نقطه عطف برون سپاري فعاليت هاي پالايشي در سال98

مدير هماهنگي و نظارت بر توليد شرکت ملي گاز ايران گفت: به زودي اخبار خوبي در خصوص برون سپاري فعاليت هاي پالايشي کشور اعلام خواهد شد، به گونه اي که سال 98 را مي توان نقطه عطفي در کاهش تصدي گري دولت در بخش پالايشي دانست.

غلامرضا بهمن نيا افزود: در صنعت گاز پيوستگي توليد، حرف نخست را مي زند و توقف معنا ندارد زيرا از ذخاير ميدان مشترک پارس جنوبي بهره مند هستيم و کاهش يا توقف توليد گاز جبران ناپذيري به اقتصاد کشور وارد مي کند.

وي با اشاره به اينکه براساس برنامه چشم انداز 20 ساله، صنعت گاز کشور تا افق 1404 بايد در سطح جهاني قرار گيرد، اعلام کرد: پارسال بيش از 220 ميليارد مترمکعب گاز در کشور توليد شد که اين موضوع به معناي حضور ايران در جايگاه سومين توليدکننده بزرگ گاز طبيعي در جهان است.

مدير هماهنگي و نظارت بر توليد شرکت ملي گاز ايران با بيان اينکه تعميرات تاسيسات پالايشگاهي در کشور براساس شاخص هاي بين المللي پيش مي رود، يادآور شد: در نمايشگاه امسال با توجه به اينکه شاهد ظرفيت بالاي سازندگان تجهيزات گاز داخلي بوديم، مي توانم اين اطمينان را بدهم که شرکت گاز با استفاده از صنايع داخلي مي تواند نام گذاري امسال با عنوان «رونق توليد» را جامه عمل بپوشاند.

 

گاز در قاب نمايشگاه بيست و چهارم

ورود به عرصه بين المللي در سه محور

مشعل - صنعت گاز در حالي طي سال هاي گذشته توسعه شبکه گازرساني و کيفي سازي ارائه خدمات را پيش گرفته که براساس برنامه هاي تعريف شده، در سال هاي آينده به عرصه بين المللي اين صنعت در سه محور ورود خواهد کرد. براساس گزارش ها، هم اکنون 28 هزار و 793 روستا و يکهزار و 142 شهر از نعمت گاز برخوردارند و براساس برنامه هاي تعريف شده، امسال نيز شاهد گازرساني به 49 شهر و 3 هزار روستاي جديد و در آينده نزديک شاهد افزايش ضريب نفوذ گاز در بخش هاي خانگي (شهري و روستايي) و صنايع خواهيم بود و در ادامه، تلاش ها افزون بر کيفي سازي فعاليت ها در داخل و بهره گيري از فناوري هاي جديد در همه بخش ها، به سمت افزايش سهم گاز و محصولات جانبي آن در بازارهاي بين المللي معطوف خواهد شد. مديرعامل شرکت ملي گاز ايران در نشست خبري که در نخستين روز نمايشگاه برگزار شد، گفت: ايران نخست ين کشور دنيا خواهد بود که در سه سال آينده به پوشش شبکه گازرساني 100 درصدي دست مي يابد.حسن منتظر تربتي درباره برنامه هاي آينده صنعت گاز افزود: نخست به عنوان يک شرکت داخلي و بهره بردار آغاز به کار کرديم و در سال هاي گذشته تمرکز اين صنعت بر گازرساني داخلي قرار گرفت و برنامه ما در سال هاي پيش رو افزون بر تامين نيازهاي داخلي، ورود به عرصه هاي بين المللي در سه محور صدور گاز و ورود به بازارهاي جديد، گاز مايع (LPG) و صدور خدمات فني به ديگر کشورها خواهد بود.

مديرعامل شرکت ملي گاز ايران در پاسخ به پرسشي درباره احتمال شکايت از پاکستان درباره خط لوله گاز آي پي تصريح کرد: هنوز به اين نتيجه نرسيده ايم که شکايتي از پاکستان داشته باشيم. به تازگي سفرهاي مشترکي ميان ايران و پاکستان در سطوح بالا انجام شده است و به نظر مي رسد همکاري هاي رو به جلو داشته باشيم.

