بسکتبال پالايش نفت آبادان قهرمان ايران شد

تـاج گـذاري بـا   عيـنک ريبـون   اصـل!

ليگ برتر بسکتبال باشگاه هاي ايران که از نيمه دوم سال 97 با حضور 9 تيم استارت خورده بود و مرحله پلي آف آن در روزهاي ابتدايي سال 98 پيگيري شد، بالاخره در اوايل ارديبهشت امسال به ايستگاه پاياني رسيد  و پالايش نفت آبادان موفق شد برنده آن باشد. تيم بسکتبال پالايش نفت آبادان درحالي نخستين عنوان قهرماني ليگ برتر بسکتبال ايران را در آبادان از آن خود کرد که تمام بازيکنانش ايراني بودند.

دو تيم بسکتبال پالايش نفت آبادان و شهرداري گرگان که بعد از پيروزي مقابل دوغول بسکتبال ايران، يعني پتروشيمي و شيميدورموفق شده بودند به فينال ليگ برتر بسکتبال باشگاه هاي ايران راه پيدا کنند، براي قهرماني در 4 ديدار در گرگان و آبادان به مصاف هم رفتند و اين پالايش نفتي ها بودند که در مجموع با نتيجه 3 بر 1 تيم گرگاني را شکست دادند و نخستين عنوان قهرماني خود را در ليگ برتر به ثبت رساندند.

دو ديدار ابتدايي در گرگان برگزار شد که نتيجه آن براي هر يک از دو تيم، يک پيروزي و يک شکست بود و به قول معروف با تساوي به آبادان آمدند تا سرنوشت قهرماني را رقم بزنند.

در ديدار سوم، اين پالايش نفت آبادان بود که موفق شد حريف گرگاني خود را شکست دهد تا يک قدم به قهرماني نزديک شود. به اين ترتيب در بازي سوم، شاگردان هماد سامري توانستند با نتيجه 99 بر 74 تيم شهرداري گرگان با هدايت حميدرضا کلاسنگياني را شکست دهند تا در مجموع پنج بازي فينال، دو بر يک از حريف خود پيش افتاده و به يک قدمي قهرماني در ليگ برسند.

و اما ديدارچهارم و جشن قهرماني در آبادان؛ شاگردان هماد سامري که حالا ازروحيه بهتري نسبت به حريف خود برخوردار بودند، درچهارمين ديدار فينال ليگ برتر بسکتبال در سالن 17 شهريور آبادان و در حضور تماشاگران پرشور آباداني که با وجود ظرفيت بسيار کم سالن در پذيرش تماشاچي بيش از دو هزارنفر را در خود جاي داده بود و تعداد زيادي نيز که جايي براي بودن در سالن برايشان نبود، در گرماي هوا، بازي را از پشت در سالن دنبال مي کردند، موفق شدند در ديداري نزديک و پاياپاي که تا دقايق آخر نتيجه بازي قابل پيش بيني نبود، حريف خود را با نتيجه 58 بر 55 شکست دهند و نخستين قهرماني خود را جشن بگيرند.

در نيمه نخست اين ديدار، هردو تيم بازي فشرده و پاياپايي را از خود به نمايش گذاشتند، به طوري که کوارتر نخست با نتيجه 14 بر11 به سود گرگاني ها و کوارتر دوم با کسب نتيجه 13 بر 10 به سود نفتي ها و در نهايت نيمه نخست با نتيجه برابر 44 خاتمه يافت تا هر دو تيم در سر جمع امتيازآوري، با يکديگر برابر باشند.

دو تيم در حالي نيمه دوم را آغاز کردند که خستگي ناشي از بازي هاي سخت و پي در پي فينال رمقي براي آنها باقي نگذاشته بود و همين باعث افت کيفي بازي شده بود؛ اما با تمام اين اوصاف، شاگردان هماد سامري که با حمايت تماشاگران پرشور آباداني انرژي مي گرفتند، موفق شدند درکوارتر سوم و چهارم با نتيجه 17 بر 13 و 17 بر 16 برنده شوند تا در مجموع، با نتيجه 58 بر 55 بازي به سود نفتي ها پايان يابد و به اين ترتيب با کسب سومين پيروزي در فينال ليگ برتر بسکتبال، با درخشش بازيکناني همچون مايک رستم پور، محمد حسن زاده، سعيد داورپناه، آرن داوودي و البته هدايت هماد سامري توانستند جشن قهرماني خود را برپا کنند و بعد از سال ها به آنچه حقشان بود، برسند.

