مزايده گازهاي  مشعل  در آينده اي نزديک

 

تالين منصوريان، مدير سرمايه گذاري و کسب وکار شرکت ملي نفت ايران

طرح هاي جمع آوري گازهاي مشعل با تاکيد جدي وزير نفت طي سال هاي اخير با جديت پيگيري شده است و به جز قراردادهاي امضاشده در اين زمينه، گازهاي تعيين تکليف نشده نيز بزودي به مزايده مي روند.

برنامه ريزي ما جذب منابع داخلي به طور حداکثري است که با توجه به تامين سه هزار ميليارد تومان از محل بازار سرمايه در سال گذشته، در سال 98 براي تامين منابع مالي طرح نگهداشت و افزايش توليد نفت با مشکلي مواجه نخواهيم شد.

 

 

قدرداني از فضاي همکاري وزارت نفت با قرارگاه خاتم الانبيا

  سعيد محمد، فرمانده قرارگاه سازندگي خاتم الانبيا(ص)

   اين قرارگاه خود را بازوي اجرايي دولت مي داند و همواره از سال 1368 تاکنون با دولت هاي مختلف همکاري داشته است، ما جزو نخستين نهادهاي اقتصادي در کشور بوده ايم که از 12 سال پيش تاکنون از سوي آمريکا مورد تحريم قرار گرفته ايم؛ اما با ارتباط خوبي که با دستگاه هاي مختلف داشته ايم ، توانسته ايم در پروژه هاي مختلف با موفقيت عمل کنيم. از مجموعه وزارت نفت بابت فضاي مثبتي که براي همکاري ايجاد کرده است، تشکر و قدرداني مي کنم.

 

بازوي قدرتمند صنعت حفاري کشور هستيم

  عبدالله موسوي، مديرعامل شرکت ملي حفاري

صنعت حفاري در داخل کشور بومي شده و لازم است شرکت ملي حفاري ايران به عنوان بازوي قدرتمند صنعت حفاري کشور، همکاري هاي سازنده اي با ديگر شرکت هاي فعال در اين حوزه داشته باشد. با مشارکت هشت شرکت خصوصي در مناقصه هاي مربوط به 27 طرح مربوط به افزايش و نگهداشت توليد شرکت کرده ايم و تاکنون توانسته ايم حضور خود را در دو پروژه قطعي کنيم. اين دو پروژه در حوزه نفت شهر و گچساران تعريف شده اند. مشارکت با شرکت هاي خصوصي ديگر مي تواند به منطقي تر شدن قيمت خدمات حفاري کمک کند.

 منشور اجرايي اين شرکت با محوريت انضباط مالي و عملياتي تدوين شده است که در اين مسير منطقي کردن هزينه ها اولويت اصلي ما در سال 98 است. در راستاي اجرايي کردن اين منشور، 14 کارگروه در شرکت ملي حفاري ايران تشکيل شده تا به صورت مستقيم بر فعاليت هاي اين شرکت نظارت و مشکلات و مسائل شرکت را در همه حوزه ها برطرف کنند. شرکت ملي حفاري با در اختيار داشتن 72 دکل حفاري، حدود 65 درصد از فعاليت حفاري کشور را در اختيار دارد و لازم است براي منطقي کردن هزينه ها، ايجاد انضباط مالي و عملياتي را در برنامه هاي خود بگنجاند. اين موضوع مي تواند کمک قابل توجهي به تغيير رويه شرکت ملي حفاري ايران به يک شرکت خودگردان کند.

 

  بي نياز از تجهيزات شرکت هاي خارجي هستيم

جهانگير پورهنگ، مديرعامل شرکت نفت و گاز اروندان:  شرکت نفت و گاز اروندان، متولي بهره برداري از ميدان هاي غرب کارون است و هم اکنون از 13 ميداني که ما در غرب کارون داريم، 6 ميدان، مشترک با عراق است. در گذشته ما براي تأمين بعضي از تجهيزات در مضيقه بوديم، اما هم اکنون ادواتي را در عمق بيش از 4 هزار متري چاه و در دماي بيش از 100 درجه سانتي گراد به کار گرفته ايم که همگي ساخت داخل بوده اند. سازندگان داخلي ما را از خريد تجهيزات خارجي بي نياز کرده اند. در زمينه جمع آوري گازهاي همراه نفت هم   در منطقه غرب کارون، بخشي از گازهاي همراه از طريق NGL3200 و حدود روزانه 50 ميليون فوت مکعب هم از سوي پيمانکار برنده در مزايده جمع آوري مي شود. اين پيمانکار قرار است ظرف مدت 18 ماه تاسيسات خود را مستقر کند.

