زيباترين جاده هاي ايران (قسمت اول)

مسیرهای مه آلود رویایی

شبنم اعماري  سرزمين پنهاور و زيبايمان ايران به کشور چهار فصل مشهور است؛ کشوري که در زمان هاي مختلف سال در هر گوشه از آن مي توان فصلي متفاوت را تجربه کرد و از ديدن مناظر و جاذبه هايش لذت برد. سفر جاده اي برخلاف سفر با قطار يا هواپيما، يکي از ارزان ترين و بهترين سفرهاست که انتخاب بيشتر مردم ايران  است. در اين مطلب قصد داريم شما را با سفرهاي جاده اي و زيباترين جاده هاي ايران آشنا کنيم. پس اگر اهل گشت و گذار و جاده گردي هستيد، خواندن اين مطلب را از دست ندهيد.

جاده کرج - چالوس

وقتی حرف از جاده های زیبای ایران به میان می آید، اولین جاده ای که به ذهنمان می رسد، جاده چالوس یکی از زیباترین و محبوب ترین جاده های ایران است؛ مسیری که انتخاب بسیاری از مسافران برای رفتن به شمال است. این جاده با آن پیچ و خم های خطرناک، کوه ها، قله ها و رودخانه های زیبایش به اندازه ای جذاب و دیدنی است که خود به تنهایی یک جاذبه طبیعی محسوب می شود.  آنچه جاده چالوس را از دیگر جاده های ایران متمایز کرده، تلاش کارگرانی بود که به سختی و  با زحمت زیاد توانستند تونل هایی در مسیر کرج- چالوس حفاری کنند. شاید ندانید که حفاری و ساخت تونل کندوان سه سال طول کشید.

 در مسیر این جاده زیبا می توانید از جاذبه هایی همچون باغ لاله گچسر، سد امیرکبیر، تونل دست کند کندوان، رود چالوس، دهکده یوش و سیاه بیشه دیدن کنید.

جاده اسالم- خلخال

اين جاده که در هر فصلي از سال زيبايي هاي منحصر به فرد خود را دارد، يکي ديگر از جاده هاي زيباي ايران است. بهشتي غيرقابل توصيف که براي درک آن، بايد حتما سري به اين جاده بزنيد. جاده اي که با چشم اندازهايي مسحورکننده ، رانندگي را از هر زمان ديگري برايتان لذت بخش تر مي کند تا قدم به قدم مجبور به توقف شويد و زيبايي هاي بي بديل اين جاده جنگلي را در دوربين تان ثبت کنيد. با ورود به جاده هميشه مه آلود اسالم - خلخال گويا پا به منطقه اي رويايي گذاشته ايد که لحظه به لحظه چهره اي متفاوت پيش روي شما قرار مي دهد. با دور شدن از اسالم و در پيچ و خم هاي جاده دشت هاي سرسبز، مناظر شگفت انگيز و درختان سر به فلک کشيده اي مي بينيد که لذت سفر جاده اي را برايتان دوچندان مي کند. رودخانه هميشه خروشان اين جاده هم بر جذابيت هاي آن افزوده است.

 در گذر از اين جاده و در مسيرهاي فرعي آن، جاذبه هايي همچون درياچه، آبشار، گلزار و حيات وحش ديده مي شود که در نوع خود بي نظير است. در چشمه آبگرم کيوي هم که در نزديکي خلخال قرار گرفته، مي توانيد تني به آب بزنيد.

جاده کرند غرب- بابا یادگار

جاده های کوهستانی استان کرمانشاه با طبیعت متفاوتی که دارند، یکی از دیدنی ترین جاده های ایران به شمار می آیند. بکرترین مسیری که در این استان می توانیم به آن اشاره کنیم، خروجی بابا یادگار از جاده کرند غرب به سرپل ذهاب است. با ورود به این جاده در دو سمت خود، درختان زیبای بلوط و تپه های سبز و زردرنگی می بینید که شما را محو تماشای خود می کند. دیواره های سنگی عجیبی در این مسیر وجود دارد که شکلی اسطوره ای به جاده داده اند. در این جاده خطرناک کوهستانی، می توانید با ایستادن در کنار انبوه درختان میوه پررنگ و لعاب، عکس های به یادماندنی بگیرید.