گفتني است، پالايش نفت آبادان دوبار ديگر به فينال راه يافته بود که هر دوبار، با شکست مقابل حريفان خود به نايب قهرماني بسنده کرده بود. براي همين در مرتبه سوم عزم خود را جزم کردند تا قهرمان شوند.

پس از اتمام بازي و کسب عنوان قهرماني آباداني ها، شورو هيجان خاصي سالن محل برگزاري مسابقه را پر کرد و همه تماشاچيان با حضور در زمين بازي و در آغوش کشيدن يکديگر و بازيکنان، اين قهرماني سخت؛ اما شيرين را به يکديگر تبريک گفتند؛ البته شادي بازيکنان هم جالب بود؛ چرا که در جشن قهرماني با زدن عينک ريبون در لحظه بالا بردن جام، اين مراسم را تاريخي کردند؛ آن هم با شعار آبادان برزيلته!

 

سرمربي پالايش نفت آبادان:

از صفر قهرماني ساختيم

تيم بسکتبال پالايش نفت آبادان در فينال ليگ برتر بسکتبال باشگاه هاي ايران، عنوان قهرماني اين فصل از مسابقات را از آن خود کرد. اين تيم در مجموع چهار ديدار فينال، موفق شد مقابل شهرداري گرگان، در سه بازي صاحب سه پيروزي شود و به اين ترتيب براي نخستين بار جام قهرماني را بالاي سر ببرد. سرمربي تيم بسکتبال پالايش نفت آبادان که براي نخستين بارموفق شد اين تيم را قهرمان ليگ برتر بسکتبال ايران کند، عقيده دارد کار بزرگي انجام دادند، آن هم در حالي که هيچ کارشناس و هيچ تيمي انتظار قهرماني آنها را نداشت.

هماد سامري، سرمربي بسکتبال پالايش نفت آبادان درباره نخستين قهرماني اين تيم درليگ برتر گفت: نگاه هايي که از خارج از مجموعه نفت آبادان و ليگ بسکتبال اين باشگاه مي شد، اين گونه بود که شانسي براي قهرماني ما قائل نبودند. هيچ کس تصور نمي کرد نفت آبادان بتواند تا فينال پيش رفته و قهرمان شود؛ اما هدف من و شاگردانم اين بود که اگر امسال در ليگ برتر حاضر مي شويم، کاري بزرگ انجام دهيم. ازهمان ابتدا هم قسم شده بوديم که نتيجه اي قابل توجه رقم بزنيم. نمي خواستيم در حد هزينه اي که براي تيم شده، نتيجه بگيريم و کارمان را در ليگ بدون عنوان به پايان برسانيم. قهرماني از اهداف ما بود و خيلي خوشحالم که بزرگترين کار ممکن را در تيم بسکتبال نفت انجام داديم. سرمربي تيم بسکتبال نفت آبادان با اشاره به 4 ديدار تيمش در فينال ليگ برتر گفت: از ابتدا برنامه ما اين بود که از دو بازي اول در گرگان، يک بازي را به سود خود تمام کرده و سپس از دو ميزباني در ديدارهاي سوم و چهارم استفاده کنيم، براي اينکه کار تمام شود. خوشبختانه طبق برنامه پيش رفتيم، اگرچه کار راحتي نبود. بايد تلاش زيادي مي کرديم و با تمرکز در بازي هاي گرگان و آبادان حاضر مي شديم تا نتيجه بگيريم.

