رئيس مجلس شوراي اسلامي:

صادرات نفت ايران متوقف نمي شود

رئيس مجلس شوراي اسلامي با بيان اينکه به ظاهر ديدگاه بي منطق مسؤولان آمريکايي تمامي ندارد و به نظر مي رسد به جاي سياست ورزي به عمليات رواني اشتغال دارند، گفت: توقف صادرات نفت ايران تحقق پيدا نخواهد کرد.

علي لاريجاني در نشست علني روز يکشنبه (15 ارديبهشت ماه) مجلس شوراي اسلامي در نطق پيش از دستور گفت: آمريکا مي خواهد خليج فارس را براي خود حفظ کند؛ آنچه آمريکايي ها در اينجا انجام مي دادند از اين قرار بود که از يکسو نفت ايران را که در مقياس وسيع به غارت بيشتر شباهت داشت، استخراج مي کردند و از سوي ديگر، بخش بزرگي از پولي را که بابت نفت به ايران پرداخت مي کردند، به اسم فروش اسلحه مدرن دوباره از ايران پس مي گرفتند. وي افزود: به ظاهر ديدگاه بي منطق مسؤولان آمريکايي تمامي ندارد و به نظر مي رسد به جاي سياست ورزي به عمليات رواني اشتغال دارند؛ با خلق ماجراهاي زنجيره اي، ايجاد سرگرمي بين المللي مي کنند و پس از اقدام هاي غيرقانوني درباره سپاه پاسداران انقلاب اسلامي، امريه صفر کردن نفت ايران گام ديگري است که تحقق نمي يابد.

رئيس مجلس شوراي اسلامي تصريح کرد: همانگونه که مقام معظم رهبري در ديدار با معلمان به خوبي ايراد فرمودند، در اين زمان وحدت و انسجام داخلي مهم ترين عامل تعيين کننده اين نبرد اراده ها در کشور است.

لاريجاني عنوان کرد: به تعبير ايشان اختلاف سلايق را بايد در اين مرحله کنار گذاشت و بر هدف اصلي يعني مقاومت در مقابل استبداد بين المللي مدرن ايستادگي کرد که آنها عزت ملت را هدف گيري کرده اند، از اين رو بايد پايمردي و وفاق داشت و در اين راه از هرچه به ساختار وحدت جامعه لطمه مي زند، پرهيز کرد.

 

وزير نفت:  دولت درباره  قيمت بنزين تصميم گيري مي کند

وزير نفت گفت: من اطلاعي از امکان افزايش قيمت بنزين ندارم، در اين زمينه دولت بايد تصميم گيري کند. به گزارش شانا به نقل از خانه ملت، بيژن زنگنه به موضوع قيمت و سهميه بندي بنزين اشاره کرد و گفت: دولت در اين باره هيچ مصوبه اي نداشته، اما برخي با شايعات براي کشور مشکل ايجاد کردند، در حالي که وزارت نفت هيچ تصميمي درباره افزايش قيمت بنزين نداشته است. وي درباره بازداشت سخنگوي شرکت ملي پالايش و پخش فرآورده هاي نفتي به مدت 24 ساعت، افزود: اگر واقعا تخلفي انجام شده باشد ما نيز برخورد خواهيم کرد. وزير نفت با بيان اينکه رسانه ها در مقابل انتشار اخبار خود آن هم به صورت قطعي مسؤول هستند، تصريح کرد: اطلاعي از امکان افزايش قيمت بنزين ندارم، در اين زمينه دولت بايد تصميم گيري کند.

 

