حکمت های فاطمی

دل نبستن به ظواهر دنیا

 

حضرت فاطمه (س) فرمودند: یا سَلمانُ! اِنَّ اللهَ ذَخَّرَ لَنا الثّیابَ وَ الکَراسِیَّ لِیَومٍ آخَرَ؛ ای سلمان! خداوند بزرگ، لباس های زینتی و تخت های طلایی را برای ما در روز قیامت ذخیره کرده است. (بحارالانوار، ج ۸، ص ۳۰۳)

 

شرح حدیث

ساده زیستی و پرهیز از تجملات و دل نبستن به جلوه های فریبای دنیا ویژه کسانی است که به «آخرت»  می اندیشند و نعمت های ماندگار آن سرا را بر لذت های ناپایدار دنیا ترجیح می دهند.

روزی سلمان فارسی، آن صحابی پاک و پارسا، حضرت فاطمه(س) را دید که چادری وصله دار و ساده بر سر دارد. در شگفت شد و با تعجب از اینکه سرور زنان جهان چنین وضعی دارد، گفت: دختران سلاطین ایران و روم بر تخت های جواهرنشان می نشینند و جامه های زربفت بر تن دارند و این دختر رسول خاتم است که چنین جامه ای دارد؟

پاسخ حضرت فاطمه(س) اشاره به پاداش هایی معنوی و مقاماتی اخروی داشت که خداوند برای پاکان در سرای بهشت قرار داده و عالی ترین رتبه و جاه و جلال برای دودمان پیامبر و دختر حضرت رسول(ص) است که فخر زنان عالم و نور چشم حضرت محمد و شفیعه روز جزاست.

نعمت های دنیا آمیخته به رنج است و نعمت بهشت بی رنج و غم است. لذایذ دنیا فانی و اندک، اما نعمت های الهی برای صالحان ابدی و بی نظیر است.

پیروان فاطمه(س) نیز می کوشند تا خانه آخرت خویش را آباد و آراسته سازند.

 

لزوم شرکت در راهپیمایی ۲۲ بهمن

یکی از پرسش ها در ایام دهه فجر انقلاب، این است که «چرا باید همه در راهپیمایی روز ۲۲بهمن حضور پیدا کنند؟» که در این مطلب، به پاسخ این سوال خواهیم پرداخت. قبل از بیان هر دلیلی باید روی این کلام رهبر معظم انقلاب تاکید کنیم که می گویند: ۲۲ بهمن، اوج قله حرکت پرافتخار ملت ایران و یادآور پرشکوه ترین روز تاریخ ملت ایران است، زیرا مردم در این روز عزت، عظمت و قدرت خود را به دست آوردند.

 

تعظیم شعائر

خداوند در آیه ۳۲ سوره حج می فرماید: وَ مَنْ یُعَظِّمْ شَعَائِرَ اللَّهِ فَإِنَّهَا مِنْ تَقْوَی الْقُلُوبِ؛ هر کس شعائر الهی را بزرگ دارد، این کار نشانه تقوای دل هاست.

شعائر به معنای علامت ها و در آموزه های قرآنی و دینی برای معرفی دین، مکتب، دعوت به خداوند و دوری از شیطان است. شعار دادن و نشان دادن علامت، یک موضوع دینی است که در شکل های گوناگون به کار گرفته می شود و عمومیت دارد و مصداق بارز این شعائر شرکت در حرکت عظیم ملت مسلمان ایران در راهپیمایی روز ۲۲ بهمن است .

 

 زنده نگاه داشتن ایام الله

خداوند در آیه ۵ سوره ابراهیم درباره زنده نگاه داشتن ایام الهی می فرماید: وَلَقَدْ أَرْسَلْنَا مُوسَی بِآیَاتِنَا أَنْ أَخْرِجْ قَوْمَکَ مِنَ الظُّلُمَاتِ إِلَی النُّورِ وَذَکِّرْهُمْ بِایام الله/ ما موسی را همراه با نشانه ها و آیه هایمان فرستادیم (و دستور دادیم) قوم خودت را از ظلمت ها به سوی «نور» بیرون آر و آنان را به یاد ایام الله بینداز. یادآوری روزهای بزرگ (روزهای پیروزی یا روزهای سخت) نقش مؤثری در بیداری و هوشیاری ملت ها دارد. امیرالمؤمنین(ع) در نامه ای به «قثم بن العباس» که کارگزار وی در مکه است، چنین می نویسد: «برای مردم حج را بر پای دار و آنان را به یاد «ایام الله » بینداز». (شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید، ج ۱۸، ص۳۰)

در این آیه شریفه خداوند متعال، بعد از اینکه حضرت موسی را مامور می سازد تا ایام الله را یادآوری کند، یک نمونه از ایام الله، یعنی روز نجات بنی اسرائیل از چنگال فرعونیان را یادآوری می فرماید: إِذْ أَنْجَاکُمْ مِنْ آلِ فِرْعَوْنَ

روز ۲۲بهمن نیز روز نجات ملت ایران از چنگال طاغوتیان زمان، روز آشکار شدن نعمت بزرگ الهی، یعنی استقلال و آزادی بود.

