همزمان با ایام پیروزی انقلاب اسلامی و با حضور وزیرنفت انجام شد

افتتاح رسمی طرح های نفتی در استان خوزستان

در ایام الله دهه مبارک فجرانقلاب اسلامی، استان خوزستان با حضور جواد اوجی، وزیر نفت، شاهد افتتاح و بهره برداری از طرح های مختلف صنعت نفت بود. در این سفر وزیر نفت اخبار خوشی به مردم استان خوزستان داد و از امضای چند طرح نفتی تا پایان امسال، افزون بر طرح های افتتاح یا بهره برداری شده در دهه فجر امسال خبرداد. جواد اوجی، وزیرنفت همزمان با گرامیداشت دهه فجر انقلاب، سه شنبه 17 بهمن ماه به استان خوزستان سفر کرد و دراین سفر چند طرح را به صورت حضوری یا ازطریق ویدئو کنفرانس افتتاح و بهره برداری کرد.

 

امضای 14 میلیارد دلار قرارداد توسعه میدان نفت و گاز تا پایان امسال

وزیرنفت با تأکید بر اینکه تا پایان امسال، خبرهای خوبی در صنعت نفت خواهیم داشت، تصریح کرد: بزودی چند پروژه درحوزه نفت، گاز، پتروشیمی وپالایش افتتاح و هشت قرارداد توسعه میدان های نفتی و گازی نیز به ارزش ۱۴ میلیارد دلار امضا می شود.

جواد اوجی در آیین بهره برداری ازهفت پروژه نفتی و گازی، با تبریک ایام دهه فجر و تسلیت شهادت امام موسی کاظم (ع) بیان اینکه در این هفت پروژه 2/2 میلیارد دلار ارزی و 200 میلیارد تومان ریالی سرمایه گذاری شده است، اظهارکرد: با این سرمایه گذاری، ۱۵۰ هزار بشکه به ظرفیت تولید نفت و ۲۸ میلیون مترمکعب به ظرفیت تولید گاز کشور افزوده می شود. وی تأکید کرد: به دنبال این سرمایه گذاری، سالانه سه میلیارد دلار با افزایش 150هزار بشکه نفت و سه میلیارد دلار با افزایش 28 میلیون مترمکعبی گاز برای کشور ثروت آفرینی می شود. وزیر نفت همچنین با اشاره به بهره برداری ازخط لوله دریایی جدید فاز 16 پارس جنوبی که چند سالی بود به تعمیرات اساسی نیاز داشت و سبب کاهش تولید شده بود، افزود: تعمیر این خط لوله، زمینه برداشت روزانه 28میلیون متر مکعب گاز را از این موقعیت فراهم و به شبکه گازرسانی کشور نیزکمک می کند.

اوجی با تأکید بر اینکه پس از پیروزی انقلاب اسلامی، اتفاق های بزرگ و مثبتی در صنعت نفت روی داده است، گفت: صنعت نفت پیش از انقلاب اسلامی به طورکامل به شرکت های خارجی وابسته بود و هیچ نیروی انسانی متخصص ایرانی در این صنعت دخیل نبود؛ اما امروز به برکت انقلاب اسلامی، حتی یک مستشار خارجی در این صنعت چه در بالادست و چه پایین دست، فعالیت ندارد.

وی ادامه داد: امروز تمام صنعت نفت به همت ده ها هزار متخصص داخلی در بالادست و پایین دست، در میدان های نفتی و گازی، دریا و خشکی از سوی نیروهای متخصص داخلی فعال است.

اوجی از امضای حدود هشت قرارداد توسعه میدان های نفتی و گازی به ارزش 14میلیارد دلار تا پایان امسال خبر داد و گفت: به دنبال تمام این دستاوردها و سرمایه گذاری های صنعت نفت، رشد تولید، صادرات و درآمدهای ارزی و اشتغالزایی محقق می شود.

