شرکت ملی گاز ایران

اعطای تسهیلات کم بهره به دانش بنیان ها

شرکت ملی گاز ایران ۱۹ شرکت دانش بنیان را برای اعطای تسهیلات کم بهره انتخاب و به صندوق پژوهش و توسعه صنعت نفت معرفی کرد.

حسینعلی محمدحسینی، مدیر برنامه ریزی تلفیقی این شرکت، در نشست هم اندیشی حمایت از شرکت های دانش بنیان و هسته های نوپا که با حضور مدیرعامل صندوق پژوهش و فناوری صنعت نفت، مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی گاز ایران و جمعی از کارشناسان این شرکت برگزار شد، گفت: حمایت از شرکت های دانش بنیان، سرمایه گذاری های خطرپذیر، ساخت بار اول در حوزه های مختلف و توسعه فناوری و نوآوری از سوی بخش خصوصی و تعاونی ها، در قالب اجرای تسهیلات بند (هـ) تبصره (۱۸) قانون بودجه سال ۱۴۰۱ برای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی به عنوان راهکاری نوین و متعالی قلمداد می شود.

وی تصریح کرد: شرکت ملی گاز ایران برای عملی کردن این بند قانونی و حمایت از شرکت های دانش بنیان و هسته های نوپا و نوآفرین، پس از امضای تفاهمنامه با صندوق پژوهش و فناوری صنعت نفت متعهد شد که تا ۴هزار میلیارد ریال از منابع داخلی خود را از سوی این صندوق در قالب تسهیلات به شرکت های دانش بنیان تخصیص دهد.

مدیر برنامه ریزی تلفیقی شرکت ملی گاز ایران در ادامه توضیح داد: پس از دریافت مجوزهای قانونی و اعلان فراخوان صندوق پژوهش و فناوری صنعت نفت در پاییز امسال و با تشکیل کمیته های مربوطه، نشست های متعددی به منظور بررسی شرکت های متقاضی تسهیلات و انتخاب این شرکت ها برگزار شد.

محمدحسینی در پایان اظهار کرد: شرکت ملی گاز ایران با همکاری صندوق پژوهش و توسعه صنعت نفت در نشست پایانی این کمیته به تاریخ ۱۱ بهمن ماه همزمان با دهه فجر، ۱۹ شرکت دانش بنیان متقاضی را پس از بررسی های کارشناسی و با توجه به اولویت های شرکت ملی گاز ایران در امر توسعه برای اعطای تسهیلات انتخاب و به آن صندوق معرفی کرد.

 

    شرکت مهندسی و توسعه نفت

ظرفیت های فراورش متناسب با مقدار تولید ایجاد می شود

ایجاد ظرفیت های فراورش متناسب با مقدار تولید پیش بینی شده به منظور تحقق برنامه افزایش تولید در میدان مشترک آزادگان جنوبی، در دستور کار شرکت مهندسی و توسعه نفت قرار گرفت.

برای تکمیل فعالیت های تولید اولیه و بهره برداری از واحد فراورش مرکزی میدان نفتی آزادگان جنوبی، تحویل آخرین مورد از اقلام دیرتحویل LLI به محل اجرای پروژه انجام و تسریع در ساخت و تأمین کالاها و تجهیزات مربوط به تولید اولیه از واحد فراورش مرکزی به عنوان یکی از اولویت های برنامه ابلاغی، از سوی همه ارکان طرح توسعه پیگیری شد.

با توجه به اهمیت و ضرورت تأمین اقلام دیرتحویل (Long Lead Item) و لزوم بهره مندی حداکثری از توانمندی سازندگان ایرانی، ضمن تکمیل و اتمام ساخت مخزن تفکیک گر، آخرین مورد از اقلام دیرتحویل به محل اجرای پروژه تحویل داده شد.

این مخزن از سوی شرکت صنایع آذرآب با طول ۳۰ متر، قطر ۶ متر، وزن ۱۲۸ تن و ظرفیت جدایش گاز از نفت به مقدار ۸۰ هزار بشکه ساخته شد که نصب آن در ردیف فرایندی مدنظر به تسریع تحقق اهداف مقرر در طرح توسعه میدان نفتی آزادگان جنوبی انجامید.

تحویل بخش عمده اقلام، کالاها و تجهیزات اصلی مورد نیاز، سبب دستیابی به برنامه زمان بندی ابلاغی، تسریع در فعالیت های بخش نصب، اجرا و راه اندازی در این میدان شد.