  یاری نظام و رهبری

در آیه ۱۲۰ سوره توبه می خوانیم: مَا کَانَ لِأَهْلِ الْمَدِینَةِ وَمَنْ حَوْلَهُمْ مِنَ الْأَعْرَابِ أَنْ یَتَخَلَّفُوا عَنْ رَسُولِ اللَّهِ وَلَا یَرْغَبُوا بِأَنْفُسِهِمْ عَنْ نَفْسِهِ ذَلِکَ بِأَنَّهُمْ لَا یُصِیبُهُمْ ظَمَأٌ

اهل مدینه و بادیه نشینان اطرافشان نباید هرگز از (همراهی) پیامبر(ص) تخلف کنند و نه هرگز جان خود را از جان او عزیزتر شمرند، زیرا هیچ رنج تشنگی و خستگی و گرسنگی در راه خدا نکشند. از این آیه شریفه چند نکته مهم برداشت می شود:

به امر خداوند متعال از فرمان ولی جامعه نمی توان تخلف کرد و سرباز زد.

به امر الهی حفظ جان و آبرو و قدرت ولی جامعه برای پیروان، ولی جامعه خیلی باید مهم تر از حفظ جان باشد.

البته نکته مهم این است که حفظ ولی به معنای حفظ یک شخص نیست، بلکه حفظ یک جامعه است، اینکه می گوید: مراقب جان پیامبر(ص) باشید و جان او عزیزتر از جان شماست یعنی جامعه و رهبر جامعه به هم پیوند اساسی خورده اند که اگر رهبر جایگاهش متزلزل شود، جامعه نیز پایه هایش متزلزل می شود.

 عصبانی کردن دشمن

خداوند در آیه شریفه۱۲۰ سوره توبه به علت دیگری از علل شرکت در راهپیمایی دهه فجر اشاره کرده و می فرماید: وَلَا یَطَئُونَ مَوْطِئًا یَغِیظُ الْکُفَّارَ وَلَا یَنَالُونَ مِنْ عَدُوٍّ نَیْلًا إِلَّا کُتِبَ لَهُمْ بِهِ عَمَلٌ صَالِحٌ/ و هیچ قدمی در جایی که کفار را خشمگین کند، ننهند و هیچ دستبردی به دشمنان نرسانند جز آنکه در مقابل هر یک از این رنج و آلام عمل صالحی در نامه اعمالشان نوشته شود. بنا بر این آیه شریفه هر ضربه ای که جبهه مقاومت می خورد یا به دشمن می زند و هر هزینه مالی که در این مسیر خرج می شود، برای رزمندگان جبهه مقاومت رفتار پسندیده محسوب می شود.

حرکت های دسته جمعی که موجب خشم کفار شود، مطلوب است. گاهی بعضی از مجذوبان و مرعوبان غرب در برابر اقدام هایی که باعث خشم دشمنان می شود، موضع گیری کرده و می گویند، چرا کاری می کنید که موجب تحریک دشمن شود؛ در حالی که قرآن تاکید می کند هر حرکتی که موجب خشم دشمن شود، مستوجب عمل صالح است.

حفظ راهبرد وحدت

به فرموده رهبر معظم انقلاب، هدف اصلی دشمن برای به زانو درآوردن جمهوری اسلامی و از بین بردن آن، ایجاد اختلاف و بی اعتمادی میان آحاد جامعه است، از این رو مهم ترین وظیفه در مقابل این نقشه پلید، حفظ راهبرد وحدت است و به توفیق الهی مردم این پیام را به طور صریح به همه بدخواهان خواهند رساند که تلاش آنها برای ایجاد بی اعتمادی و از بین بردن اتحاد ملی، خنثی شده است.

 

عطر ماندگار بیانات مقام معظم رهبری

ضرورت شناساندن امام حسین(ع) به دنیا

ما امروز احتیاج داریم که حسین بن علی را به دنیا بشناسانیم؛ دنیا دچار ظلم و فساد و دنائت و لئامت، محتاج معرفت آزادگی حسینی و حریت حسینی است. امروز مردم دنیا، جوانه ای دنیا، ملت های بی غرض، برای یک چنین حقیقتی دل هایشان می تپد؛ [اگر] امام حسین(ع) به دنیا معرفی بشود، اسلام معرفی شده است، قرآن معرفی شده است. امروز با صدها وسیله علیه اسلام و علیه معارف اسلامی تبلیغ می شود؛ در مقابل این حرکت خصمانه جبهه کفر و استکبار، حرکت معرفت حسینی می تواند یک تنه سینه سپر کند، بِایستد و حقیقت اسلام را و حقیقت قرآن را به دنیا معرفی کند. منطق حسین بن علی (ع)، منطق دفاع از حق است، منطق ایستادگی در مقابل ظلم و طغیان و گمراهی و استکبار است. این منطق امام حسین است؛ امروز دنیا به این منطق نیازمند است؛ امروز دنیا شاهد حاکمیت کفر و استکبار و حاکمیت فساد است، دنیا شاهد حاکمیت ظلم است؛ این پیام امام حسین(ع)، پیام نجات دنیاست؛ حرکت عظیم اربعین این پیام را در دنیا منتشر می کند. ۱۳۹۸/۰۶/ ۲۷