حاشیه و متن نمایشگاه بیست و چهارم

قرارداد مطالعات جامع مخازن شش گانه  شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب

قراردادهاي مطالعات جامع مخازن شش گانه شرکت ملي مناطق نفت خيز جنوب، بين شرکت ملي مناطق نفت خيزجنوب و چهار شرکت مشاور داخلي امضا شد که براساس قراردادهاي امضاشده، شرکت مشاوران انرژي تهران، مطالعه مخزن آسماري ميدان هفتکل و مطالعه مخزن بنگستان ميدان بينک را انجام خواهد داد. شرکت ماگماانرژي نيز مخزن آسماري ميدان منصورآباد و مخزن آسماري/جهرم ميدان نرگسي را مطالعه مي کند. مطالعات جامع مخزن آسماري ميدان لب سفيد نيز به شرکت خدمات مهندسي نفت کيش و مطالعه جامع مخزن آسماري ميدان پارسي نيز به شرکت مهندسي فرايند به کمک رايانه ايرانيان (کيپ) سپرده شد. مدت انجام اين قراردادها 15 تا 24 ماه برآورد شده است.

 

امضای تفاهمنامه همکاری شرکت پایانه های نفتی ایران با شرکت های دانش بنیان

شرکت پايانه هاي نفتي ايران در نخستين روز از برگزاري بيست وچهارمين نمايشگاه بين المللي نفت، گاز، پالايش و پتروشيمي با سه شرکت دانش بنيان به منظور تکيه بر توانمندي سازندگان داخلي در سال رونق توليد، تفاهمنامه همکاري امضا کرد. عباس اسدروز، مديرعامل شرکت پايانه هاي نفتي ايران در آيين امضاي تفاهمنامه اين شرکت با سه شرکت دانش بنيان پارک علم وفناوري خوزستان، شرکت پتروتجهيزسپاهان و شرکت نگرش رايانه پويا گفت: در شرايط کنوني، لازم و حياتي است که اين اطمينان حاصل شود متخصصان و کارشناسان داخلي داراي چنان توانمندي هستند که در بومي سازي قطعات و برطرف کردن نيازهاي داخلي مي توانند کمبودهاي موجود را به نوعي جبران کنند. اسدروز در ادامه بر ضرورت اعتماد به توانمندي سازندگان داخلي، بويژه شرکت هاي دانش بنيان در رفع نيازهاي داخلي تاکيد کرد و با بيان اينکه تکيه بر توانايي شرکت هاي داخلي ضرورتي اجتناب ناپذير است، گفت: از جمله اقدام هاي تاثيرگذار شرکت پايانه هاي نفتي، اعتماد به شرکت هاي دانش بنيان و سازندگان داخلي است که اين مسأله سبب جلوگيري از انحصارطلبي شرکت هاي آمريکايي و اروپايي در صنعت نفت کشور مي شود. وي امضاي تفاهمنامه با شرکت هاي دانش بنيان را راهي براي مقابله با دور جديد تحريم هاي ظالمانه در سال رونق توليد و شکوفايي صنعت داخلي دانست و افزود: ساخت نخستين اکچويتور از سوي سازندگان داخلي که در طيف گسترده اي کاربرد دارد، در پايانه نفتي خارک نصب شد که هزينه هاي ساخت اين تجهيز، نسبت به نمونه خارجي، کاهش 60 درصدي دارد.

 

واگذاری نگهداری و تعمیرات ماشین های دوار به شرکت های صاحب صلاحیت

نشست سياست هاي توسعه کارگاه هاي تعميراتي و پشتيباني در مناطق عملياتي و ويژه اقتصادي  در حاشيه دومين روز از برگزاري بيست وچهارمين نمايشگاه بين المللي نفت، گاز، پالايش و پتروشيمي در محل سالن مرواريد برگزار شد.

عليرضا اصل عربي، مديرکل نگهداري و تعميرات وزارت نفت در اين نشست يادآور شد: امسال، سال بهره برداري و نگهداري از تاسيسات نفت با رويکرد واگذاري حداکثري به بخش خصوصي است، بنابراين در اين زمينه وزير نفت شيوه نامه اي را به مجموعه ها ابلاغ کرده است که بر اساس آن قرار شده تعميرات ماشين هاي دوار صنعت نفت را به شرکت هاي صاحب صلاحيت واگذار کنيم.

 

تاکید بر ارتقای توانمندی داخلی برای عملیاتی شدن پروژه ها

پرويز سنگين، مديرکل نظام تامين و تجاري سازي فناوري وزارت نفت در نشست «توسعه و تعميق ساخت داخل، راهکاري موثر در رونق توليد» اظهار کرد: بر اساس طرح ارتقاي توانمندسازي شرکت هاي داخلي تاکنون 84 قلم کالا شناسايي شده که نيازي به خريد آنها از خارج وجود ندارد.

