دستیابی پالایشگاه بندرعباس به فناوری تولید روغن های گروه 2 و 3
د رمسیر تبدیل به پتروپالایشگاه
مشعل شرکت پالایش نفت بندرعباس، طی چند سال اخیر گام های موثری در دستیابی به پتروپالایشی شدن برداشته و در این مسیر خوش درخشیده است. از مهم ترین اقدام های این شرکت پالایشی در این مسیر می توان به اجرای پروژه ارتقای کیفی فراورده های سنگین اشاره کرد که تولید روغن گروه 2 و 3 از دستاوردهای آن به شمار می رود. شرکت پالایش نفت بندرعباس، تنها پالایشگاهی است که خوراک نفت خام سنگین با ظرفیت 350 هزار بشکه دارد که آن را از طریق کشتی تامین می کند. اینها بخشی از صحبت های احمد هاشمی، مدیرعامل شرکت پالایش نفت بندرعباس در جمع خبرنگاران است که در ادامه، آن را می خوانید.
مدیرعامل شرکت پالایش نفت بندرعباس، روز شنبه (20 مردادماه) در نشست خبری با اصحاب رسانه گفت: حدود ۹۳ درصد خوراک پالایشگاه از خارک و ۶ درصد آن از عسلویه و با ۴ کشتی حمل می شود، ضمن اینکه مقدار اندکی از این خوراک نیز از سرخون و هنگام تامین می شود.
احمد هاشمی از احداث خط لوله انشعاب گوره - جاسک با ۹۸ درصد پیشرفت خبر داد و گفت: با بهره برداری از این پروژه، نیاز این پالایشگاه به انتقال مواد اولیه (نفت خام سنگین) با کشتی و مشکلات و هزینه های مرتبط با آن رفع می شود.
مدیرعامل شرکت پالایش نفت بندرعباس با اشاره به اینکه خوراک این پالایشگاه از طریق خط لوله گوره – جاسک تامین خواهد شد، گفت: طول این خط لوله 37 کیلومتر در نظر گرفته شده که تنها چهار هزار و 500 متر آن باقی مانده وکار احداث تا سه ماه آینده به پایان خواهد رسید.
وی با اشاره به مزایای خط لوله گوره- جاسک افزود: این خط لوله با جلوگیری از تردد حدود 145 کشتی 90 تنی، صرفه جویی حدود 80 میلیون یورویی را به همراه دارد.
سرمایه گذاری 200 میلیون یورویی
هاشمی با بیان اینکه ارتقای کیفیت محصولات سنگین پالایشگاه در دو فاز طراحی و اجرا خواهد شد، گفت: این پروژه، طرحی زیست محیطی است که با اجرای کامل آن، فراورده های سنگین پالایشگاه بندرعباس به فراورده های سبک تر با ارزش افزوده بالاتر تبدیل خواهد شد. به گفته وی، هم اکنون در کشور فقط روغن های پایه گروه یک تولید می شود که با اجرایی شدن طرح ارتقای کیفیت محصولات سنگین، به تولید روغن پایه گروه ۲ و 3 دست خواهیم یافت.
هاشمی تفاوت روغن پایه گروه یک با ۲ و 3 را در کاهش میزان آلاینده ها و گوگرد آنها دانست و افزود: روغن موتورهایی که بر پایه گروه 2 و 3 ساخته می شوند، عمر بالاتری نیز دارند.
وی با اشاره به تجهیزات مورد استفاده در ساخت واحد روغن سازی گفت: اکنون بیشتر تجهیزات مورد استفاده ساخت این واحد، در پالایشگاه موجود و میزان سرمایه گذاری آن 200 میلیون یورو برآورد شده است. اگر این واحد در بیرون از پالایشگاه راه اندازی می شد، به 600 میلیون یورو سرمایه گذاری نیاز داشتیم.
کاهش میزان سولفور تولیدی
مدیرعامل پالایشگاه بندرعباس در ادامه با بیان اینکه ارتقای کیفیت محصولات سنگین در دو فاز طراحی شده و در آن، واحدی جانبی برای کاهش سولفور ایجاد خواهد شد، ادامه داد: اکنون میزان سولفور فراورده های تولیدی در پالایشگاه بالاست که این امر باعث آسیب به تجهیزات پالایشگاهی می شود و در نتیجه، مدت زمان تعمیرات اساسی که به صورت نرمال هر سه الی چهار سال یکبار صورت می گیرد، کوتاه تر می شود.