تربتي افزود: شبکه و آمادگي کامل را براي انتقال گاز در داخل کشور ايجاد کرده ايم، اما خطوط انتقال گاز پاکستان براي دريافت گاز ايران هنوز کامل نشده اند، با اين حال به نظر نمي رسد پاکستان اصل قضيه دريافت گاز ايران را منتفي کرده باشد و ما فکر مي کنيم، ملاقات هاي اخير مقام هاي دو طرف، زمينه ساز مذاکراتي تازه باشد.

وي درباره همکاري با ترکمنستان گفت: اختلاف ايران و ترکمنستان بر سر مطالبات دو کشور است؛ بدهي هاي ما و آنها در کوتاه مدت بررسي مي شود، ضمن اينکه ما به دنبال تداوم همکاري ها از طريق بخش خصوصي ميان دو طرف هستيم. مديرعامل شرکت ملي گاز ايران درباره سوآپ گاز نيز توضيح داد: سوآپ گاز در ايران از سوي دو بخش دولتي و خصوصي انجام مي شود که بر اين اساس سوآپ گاز آذربايجان به عهده بخش دولتي و سوآپ گاز ترکمنستان به عهده بخش خصوصي است.به گفته تربتي، در مدت زمان پنج سال پاياني قرارداد صادرات گاز ايران به ترکيه، فضاي مطلوب براي موضوع تمديد قرارداد ايجاد مي شود، بنابراين يک سال آينده اين موضوع مطرح خواهد شد.

سرمايه گذاري مشترک با آذربايجان براي انتقال گاز به اروپا

تربتي درباره همکاري ايران با آذربايجان گفت: حجم مبادلات گازي ايران با آذربايجان زياد نيست، البته مقرر شده بود دو کشور در مورد مخازن ذخيره سازي گاز طبيعي نيز با هم مشارکت داشته باشند، اما با توسعه ميدان هاي ذخيره سازي گاز طبيعي در ايران اين موضوع نيز ديگر مطرح نيست.معاون وزير نفت ادامه داد: آنچه اکنون قابل توجه است ضعيف شدن زيرساخت هاي گازي آذربايجان است که مي تواند به موضوع قابل مذاکره ايران و آذربايجان تبديل شود، همچنين مي توانيم طرح صادرات گاز ايران به اروپا و سرمايه گذاري مشترک به وسيله خط لوله را با اين کشور پيگيري کنيم.

صادرات گاز به عراق براساس قرارداد

به گفته مديرعامل شرکت ملي گاز ايران، ميزان صادرات گاز به عراق براساس قرارداد انجام مي شود و امسال نيز افزايش مي يابد؛ به گونه اي که تا زمان رسيدن فصل گرما، صادرات روزانه گاز ايران به دو مقصد بغداد و بصره به بيش از 35 ميليون مترمکعب خواهد رسيد، همچنين بخشي از درآمد صادرات گاز به کشورهاي همسايه از سوي بانک مرکزي در اختيار شرکت ملي گاز ايران قرار مي گيرد که اين مبالغ تاکنون به شرکت ملي گاز پرداخت شده است.

صادرات روزانه 40 ميليون مترمکعب گاز

تربتي ميزان صادرات گاز ايران در سال 97 را بيش از 40 ميليون مترمکعب در روز اعلام کرد و افزود: امسال نيز صادرات گاز به ترکيه 30 ميليون مترمکعب در روز و صادرات گاز به عراق 35 ميليون مترمکعب در روز خواهد بود.

به گفته مديرعامل شرکت ملي گاز ايران، صادرات گاز ايران به ارمنستان با هدف تهاتر گاز و برق بر اساس آخرين رقم مورد توافق دو کشور در سال 97 انجام مي شود و اکنون تغييري ندارد.

