جوانى، بهار سازندگى‏

«... انَّما قَلْبُ الْحَدَثِ كَالْارْضِ الْخالِيَةِ ما الْقِىَ فيها مِنْ شَىْ‏ءٍ قَبِلَتْهُ فَبادَرْتُكَ بِالْادَبِ قَبْلَ انْ يَقْسُوَ قَلْبُكَ» نهج البلاغه- نامه31

امام على (ع) در نامه‏اى به فرزند خود امام حسن مجتبى(ع) مى‏نويسد: دل جوان، مانند زمين خالى است كه هر بذرى در آن افشانده شود، مى‏پذيرد؛ از اين رو، پيش از آنكه [عمر زيادى بر تو بگذرد و] دلت سخت گردد، به ادب و تربيت تو پرداختم.

نكته‏ها و پيام‏ها

1- دوران نوجوانى و جوانى بسترى مناسب براى القا و عرضه هر نوع فكر و انديشه‏اى از سوى اوليا و مربيان آنان از يك سو و كسب فضايل يا رذايل اخلاقى و زمينه‏اى مناسب براى رشد استعدادهاى نهفته انسانى ازسوى ديگر است.

2- قلب و روح جوان به كشتزارى مى‏ماند كه از هر نظر شرايط كشت و كار در آن فراهم است، حال اگر كشاورز با ابزار مناسب، بذر مرغوب و دفع به موقع آفات، كشتزار را به خدمت گيرد، محصولى گرانبها درو خواهد كرد؛ ولى اگر اين كشتزار به حال خود رها شود، محل رشد خار و خاشاك شده و به بيابانى بى‏حاصل تبديل خواهد شد. فرصت جوانى نيز چنين است. اگر از آن به خوبى استفاده شود و استعدادهاى نهفته شكوفا شده و در كسب فضايل اخلاقى و دفع رذايل اخلاقى بكوشد، فردى مفيد، در غير اين صورت سر بار جامعه خواهد بود.

3- قلب جوان، لطيف و ملكوتى است و انگيزه رشد گناه در آن ضعيف است و بازگشت و توبه از گناهان آسان است اما هر چه سن بالا مى‏رود، ريشه گناه در قلب قوى‏تر و محكم‏تر مي شود تا جايى كه كندن آن كارى دشوار است.

در روايات اسلامى نسبت به تلاش براى دستيابى به سعادت در دوران جوانى بسيار سفارش شده است، چنان كه رسول خدا(ص) فرمود: خداى متعال را فرشته است كه هر شب فرود آمده، ندا مى‏دهد: اى جوانان بيست ساله! كوشش كنيد و (براى نيل به كمال و سعادت خود) مجاهده کنيد.

 

مقام نمازگزار

رسيدن به جايگاه رفيع «نماز» و دريافت نشان «نمازگزار» خود، افتخارى بس بزرگ و مورد غبطه خردمندان است. با توجه به اينكه نماز در اسلام برترين عبادت شمرده شده، بايد نمازگزار نيز از بهترين جايگاه برخوردار باشد.در والا بودن مقام نمازگزار همين بس كه حضرت ابراهيم (ع) با اينكه از پيامبران بزرگ الهى و داراى منصب «خليل اللهى» است، از خدا مى‏خواهد كه او و فرزندانش را در زمره نمازگزاران قرار دهد. چنانكه قرآن كريم از زبان آن حضرت چنين مى‏گويد:پروردگارا! مرا و فرزندان مرا بر پا دارنده نماز قرار بده.همچنين در روز عاشورا، وقتى يكى از ياران حضرت سيدالشهدا (ع) ‏گفت: وقت نماز است، آيا نماز نمى‏خوانيد؟ حضرت فرمود:خدا تو را از نمازگزاران قرار دهد.

جايگاه نمازگزار درقرآن و سنت‏

مقام ارجمند نمازگزار و جايگاه بلند مرتبه او همواره مورد توجه و تحسين شارع مقدس بوده است. قرآن و روايات، مقام و ارزش نمازگزاران را بيان كرده و با اوصاف گوناگون از آنان بخوبى ياد مى‏كند كه چند نمونه آن را در زير مى‏خوانيد:

الف- شيداى حق‏

مؤمن نمازگزار از هر چه جز خدا چشم پوشيده و ديده و دل به معشوق واقعى دوخته است. او هيچ چيز جز خدا را شايسته دلبستگى نمى‏داند. از اين رو، در انتظار وصال يار لحظه شمارى مى‏كند، تا اينكه با شنيدن صداى روحبخش اذان به مراد خويش نايل آيد. به اين خاطر است كه رسول اكرم (ص) هنگام فرا رسيدن اذان مى‏فرمود:اى بلال! (اذان بگو) و مرا راحت كن.قرآن مجيد شيدايى نمازگزاران را اين گونه توصيف مى‏كند:

«مردانى كه هيچ تجارت و خريد و فروشى آنان را از ياد خدا و اقامه نماز و پرداخت زكات باز نمى‏دارد، ايشان از روزى كه دلها و ديدگان دگرگون مى‏شود، هراسناكند.»ناگفته نماند كه اين عشق و شيدايى، يك طرفه نيست، بلكه از آن سو نيز محبت و عنايت الهى شامل حال نمازگزار مى‏گردد و او را غرق الطاف خود مى‏سازد. على(ع) فرمود:«اگر نماز گزار مى‏دانست كه چقدر جلال الهى او را فرا مى‏گيرد، سر از سجده برداشتن را خوش نمى‏داشت.»

ب- رستگارى‏

قرآن رستگارى را از آن مؤمنانى مى‏داند كه خاشعانه نماز مى‏گزارند و مى‏فرمايد:«به تحقيق مؤمنان رستگارند، آنان كه در نماز خود خاشعند.»

ج- هدايت و نيكوكارى‏

همچنين به پا دارندگان نماز را نيكوكاران هدايت يافته مى‏داند و مى‏فرمايد:«الف، لام، ميم. اينها آيه‏هاى حكمت آميز است و براى نيكوكاران هدايت و رحمتى است، نيكوكارانى كه نماز مى‏گزارند....»

د- ريزش گناهان و ترفيع درجه‏

سلمان فارسى از رسول خدا (ص) چنين نقل مى‏كند:

«آن هنگام كه مسلمان براى اقامه نماز حركت مى‏كند، گناهان و خطاهايش همچون برگ اين درخت (به هنگام خزان) مى‏ريزد.»

 

جايگاه استغفار

امام علي (ع) فرمود: العجب ممن يقنط و معه الممحاه فقيل له وما الممحاه قال: الاستغفار

جاي تعجب است از كسي كه از رحمت خدا مايوس مي شود، در حالي كه پاك كن در اختيار اوست، پرسيدند پاك كن چيست؟ فرمود: استغفار.

يأس از رحمت الهي از گناهان كبيره است. استغفار يعني طلب مغفرت و عذر خواهي كردن از پروردگار، پاك كننده گناهاني است كه در پرونده اعمال انسان نوشته شده است و اين از مهمترين موهبت هايي است كه خداوند متعال به بندگان مؤمن داده است. البته از اين نكته نبايد غافل بود كه استغفار شرايطي دارد كه مهمترين آن پشيماني واقعي و عدم تكرار گناه است. والا سبحه بركف، توبه برلب، دل پر از شوق گناه معصيت را خنده مي آيد زاستغفار ما! كسي كه عازم بر گناه است يا عازم بر ترك گناه نيست، استغفارش دروغي است.

 

دشمن‏ترين دشمنان‏

از دانشمند بزرگى پرسيدند معناى اين سخن رسول خدا (ص) چيست که مى‏فرمايد: «اعدا عَدُوِّكَ نَفسُكَ الَّتى‏ بَينِ جَنبَيكَ» دشمن‏ترين دشمنان تو، نفس بدفرماى تو است كه در ميان دو پهلوى تو (در درون تو) قرار دارد. در پاسخ گفت: از آنجا كه به هر دشمنى نيكى كنى، دوست تو گردد، مگر نفس اماره كه هر چه او را بيشتر مدارا كنى، مخالفتش زياد مى‏شود؛ بنابراين دشمن‏ترين دشمنان خواهد بود.

 

با فرزانگان

يکي از شاگردان آيت الله شيخ مجتبي قزويني(ره) استاد رهبر معظم انقلاب مي نويسد: در يکي از سفرهاي تبليغي ام با ايشان (حاج شيخ مجتبي قزويني) به مشورت پرداختم؛ عرض کردم: از گويندگان تعهد مي گيرند که نام خميني را نبريد و به اسرائيل بد نگوييد. اگر خواستند از من تعهد بگيرند، چه کنم؟ ايشان با قاطعيت و صراحت فرمودند: «امروز خميني، براي دين قيام کرده است و ترويج از خميني، ترويج از دين است. اگر خواستند تعهد بگيرند که در منبر نام ايشان را نبريد، تعهد ندهيد و منبر را ترک کنيد و برگرديد».