 وي با اشاره به اهم فعاليت هاي مرتبط با افزايش توانمندي ساخت داخل گفت: از جمله اين فعاليت ها مي توان به مواردي همچون حداکثرسازي استفاده از توان داخل در قراردادهاي نفتي ايران، مگاپروژه ساخت 10 گروه خانواده کالايي اولويت دار وزارت نفت، سازوکارهاي حمايتي براي رونق توليد، نظام صدور گواهينامه کيفيت محصولات و خدمات صنعت نفت و مديريت خريد اقلام دوگانه از طريق کانال خريد برجام اشاره کرد.

 مديرکل نظام تامين و تجاري سازي فناوري وزارت نفت افزود: بر اساس ارزيابي هاي انجام شده، تحقق اهداف فناورانه در قراردادهاي 10 گروه خانواده کالايي اولويت دار صنعت نفت، هفت تعهد فناورانه در نظر گرفته ايم که عبارت اند از: کسب دانش و فناوري در طراحي محصول، طراحي و استقرار سامانه آزمايش استانداردهاي محصول، استقرار ساختار و تجهيزات کسب توانمندي ساخت محصول، ساخت و آزمايش استانداردهاي محصول، کسب تاييديه هاي کيفيت و استاندارد محصول، کسب تاييديه هاي دانش فني و مالکيت معنوي محصول و کسب عملکرد کيفيت مناسب محصول از مشتري به مصرف کننده.

 سنگين با اشاره به فهرست منابع سازندگان داخلي (AVL) گفت: از 3 هزار و 793 شرکتي که خوداظهاري کرده اند، بيش از 3 هزار و 128 شرکت را تعيين تکليف کرده ايم و از اين تعداد 596 سازنده داخلي به فهرست EP اضافه شده اند، ضمن آنکه نزديک به هزار تامين کننده، تاييد صلاحيت شده و به اين فهرست اضافه شده اند.

ارزيابي فناورانه شرکت هاي داخلي

در ادامه رامين قلمبردزفولي، مدير پشتيباني و ساخت کالاي شرکت ملي نفت ايران در اين نشست به مروري بر اقدام هاي انجام شده و نتايج حاصل از طرح 10 گروه خانواده کالايي وزارت نفت پرداخت. وي ادامه داد: تاکنون از پروژه هاي ده گانه، هفت قلم تحقق يافته است .

مدير پشتيباني و ساخت کالاي شرکت ملي نفت ايران گفت: در مناقصه هاي انجام شده تاکنون 50 قرارداد به ارزش حدود 430 ميليارد تومان امضا شده است که از اين تعداد 48 قرارداد ارزي، 4 قرارداد ارزي – ريالي و يک قرارداد نيز ريالي است. به گفته وي، در پاکت هاي مناقصه، ارزيابي فناورانه نيز در نظر گرفته شده که با اجراي آن نقاط قوت و ضعف شرکت ها شناسايي مي شود.

 

در يک نشست تخصصي اعلام شد:

تمديد يکساله گواهي شرکت هاي اکتشاف و توليد

در نشست بررسي استراتژي هاي نوين براي کسب وکار شرکت هاي اکتشاف و توليد ايراني، همزمان با سومين روز برگزاري نمايشگاه بين المللي صنعت نفت، نمايندگان شرکت هاي E&P به بيان نظرها و پيشنهادهاي خود پرداختند.

اميد شاکري، مديرکل نظام فني و اجرايي و ارزشيابي طرح هاي معاونت مهندسي، پژوهش و فناوري وزارت نفت در اين نشست، با اشاره به پايان مدت گواهينامه سه ساله شرکت هاي صاحب صلاحيت براي فعاليت در قالب E&P در خردادماه امسال گفت: بررسي ها براي ارزيابي مجدد اين شرکت ها از اواخر سال گذشته آغاز شد؛ برآوردها و ارزيابي هاي ما نشان مي دهد که اگر ميخواستيم حداقل معيارها و انتظارات را کمي نسبت به زمان صدور گواهي افزايش دهيم، قاعدتا تعدادي از شرکت ها از اين فهرست حذف مي شدند.

شاکري افزود: با وجود اين، با نظر مثبت وزير نفت، مقرر شد با توجه به شرايط تحريمي کشور، گواهي همه 17 شرکت تمديد شود تا امکان بهره مندي بيشتر از ظرفيت و توان داخلي کشور فراهم باشد.

دغدغه اصلي ما تامين مالي پروژه هاست

در ادامه اين نشست، رضا دهقان، معاون توسعه و مهندسي شرکت ملي نفت ايران گفت: از مجموع حدود 110 تفاهمنامه مطالعاتي ميدان هاي نفت و گاز که پس از برجام امضا شد، 90 درصد نتايج مطالعاتي به شرکت ملي نفت ايران ارائه و تاکنون چهار قرارداد در قالب IPC براي هشت ميدان نفتي و گازي امضا شده است.