وی به بازدید خود از طرح پتروشیمی ابن سینای اندیمشک اشاره و اظهارکرد: این طرح ۱۴ سال بلاتکلیف بود و تولیدکننده اتیلن اکساید، یکی از محصولات کلیدی خواهد بود که به همت هلدینگ خلیج فارس در حال اجراست و براساس قول مدیرعامل هلدینگ خلیج فارس(عبدالعلی علی عسکری 36ماهه تکمیل خواهد شد و از واردات این محصول جلوگیری می شود.

وزیر نفت ادامه داد: طرح پتروشیمی ابن سینای اندیمشک، با سرمایه گذاری 300 میلیون دلاری اجرا می شود که تکمیل زنجیره محصول این طرح نیز در دستور کار است.

 

تزریق 856 میلیون مترمکعب گاز به شبکه سراسری

وزیر نفت به تولید گاز و گازرسانی بسیار محدود در پیش از انقلاب اسلامی اشاره و اظهار کرد: امروز با تلاش صنعتگران نفت وگاز در همه دولت ها، 23 پالایشگاه گازی با برداشت روزانه یک میلیارد متر مکعب داریم که در این ایام سرد سال به همت شرکت ملی گازایران، رکورد تزریق 856 میلیون مترمکعب گاز شیرین به شبکه سراسری ثبت شد و با وجود هوای سرد تأمین گاز پایداری داشتیم و در هیچ منطقه ای قطعی گاز نداشتیم.

اوجی با بیان اینکه امروز70 مجتمع پتروشیمی در کشور فعال است، یادآورشد: در دولت مردمی سیزدهم، فعالیت ها و کارهای جهادی شتاب بیشتری گرفته اند.

وی با اشاره به بهره برداری از 132پروژه نیمه تمام به ارزش 5/28 میلیارد دلار ازابتدای دولت سیزدهم با اولویت پروژه هایی که ارزش افزوده بالاتری ایجاد می کنند، تصریح کرد: 50 پروژه به ارزش 48 میلیارد دلار نیز در این مدت در صنعت نفت آغازشده که به تناوب در حال به بهره برداری رسیدن هستند.

وزیرنفت تأکید کرد: ثمره این تلاش ها در حوزه صنعت نفت و گاز، رشد اقتصادی 6/25 درصدی در این حوزه است که تاکنون درهیچ دوره ای تجربه نشده بود. اوجی از امضای حدود هشت قرارداد توسعه میدان های نفتی و گازی به ارزش 14میلیارد دلار تا پایان امسال خبر داد وگفت: به دنبال تمام این دستاوردها و سرمایه گذاری های صنعت نفت، رشد تولید، صادرات و درآمدهای ارزی و اشتغالزایی محقق می شود. اوجی باتأکید بر اینکه خبرهای خوبی تا پایان امسال درصنعت نفت خواهیم داشت، تصریح کرد: بزودی چند پروژه درحوزه نفت، گاز، پتروشیمی و پالایش افتتاح و چند پروژه تازه نیز آغاز می شود.

 

تقبل 32 هزار همت پروژه مسؤولیت اجتماعی

وی با اشاره به اینکه عمل به مسؤولیت اجتماعی در هیچ دورانی در وزارت نفت به این اندازه انجام نشده است، گفت: وزارت نفت دولت سیزدهم، حدود 32 هزار میلیارد تومان در سراسر کشور پروژه های مسؤولیت اجتماعی تقبل کرده که در هر منطقه ای که تأسیسات نفتی وجود دارد، مردم منطقه نیز بهره مند شوند.

اوجی اظهار کرد: 1380 پروژه به ارزش 5/8 هزارمیلیارد تومان پروژه عام المنفعه در استان خوزستان تعریف شده که 380 پروژه آن به بهره برداری رسیده و امروز نیز بخشی در اندیمشک به بهره برداری رسید که هدیه صنعت نفت به مردم منطقه است.