 

 

 بومي سازي 316 قلم کالا در شرکت کارون

محسن دهان زاده، مديرعامل شرکت بهره برداري نفت و گاز کارون

 پارسال 316 قلم کالاي داخلي در اين شرکت بومي سازي شد که ارزش اين محصولات بيش از 31 ميليارد ريال بوده است. مشعل در پروژه ها حکم سوپاپ اطمينان را دارد؛ اما در شرکت بهره برداري نفت و گاز کارون تلاش کرديم حجم قابل توجهي از گازهاي همراه را جمع آوري کنيم. به سمت بهسوزي مشعل هاي روشن رفتيم و هم اکنون در غرب اهواز آلايندگي قابل توجهي از طريق مشعل هاي روشن نداريم. هم اکنون در واحد بهره برداري شماره 3 اهواز از سوختن 10 ميليون فوت مکعب گاز همراه جلوگيري کرديم. براي اين پروژه حدود 2 ميليارد تومان اعتبار هزينه شد که با توجه به صرفه جويي 810 هزار دلاري که براي کشور داشت، اين اعتبار در مدت کوتاهي جبران شد. شرکت بهره برداري نفت و گاز کارون علاوه بر اين اقدام ها، همه عوارض آلايندگي را به موقع پرداخت کرده است. پارسال بيش از 8 ميليارد تومان عوارض آلايندگي و 150 ميليارد تومان عوارض و ماليات بر ارزش افزوده پرداخت کرديم.

 

با تمام توان مقابل تحريم ايستاده‎ايم

  احمد محمدي  مديرعامل شرکت ملي مناطق نفت خيز جنوب

ما با تمام توان مقابل تحريم ايستاده ايم. ممکن است مشکلاتي پيش روي صادرات پيش بيايد، اما ما وقفه اي در برنامه توليد نخواهيم داشت. ظرفيت توليد فعلي نفت اين شرکت، بدون اجراي برنامه هاي توسعه اي، روزانه 3.5 ميليون بشکه نفت است و در صورت اجراي طرح هاي مطالعاتي، توسعه اي و نگهداشت و افزايش توليد در مخازن شرکت ملي مناطق نفت خيز جنوب، در مجموع حدود 600 هزار بشکه در روز به ظرفيت توليد اين شرکت اضافه مي شود. هم اکنون هشت بسته کاري طرح نگهداشت و افزايش توليد اين شرکت نيز در مرحله برگزاري مناقصه است و به نظر مي رسد تا کمتر از يک ماه ديگر برندگان اين مناقصات مشخص شوند، ضمن آنکه در چهار ميدان نفتي که داراي 8 تا 9 مخزن هستند، با مدل قراردادي خاص شرکت مناطق نفت خيز جنوب تفاهمنامه هايي با شرکت ها و پيمانکاران داخلي منعقد شده که طرح هاي پيشنهادي توسعه برخي از اين شرکت ها در شوراي عالي مخازن به تصويب رسيده و اميدواريم امسال حداقل طرح توسعه دو ميدان به مرحله امضاي قرارداد برسد. ما هم اکنون در دو جبهه فعال هستيم. جنگ اقتصادي عليه کشور برقرار است، بنابراين راهبري توليد و حفاظت از تاسيسات، جزو وظيفه ذاتي شرکت ملي مناطق نفت خيز جنوب است که بايد تلاش کرد وقفه اي در توليد ايجاد نشود و همچنين در کمک به مناطق سيل زده با همه توان پاي کار ايستاده ايم و کارنامه موفقي را رقم زده ايم. در شرايط تحريم، برنامه منسجم و منظمي براي ما تهيه شده و با همه توان، برنامه توليد را پيش خواهيم برد؛ اما اينکه ما چطور مي خواهيم در اين شرايط سخت، توليد و صادرات داشته باشيم، روشي است که خاص ايرانيان است و قطعا اهداف را متناسب با شرايط روز دنبال خواهيم کرد. به هر تقدير، اين يک جنگ تمام عيار عليه ايرانيان است.