او با اشاره به ديدار سوم فينال و عملکرد خوب بازيکنان نفت آبادان در ادامه گفت: با تمرکز و آناليز نتيجه بخشي که از حريف داشتيم، توانستيم نتيجه درخشاني از اين تيم بگيريم؛ اما در بازي چهارم تا حد زيادي بازيکنان خسته بودند. ما دو بازي متوالي در گرگان داشتيم و به فاصله سه روز دو بازي متوالي هم در آبادان برگزار کرديم. طبيعي بود که در اين شرايط بازيکنان خسته باشند. شايد اگر بين هر دو ديدار، يک روز فاصله بود، مي توانستيم در بازي چهارم هم عملکرد با کيفيت تري از هر دو تيم ببينيم.

اين مربي که براي نخستين بار نفت آبادان را قهرمان ليگ برتر کرد، درباره عواملي که باعث برتري تيمش در ديدارهاي سوم و چهارم فينال شد نيز گفت: نسبت به دفاع گرگاني ها و چگونگي آن اشراف کامل داشتيم. گرگاني ها زير حلقه دفاع مي کردند و اين موضوع، فرصت شوت هاي سه امتيازي بيشتري به ما مي داد. براي هر چهار ديدار فينال، تلاشمان اين بود که به بازيکنانمان اعتماد به نفس خوبي بدهيم تا بتوانند از موقعيت هاي ايجاد شده براي شوت سه امتيازي استفاده کنند. خوشبختانه اين برنامه ما جواب داد و بازيکنانمان توانستند با تمرکز از طريق شوت از راه دور به نتيجه برسند.  سامري با اشاره به اينکه در اواخر ديدار چهارم، رقابت دو تيم نفت و شهرداري گرگان خيلي نزديک تر به هم شد، گفت: اوج هيجان و حساسيت بود. شهرداري گرگان، کادر فني و بازيکنان تأثيرگذاري در اختيار دارد؛ البته عملکرد آنها در بازي سوم تا حدي از روال هميشگي خارج شد؛ اما در مجموع رقابت نفت و شهرداري گرگان در ديدارهاي فينال پاياپاي بود. انتظار از فينال هم همين است.

 

کاپيتان پالايش نفت آبادان:

بدون بازيکن خارجي  هم مي توان قهرمان شد

کاپيتان تيم بسکتبال پالايش نفت آبادان عقيده دارد، با تيمي تمام ايراني هم مي توان قهرمان شد و ثابت کرديم که هميشه قرار نيست خارجي ها باعث قهرماني تيم هاي ليگ برتري شوند و ما توانستيم بدون هيچ خارجي، جام را ببريم. سعيد داورپناه، کاپيتان تيم بسکتبال پالايش نفت آبادان درباره قهرماني تيمش گفت: تيم ما در طول فصل، پنج بازيکن داشت و در طول تمرين ها هم دو بازيکن مصدوم شدند و هيچ وقت تمرين خوبي نداشتيم؛ البته زماني که بازيکنان ما از اردوي تيم ملي آمدند، شرايط بهترشد. مهمترين مساله اين بود که ما ثابت کرديم هميشه قرار نيست خارجي ها باعث قهرماني تيم هاي ليگ برتري شوند و ما توانستيم بدون هيچ خارجي جام را بالاي سر ببريم و فينال کاملاً ايراني را بين دو تيم پالايش نفت و شهرداري شاهد بوديم. هيچ وقت در تاريخ، تيمي را نداشته ايم که بدون بازيکن خارجي بتواند قهرمان ليگ برتر شود.کاپيتان تيم پالايش نفت آبادان درباره حمايت از تيم هم گفت: مديريت باشگاه هميشه از ما حمايت کرده و از ايشان مي خواهيم که اگر قرار است در مسابقات آسيايي شرکت کنيم، خيلي زود تيم را جمع کند. اميدوارم بازيکنان کنار هم بمانند.  داور پناه در خصوص ماندن درپالايش نفت گفت: من کاپيتان تيم هستم و اولويتم با نفت آبادان است و دوست دارم همين جا بمانم. همچنين دست هواداران را بابت حمايت خوبشان مي بوسم.