حسن منتظرتربتي درباره پرداخت پول از سوي شرکت ملي گاز ايران به خزانه داري گفت: شرکت ملي گاز ايران يکي از خوش حساب ترين شرکت ها در مقابل خزانه داري است، ما در زمينه هدفمندي مصرف سوخت و سهم صندوق خزانه، هر آنچه لازم بوده است، پرداخت کرده ايم و اکنون هيچ بدهي به اين صندوق نداريم.

هوشمند سازي سامانه گاز

کنتورهاي هوشمند گاز، از ديگر پرسش هايي بود که معاون وزير نفت در امور گاز به آن پاسخ داد و گفت: ما در پي راه اندازي سامانه هوشمند گاز هستيم که حدود دو ماه آينده طراحي نخستين نمونه آن به نتيجه مي رسد، در زمينه کنتورهاي هوشمند گاز نيز، بخشي از طرح پايلوت را با موفقيت اجرا کرده ايم و بر اساس تجربه هاي ارزشمندي که در اين زمينه به دست آورده ايم، طرح کنتورهاي هوشمند گاز و سامانه هوشمند گاز را به نتيجه نهايي خواهيم رساند.

 

شاخص 100 درصدي قابليت اطمينان انتقال گاز

مديرعامل شرکت انتقال گاز ايران گفت: شاخص قابليت اطمينان انتقال گاز در دي ماه پارسال به 100 درصد رسيده بود.

سعيد توکلي افزود: هم اکنون ميزان خطوط لوله فشار قوي انتقال گاز به رقمي افزون بر 36 هزار و 829 کيلومتر رسيده و با بهره گيري از 82 ايستگاه تقويت فشار گاز و 50 مرکز بهره برداري، پارسال 240 ميليارد مترمکعب گاز در شبکه انتقال يافت.

به گفته مديرعامل شرکت انتقال گاز ايران، انتقال روزانه 761 ميليون مترمکعب گاز در دي ماه پارسال به عنوان رکوردي جديد در کارنامه صنعت گاز ثبت شد.

وي افزود: اجراي دو دوره آموزشي بين المللي براي کارکنان وزارت نيروي کشور عراق ديگر فعاليت هاي انجام شده از سوي شرکت انتقال گاز ايران است.

 

گازرساني به 3 هزار روستاي جديد

مدير گازرساني شرکت ملي گاز ايران  در حاشيه نمايشگاه بيست و چهارم با بيان اينکه در سال 97 به 3 هزار روستاي جديد و 27 شهر گازرساني شده است، گفت: هم اکنون 28 هزار و 793 روستا و يکهزار و 142 شهر از نعمت گاز طبيعي برخوردارند.

سعيد مومني از تداوم اجراي طرح احداث خط انتقال گاز ايرانشهر - چابهار خبر داد و افزود: اين طرح با مشارکت بخش خصوصي اجرا مي شود، همچنين براي ادامه طرح گازرساني به نيروگاه چابهار نيز به زودي مناقصه اي با هدف انتخاب پيمانکار جديد برگزار خواهد شد.وي با بيان اينکه بودجه گازرساني براي سيستان و بلوچستان، جنوب کرمان و هرمزگان نيز، در سطح مطلوبي تعيين شده است، ادامه داد: يک هزار و 500 ميليارد تومان براي گازرساني به اين مناطق در نظر گرفته شده است و هم منابع مالي گازي کمک خواهد کرد که هدف گذاري مالي ما در سال 98 محقق شود.

مدير گازرساني شرکت ملي گاز ايران درباره گازرساني به زابل توضيح داد: گازرساني به شهر زابل اکنون در قالب روش سي ان جي انجام مي شود، همچنين دولت تسهيلاتي را مانند وام قرض الحسنه بدون بهره براي مردم در نظر گرفته است تا با نصب علمک براي هر ساختمان، بتوانند در اسرع وقت به لوله کشي داخلي ساختمان اقدام کنند.