 

بهره برداری زود هنگام از پتروشیمی ابن سینا

وزیر نفت در سفر به استان خوزستان و در حاشیه افتتاح نفتی این استان، از بهره برداری زود هنگام پتروشیمی ابن سینا در مدت 36 ماه خبر داد.

اوجی با اشاره به این مطلب درجمع خبرنگاران گفت: پتروشیمی ابن سینا نزدیک به 14سال معطل بود که با همت هلدینگ خلیج فارس، این پروژه جانی تازه گرفته و امیدواریم در 36 ماه آینده به بهره برداری برسد. وی با بیان اینکه به لطف خداوند، شاهد بهره برداری ازهشت پروژه بزرگ در شمال استان خوزستان در شهرستان اندیمشک و قلعه نار بودیم، ارزش این پروژه ها را 5/2میلیارد دلار اعلام و اظهارکرد: با اجرای این طرح ها 150هزار بشکه به ظرفیت تولید نفت و 28 میلیون متر مکعب گاز به تولیدات کشور اضافه می شود.

وزیرنفت تأکید کرد: بدون شک راه اندازی این پروژه ها در استان خوزستان، درمسیر درآمدزایی، اقتصاد مقاومتی، اشتغالزایی و جلوگیری از خام فروشی مؤثر است.

 

اجرای 17 همت پروژه مسؤولیت اجتماعی در خوزستان

اوجی همچنین تصریح کرد: در سفر نخست رئیس جمهوری به استان خوزستان، 5/8همت پروژه مسؤولیت اجتماعی و در سفر دوم نیز به همین مقدار پروژه جدید تعریف شد. خوزستان تنها استانی است که حدود 17همت پروژه مسؤولیت اجتماعی دارد.

وی ادامه داد: از زمان آغاز به کار دولت سیزدهم تاکنون، ۱۳۸۷ پروژه مسؤولیت اجتماعی در استان خوزستان تعریف شده که تاکنون نزدیک به ۳۸۰ پروژه به ارزش ۳.۵ همت به بهره برداری رسیده است. طرح توسعه آب و فاضلاب که وزارت نفت آن را تقبل کرده، ازجمله این پروژه هاست.  وزیر نفت تاکید کرد: با توجه به نفت خیز و گازخیز بودن استان خوزستان و سهم 60 درصدی آن در تولید نفت و 11درصدی در تولید گاز، این وظیفه صنعت نفت است که مردم را از منافع نفت بهره مند کند.وی گفت: وزارت نفت در هیچ دوره ای به این مقدار، پروژه مسؤولیت اجتماعی نپذیرفته بود و در پروژه های عام المنفعه مربوط به حوزه های آب و فاضلاب، برق رسانی، جاده، بیمارستان، آموزشی و ورزشی مشارکت کرده ایم.

 

اجرایی شدن طرح پتروشیمی اتیلن اکساید در آینده نزدیک

وزیر نفت درباره بحث تکمیل زنجیره ارزش در صنعت پتروشیمی نیز بیان کرد: در دولت مردمی سیزدهم، وزارت نفت تصمیم گرفت اولویت را در صنعت پتروشیمی به بخش زنجیره تکمیلی اختصاص دهد و همسو با آن، از طرح پتروشیمی اتیلن اکساید اندیمشک که بزودی بخش پایین دست آن آغاز می شود، بازدید کردیم و امیدواریم به همت فعالان صنعت پتروشیمی که بخش پایین دستی آن را تعریف کرده اند، بزودی اجرایی شود.اوجی تأکید کرد: در بخش جمع آوری گازهای مشعل، همه گازهای مشعل غرب کارون را جمع آوری کردیم. این پروژه در منطقه شرق کارون که شهرستان اهواز، آغاجاری، امیدیه و گچساران را در بر می گیرد، 60 تا 70 درصد پیشرفت داشته است.وی تصریح کرد: تا امروز نزدیک به 5/11 میلیون مترمکعب در این دولت جمع آوری گازهای مشعل انجام شده که تا پایان امسال، روزانه به 5/17 میلیون مترمکعب می رسد. امیدواریم شاهد جمع آوری همه گازهای همراه میدان های شرق کارون به عنوان خوراک در مجتمع های پتروشیمی باشیم.