 در این مسیر اسطوره ای، دیدن آبشار گمنام ریجاب را که کنا جاده بابا یادگار است، از دست ندهید.

گردنه حیران

این گردنه محاصره  شده در مه، منطقه ای تماشایی است که در میانه های جاده آستارا به اردبیل قرار گرفته است. به این دلیل نام حیران بر آن نهاده اند که با ورود به این جاده از زیبایی های چشم نوازش حیرت زده می شوید و زمان از دستتان در می رود. اولین چیزی که هنگام عبور از گردنه حیران نظرتان را به خود جلب می کند، پوشش جنگلی آن است که رفته رفته و در طول مسیر، مراتع و کلبه های زیبایی دیده می شود که با مه احاطه شده اند، منظره ای زیبا که شما را غرق در رویا می کند.

 از جاذبه های این منطقه هم می توان به پارک ملی هیرکان، روستای حیران، روستای کشفی، جنگل فندقلو و... اشاره کرد.

جاده ساحلی چابهار- بریس

آنچه در بدو ورود به این جاده ساحلی جلوه گری می کند، سواحل صخره ای است که در ابتدای مسیر دیده می شود. صخره هایی که سوراخ های عمیقی در آنها بر اثر فرسایش آب ایجاد شده است. برخورد امواج دریا به این صخره ها و پرتاب آب به آسمان منظره ای وصف نشدنی را خلق کرده که به آن موج افشان می گویند. جاده ساحلی چابهار - بریس دنیایی از شگفتی های تاریخی، مناظر طبیعی و گونه های جانوری خاص است. غروب دیدنی این جاده در کنار بافت قدیمی آن و وجود کوه های سر به فلک کشیده مینیاتوری و دریای زیبایش پیوندی میان دریا و طبیعت به وجود آورده که برای هر مسافری شگفت انگیز است.

 جاذبه های این مسیر تالاب لیپار، جنگل حرا و کوه های مینیاتوری است که می توانید در این منطقه از آنها دیدن کنید.

جاده مرزی ارس- جلفا

این جاده که در شمال غربی و در امتداد رود ارس قرار دارد، از محدوده ارسباران آغاز می شود و در جلفا به پایان می رسد. در طول مسیر این جاده مرزی شما در یک سمت خود جنگل های انبوه و زیبا را می بینید و در طرف دیگر رود ارسی که حس زندگی به آدم منتقل می کند. دیدنی ها، مناظر بکر و دست نخورده، جاده کوهستانی و پر از گردنه در کنار رودخانه با عظمت ارس، احساسی را در شما ایجاد می کند که شاید تا به حال آن را تجربه نکرده باشید. در جاده مرزی ارس- جلفا، جاذبه های تاریخی و طبیعی زیادی دیده می شود که لذت گشت و گذار را دوچندان می کند.  در این جاده مرزی می توانید از کلیساهای تاریخی، آبشار ماهاران، پارک کمتال، روستای اشتبین، بازارچه مرزی جلفا و... دیدن کنید.

جاده عباس آباد- کلاردشت

این مسیر که جاده ای 25 کیلومتری در دل جنگل است، کلاردشت را به عباس آباد وصل می کند. عبور از این مسیر جنگلی فوق العاده زیبا که در هر فصلی از سال جلوه ای خاص و رنگارنگ دارد، به قدری هیجان زده تان می کند که سر از پا نمی شناسید. پیچ و خم های این مسیر با آن آب و هوای خنک و دلپذیر، آدم را سرحال می کند. در این جاده مناظر بکر و دست نخورده ای می بینید که دلتان نمی آید به راحتی از کنار آنها عبور کنید. اگر تصمیم گرفتید جایی در این تکه از بهشت شمال توقف کنید و اندکی قدم بزنید و غرق در رویا شوید، حواستان باشد خوردن ازگیل، ولیک، انار، عشقه، تمشک و آلوچه (گوجه وحشی) را امتحان کنید تا سفرتان چیزی کم نداشته باشد.

 در این منطقه دیدن دریاچه ولشت، پارک جنگلی خرماچال و... را هم فراموش نکنید.