   شرکت ملی نفت ایران

ساخت خانه های شیشه ای برای نوزادان نارس اهوازی

شرکت ملی نفت ایران همسو با مسؤولیت اجتماعی خود، برای تجهیز و تکمیل بخش NICU نوزادان نارس بیمارستان حضرت امام خمینی(ره) این شهر حمایت های مالی شایانی کرد تا با ساخت خانه های شیشه ای برای این نوزادان، چراغ امیدی در دل خانواده ها روشن شود.

تجهیز و روزآمد کردن تجهیزات و سازه های فیزیکی در بخش های درمانی، آموزشی و پژوهشی، ضمن ارتقای سطح کیفی خدمات بر کمیت خدمات نیز اثرگذار است که مدیریت نظارت بر طرح های عمرانی مناطق نفت خیز به نمایندگی از شرکت ملی نفت ایران همسو با ایفای مسؤولیت اجتماعی خود، حسب تفاهمنامه همکاری با دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، همواره کمک کننده ای ستودنی بوده است.

عملکرد هزینه ای انجام شده در بخش NICU نوزادان بیمارستان حضرت امام خمینی(ره) اهواز در افزایش دستگاه های پیشرفته ونتیلاتور (کمک تنفسی) که در کاهش مرگ ومیر نوزادان بدحال متولد شده از مادران باردار پرخطر نقش مؤثری داشته، از جمله این کارهای عام المنفعه صنعت نفت است که کمک شایانی به اهداف کیفی و کمّی بیمارستان کرده است.

افزایش دستگاه های وارمر(گرم کننده) که موجب تسریع روند درمان شده است، تجهیز بخش به دستگاه های فتوتراپی که برای درمان نوزادان با زردی استفاده شده و از عوارض جدی زردی نوزادان جلوگیری می کند، تجهیز بخش به دستگاه های پمپ سرم که تنظیم کننده دوز دارو به صورت دقیق با توجه به وزن کم نوزاد که خطر افزایش دوز مصرفی در صورت نبود این دستگاه وجود دارد، تجهیز بخش به مانیتورهای پیشرفته که وضعیت قلب و اشباع اکسیژن نوزادان را نمایش می دهد، از دیگر حمایت های شرکت ملی نفت است که این موارد را می توان به عنوان گام های مهم و کلیدی نام برد که در بیمارستان امام خمینی(ره) تحقق یافته است.

بیمارستان امام خمینی(ره) اهواز به عنوان یکی از بزرگ ترین مراکز درمانی، آموزشی و پژوهشی در جنوب غرب کشور با بیش از یکهزار تخت فعال، ارائه دهنده خدمات درمانی مختلف به بیماران است و دیگر استان های همجوار نیز برای خدمات درمانی خود از خدمات این بیمارستان بهره مند می شوند.

اهمیت این بیمارستان در استان خوزستان، از این نظر که یکی از استان های پرجمعیت کشور به شمار می آید، قابل توجه است.

 

   شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب

همکاری ایران و عراق فرصتی برای دو طرف است

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب با اشاره به اشتراک های فراوان ایران و عراق در زمینه صنعت نفت و نیازهای فنی مشابه و تشابه های سیاسی گفت: امروز دو کشور فرصتی یکتا برای همکاری در صنعت نفت دارند.

علیرضا دانشی در دیدار با علی خضیر عباس، مدیرعامل شرکت نفت ذی غار عراق تصریح کرد: در مدت ۴۴ سال پس از انقلاب اسلامی، صنعت نفت همواره مورد تهاجم و عداوت دشمن بوده است که با همت و اراده صنعتگران عرصه تولید نفت توانستیم تحریم ها را تحمل کنیم و به استقلال برسیم.

وی ادامه داد: شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب نیاز به کالای خارجی را  به حداقل رسانده است و دانشگاه ها و مراکز دانش بنیان داخلی پاسخگو نیازهای ما در زمینه علمی هستند.

بر اساس این گزارش، مدیرعامل شرکت نفت ذی غار نیز ضمن ابراز خرسندی از حضور در جمع متخصصان نفتی جنوب ایران بیان کرد: از سال ۲۰۱۷ این شرکت توانسته تولید خود را به ۲۳۰ هزار بشکه در روز برساند.

وی افزود: با اکتشاف یک ذخیره نفتی تازه توانسته ایم تولید را ۱۰۰ هزار بشکه در روز افزایش دهیم و با پنج اکتشاف تازه که تا دو سال دیگر نتایج آن مشخص می شود، به ظرفیت تولید روزانه ۲ میلیون بشکه نفت دست می یابیم.