 

 بهره برداری از خط لوله ۲۰ اینچ انتقال نفت لب سفید - قلعه نار

پروژه انجام آزمایش ایستایی آب و تعمیرات فوری خط لوله 20 اینچ انتقال نفت لب سفید - قلعه نار در محدوده شیرخانه جانه تا واحد مارون 6(پروژه شماره 00212) برای انتقال 50 هزار بشکه نفت واحدهای قلعه نار/لب سفید/کبود/ بالارود با حضور وزیر نفت به بهره برداری رسمی رسید.

 

بهره برداری از طرح افزایش تولید نفت خام میدان چشمه خوش

طرح افزایش تولید نفت خام میدان چشمه خوش با هدف اصلی تولید برآوردی تجمعی اضافی حدود 167میلیون بشکه به بهره برداری رسید.

میدان نفتی چشمه خوش در جنوب استان ایلام و شمال غربی استان خوزستان قرار دارد. این میدان به همراه میدان های دالپری و پایدار شرق از جمله میدان های در حال بهره برداری شرکت نفت و گاز غرب از شرکت های بهره برداری شرکت ملی نفت ایران است که سال 1390 به بهره برداری رسیده است.

 

طرح های افتتاح شده از طریق ویدئو کنفرانس

خط لوله دریایی جدید فاز16پارس جنوبی و میدان مشترک نفتی سهراب، همچنین بهره برداری از هشت طرح عام المنفعه درحوزه مسؤولیت اجتماعی از جمله طرح هایی بودند که با فرمان وزیر از طریق ویدئوکنفرانس به طور رسمی راه اندازی شدند و به بهره برداری رسیدند.

پروژه احداث خط لوله جدید دریایی فاز16پارس جنوبی به طول 110کیلومتر در بخش دریا و پنج کیلومتر در بخش خشکی، در قالب دو قرارداد P (تأمین و خرید لوله ها) با مبلغ حدود70 میلیون یورو از سوی شرکت لوله سازی ماهشهر و ای پی سی با 3/97 میلیون یورو از سوی شرکت مهندسی و ساخت تأسیسات دریایی ایران، برای احداث خط لوله دریا و بخش خشکی به کارفرمایی شرکت نفت و گاز پارس به قراداد انجامید که در این مرحله، برای رساندن گاز زمستان به عنوان تولید اولیه، بخش دریایی خط جدید اجرا شد.

میدان مشترک سهراب، با تولید روزانه دو هزار بشکه نفت خام نیز، دیگر طرحی است که وزیر نفت، فرمان بهره برداری از آن را طریق ویدئو کنفرانس صادرکرد.

میدان نفتی سهراب در استان خوزستان، به عنوان یکی از میدان های 21 گانه مشترک شناخته می شود که به لحاظ سرمایه ای و عملکردی، دارای اهمیت است. ظرفیت تولید نهایی این میدان 30 هزار بشکه در روز تعریف شده است.

این میدان به فاصله 115 کیلـومتری شـمال غـرب شهر اهـواز، در منطقه هورالعظیم و در مجاورت خط مرزی ایران و عراق واقع شده است. نفت درجا و نفت قابل استحصال این میدان، به ترتیب حدود 2 میلیارد و 150 میلیون بشکه است.

هشت طرح آموزشی، ورزشی، بهداشتی، راه سازی و فرهنگی از مجموعه پروژه های مسؤولیت اجتماعی شرکت ملی نفت ایران است که با اعتبار یکهزار و 523 میلیارد ریال افتتاح شد.

 

بازدیدهای حاشیه سفر وزیر نفت به خوزستان

وزیرنفت در سفر به استان خوزستان، از تأسیسات واحد بهره برداری و نمک زدایی قلعه نار و پترشیمی ابن سینای اندیمشک نیز بازدید کرد.