باحضور مسئولان اتاق بازرگاني ايران بررسي شد

راهکارهاي افزايش سهم بخش خصوصي در حوزه انرژي

راهکارهاي افزايش سهم بخش خصوصي و بهره مندي از توان داخلي در حوزه انرژي با حضور مسؤولان اتاق بازرگاني ايران و سخنگوي کميسيون انرژي مجلس در حاشيه بيست وچهارمين نمايشگاه نفت بررسي شد.  پنجمين همايش راهکارهاي افزايش سهم بخش خصوصي در بازارهاي بين المللي در حاشيه بيست وچهارمين نمايشگاه بين المللي نفت، گاز، پالايش و پتروشيمي برگزار شد. در ابتداي اين همايش رضا پديدار، رئيس کميسيون انرژي اتاق بازرگاني ايران به موضوع ترکيب سبد مديريت اقتصادي کشور اشاره کرد و گفت: هم اکنون بخش عمده سبد مديريت اقتصادي کشور در اختيار دولت است و بايد تلاش کرد تا سهم بخش خصوصي در اين زمينه افزايش يابد. وي افزود: حق مالکيت بخش خصوصي در حوزه انرژي بايد شناخته شود، نقاط قوت بسياري در بخش خصوصي وجود دارد که بايد حوزه انرژي از اين نقاط قوت استفاده کند.  در ادامه اين همايش، مهدي شريفي نيک نفس، مديرعامل شرکت بازرگاني پتروشيمي به چالش ها و پيش نيازهاي افزايش توانمندي بخش خصوصي در توسعه صادرات انرژي اشاره و تصريح کرد: امروز حضور بخش خصوصي براي صادرات انرژي موضوعي حياتي است و دولتمردان بايد به بخش خصوصي بيشتر ميدان دهند و به اين حوزه اعتماد کنند. اسدالله قره خاني، سخنگوي کميسيون انرژي مجلس شوراي اسلامي نيز در اين نشست به موضوع تحريم هاي نفتي آمريکا عليه ايران اشاره و عنوان کرد: نفت گلوگاه اقتصادي ايران است و آمريکا درصدد آسيب رساندن به اين بخش است، اما مديران وزارت نفت بي وقفه در حال تلاش براي بي اثر کردن تحريم ها و تداوم صادرات نفت ايران هستند.

 

معاون امور حقوقي و مجلس وزارت نفت

دولت ابلاغيه اي   براي تغيير نرخ بنزين ارسال نکرده است

معاون امور حقوقي و مجلس وزارت نفت با بيان اينکه تاکنون ابلاغيه اي به وزارت نفت از سوي دولت براي سهميه بندي يا افزايش قيمت بنزين ارسال نشده است، گفت: در صورت اتخاذ تصميمي از سوي دولت، افزون بر ابلاغ به شرکت نفت، در سايت دولت نيز منتشر خواهد شد.

به گزارش شانا به نقل از خانه ملت، شجاع الدين بازرگاني، معاون امور حقوقي و مجلس وزارت نفت در اين باره گفت: تصميم هاي مرتبط با بنزين سرانجام در سطح دولت گرفته خواهد شد، بنابراين اگر دولت چنين تصميمي را اتخاد کرده باشد، از طريق سازوکار اطلاع رساني آن را اعلام عمومي خواهد کرد و دليلي بر توجه به خبرهاي بدون منبع رسانه ها نيست.

وي با بيان اينکه وزارت نفت منتظر تصميم دولت است، افزود: در فرآيند اين نوع تصميم ها نظر کارشناسي را وزارت نفت اعلام مي کند، اما تصميم گيرنده و سياست گذار نهايي دولت است، ضمن آنکه شرکت ملي پالايش و پخش فرآورده هاي نفتي مجري تصميم هاي مرتبط با سوخت و انرژي است.

بازرگاني با بيان اينکه تاکنون ابلاغيه اي به وزارت نفت از سوي دولت براي سهميه بندي يا افزايش قيمت بنزين ارسال نشده است، تصريح کرد: در صورت اتخاذ تصميمي ازسوي دولت، افزون بر ابلاغ به شرکت نفت، در سايت دولت نيز منتشر خواهد شد.

معاون امور حقوقي و مجلس وزير نفت عنوان کرد: بايد منتظر بود که دولت چه تصميمي درباره سهميه بندي بنزين مي گيرد.

 

نايب رئيس کميسيون انرژي مجلس شوراي اسلامي:

 برگزاري نمايشگاه نفت تهران بيانگر شادابي اين صنعت است

نايب رئيس کميسيون انرژي مجلس شوراي اسلامي گفت: برگزاري بيست وچهارمين نمايشگاه بين المللي نفت، گاز، پالايش و پتروشيمي و حضور دبيرکل (اوپک) در اين نمايشگاه، بيانگر پويايي و شادابي اين صنعت است.

حسين اميري خامکاني، نايب رئيس کميسيون انرژي مجلس شوراي اسلامي، تاريخ بيش از صد ساله صنعت نفت کشور را يادآور شد و گفت: ايران هم اکنون افزون بر سازمان کشورهاي صادرکننده نفت (اوپک)، در سطح جهان و در حوزه انرژي به ويژه در بخش نفت و گاز تاثيرگذار است.