مدیرعامل شرکت نفت ذی غار ضمن آرزوی ایجاد روابط مؤثر بین شرکت های ملی مناطق نفت خیز جنوب و ذی غار عراق تمایل خود را درباره تبادل تجربه های ارزنده دو شرکت در زمینه استخراج و تولید اعلام کرد.

 

   پالایشگاه گاز ایلام

پیشرفت

 ۸۰ درصدی پروژه ساخت فاز دوم

مجری طرح های پالایش شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران گفت: ظرفیت تولید پالایشگاه گاز ایلام با راه اندازی پروژه توسعه ای فاز دوم ۵۰ درصد افزایش می یابد.

ابراهیم اصالتی با اشاره به روند پیشرفت احداث فاز ۲ پالایشگاه گاز ایلام افزود: این پروژه که در واقع توسعه فاز نخست این پالایشگاه است، ظرفیت کنونی پالایشی این مجتمع را که اکنون ۸.۶ میلیون مترمکعب در روز است، تا ۵۰ درصد افزایش می دهد.

وی اظهار کرد: این پروژه شامل احداث واحدهای تثبیت میعانات گازی، شیرین سازی گاز، فشارافزایی (که در دل پالایشگاه نخست قرار دارد)، بازیافت گوگرد و دیگسینگ می شود و پیشرفت کلی پروژه حدود ۸۰ درصد است و ان شاءالله پروژه در فازهای مختلف تا مردادماه سال ۱۴۰۳ تکمیل خواهد شد.

اصالتی درباره برنامه ریزی انجام شده در این پروژه بیان کرد: برنامه به این صورت است که واحد ۱۰۰ که همان واحد میعانات است، در بهمن ماه ۱۴۰۲ به بهره برداری می رسد، در اسفندماه واحد ۲۰۰ که واحد شیرین سازی گاز است و واحد فشارافزایی در اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ و سرانجام واحد بازیافت گوگرد و دیگسینگ مرداد ۱۴۰۳ به بهره برداری خواهد رسید.

 

اشتغالزایی برای نیروهای متخصص بومی

مجری طرح های پالایش شرکت مهندسی و توسعه گاز همچنین با اشاره به بهره مندی حداکثری از ظرفیت نیروی انسانی بومی در این پروژه ملی گفت: حدود ۶۰۰ نیروی مشغول به کار داریم که به طور تقریبی ۷۵ درصد آنها نیروهای بومی هستند. افزون بر بهره گیری از ظرفیت متخصصان استان ایلام، تعداد قابل توجهی نیروی بومی در این پروژه مشغول آموزش حین کار  و تجربه اندوزی هستند که می توانند در آینده در دیگر پروژه های استان، از توانایی کسب شده در این پروژه استفاده کنند. در کنار این مورد، شغل های پایدار هم با توسعه این پالایشگاه شکل خواهد گرفت که به طور مستقیم و غیرمستقیم، اثرات بسیار مطلوبی در سطح منطقه دارد.

مهدی آقاجانی، مسؤول پروژه احداث فاز دوم پالایشگاه گاز ایلام نیز درباره روند اجرای این پروژه توضیح داد: این روزها پروژه احداث فاز ۲ پالایشگاه گاز ایلام و تکمیل فاز یک با همت شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران با سرعت به مراحل پایانی خود نزدیک می شود. اکنون واحد تثبیت میعانات گازی یا استبلایزر این پروژه در مرحله پیش راه اندازی و راه اندازی قرار گرفته است و واحدهای شیرین سازی، بازیافت گوگرد و گاززدایی در مرحله نصب و احداث تجهیزات قرار دارند و آنها نیز بزودی در فاز پیش راه اندازی و راه اندازی قرار می گیرند.

 

   شرکت ملی پالایش و پخش فراورده های نفتی ایران

قدردانی معاون وزیر نفت از خانواده شهید عبدلی

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فراورده های نفتی ایران به همراه مدیرعامل شرکت نفت ستاره خلیج فارس و جمعی از مدیران شرکت های نفتی هرمزگان با حضور در بخش شمیل با خانواده شهید عبدلی دیدار کردند.

جلیل سالاری در آستانه دهه مبارک فجر با همراهی علیرضا جعفرپور، مدیرعامل شرکت نفت ستاره خلیج فارس و جمعی از مدیران شرکت های نفتی هرمزگان با حضور در بخش شمیل استان هرمزگان با خانواده شهید عبدلی دیدار کردند.

وی در این دیدار با بیان اینکه برکات نظام اسلامی از دعای خانواده شهداست، از خانواده این شهید والامقام قدردانی و تشکر کرد.

معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش پس از این دیدار، با حضور در گلزار شهدای گمنام بخش شمیل با آرمان های شهیدان تجدید بیعت کرد و سپس در جمع اهالی این بخش حاضر شد و به بررسی دغدغه ها و مشکلات اهالی این منطقه پرداخت.

 

   شرکت گاز استان خراسان رضوی

آغاز جشنواره فیلم فجر با شعار «گرمای گاز برای همه»

مدیرعامل شرکت گاز استان خراسان رضوی از آغاز بیست ویکمین جشنواره فیلم فجر این استان با شعار محوری «گرمای گاز برای همه» خبر داد.

حسن افتخاری در آیین رونمایی از پوستر بیست ویکمین جشنواره فیلم فجر استان خراسان رضوی با شعار «گرمای گاز برای همه» ضمن گرامیداشت دهه فجر و یاد و خاطره شهیدان انقلاب گفت: ایران، دارنده دومین ذخایر گازی دنیاست و در مجموع ذخایر نفت و گاز در رتبه نخست قرار دارد؛ اما حجم مصرف به شکلی است که این همه نعمت خدادادی باز هم پاسخگوی نیازها در زمستان نیست. وی افزود: باید طرحی نو داشت و فکری اساسی در این حوزه کرد. یکی از راهکارها برای فراهم کردن نیاز کشور، توسعه پالایشگاه هاست. مسأله این است که اگر اعتبار آن را هم داشته باشیم، دیگر با ازدیاد مصرف و نبود صرفه جویی به نقطه ای می رسیم که گازی برای مصرف وجود نخواهد داشت، زیرا منابع محدود است. مدیرعامل شرکت گاز استان خراسان رضوی با اشاره به اهمیت صرفه جویی ادامه داد: یکی از موارد مهم، روزآمد کردن وسایل گرمایشی است. باید از وسایلی استفاده شود که بازده بالایی دارند تا اتلاف انرژی به حداقل برسد. در این حوزه در تلاشیم؛ زیرا سال هاست که مقام معظم رهبری در این باره نکاتی را مطرح و به صورت مکرر تاکید کرده اند و در دولت سیزدهم این موضوع به شکلی جدی و عملی در دستور کار است. افتخاری تصریح کرد: برای اینکه معادل یک فاز پارس جنوبی صرفه جویی در مصرف گاز داشته باشیم، باید تقریبا 4 میلیون بخاری تعویض شود که هزینه آن حدود یک چهارم هزینه مورد نیاز برای احداث یک فاز پارس جنوبی است. وی گفت: این طرح با تکیه بر بخاری های تولید داخل در خراسان رضوی و مشهد همزمان با دهه فجر، کلید می خورد. افزون بر این، یک راه مهم دیگر تمرکز بر مباحث فرهنگی است. با فرهنگ سازی می توان براحتی به این حجم که معادل یک فاز پارس جنوبی است، رسید.

مدیرعامل شرکت گاز استان خراسان رضوی اظهارکرد: با تمرکز بر تجربه سال ۱۴۰۱، پویش هایی را برای کاهش مصرف با یاری گرفتن از مردم با تکیه بر فرهنگ سازی آغاز کردیم که خوشبختانه نتایج خوبی نیز به همراه داشته است.

افتخاری افزود: روش مبتکرانه مردمی سازی مدیریت مصرف گاز، با همراهی استاندار خراسان رضوی و شرکت ملی گاز، روشی بود که از مشهد با حضور وزیر کشور آغاز شد و دیدیم که صحبت صادقانه با مردم و مشارکت آنها در حل مسائل،  نتایج درخشانی دارد.

وی تأکید کرد: در زمستان پارسال با انتشار مویرگی پیام ها و پای کار آمدن اصحاب رسانه، اتفاق خوبی افتاد و درحالی که با سرد شدن ۶ درجه ای دما روبه رو شده بودیم و پیش بینی می کردیم ۵ میلیون به مصرف گاز افزوده شود؛ اما در خراسان رضوی نه تنها مصرف گاز افزایش نیافت که ۴ میلیون گاز کمتر مصرف شد و این، اتفاق بزرگی بود.

محمد حسین زاده، مدیرکل ارشاد خراسان رضوی هم در این نشست گفت: امسال جشنواره را با یک پیام و مسؤولیت اجتماعی همراه کردیم که در فصل سرما از فرصت جشنواره فیلم فجر استفاده کنیم و با اهالی هنر و رسانه دست به دست هم بدهیم و این پیام را که باید نسبت به ثروت ملی خود حساس باشیم، به مخاطبان منتقل کنیم.