 همان طور که در 40 سال اخير، خدعه ها و دسيسه هاي دشمنان را خنثي کرديم با تلاش و مجاهدت فرزندان ايران زمين مي توانيم سربلند بيرون آييم. به هر تقدير مشکلاتي وجود دارد؛ ايرانيان مرد روزهاي سخت هستند. امسال به نام رونق توليد مزين شده و با توجه به برنامه هايي که در صنعت نفت است و همچنين اهداف توسعه اي و افزايش و نگهداشت توليد، مي توان رونق فضاي کسب وکار و حمايت از سازندگان داخلي را در کشور ايجاد کرد. وزارت نفت براي تامين مالي پروژه ها راه هاي مختلفي را در نظر گرفته که يکي از آنها انتشار اوراق منفعت است که بخشي از آن انتشار يافته و تا به امروز موفق بوده است.

 بنابراين اجراي پروژه هاي مناطق نفت خيز جنوب از طريق همين اوراق، تامين مالي خواهد شد و مشکلي براي شروع و اجراي پروژه ها به لحاظ مالي نداريم. پيرو توافقنامه اصولي ميدان کرنج که با کنسرسيوم پرگس امضا شده بود، مذاکرات و تعامل همچنان ادامه دارد و اميدواريم بتوانيم عمليات اجرايي را آغاز کنيم؛ البته اين ميدان در حال توليد است و طرح تزريق گاز روي آن در حال اجراست؛ اما اگر اين قرارداد نيز اجرا شود، توسعه ميدان شتاب مي گيرد.

 

  تداوم توسعه ميدان آذر

غلامرضا منوچهري، مديرعامل شرکت اويک

 توسعه ميدان مشترک آذر، طبق برنامه ادامه دارد و توسعه فاز دوم اين ميدان با هدف توليد روزانه 65 هزار بشکه نفت امسال محقق مي شود.  تاسيسات فراسطحي (CPF) اين ميدان نيز امسال تکميل مي شود و به بهره برداري مي رسد. شرکت اويک، طرح توسعه تکميلي ميدان آذر و همچنين طرح توسعه ميدان چنگوله را به شرکت ملي نفت ايران ارائه کرده است. در بخش قراردادهاي نگهداشت و افزايش توليد ميدان هاي نفتي، قرارداد دو مخزن منصوري و رامشير از اين طرح بين شرکت ملي مناطق نفت خيز جنوب و اويک امضا شده و به همين منظور سفارش کالاهاي مورد نياز را به سازندگان ايراني داده ايم و در شرف تحويل موقعيت چاه ها براي آغاز حفاري هستيم. اويک تاکنون 6 دکل حفاري براي فعاليت در اين دو مخزن تجهيز کرده است.

 

آخرين وضعيت توسعه فازهاي پارس جنوبي

محمد مشکين فام  مديرعامل شرکت نفت و گاز پارس

   وضع فعاليت هاي فاز 14 پارس جنوبي در شرايط مطلوبي است، در بخش دريايي اين فاز، سال گذشته در دو موقعيت به توليد 28 ميليون مترمکعب گاز دست يافتيم و اين مقدار گاز، روزانه به يکي از پالايشگاه هاي پارس جنوبي براي تصفيه ارسال مي شود. امسال برنامه داريم دو سکوي باقيمانده فاز 14 را نيز عملياتي و گاز را براي تصفيه به يکي از پالايشگاه هاي پارس جنوبي ارسال کنيم. پارسال دو سکوي فاز 13 پارس جنوبي با ظرفيت روزانه 28 ميليون مترمکعب در مدار توليد قرار گرفت تا نيمه نخست امسال، يکي ديگر از سکوهاي اين فاز عملياتي مي شود. دو سکوي فازهاي 22 تا 24 پارس جنوبي پارسال به بهره برداري رسيد و اميدواريم دو سکوي ديگر اين فاز نيز تا پايان امسال عملياتي شود.