براي نخستين بار انجام شد

نمایش اسناد محرمانه تاریخی در غرفه موزه های صنعت نفت

به مناسبت برگزاري بيست و چهارمين نمايشگاه بين المللي صنعت نفت، چهار سند برگزيده از مجموعه اسناد موزه ها و مرکز اسناد صنعت نفت، براي نخستين بار به معرض نمايش گذاشته شد.

نخستين سند از اين مجموعه، اسناد موزه ها و مرکزا سناد صنعت نفت، گزارشي از حفاري چاه شماره يک در مسجدسليمان است که شامل مختصات چاه و مشخصات فني آن در بازه زماني 2 تا 26 ماه مي 1908 ميلادي مي شود.

دفترچه اي با عنوان Bakhtiari oil company limited، دومين سند از اين مجموعه است که گزارش هاي دخل و خرج روزانه شرکت نفت بختياري در فاصله سال هاي 1914 تا 1916 در آن درج شده است.

شرکت نفت بختياري، نخستين شرکت نفتي در ايران پس از اکتشاف طلاي سياه بود که به فاصله چند روز از فوران چاه شماره يک در منطقه نفتون مسجدسليمان، خبر تاسيس آن از سوي مديران انگليسي اعلام شد. توافقنامه تاسيس اين شرکت که به صورت اختصاصي در مناطق بختياري فعاليت مي کرد، ميان مديران محلي انگليسي و خوانين بختياري به امضا رسيد.

سومين سند از اين مجموعه، نامه فتح الله نفيسي، قائم مقام وقت شرکت ملي نفت ايران خطاب به رئيس هيات مديره و مديرعامل اين شرکت با موضوع «امکان استفاده از ظرفيت تصفيه پالايشگاه حيفا» است که در تاريخ 28 آذر 1342 تنظيم شده است.

نفيسي در اين نامه به منوچهر اقبال، طرح پيشنهادي دکتر فرانکل براي ورود به بازار آلمان را يادآوري کرده و با تأکيد بر علاقه مندي دولت اسراييل به سهيم کردن شرکت ملي نفت ايران در عمليات بازاريابي محصولات پالايشگاه حيفا که خوراک آن نفت خام ايران بوده است، پيشنهاداتي را مطرح کرده است، از جمله اينکه 50 درصد سهام شرکت صادراتي اسراييلي خريداري شود.

آخرين سند از اين مجموعه نيز گزارشي از محمدعلي موحد، مشاور حقوقي آن سال ها در صنعت نفت و نويسنده و مولوي شناس اين روزها به تاريخ نيمه ارديبهشت 1347 است که خطاب به مهندس مستوفي، مديرعامل شرکت ملي صنايع پتروشيمي ايران و درخصوص مقررات محصولات پتروشيمي در قرارداد کنسرسيوم به رشته تحرير درآمده است.

 

معاون وزير نفت:

ثبت تاریخ   ایران کمتر از جهاد ملی نیست

معاون وزير نفت در امور بين الملل و بازرگاني، مستندسازي تاريخ توسعه کشور را ارزشمند توصيف کرد و گفت: اقدامات موزه ها و مرکز اسناد صنعت نفت در ثبت و ضبط تاريخ توسعه کشور، کمتر از جهاد ملي نيست.

اميرحسين زماني نيا بعد از ظهر روز چهارشنبه، 11 ارديبهشت و در نخستين روز آغاز به کار بيست و چهارمين نمايشگاه بين المللي صنعت نفت تهران از غرفه موزه هاي صنعت نفت ديدن کرد.

وي با بيان اينکه تلاش براي ثبت و ضبط تاريخ و هويت ايران، فعاليتي ارزشمند به شمار مي رود که کمتر از جهاد ملي نيست، گفت: بي شک غرفه موزه هاي صنعت نفت، يکي از بهترين غرفه هايي بود که از نزديک با فعاليت آن آشنا شدم و براي تمامي فعالان و دست درکاران اين مجموعه آرزوي موفقيت بيش از پيش دارم.

معاون وزير نفت در امور بين الملل و بازرگاني، اقدام مديريت موزه ها و مرکز اسناد صنعت نفت در مستندسازي تاريخ توسعه کشور را ارزشمند توصيف کرد و گفت: به همه کساني که باعث و باني آغاز و اجراي اين فعاليت شدند، تبريک مي گويم؛ چرا که با جمع آوري و حفاظت از اسناد و مدارک به جاي مانده ، به غناي تاريخ توسعه صنعتي کشور که تا حد زيادي وابسته به صنعت نفت است، کمک کردند.