 

يک شبهه ويک پاسخ

پرسش: آيا هر آنچه به پيامبر (ص) وحي شده، فقط در قرآن آمده است؟ آيا مواردي از وحي موجود است كه در قرآن نيامده باشد و براي مثال در مورد انجام كاري يا احكام باشد؟

                پاسخ: افزون بر وحي كه به صورت قرآن تبلور يافته و بر پيامبر اكرم(ص) نازل مي شده است، از ايشان پيام خداوندي ديگري نيز به نام حديث قدسي به ما رسيده كه آن هم از طريق وحي بوده است، اما با وحي قرآني فرق هايي دارد از جمله اينكه قرآن معجزه بوده و خداوند درباره آن تحدي كرده است و مردم از آوردن مانند آن عاجزند، اما درباره حديث قدسي چنين نيست.وحي قرآني با الفاظ مخصوص از طرف خداوند نازل شده است و محتوا و الفاظ همه از خداوند است، اما در حديث قدسي محتوا از خداوند است، اما لفظ از پيامبر اكرم(ص) است؛ به همين دليل قرآن كريم فقط به خداوند نسبت داده مي شود، اما حديث قدسي هم به خداوند و هم به پيامبر(ص) نسبت داده مي شود.به غير از احاديث قدسي، احاديث ديگري هم از پيامبر اكرم(ص) نقل شده كه به احاديث نبوي مشهور است و اينها در اصطلاح عبارت است از سخني كه از گفتار، كردار يا تقرير پيامبر اكرم(ص) حكايت مي كند.احاديث پيامبر اكرم (ص) از نظر محتوا بر دو قسم است يكي توقيفي كه مضمون آن وحي خداوندي است و ديگري توفيقي كه پيامبر محتواي آن را از كلام الهي يا حقايق هستي استفاده کرده است. برخي معتقدند پيامبر اكرم (ص) تمام احاديث توقيفي را بدون واسطه فرشته از خداوند دريافت كرده است.درباره تفاوت وحي قرآني با احاديث نبوي هم مي توان گفت الفاظ و ساختار حديث نبوي از خود ايشان است؛ اما در مورد قرآن ساختار و محتوا و الفاظ از خداوند است. همچنين حديث را مي توان نقل به معنا كرد، اما درباره قرآن نقل به معنا جايز نيست .

 