وي با بيان اينکه استحکام صنعت نفت کشور در سطحي است که هجمه هاي تحريم و تهديدهاي ترامپ هيچ گونه تاثيري نخواهد داشت، افزود: انتظار هم از صنعت نفت در واقع همين استحکام و شادابي است. نايب رئيس کميسيون انرژي مجلس شوراي اسلامي بر ارتباطات بين المللي در حوزه صنعت نفت تاکيد کرد و گفت: همکاري با ديگر کشورهاي فعال در بخش نفت و گاز، افزون بر شتاب برنامه خودکفايي اين صنعت، مکملي براي شتاب بخشي به برنامه هاي توسعه اي نيز است. اميري خامکاني، تبادل تجربه هاي نفتي در سطح بين المللي را همسو با ديپلماسي نفت و انرژي دانست و تصريح کرد: بايد به صورت فعال در صحنه بين المللي نفت و انرژي حضور داشته باشيم و با اولويت منافع مشترک برنامه ها را عملياتي کنيم.

 

سخنگوي کميسيون انرژي مجلس شوراي اسلامي:

نمايشگاه نفت پل ارتباطي   فعالان و سازندگان صنعت نفت

سخنگوي کميسيون انرژي مجلس شوراي اسلامي گفت: نمايشگاه بين المللي نفت پل ارتباطي سازنده اي ميان سازندگان و فعالان صنعت نفت است.

اسدالله قره خاني در حاشيه بيست وچهارمين نمايشگاه بين المللي نفت گفت: در اين نمايشگاه توليدکنندگان تجهيزات نفتي فرصت مي يابند تا در يک مکان متمرکز و زمان مشخص کالاها، خلاقيت، ابتکار و نوآوري هاي خود را با کمترين هزينه در معرض ديد صاحبان صنايع ايراني و خارجي قرار دهند.

وي افزود: نمايشگاه بين المللي نفت، پل ارتباطي سازنده اي ميان توليدکنندگان و فعالان صنعت نفت است، پروژه هايي که در صنايع نفت، گاز و پتروشيمي اجرا مي شود مستلزم قطعات مختلفي است و تنها يک يا دو واحدي توليد قادر به رفع نيازهاي صاحبان صنايع نيستند.

سخنگوي کميسيون انرژي مجلس ادامه داد: حضور شرکت ها و صاحبان صنايع و تجهيزات صنعت نفت و گاز در اين نمايشگاه فرصتي است که ارتباط لازم بين توليدکنندگان و خريداران ايجاد مي شود و امکان جايگزيني قطعه اي با هزينه کمتر و کيفيت بالاتر پيدا مي شود.

قره خاني عنوان کرد: وزارت نفت و شرکت هاي وابسته در فضايي متمرکز با مديران و نمايندگاني از شرکت هاي ايراني و خارجي مذاکره مي کنند و به نتايجي دست مي يابند و اين موضوع مي تواند تحولاتي را براي آينده کشور رقم بزند.

 

قيمت سبد نفتي اوپک در مرز 70 دلار

قيمت سبد نفتي سازمان کشورهاي صادرکننده نفت (اوپک) روز دوشنبه (16 ارديبهشت ماه) در مرز 70 دلار براي هر بشکه ايستاد. به گزارش دبيرخانه اوپک، قيمت سبد نفتي اين سازمان ديروز به 70 دلار و 23 سنت رسيد، در حالي که قيمت اين شاخص در روز جمعه (13 ارديبهشت ماه) 70 دلار و 61 سنت به ازاي هر بشکه بود. سبد نفت خام اوپک شامل 14 نوع نفت خام اعضاي اين سازمان از جمله مخلوط الجزاير، گيراسول آنگولا، اورينته اکوادور، سبک رابي گابون، ميناس اندونزي، سنگين ايران، سبک بصره، صادراتي کويت، السدر ليبي، سبک بوني نيجريه، مارين قطر، سبک عربي عربستان، موربان امارات و مري ونزوئلاست. همچنين قيمت نفت خام برنت و وست تگزاس اينترمديت نيز تا لحظه انتشار اين خبر به ترتيب 70 دلار و 63 سنت و 61 دلار و 84 سنت براي هر بشکه بوده است.