زماني نيا با اشاره به امکان همکاري معاونت امور بين الملل وزارت نفت درباره شناساندن تلاش ها و تعميق فعاليت هاي موزه ها و مرکز اسناد صنعت نفت تأکيد کرد: به دليل تعاملات و همکاري دوجانبه بين معاونت امور بين الملل وزارت نفت و وزارت امور خارجه، امکان دسترسي به اسناد، مدارک و اشياي مرتبط با توسعه صنعت نفت ايران که در اختيار شرکت هاي خارجي از جمله شرکت BP است، وجود دارد. در اين زمينه بايد تعامل بيشتري با شرکت هاي نفتي و موزه هاي نفتي کشورهاي ديگر برقرار کرد و مطمئنا آنها هم از به اشتراک گذاري اين اسناد استقبال خواهند کرد.

  بيست و چهارمين نمايشگاه بين المللي نفت، گاز، پالايش و پتروشيمي از روز 11 ارديبهشت در محل دائمي نمايشگاه هاي بين المللي تهران آغاز به کار کرد و تا 14 ارديبهشت ادامه داشت که غرفه موزه هاي نفت در اين نمايشگاه در سالن اصلي 8 و9 برپا بود.

 

مدير اکتشاف شرکت ملي نفت:

مستندات اکتشاف   در موزه مسجدسليمان به نمايش درمي آيد
 

مدير اکتشاف شرکت ملي نفت ايران، تلاش دست درکاران در امر توسعه موزه هاي مرتبط با صنعت نفت را غرورآفرين توصيف کرد و گفت: در موزه نفت مسجدسليمان که در آينده نزديک راه اندازي مي شود، بخشي از مستندات مربوط به   اکتشاف نفت به نمايش گذاشته خواهد شد. به گزارش پايگاه اطلاع رساني پتروميوزيم، سيد صالح هندي، در سومين روز از برگزاري بيست و چهارمين نمايشگاه بين المللي نفت، گاز، پالايش و پتروشيمي تهران با حضور در غرفه موزه هاي نفت، در جريان جزئيات فعاليت هاي اين مجموعه قرار گرفت. وي با بيان اينکه عمليات اکتشاف نفت قبل از حفاري نخستين چاه نفتي در مسجدسليمان انجام شده است، تأکيد کرد: به واسطه اين رويداد، تاريخ آغاز فعاليت هاي توسعه اي صنعت نفت را بايد عقب بيندازيم.  هندي با بيان اينکه طي سال هاي اخير، مديريت اکتشاف همکاري نزديکي با مديريت موزه ها و مرکز اسناد صنعت نفت در شناسايي و گردآوري مستندات مرتبط با صنعت اکتشاف داشته است، افزود: در موزه نفت بي بيان که در مسجدسليمان بزودي راه اندازي مي شود، فضايي در نظر گرفته شده تا بخشي از مستندات مربوط به صنعت اکتشاف در آنجا به نمايش درآيد. مدير اکتشاف شرکت ملي نفت ايران گفت: درخصوص فعاليت هاي اکتشاف نفت در ايران و مسجدسليمان که خاستگاه کشف نفت در خاورميانه بوده است، اسناد ذي قيمتي وجود دارد که در اختيار مرکز اسناد صنعت نفت قرار گرفته است.

 

الهام   غرفه موزه های  نفت از «موزه پمپ بنزين دروازه دولت»

غرفه موزه هاي نفت در بيست و چهارمين نمايشگاه بين المللي نفت، گاز، پالايش و پتروشيمي، با الهام از موزه پمپ بنزين دروازه دولت تهران طراحي شد. رئيس طرح و برنامه مديريت موزه ها و مركز اسناد صنعت نفت با بيان اين مطلب افزود: «موزه هاي نفت، امسال چهارمين حضور نمايشگاهي خود را در حالي تجربه کرد كه در آستانه گشايش سومين موزه از طرح موزه هاي صنعت نفت قرار داشت.» به گفته ابراهيم رنجبرزاده، موزه پمپ بنزين دروازه دولت، پس از موزه هاي بنزين خانه و موزه كارآموزان در آبادان، در محل يكي از قديمي ترين جايگاه هاي توزيع سوخت در تهران، خرداد امسال راه اندازي مي شود و بخشي از تاريخ نفت در آن به نمايش گذاشته خواهد شد. اين موزه در حال حاضر، آخرين مراحل طراحي هنري و چيدمان موزه اي را از سر مي گذراند.

