اثرات مثبت تماشای کارتون و انیمیشن در ذهن کودکان

یک انتخاب خوب و مناسب

در عصر فناوري، يکي از سرگرمي هاي پرطرفدار کودکان، ديدن کارتون و انيميشن است. سرگرمي دوست داشتني که والدين بايد در انتخاب و خريد آنها دقت لازم را داشته باشند تا از نظر محتوايي مناسب کودکان باشد و حس امنيت و آرامش را در آنها ايجاد و نکات آموزنده اي را به مخاطبانش منتقل کند. انتخاب انيميشن و کارتون مناسب براي کودکان مي تواند در روحيه و زندگي آنها تاثيرگذار باشد؛ به همين دليل پدر و مادر براي خريد اين سرگرمي هاي پرطرفدار بايد نکات مهمي را مدنظر داشته باشند، مواردي که در ادامه به برخي از آنها اشاره کرده ايم.

اثرهاي مثبت بر ذهن

کارتون ها همان دنياي خيالي پر از سرگرمي هستند که کودکان در ذهن خود تصور مي کنند. ديدن کارتون، تفريح و سرگرمي خوبي براي کودکان محسوب مي شود و اين کار مي تواند به طور مستقيم بر ذهن آنها تاثيرگذار باشد. کودکان ذهني کنجکاو دارند و هميشه به دنبال يادگيري هستند. به همين دليل بهتر است آنها را به ديدن کارتون هايي که اثرات مثبتي دارند، تشويق کنيد.

افزايش قدرت مشاهده و کاوشگري

با اينکه شخصيت هاي کارتوني، موجوداتي خيالي هستند و وجود خارجي ندارند، اما با پيام هايي که دارند، چيزهاي زيادي به کودکان ياد مي دهند، حقيقت انکارناپذيري که نمي توان آن را ناديده گرفت. کنجکاوي و هيجان کودکان هنگام ديدن کارتون و ارتباط برقرار کردن آنها با شخصيت هاي کارتوني باعث مي شود کودکان از اين طريق دنياي واقعي را بهتر درک کنند.

افزايش وفاداري

شخصيت هاي مهم در انيميشن و کارتون ها، تنها نيستند. آنها همواره خانواده و دوستاني دارند که سعي مي کنند نسبت به آنها وفادار باشند و براي حل مشکلاتشان از اين افراد کمک بگيرند. ديدن اين رفتارها روي ذهن کودکان اثر مي گذارد و سبب مي شود بچه ها تا حد امکان با پدر و مادرشان صادقانه رفتار کنند.

 مطالعه اطلاعات مربوط به انيميشن و کارتون

شيوه تربيت کودکان متفاوت است، اما آنچه براي تمام والدين اهميت دارد، اين است که بدانند کودکان در معرض چه عواملي قرار مي گيرند. يکي از اين عوامل سرگرمي هاست و يکي از اين سرگرمي ها ديدن کارتون و انيميشن است. براي تمام والدين پيش آمده که کارتوني از نظر سني مناسب کودک بوده، اما از نظر محتوايي با ارزش هاي تربيتي خانواده ها تناسبي نداشته است؛ از اين رو بهتر است علاوه بر بررسي رده سني انيميشن يا کارتون، درباره اطلاعات مربوط به آنها نيز مطالعه شود.

* سعي کنيد هميشه کارتون هايي را که خريده ايد قبل از کودکان ببيند تا به اين ترتيب از مناسب بودن آن از هر نظر خيالتان راحت شود. ضمن اينکه به دنبال انيميشن هايي برويد که علايق کودکان را دربر دارد و باعث شکوفايي ذهن آنها مي شود و خلاقيت کودکان را برمي انگيزد.

* درباره چيزهايي که کودکان دوست دارند و با آنها به راحتي ارتباط برقرار مي کنند، اطلاعات کسب کنيد تا بتوانيد کارتون هاي مناسب و مورد علاقه کودکان را انتخاب و تهيه کنيد. به طور مثال، اگر کودکان قهرماني و قهرمان شدن را دوست دارند، انيميشن هايي بخريد که موارد مدنظر کودکان در آن ديده مي شود.

* از ياد نبريد که گاهي نياز است تا به نظر کودکان هم احترام بگذاريد و از آنها درباره کارتون ها و انيميشن هايي که دوست دارند ببينند، سوال کنيد. سپس با بررسي درخواست شان و براساس رده سني آنها را تهيه کنيد.

* در مواقعي که کارتون پيشنهادي کودکان مناسب نبود، مي توانيد کارتوني را پيدا کنيد که به علايق آنها نزديک باشد.

* براي نوجوانان بازي هاي انيميشني در نظر بگيريد. بازي هاي کامپيوتري براي رشد مهارت هاي اجتماعي و ترغيب کودکان و به خصوص نوجوانان براي فعاليت هاي اجتماعي بسيار مفيد است. پس در کنار انيميشن و کارتون هاي مناسب، مي توانيد بازي هاي کامپيوتري را هم براي نوجوانانتان در نظر بگيريد.

* کارتون ها را در کنار کودکان به صورت خانوادگي تماشا کنيد. اين کار حس خوشايندي به کودکان منتقل مي کند.

