گفت وگو با دندانپزشک سرآمد بهداشت و درمان صنعت نفت اهواز:
دندانپزشکی هم هنر هم دانش است
مشعل دندان درد از جمله مواردی است که دردهای مرموزی را هم به گوش و چشم و سر می دهد و مراجعه به دندانپزشک را ضروری می سازد. دندانپزشکی از جمله شغل های مهم در حوزه بهداشت دهان است که شاید از نگاه عموم مردم جامعه، حرفه ای راحت به نظر می آید، اما از دید علمی، حرفه ای است بسیار حساس که به صبوری زیاد نیاز دارد. جایگاه و اهمیت این حرفه به قدری است که به منظور پاسداشت و تقدیر از جامعه دندانپزشکان «روز ملی دندانپزشکی» در تقویم نام گذاری شده است. دندانپزشکان برای درمان، باید علم و هنر را کنار هم داشته باشند تا بتوانند افزون بر کار حرفه ای که انجام می دهند، رضایت بیماران را نیز به همراه داشته باشند. زهره حقیقی با 30 سال فعالیت در بهداشت و درمان صنعت نفت اهواز از جمله این افراد است و هم اکنون دوران مرخصی قبل از بازنشستگی را می گذراند. خبرنگار «مشعل» به مناسبت روز دندانپزشک، با وی به عنوان یکی از سرآمدهای حرفه دندانپزشکی در صنعت نفت گفت وگو کرده است که در ادامه مشروح آن را می خوانید.
زهره حقیقی در سال 1373 پس از پایان تحصیلات دانشگاهی در رشته دندانپزشکی دانشگاه شهید بهشتی تهران، به شهر اهواز رفت و کار خود را ابتدا در یک مرکز تامین اجتماعی در مدتی کوتاه آغاز کرد، اما آذرماه همان سال با قبولی در آزمون استخدامی صنعت نفت به عنوان دندانپزشک وارد بهداشت و درمان صنعت نفت اهواز شد.
حقیقی می گوید: در دوران خدمتم، از سال 1395 تا 1400 معاون دندانپزشکی بهداشت و درمان صنعت نفت اهواز و از سال 1400 تا 1402 نیز رئیس خدمات دندانپزشکی همان جا بوده ام.
وی با بیان اینکه از دوران کودکی به رشته پزشکی علاقه داشته و با علاقه وارد این حرفه شده است، تاکید می کند: اگر زمان به عقب بازگردد، دوباره همین حرفه را انتخاب می کنم.
فضای محدود کار دندانپزشک
حقیقی به نوع دیدگاه عموم جامعه به حرفه دندانپزشکی می پردازد و ادامه می دهد: از دید عموم جامعه دندانپزشکی شغل راحتی است، اما مشکلات زیادی دارد؛ برای مثال، ترمیم دندان از یک فرد با فرد دیگری متفاوت است و شاید لازم باشد در انجام کار صبر و حوصله بیشتری داشته باشیم.
او حرفه دندانپزشکی را هم علم می داند و هم هنر و ادامه می دهد: یک دندانپزشک باید در کنار علم خود، دستانی هنرمند ودر عین حال، دقت زیادی داشته باشد، اما متاسفانه این موارد از دید عموم جامعه پنهان مانده است.
حقیقی درباره مشکلات حرفه دندانپزشکی نیز اظهار می کند: کار دندانپزشکی در یک فضای محدود و فک های افراد با یکدیگر متفاوت است. مثلا بخیه کردن یک دندان عقل بعد از جراحی با بخیه دیگر اعضای بدن تفاوت دارد و کار مشکلی است، ضمن آنکه با وسایل تیز و برنده در ارتباط هستیم. همچنین برخی بیماران از دندانپزشکی ترس دارند؛ با آنها باید به گونه ای برخورد شود که ترسشان کاهش یابد.
او به دیگر مشکلات دندانپزشکی نیز اشاره و تصریح می کند: برخی مشکلات این حرفه مربوط به قوانین است، به عنوان مثال، کارانه دندانپزشکان سقف ثابتی دارد، در حالی که پزشکان این حوزه بیشتر از آن سقف کار می کنند و همین موضوع، انگیزه کاری را کاهش می دهد. همچنین گریدهای سازمانی این حرفه پایین است و برخی از همکاران سال ها در یک گرید باقی مانده اند و به عبارتی «فریز» شده اند.