رنجبرزاده تاكيد كرد: در نمايشگاه امسال، علاوه بر معرفي پروژه هاي موزه هاي نفت، بخشي از اسناد و اشيايي كه طي سال گذشته از سوي مديريت موزه ها، شناسايي و ثبت شده، در معرض ديد بازديد كنندگان قرار گرفت. ديدار با مديران، پيشكسوتان و بازنشستگان صنعت نفت، معرفي آن دسته از مكان ها و تاسيساتي كه به عنوان آثار ملي به ثبت رسيده يا قرار است به موزه نفت تبديل شود و تعامل با پژوهشگران و بازديد كنندگان داخلي و خارجي علاقه مند به تاريخ نفت و تاريخ معاصر ايران از جمله برنامه هاي مديريت موزه ها و مركز اسناد صنعت نفت در نمايشگاه امسال بود.

 غرفه موزه هاي نفت، امسال همچون سال گذشته، يكي از پربازديدترين غرفه هاي نمايشگاه بين المللي نفت بود كه مورد استقبال فراوان علاقه مندان به تاريخ صنعت نفت قرار گرفت.

 

وزير سابق صمت:

ایجاد موزه های نفت، عموم مردم را با تاریخ یکصدساله نفت آشنا می کند

وزير سابق صمت (صنعت، معدن و تجارت) در بازديد از غرفه موزه ها و مرکز اسناد صنعت نفت، طرح ايجاد موزه هاي نفت را موجب آشنايي و بهره برداري عموم مردم از تاريخ يکصدساله کشف طلاي سياه در ايران دانست. محمدرضا نعمت زاده بعد از ظهر روز چهارشنبه، 11 ارديبهشت در بازديد از بيست و چهارمين نمايشگاه بين المللي صنعت نفت، گاز، پالايش و پتروشيمي با حضور در غرفه موزه ها و مرکز اسناد صنعت نفت، از نزديک با فعاليت اين مجموعه آشنا شد.

وي با ابراز خرسندي از فرصت پيش آمده براي بازديد بخشي از اين نمايشگاه و ملاقات با همکاران صديق، تلاشگر و علاقه مند به صنعت نفت بيان کرد: طراحي و ايجاد موزه هاي صنعت نفت در سراسر کشور با تاريخ يکصد ساله اين صنعت، قطعا مي تواند موجب بهره برداري عموم مردم و آموزش فرزندان اين کشور شود. نعمت زاده ابراز اميدواري کرد، دست درکاران طرح موزه هاي صنعت نفت با بکارگيري خلاقيت هاي خود بتوانند در اين راه موفق و سربلند باشند.

 

مديرعامل منطقه ويژه اقتصادي انرژي پارس مطرح کرد:

وزارت نفت پیشرو در حفظ میراث صنعتی کشور

کمتر صنعتي در کشور به موضوع حفظ تاريخ و ميراث پرداخته و وزارت نفت در اين زمينه پيشرو بوده است. سيدپيروز موسوي با حضور در غرفه موزه هاي صنعت نفت و آشنايي از روند فعاليت اين مجموعه، حفظ ميراث صنعت نفت را نيازمند عزم و مشارکت همه شرکت هاي زيرمجموعه وزارت نفت دانست. وي ضمن قدرداني از تلاش دست درکاران موزه ها و مرکز اسناد صنعت نفت براي حفاظت از ميراث برجاي مانده اين صنعت افزود: گنجينه ميراث اين صنعت مي توانست پربارتر باشد، اما متأسفانه گنجينه هاي ارزشمندي از فعاليت هاي صنعت نفت در طول سال هاي گذشته نابود شده است، با اين حال کمتر صنعتي در کشور به موضوع حفظ تاريخ و ميراث پرداخته و وزارت نفت در اين زمينه پيشرو بوده است. وي انعکاس فعاليت و تلاش زحمتکشان اين عرصه، چه کساني که با صنعت نفت به صورت مستقيم کار مي کنند و چه کساني که به طور غيرمستقيم با اين صنعت در ارتباط هستند را ضروري عنوان کرد و گفت: ميراث نفت بايد حفظ شده و به نسل هاي بعدي منتقل شود تا مردم بدانند صنعت نفت چقدر توانسته در رشد کشور موثر باشد.