چهارمين دوره رقابت هاي قرآني شرکت هاي تابع وزارت نفت

چهارمين دوره مسابقات سراسري قرآن کريم ويژه کارکنان برگزيده شرکت هاي اصلي و ستاد وزارت نفت روز پنجشنبه (23 خرداد ماه) 1398 به ميزباني شرکت ملي پخش فراورده هاي نفتي ايران در محل سالن آمفي تئاتر اين شرکت برگزارشد. احمد مجيدي، دبير شوراي فرهنگي واقامه نماز وزارت نفت در مراسم افتتاحيه اين دوره از مسابقات گفت: اولين وزارتخانه هستيم که در مرحله نيمه نهايي و انتخابي مسابقات، قرآنيان وزارت نفت را به صورت غير حضوري و الکترونيکي گزينش کرديم. مجيدي بر تبليغ، ترويج و اشاعه فرهنگ قرآني تاکيد کرد و گفت: اين مسابقات، انگيزه لازم را براي جريان فکري و رفتاري کارکنان به وجود مي آورد.وي با اشاره به اينکه اين دوره از مسابقات در بالاترين سطح، برگزار شده است، گفت: قرآن مسابقه نبوده، درس زندگي است و درس زندگي را نمي توان از صحنه زندگي حذف کرد.مجيدي در ادامه به آيه 35 سوره نور « أللَّهُ نُورُ السَّمَوَاتِ وَالْأَرْضِ» اشاره کرد و افزود: قرآن و نورانيت آن باعث از بين رفتن جهل شده و به يقين سازماني که بدون قرآن حرکت کند در جهل و ظلمات فرو خواهد رفت.مجيدي افزود: با توجه به بخشنامه وزير نفت در خصوص صرفه جويي، اين دور از مسابقات قرآن کريم همچون سال هاي گذشته، با هزينه اندک برگزار شد و تمامي برگزارکنندگان و شرکت کنندگان با عشق و خلوص نيت حضور داشتند.اين مقام مسئول اظهار کرد: براي کاهش هزينه ها، دور مقدماتي در شهرستان ها برگزار شد و براي داوري مسابقات، از افراد برجسته و حاذق قرآني خود مجموعه بهره مند شديم.وي با اشاره به حديث رسول خدا (ص) «انَّما بُعِثتُ لِاُتمِمَّ مکارم الأخلاق»، بر بحث معنويت و اخلاق در سازمان تاکيد کرد و گفت: مديران و کارکنان سازمان بايد بيش از پيش، بر اين مهم توجه کنند و اخلاق را سرلوحه کار خود در تمامي امور قرار دهند.مجيدي در پايان از ميزباني شرکت ملي پخش فراورده هاي نفتي در چهارمين دوره مسابقات قرآن کريم تقدير و تشکر کرد.امير وکيل زاده، مديرعامل شرکت ملي پخش فراورده هاي نفتي، ضمن خوش آمدگويي، از همه دست درکاران، فعالان قرآني و شرکت کنندگان در اين دوره از مسابقات قدرداني کرد و افزود: مفتخريم که ميزباني اين دوره از مسابقات نصيب شرکت ملي پخش شده است.وي با ابراز خرسندي از برگزاري اين گونه مسابقات در راستاي ترويج و توسعه فرهنگ نوراني قرآن در بين کارکنان و خانواده هاي آنان افزود: اين مسابقات بيش از دو دهه است در شرکت ملي پخش فراورده هاي نفتي برگزار و خانواده هاي قرآني برگزار مي شود.وي به دوره قبل اين مسابقات (بيست و سومين دوره) که ميزبان آن شرکت ملي پخش بود اشاره و اظهار کرد: بر اساس آمار، شرکت ملي پخش از يک هزار تا پنج هزار نفر شرکت کننده در اين دوره از مسابقات داشته که اين نشان از علاقه مندي و توجه کارکنان اين شرکت به آموزه هاي قرآني است.اين مقام مسئول همه آموزه هاي قراني را راهنمايي براي اخلاق مداري عنوان و توجه، احترام و تکريم نيروي انساني در سطوح مختلف را مورد تاکيد قرار داد.وي انس با قرآن، دورري از دروغ که سرمنشا تاريکي است، همچنين وجدان کاري را سرلوحه کار قرار داد و گفت: اميد است قرآن، روشنگر راه و منش رفتارمان باشد.در اين دوره از مسابقات شرکت کنندگان در رشته هاي حفظ(10، 20، 30 جزء قرآن کريم)، قرائت، تحقيق و ترتيل قرآن کريم و همچنين مفاهيم قرآني با هم به رقابت پرداختند و شرکت ملي گاز ايران مقام اول، شرکت ملي پالايش وپخش مقام دوم وشرکت ملي نفت مقام سوم را به صورت گروهي کسب کردند.

 

شهيد سيد حسين بالدار

چند ماهي از پيروزي انقلاب نمي گذشت كه شهيد بالدار وارد شركت ملي نفت شد. او پس از آموختن خواندن، مشغول به فراگيري قرآن کريم نزد پدر شد. فعاليت هاي خود عليه رژيم شاهنشاهي را زماني آغاز كرد كه احساس مي كرد ديگر جاي نشستن نيست و بايد به مبارزه پرداخت، تا اينكه انقلاب با ياري او و هم رزمانش پيروز شد. با شروع جنگ تحميلي در صحنه جنگ حضور پيدا كرد. در محل كار و اشتغال همواره با برگزاري جلسات مذهبي و به راه اندازي انجمن هاي اسلامي، ديگران را نيز به شركت در صحنه تشويق مي كرد. او پس از چندين بار حضور در جبهه ها سرانجام در 19 مرداد سال 66 براثر اصابت تركش به شهادت رسيد.

 

خمس طبقات اضافي منزل مسکوني

  پرسش: کسي که يک ساختمان سه طبقه دارد و در يک طبقه آن خودش ساکن است و در طبقه ديگر آن پسرش با خانواده ساکن است و طبقه سوم را هم به اجاره داده است. آيا به آن دو طبقه اضافي ساختمان مزبور خمس واجب مي شود يا خير؟

 پاسخ: اگر اسکان فرزندش عرفا جزء هزينه ها و شأن زندگي او محسوب مي شود، طبقه دوم خمس ندارد، اما طبقه سوم را اگر با درآمد کسب تهيه کرده است و از ابتدا مورد نياز نبوده و آن را اجاره داده است، خمس دارد.

 

رساله اجوبه الاستفتاءات

  رساله اجوبه الاستفتاءات مقام معظم رهبري به صورت اندرويدي در اختيار مخاطبان قرار گرفته است. متن کامل رساله عمليه مقام معظم رهبري در قالب پرسش و پاسخ به زبان فارسي از سوي مرکز تحقيقات کامپيوتري علوم اسلامي منتشر شده است.