وي با بيان اينکه در شرايط کنوني کشور، برنامه امضاي چند قرارداد توسعه اي را با شرکت هاي اکتشاف و توليد ايراني در دستور کار قرار داده ايم، ادامه داد: توان تامين مالي، مديريت پروژه، مهندسي مخزن و توان توليد و بهره برداري، معيارهاي نفت در واگذاري ميدان ها به شرکت هاي E&P است، اما مهم ترين دغدغه ما تامين منابع مالي است. بهترين تيم کاري نيز بدون توان تامين مالي نمي تواند در شرايط کنوني راهگشا باشد.

وي افزود: پيشنهاد ما تشکيل کنسرسيومي از شرکت هاي اکتشاف و توليد ايراني است تا بتوانند هم در تامين مالي و هم اجراي پروژه ها عملکرد بهتري داشته باشند.

پيشنهاد تاسيس صندوق بيمه شرکت هاي E&P ايراني

مهدي ميرمعزي به عنوان رئيس مجمع شرکت هاي اکتشاف و توليد ايراني، در ادامه اين نشست به بيان چالش هاي اصلي گريبانگير اين شرکت ها پرداخت و گفت: تقاضاي ما اين است که شرکت ملي نفت ايران، ميدان هاي کوچک و متوسط را که توسعه آنها به سرمايه کلان و فناوري پيشرفته اي نياز ندارد، به شرکت هاي E&P بسپارد و اين شرکت ها نيز مي توانند با تشکيل کنسرسيوم، در توسعه ميدان هاي نفت و گاز کشور ورود کنند.

حجت الاسلام محمدحسن ابوترابي فرد نيز که در اين نشست حضور داشت، با شنيدن ديدگاه هاي نمايندگان شرکت ها، براي برگزاري جلساتي با حضور رئيس مجلس و در صورت نياز با ديگر مقامات کشور قول مساعد داد و تاکيد کرد: از شرکت هاي E&P  ايراني مي خواهم با تشکيل کنسرسيوم، مسير را براي ورودشان به قراردادهاي توسعه اي نفت و گاز هموار کنند.

وي با بيان اينکه تشکيل کنسرسيوم، يعني جهش تامين مالي، جهش دانش فني و کاهش ريسک پذيري، ادامه داد: تا شرکت هاي خصوصي بزرگ نشوند، کشور بزرگ نخواهد شد.

 

تبیین نقش طرح های نگهداشت و افزایش تولید نفت

سمينار تبيين نقش طرح هاي نگهداشت و افزايش توليد نفت در رونق کسب وکار شرکت هاي سرمايه گذاري، سازندگان، تامين کنندگان و پيمانکاران صنعت نفت در دومين روز از برگزاري بيست وچهارمين نمايشگاه بين المللي نفت، گاز، پالايش و پتروشيمي برگزار شد.

 سيدهادي فاطمي، رئيس امور پروژه هاي EPCF/EPDF شرکت ملي نفت ايران در اين سمينار با بيان اينکه افزون بر 6 قرارداد امضا شده در اين طرح، 10 بسته کاري ديگر در دست اقدام است، اظهار اميدواري کرد که 13 مناقصه باقيمانده نيز تا پايان امسال تعيين تکليف شود. فاطمي اظهار کرد: مجموع پروژه ها طبق برنامه زمان بندي شده، شامل 280 حلقه چاه جديد، هزار و 700 مورد تعمير چاه و افزون بر آن ساخت سکوهاي دريايي، خطوط لوله واحدهاي نمکزدايي و واحدهاي فراورش و تعمير واحدهاي موجود در نظر گرفته شده است .

 اين مقام مسؤول تصريح کرد: اين حجم عظيم از فعاليت ها بي شک رونقي را براي سازندگان داخلي فراهم خواهد کرد. در ادامه صادق فتح الهي، مجري طرح هاي شرکت ملي مناطق نفت خيز جنوب گفت: 6 بسته طرح نگهداشت و افزايش توليد مناطق نفت خيز جنوب از اسفند پارسال آغاز شده و هشت بسته پيشنهادي ديگر حدود 10 روز آينده نهايي خواهد شد و اميدواريم پس از پايان کار اين بسته ها، فرآيند مناقصه هاي 13 بسته باقيمانده از اين طرح تا پايان سال عملياتي و اجرايي شود.

او در ادامه به طرح هاي واگذار شده پيرامون 28 مخزن اشاره کرد و گفت: برآورد اوليه ما در 28 مخزن بيش از 35 هزار ميليارد تومان است که امکان دارد اين رقم پيشنهادي در طول مناقصه ها بيشتر هم شود.

 فتح الهي از الزام به استفاده از کالاي ساخت داخل، لزوم به کارگيري پيمانکاران و نيروهاي بومي،لزوم استفاده از فهرست تامين کنندگان و سازندگان مورد تاييد کارفرما و سرانجام اختصاص 4 درصد از منابع طرح به مسؤوليت اجتماعي را از جمله الزام هاي طرح 28 مخزن برشمرد.