دندان ترمیمی، مثل دندان طبیعی نیست
حقیقی در ادامه با اشاره به نوع دیدگاه عموم جامعه نسبت به دندانپزشکی می گوید: بر اساس دید عموم جامعه وقتی یک دندان ترمیم می شود، این دندان باید تا آخر عمر برایشان کار کند، اما باید گفت؛ وقتی دندانی ترمیم می شود دیگر مثل دندان طبیعی عمل نمی کند و مثل هر وسیله ترمیمی، بعد از مدتی باید دوباره به پزشک مراجعه کنند.
این دندانپزشک با تجربه بهداشت و درمان صنعت نفت اهواز یکی از سختی های کار خود را ترمیم دندان کودکان می داند و می گوید: معمولا بچه ها در جلسات اول با دندانپزشک بیگانه اند و همکاری ندارند؛ به همین دلیل هنگام مراجعه آنها، ابتدا تجهیزات را به زبان کودکانه به آنها معرفی می کردم. مثلا دستگاه ساکشن را یک جاروبرقی، یونیت دندانپزشکی را مبل راحتی و انبرک را هم یک کاوشگر برایشان معرفی می کردم، اما امروز دیگر خبری از مشکلات پزشکان با کودکانی که ترس از دندانپزشکی دارند نیست چون با بیهوشی موضعی که انجام می شود، دندانپزشک می تواند درمان را ادامه دهد.
احساس رضایت از کار
حقیقی با توجه به اینکه سابقه زیادی در حرفه دندانپزشکی دارد و اکنون در آستانه بازنشستگی است با اشاره به تجربه های به دست آمده در این حرفه می گوید: در مدت 30 سالی که در بهداشت و درمان صنعت نفت اهواز مشغول به کار بودم، می توانم بگویم بازخوردی که از احساس رضایت بیماران بعد از اتمام کار می گیریم، حس خوبی به پزشک منتقل می کند. این دندانپزشک با تجربه بهداشت و درمان صنعت نفت اهواز ادامه می دهد: در سال های آخر کارم وقتی فرد جوانی مراجعه می کرد، می گفت بچه که بودم، شما دندان مرا درست می کردید و برخی مادرها هم می گویند، رفتار حرفه ای شما در مقابل فرزندانمان باعث شده که آنها به حرفه پزشکی روی بیاورند.
ثبت بیش از 143 هزار خدمت رسانی
خوشبختانه سطح آگاهی کارکنان صنعت نفت و خانواده آنها در زمینه مسائل پزشکی به ویژه دندان بالاست و این امر سبب شده تا هرگاه کوچک ترین مشکلی برایشان به وجود می آید، فوری به پزشک متخصص مراجعه و درمان را در روزهای آغازین مشکل دنبال می کنند. این رویکرد هم صرفه اقتصادی برای بیمار دارد و هم از تبدیل شدن به شرایط سخت جلوگیری می کند. این تفاوت دیدگاه موجب شده است که شمار مراجعه کنندگان به واحد دندانپزشکی بهداشت و درمان صنعت نفت اهواز نیز پرونده درخشانی داشته باشد و ارائه 96 هزار و 143 هزار خدمت را در کارنامه خود ثبت کند.
دندانپزشکی یک علم تخصصی برای مراقبت از دهان و دندان است و متخصصان این رشته تلاش دارند با روش های تخصصی، مشکلات دندان را شناسایی کرده و با کمک ابزارهای دندانپزشکی و تکنیک های خاص به درمان آنها بپردازند. اما چیزی که یک دندانپزشک را در مقایسه با دیگران متمایز می سازد، توجه همه جانبه او به مشکلات بیمار و بررسی علل آن است تا با دستان هنرمند و توانا بتواند کارهای ظریف دندانپزشکی را انجام دهد.
کسی را می توان دندانپزشک سرآمد نامید که به نیازهای روز جامعه توجه کافی داشته باشد. برای نمونه امروزه نیاز به ملزومات زیبایی دندان و نیز سلامت بهداشت دهان و دندان کودکان روزبه روز در حال پیشرفت است. ضمن آنکه ایده و اختراعات و نوآوری های بروز از برتری های یک دندانپزشک خوب است. از این رو می توان گفت؛ بهترین دندانپزشک کسی است که تمام جوانب را در نظر گیرد.