به گفته مومني، اکنون شرايط براي گازرساني به يک هزار مشترک در شهر زابل فراهم شده است و مردم اين شهر بايد هر چه سريع تر به دريافت اشتراک گاز اقدام کنند.مدير گازرساني شرکت ملي گاز ايران اعلام کرد: براساس برنامه گازرساني سال 97، امسال نيز به بيش از سه هزار روستا و 49 شهر گازرساني خواهد شد.

اعتبار يک هزار و 500 ميليارد توماني گازرساني

مومني با اشاره به دستور رئيس جمهوري مبني بر لزوم شتاب گيري روند گازرساني به زاهدان، گفت: در هفته هاي اخير نشست هايي با سازمان هاي خدماتي و استانداري سيستان و بلوچستان برگزار کرديم که بر اساس آن مقرر شد موانع سابق از فراروي گازرساني به شهر زاهدان برداشته شود.

وي ادامه داد: شرکت گاز استان خراسان رضوي نيز به عنوان شرکت معين براي گازرساني به بخشي از زاهدان انتخاب شده است تا در کنار شرکت گاز استان سمنان و شرکت گاز استان همدان گازرساني به زاهدان کامل شود.به گفته مدير گازرساني شرکت ملي گاز ايران، مجلس شوراي اسلامي براي گازرساني به استان هاي سيستان و بلوچستان، کرمان و هرمزگان يک هزار و 500 ميليارد تومان اعتبار در نظر گرفته است.وي اعلام کرد: امسال در صنايع بايد روزانه معادل 2 ميليون و 220 هزار ليتر سوخت مايع، گازرساني شود.

 

اجراي 4100 کيلومتر خط لوله انتقال گاز تا افق 1404

سرپرست شرکت مهندسي و توسعه گاز ايران از اجراي 4100 کيلومتر خط انتقال گاز تا افق 1404 خبر داد.

بهرام صلواتي به پاره اي از اقدام هاي انجام شده در سال 97 اشاره کرد و افزود: در زمينه خطوط انتقال گاز، اين شرکت موفق به اجراي پروژه هاي انتقال گاز اتان، کهنوج - جيرفت، انتقال خط گاز تقويتي کاشمر، افتتاح بخشي از خط نهم سراسري گاز و خط انتقال گاز سربيشه - نهبندان شد که مجموع اين خطوط 737 کيلومتر است.

وي درباره اقدام هاي پيرامون تاسيسات تقويت فشار گاز شرکت مهندسي و توسعه گاز ايران، گفت: اين شرکت موفق به اجراي 20 واحد از تاسيسات اهواز مربوط به خط ششم سراسري گاز، 10 واحد تاسيسات خورموج و 10 واحد تاسيسات آب پخش مربوط به خط پنجم سراسري انتقال گاز شد همچنين افتتاح پالايشگاه توليد ماده بودارکننده گاز، ايستگاه اندازه گيري کمي و کيفي گاز و همچنين پست برق پشتيبان به مقدار 132 کيلو ولت از اهم اقدام هاي اين شرکت در حوزه توسعه پالايشگاهي کشور بوده است.

وي به طرح هاي اجرا شده در زمينه ذخيره سازي گاز طبيعي اشاره کرد و يادآور شد: تهيه اسناد فني و قراردادي فاز دوم ذخيره سازي گاز در ميدان شوريجه به روش BOT، تکميل امکان سنجي ذخيره سازي گاز در ميدان قزل تپه و انعقاد پيمان حفاري چاه ارزيابي و پايان مطالعات پيش امکان سنجي گاز در ميدان هاي باباقير و بانکول، از جمله پروژه هاي اجرا شده سال 97 در حوزه ذخيره سازي گاز طبيعي است.

صلواتي به مهم ترين برنامه هاي شرکت مهندسي و توسعه گاز در افق 1404 اشاره کرد و گفت: 4 هزار و 100 کيلومتر خط انتقال گاز، 300 هزار مترمربع مجتمع اداره ها، بيش از 20 واحد اصلي تاسيسات تقويت فشار، پنج طرح اصلي واحدهاي پالايشگاهي و سامانه هاي اندازه گيري و 100 هزار مترمربع مراکز بهره برداري اجرا خواهد شد.