موسوي افزود: در مدت زماني که راهبري شرکت پايانه هاي نفتي ايران را عهده دار بودم، تجهيزات قديمي و ارزشمندي را جمع آوري و به مديريت موزه هاي صنعت نفت منتقل کرديم که اميدوارم ديگر شرکت هاي زيرمجموعه وزارت نفت نيز با تمام توان، اسناد و اقلام ميراثي خود را در اختيار مديريت موزه ها و مرکز اسناد صنعت نفت قرار دهند.

 

صنعت نفت با تار و پود فرهنگ ايران گره خورده است

مديرکل روابط عمومي وزارت نفت گفت: هر آنچه از صنعت نفت باقي مانده، بايد ثبت و ضبط شود، چرا که اين صنعت با تار و پود، فرهنگ و پيشينه ملت ايران گره خورده است.کسري نوري بعدازظهر روز جمعه، 13 ارديبهشت، در بازديد از غرفه موزه هاي نفت اظهار کرد: در دوران مديريت دکتر اکبر نعمت الهي در اداره کل روابط عمومي وزارت نفت، اقدام هاي ارزنده اي براي راه اندازي موزه هاي نفت انجام شد.وي افزود: پس از تفکيک مديريت موزه ها و مرکز اسناد صنعت نفت، اداره کل روابط عمومي وزارت نفت همچنان بر اساس باوري که به حفظ ميراث صنعت نفت و ضرورت انعکاس و اطلاع رساني آن دارد، از هيچ گونه همکاري در اين زمينه دريغ نخواهد کرد.نوري با بيان اينکه هر آنچه از صنعت نفت باقي مانده، بايد ثبت و ضبط شود، گفت: اين صنعت با تار و پود فرهنگ و پيشينه ملت ايران گره خورده است.مديرکل روابط عمومي وزارت نفت با اشاره به رونمايي از اسناد مربوط به گزارش هاي دخل و خرج روزانه شرکت نفت بختياري براي نخستين بار در نمايشگاه بيست و چهارم گفت: مطابق معمول در بازديد از غرفه مديريت موزه ها با يک شگفتي مواجه شديم. کتابي که نشان مي دهد بختياري ها سهمي از اکتشاف و درآمد نفت را داشته اند، در نوع خود بسيار جالب توجه بود.نوري در پايان براي دست درکاران مديريت موزه ها و مرکز اسناد صنعت نفت در مسيري که پيش گرفته اند، آرزوي توفيق روزافزون کرد.

 

 

 مديرعامل اسبق شرکت ملي پخش فراورده هاي نفتي مطرح کرد:

موزه هاي نفت مکاني براي نمايش سير تطور توسعه 

مديرعامل اسبق شرکت ملي پخش فراورده هاي نفتي، شکل گيري موزه هاي صنعت نفت را موجب آشنايي بيشتر نسل امروز با سير تطور توسعه در کشور عنوان کرد.به گزارش پايگاه اطلاع رساني پتروميوزيم، سيدناصر سجادي در بازديد از غرفه موزه ها و مرکز اسناد صنعت نفت که براي دومين سال پياپي در نمايشگاه بين المللي نفت تهران شرکت کرده است، راه اندازي موزه هاي صنعتي را نشان دهنده تلاش افرادي دانست که از گذشته تا کنون، در مسير گسترش توسعه کشور کوشيده اند.وي با بيان اينکه نسل جديد با مشاهده اين قبيل فعاليت ها با سير تحول صنعت نفت آشنا خواهد شد، افزود: مرور شکل گيري صنعت نفت از ابتدايي ترين روش ها تا به امروز که به تکنولوژي هاي نو دست يافته ايم، مي تواند الهام بخش نسل امروز باشد.مديرعامل اسبق شرکت ملي پخش فراورده هاي نفتي افزود: اگر بتوانيم با اين قبيل فعاليت ها ذهن نسل امروز را براي سازندگي و متکي شدن به خود آماده کنيم، کار بسيار ارزنده اي انجام داده ايم.