل قدرت آنتي اکسيداني بسيار شگفت انگيري دارد. مقادير قابل توجهي پلي فنول، محتواي ويتامين C و کاروتنوئيدهايي همچون بتاکاروتن و کريپتوکسانتين در آن يافت مي شود. پوست ميوه شليل غلظت بالايي از ترکيبات مختلف را دارد؛ بنابراين زماني که مي خواهيد شليل را مصرف کنيد آن را به درستي بشوييد و به همراه پوست ميل کنيد. اين آنتي اکسيدان هاي محافظت کننده مي توانند بدن را از شر راديکال هاي ازاد خلاص و اثرات مخرب مولکول هاي آزاد اکسيژن را خنثي کنند. شليل شامل لوتئين، يک ماده مغذي مهم است که سلامت چشم را بيشتر مي کند و خطر ابتلا به بيماري هايي همچون دژنراسيون ماکولا وابسته به سن را کاهش مي دهد. تحقيقات مختلف نشان داده است که لوتئين يک آنتي اکسيدان بسيار قوي است که در کاهش خطر ابتلا به کاتاراکت هسته اي (آب مرواريد هسته اي)کمک مي کند. مصرف منظم ميوه هايي همچون شليل به خاطر وجود آنتي اکسيدان هاي قدرتمند، مي تواند در بهبود سلامت قلب مفيد باشد.

انبه

آنتي اکسيدان موجود در انبه موسوم به زياکسانتين، حائلي در برابر تشعشات نورهاي آبي مضر بوده و نقش محافظ را براي حفظ سلامت چشم ايفا مي کند و احتمالا آسيب هاي ناشي از زوال شبکيه را دفع مي کند. اثبات شده است که دريافت بالاي انواع ميوه ها (3 وعده يا بيشتر) خطر ابتلا و پيشرفت زوال شبکيه ناشي از افزايش سن را کاهش مي دهد. خطر پيشرفت آسم در افرادي که مقدار فراواني از مواد مغذي ويژه اي مصرف مي کنند، بسيار پايين است. يکي از اين مواد مغذي بتاکاروتين است که در انبه، پاپايا، زردآلو، بروکلي، طالبي، کدو حلوايي و هويج يافت مي شود. جذب ويتامين K ناکافي خطر شکستگي استخوان را افزايش مي دهد. جذب ويتامين K به ميزان کافي با مصرف به موقع ميوه ها و سبزيجات تامين مي شود و براي بهبود جذب کلسيم بدن که براي سلامت کامل استخوان ها ضروري است، از اهميت ويژه اي برخوردار است.