 

نخست وزير پاکستان: پروژه خط لوله آي پي را تکميل مي کنيم

   نخست وزير پاکستان اعلام کرد که اين کشور اقدام هاي لازم را براي اجراي طرح خط لوله انتقال گاز از ايران موسوم به «آي پي» انجام خواهد کرد. به گزارش ايرنا، رسانه هاي پاکستاني اعلام کردند که عمران خان، نخست وزير پاکستان، دستورعمل هاي تازه اي را به مقام هاي اين کشور از جمله وزارت امور خارجه براي پيشبرد و تکميل بخش پاکستاني خط لوله آي پي صادر کرده است. وي از مسؤولان وزارت امور خارجه پاکستان خواست تا روشي موثر براي اجراي اين پروژه پيدا کنند. به گفته منابع خبري پاکستان به نقل از اسناد منتشر شده از سوي دولت اسلام آباد درباره دستور جديد عمران خان درباره طرح خط لوله آي پي، وي اعلام کرده است که تحريم ها سبب شده تا پاکستان نتواند به مسؤوليت خود در قبال طرح انتقال گاز از ايران عمل کند. منابع پاکستاني عنوان کردند که دولت اين کشور تصميم گرفته است تا درباره جوانب حقوقي خط لوله آي پي، به آمريکا، اتحاديه اروپا و ديگر نهادهاي حقوقي بين المللي نامه ارسال کند. نخست وزير پاکستان يکم ارديبهشت ماه امسال در سفري دو روزه به ايران آمد و در نشست هيات هاي عالي رتبه ايران و پاکستان که دکتر حسن روحاني، رئيس جمهوري ايران نيز در آن حضور داشت، گفته بود: پاکستان به دنبال يافتن سازوکاري براي ارتقاي مناسبات اقتصادي با ايران در حوزه هاي مختلف به ويژه نفت و گاز است. روحاني نيز در اين نشست با تاکيد بر ضرورت ارتقا و تقويت سطح همکاري هاي تجاري و اقتصادي تهران و اسلام آباد، اظهار کرده بود: مرزهاي دو کشور بايد مرزهاي تجارت، ثبات و توسعه باشد و تهران آمادگي دارد همکاري هاي خود را با پاکستان در زمينه هاي مختلف اقتصادي از جمله نفت و گاز، برق، پتروشيمي، گردشگري، علمي، دانشگاهي و بهداشت و درمان بيش از پيش گسترش دهد.

 

 آمادگي اوکراين براي ادامه ترانزيت نفت روسيه به اروپا

مسؤولان اوکرايني اعلام کردند اين کشور براي از سرگيري ترانزيت نفت روسيه به اروپا آمادگي دارد. به گزارش خبرگزاري رويترز از کي يف، شرکت بهره برداري خطوط لوله نفت اوکراين (اوکرانسنافتا)، روز دوشنبه (16 ارديبهشت) اعلام کرد براي ازسرگيري ترانزيت نفت روسيه به اتحاديه اروپا آماده است.  شرکت اوکرانسنافتا اعلام کرد که جريان نفت غيرآلوده روسيه از بلاروس به اوکراين، از سر گرفته شده است. لهستان، آلمان، اوکراين و چند کشور ديگر در شرق اروپا، ماه گذشته ميلادي پس از مشاهده آلودگي در خط لوله انتقال نفت دروژبا، واردات نفت از روسيه را متوقف کرده بودند.

 

اتحاديه اروپا و انگليس تحريم هاي نفتي ايران را محکوم کردند

متحدان آمريکا در قاره اروپا، تصميم هاي اخير دولت آمريکا براي تحريم معاملات نفتي ايران و محدوديت معافيت هاي مربوط به پروژه هاي هسته اي ايران را محکوم کردند. به گزارش خبرگزاري رويترز، وزارت امور خارجه بريتانيا در بيانيه اي مشترک با همتايان آلماني و فرانسوي خود و اتحاديه اروپا، اعلام کرد: ما با تأسف و نگراني تصميم آمريکا براي تمديد نکردن معافيت هاي مربوط به معاملات نفتي با ايران را مورد توجه قرار مي دهيم. اين نهاد افزود: ما همچنين با نگراني تصميم آمريکا براي خودداري از تمديد کامل معافيت هاي مربوط به پروژه هاي غيرنظامي هسته اي را مورد توجه قرار مي دهيم. آمريکا هفته گذشته براي وادار کردن ايران به توقف غني سازي محدود و توسعه تنها نيروگاه اتمي ايران اقدام و تلاش خود ضد ايران را تشديد کرد. پيش از اين نيز آمريکا اعلام کرده بود معافيت مشتريان نفت ايران از تحريم ها را تمديد نمي کند.