* ديدن انيميشن ها نه تنها براي کودکان و نوجوانان، بلکه براي بزرگسالان هم جذاب است و دوست دارند در کنار بچه ها آنها هم به تماشاي برخي کارتون ها و انيميشن ها بنشينند. نشستن در کنار کودکان و تماشاي دسته جمعي انيميشن به آنها حس آرامش، امنيت و اعتماد به نفس مي دهد.نکته حائز اهميتي که  در خريد کارتون و انيميشن بايد به آن توجه کنيد، خريد از از فروشگاه هاي معتبر است. دي وي دي هاي داراي هولوگرام را بخريد. اگر هم قصد دانلود يا خريد اينترنتي داريد، بهتر است سايت هاي معتبر و مشهور را براي اين کار انتخاب کنيد.

يادگيري احترام به والدين

بچه ها مي توانند با تماشاي کارتون ها و قهرمانان مورد علاقه شان از آنها الگوبرداري کنند. مثلا کودک با تماشاي کارتوني که قهرمان داستان در آن با بزرگ ترها با احترام رفتار مي کند، ياد مي گيرد که چطور با پدر و مادر خود يا خواهر و برادر بزرگ ترش با احترام رفتار کند.

يادگيري بصري و شناخت رنگ ها

به لحاظ علمي ثابت شده که ذهن در يادگيري بصري فعال تر از ساير يادگيري هاست. به همين دليل است که بسياري از موسسات، سمينارها و سخنراني هاي آموزشي خود را نمايش مي دهند. در دوران کودکي، ذهن خالي است و هر چيزي را مي پذيرد. کودکان با تماشاي کارتون و انيميشن هاي زيبا و رنگارنگ، چيزهاي زيادي ياد مي گيرند که يکي از اين موارد، تشخيص درست تفاوت رنگ ها از سوي کودکان است.

توجه به سن کودک

والدين بايد قبل از تهيه انيميشن يا کارتون به سن کودکان توجه داشته باشند. نکته مهمي که در بيشتر مواقع پدر و مادرها بي توجه به آن، به خريد کارتون و انيميشن اقدام مي کنند. کارتون هايي که در بازار موجود هستند، معمولا روي دي وي دي يا حتي سي دي آنها رده سني مناسب ثبت شده است. براي انيميشن هايي هم که در تلويزيون پخش مي شود و رده سني آن را نمي دانيد، با کمي وقت و جست وجو در اينترنت مي توانيد اطلاعات مربوط به انيميشن مورد نظر را به دست آورد.

کاهش استرس

حفظ سلامت در دنياي پراسترس امروز آسان نيست. با اين حال به گفته محققان خنده باعث توليد اندورفين مي شود که براي قلب و ذهن بسيار مفيد است؛ اين ماده بيماري ها را کاهش مي دهد و تأثير مثبتي بر سلامت مي گذارد؛ از اين رو مي توان گفت که ديدن کارتون يکي از راه هاي کم کردن استرس است.

  چگونه چرخ خیاطی را تمیز کنیم؟

چرخ خياطي هم مانند تمام وسايل براي درست کار کردن به نگهداري مناسب نياز دارد؛ بنابراين با رعايت برخي نکات مي توانيد نسبت به دوام چرخ و لذت خياطي مطمئن باشيد.

وسايل مورد نياز:

 - يک تيوب روغن چرخ خياطي

-  اسپري هواي فشرده

-  موچين

1- چرخ خياطي را از برق بکشيد. سوزن، قرقره و ماسوره را درآوريد.

2-  از قسمت هاي ظاهري دستگاه شروع به تميز کردن کنيد. پرزهاي دستگاه را به آرامي با دستمال نرمي که پرز نداشته باشد، پاک کنيد. لکه هاي کثيف و سفت شده را با پارچه نم دار و صابون تميز کنيد.

3- از يک برس کوچک يا اسپري هواي فشرده براي تميز کردن جاهاي ظريف، درزها و قسمت هايي که به راحتي امکان پاک کردن آنها وجود ندارد، استفاده کنيد.

4- صفحه متحرک چرخ را تا جايي که امکان دارد، به طرف خود بکشيد. بعضي از اين صفحات با ضربه باز مي شوند، اما بعضي از آنها پيچ و مهره دارند.

5- پرزهاي داخل و روي ماسوره را با اسپري هوا يا برس گردگير تميز کنيد.

6- پرزهاي باقي مانده دور جاماسوره اي و قسمت هاي فلزي را با يک موچين پاک کنيد.

7- يک يا دو قطره روغن در جاي مخصوص بريزيد. اين مکان با توجه به مدل چرخ خياطي در دفترچه يا روي دستگاه مشخص شده است.

 چند نکته:

* جايي را براي کار انتخاب کنيد که نور کافي داشته باشد.

* به جاي برس گردگير، از گوش پاک کن هم مي توانيد استفاده کنيد.

* بعد از روغن کاري دستگاه، ابتدا دوختن را روي پارچه هاي اضافه انجام دهيد تا روغن اضافه گرفته شود و پارچه اصلي شما خراب نشود.

* حداقل سالي يک بار چرخ خياطي تان را به سرويسکار حرفه اي بدهيد.

* قبل از درآوردن هرگونه پيچ، دستورعمل دستگاه را بخوانيد. بعضي قسمت هاي دستگاه بايد تنها توسط افراد متخصص سرويس شوند.