هاشمی افزود: در تلاش هستیم میزان سولفور تولیدی پالایشگاه ها را از 3 درصد به زیر یک درصد برسانیم و برای دستیابی به آن پروژه ای را تعریف کرده ایم.
به گفته وی، در برنامه هفتم توسعه بر کاهش میزان سولفور تاکید شده که بر اساس آن، باید 40 درصد از سود سهام پالایشگاه برای راهبری پروژه ها در نظر گرفته شود.
کاهش آلایندگی، پایین تر از حد استاندارد
هاشمی در بخش دیگری از سخنان خود، به تغییر الگوهای فرایندی پالایشگاه در قالب یک ابرپروژه اشاره کرد و گفت: محصول اجرای این طرح، بهبود کیفیت تولیدات، کاهش گوگرد، ارتقای سطح تولید و ورود به مجموعه جدیدی از محصولات و کاهش آلایندگی محصولات است. اکنون میزان آلایندگی پالایشگاه، پایین تر از حد استاندارد مجاز است.
وی با اشاره به رویکرد زیست محیطی پالایشگاه بندرعباس و حرکت به سمت صنعت سبز ادامه داد: در کنار تولید پروژه ارتقای کیفیت محصولات، تولید روغن بر پایه گروه 2 و 3 و طرح ارتقا یافته کک سازی از مهم ترین پروژه های توسعه ای این پالایشگاه به شمار می رود که مجوزهای زیست محیطی طرح ارتقای کیفی محصولات سنگین دریافت شده و هم اکنون حدود 14 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
صرفه جویی 57 میلیون یورویی
مدیرعامل پالایشگاه بندرعباس با اشاره به همکاری با شرکت های دانش بنیان و افزایش سهم ساخت داخل در تأمین تجهیزات مورد نیاز این پالایشگاه گفت: طی سال های 1393 تا 1402 از محل تأمین قطعات و تجهیزات مورد نیاز از داخل کشور 57 میلیون یورو صرفه جویی انجام شده است.
تولید سالانه 400 هزار تن پروپیلن
وی تاکید کرد: فناوری با سرعت زیادی در حال پیشرفت است و نمی دانیم در آینده نزدیک چه محصولی جایگزین سوخت های فسیلی خواهد شد، از این رو حرکت به سمت پتروپالایشی شدن باید در اولویت قرار گیرد. هاشمی ادامه داد: با تغییر الگوی فرایندی واحد کم سازی تأخیری به الگوی پتروپالایشی (Rdcc) و 60 میلیون یورو سرمایه گذاری بیشتر، گام این شرکت در مسیر پتروپالایشی شدن عملی شده و افزون بر تولید کک، روزانه 2 میلیون لیتر بنزین بیشتر و سالانه تا 400 هزار تن پروپیلن نیز تولید خواهد شد.
مدیرعامل پالایشگاه بندرعباس، مطالبات این واحد پالایشی از دولت در سال 1401 را 30 هزار میلیارد تومان بیان کرد و گفت: با راهگشایی از سوی دولت، تأمین این مطالبات و واگذاری فروش فراورده به واحدهای پالایشی، اجرای پروژه های توسعه ای این شرکت شتاب گرفته و امید است بتوانیم هرچه سریع تر حجم محصولات با ارزش افزوده بیشتر و سبک تر را افزایش دهیم. به گفته وی، به طور میانگین روزانه 12 میلیون لیتر بنزین در این پالایشگاه تولید می شود که حدود 6 میلیون لیتر آن دارای استانداردهای یورو 4 است.
همسو با سیاست ها و اهداف مسئولیت اجتماعی
هاشمی در پایان به ایفای نقش مسئولیت اجتماعی پالایشگاه بندرعباس اشاره کرد و گفت: این حوزه، نظام مند و استاندارد ایزو ۲۶۰۰۱ در مسئولیت پذیری اجتماعی نیز کسب شده که ساخت بیمارستان کودکان بندرعباس، توسعه ورزش حرفه ای و همگانی، احداث باشگاه فرهنگی - ورزشی و نیز خرید امتیاز یک تیم فوتبال لیگ دسته اولی، احداث پارک علم و فناوری، ساخت هنرستان و آبرسانی به روستاهای بخش مرکزی بندرعباس، مشارکت در اصلاح نقاط حادثه خیز جاده ای و کمک به معابر هرمز از جمله اقدام هایی است که همسو با سیاست ها و اهداف مسئولیت اجتماعی از سوی این پالایشگاه انجام شده است.