پرونده ویژه «مشعل» از دستاوردهای صنعت نفت  در چهل و پنجمین دهه فجر

چراغانی در جشن انقلاب

صنعت نفت ایران به عنوان یکی از تاثیرگذارترین عوامل شکل گیری روند انقلاب اسلامی، امروز در آستانه چهل و پنجمین سال پیروزی و استقرار نظام مقدس جمهوری اسلامی، همچنان برای کشور در حال  نقش آفرینی است. اگر در پاییز 1357 اعتصاب کارکنان صنعت نفت و به دنبال آن فرمان امام خمینی(ره) مبنی بر قطع و تحریم صادرات نفتی، نقش بسیار مهمی در سقوط نظام شاهنشاهی و پیروزی انقلاب اسلامی داشت، امروز نیز نقش صنعت نفت و کارکنان آن در لوای دولت کار و فعالیت چشمگیراست؛ به طوری که با وجود اعمال بی سابقه ترین تحریم های ظالمانه و یک طرفه، اعلام آمار رشد فروش نفت خام ایران، توفیقی مهم برای ایران و دولت سیزدهم و عجز و شکست برای تحریم کنندگان غربی است. هدف گذاری دقیقی که پس از روی کار آمدن دولت سیزدهم با استقرار جواد اوجی در راس وزارت نفت کلید خورد تا با به کارگیری دیپلماسی فعال انرژی، صنعت نفت را بیش از پیش بر مدار توسعه و رشد سوق دهد.

افزایش مشتری های نفتی ایران، جهش درآمدهای نفتی کشور، تاثیر بی سابقه صنعت نفت در رشد اقتصادی و دیگر شاخص ها، همان وعده ای است که جواد اوجی در جلسه رای اعتماد خود در مجلس شورای اسلامی داد و تاکید کرد که در این شرایط خاص اقتصادی و بین المللی، همسو با اعتلای بخش های نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی و در کلیه سطوح زنجیره ارزش صنعت نفت، آستین همت را بالا زده تا با مدیریت عالمانه و رویکرد جهادی و انقلابی، با جد وجهد و خرد جمعی، با به کارگیری مدیران صالح، پاک دست و متخصص، رسالت مهم خود را به درستی به انجام رساند.

جواد اوجی با بهره گیری از دیپلماسی انرژی، شرایط لازم را برای کاهش و خروج از انسداد بین المللی درعرصه تجارت جهانی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی فراهم کند و در این راه با تکیه بر منابع عظیم نفت و گاز، همچنین متخصصان این حوزه، در بازارهای جهانی بیش از پیش ایفای نقش کند.

افزایش صادرات، افزایش درآمدهای نفتی، امضای قراردادهای توسعه میادین، همکاری های منطقه ای، صدور خدمات فنی و مهندسی بخشی از این دستاوردهاست.

افزايش ظرفيت توليد نفت و گاز، تكميل توسعه ميادين مشترك همچون پارس جنوبي و غرب كارون، تنوع بخشی و افزايش فروش نفت از طريق بخش خصوصی، همچنین دانش بنیان كردن اقتصاد نفت در چارچوب خنثی سازی تحریم ها و توسعه کسب وکار با رويکرد صادرات محوری، بخش دیگری از مهم ترین اهداف تعريف شده در صنعت نفت است که تا امروز کارنامه ای قابل قبول رقم زده است.

تأثیر 29 درصدی افزایش تولید و صادرات نفت در رشد اقتصادی دولت سیزدهم، افزایش 17 میلیارد دلاری درآمد کشور از محل صادرات نفت در سال 1402، صادرات 1.6 میلیون بشکه ای نفت ایران در سال 1402 سهم 35 درصدی پالایشگاه ستاره خلیج فارس در تأمین بنزین ایران بخش دیگری از این کارنامه است.

افزایش ظرفیت پالایشی و تأمین پایدار سوخت کشور، افزایش گازرسانی به صنایع و نیروگاه ها، افزایش 11 درصدی میانگین تولید گازوییل، افزایش 6 درصدی خوراک نفت و میعانات گازی پالایشگاه ها، عملیات اجرایی پالایش فراسرزمینی به ظرفیت 140 هزار بشکه در روز با ونزوئلا، افزایش تولید 60 درصدی تولید نفت، دستیابی به تولید روزانه بیش از یک میلیارد مترمکعب گاز طبیعی،  تولید بیش از ۷۶۰ هزار بشکه ای میعانات گازی و افتتاح طرح های مختلف پتروشیمی را باید به فهرست این کارنامه افزود.

این راه هم اکنون با 15 طرح آماده افتتاح با مجموع سرمایه گذاری 2/2 میلیارد دلار برای دهه فجر تداوم دارد. طرح های مهمی که شامل افزایش تولید نفت خام به میزان 50 هزار بشکه در روز با طرح توسعه میادین سپهر و جفیر و میدان نفتی مشترک سهراب، افزایش تولید گاز خام به میزان 8 میلیون مترمکعب در روز با بهره برداری از خط لوله دریایی فاز 16 پارس جنوبی، افزایش ظرفیت پتروشیمی کشور به میزان 3.4 میلیون تن در سال با افتتاح طرح های آرتا انرژی اردبیل، پتروشیمی هنگام( فاز 1)، آرین متانول، پتروناد، آسیا، تصفیه خانه مرکزی پتروشیمی امام خمینی(ره)، واحد هوا پتروشیمی دماوند و نیز بازسازی زایلین ها پتروشیمی بوعلی، توسعه گازرسانی با گازرسانی به 1056 روستا، 13 شهر و 2 هزار و 518 صنعت، تقویت شبکه انتقال گاز با بهره برداری از 3 ایستگاه تقویت فشار و احداث خط لوله انتقال فرآورده های نفتی با بهره برداری طرح خط لوله یزد-نائین در مزره این طرح ها قرار دارد.

هفته نامه «مشعل» در پرونده ای ویژه به مناسبت چهل و پنجمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران به بررسی کارنامه دولت سیزدهم در شرکت های ملی نفت ایران، شرکت ملی گاز ایران، شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران و شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی و... پرداخته است که در ادامه می آید.