همچنین از بهمن ماه ۱۴۰۱ که به همت شرکت ملی نفت ایران، بخش آی وی اف این کلینیک راه اندازی شده است، ۴۰ والد از این طریق اقدام به فرزندآوری کرده اند که برای نخستین بار والدینی که پنج سال به دلیل نازایی برای داشتن فرزند انتظار می کشیدند با عمل آی وی اف به آرزوی خود رسیدند و فرزند دلبندشان را در آغوش کشیدند. تا پیش از تأسیس این مرکز، زوجین نابارور این استان برای درمان مجبور به مراجعه به استان های دیگر بودند، اما هم اکنون این مرکز توانایی درمان ناباروری را دارد. ضمن اینکه با این اقدام و تجهیز کلینیک، هزینه ها و بار مالی هم کمتر شده است. خراسان شمالی در ناباروری، جزو استان های با خطر متوسط قرار دارد، به گونه ای که نرخ باروری در استان ۲.۱ درصد است.

امضای توافقنامه آموزشی

نقش آموزش وپرورش درساختن انسان های آگاه بر کسی پوشیده نیست و بی شک سرمایه گذاری در گسترش عدالت آموزشی با افزایش توانمندی و مهارت معلمان و استادان، همچنین تقویت بنیه علمی دانش آموزان و شناسایی نقاط ضعف و نارسایی های آموزشی آنان به تقویت انگیزه بیشتر و ایجاد فضای رقابت علمی و تحصیلی و بالفعل شدن استعدادهای دانش آموزان منجر خواهد شد. بر این اساس، با توجه به نیاز و تقاضای اداره کل آموزش وپرورش استان خوزستان و همسو با مسئولیت اجتماعی شرکت ملی نفت ایران، توافق نامه همکاری آموزشی امضا شد. ارتقای مهارت حرفه ای دبیران دوره های متوسطه اول و دوم در سراسر استان خوزستان شامل مناطق آبادان، آغاجاری، اروندکنار، الوار گرمسیری، امیدیه، اندیکا، اندیمشک، ناحیه یک تا چهار اهواز، ایذه، باغملک، باوی، بستان، بندرامام خمینی، بندر ماهشهر، بهبهان، حمیدیه، خرمشهر، دزفول، دشت آزادگان، دهدز، رامشیر، رامهرمز، زیدون، سردشت، شادگان، شاوور، شوش، شوشتر، صیدون، کارون، گتوند، عشایر، لالی، مسجدسلیمان، هفتگل، هندیجان و هویزه، طرح تهیه بسته های آموزشی شامل کتب و جزوات موردنیاز کنکور برای دانش آموزان تحت حمایت کمیته امداد امام خمینی(ره) و بهزیستی در این مناطق، همچنین برگزاری کلاس های آمادگی آزمون های نهایی برای دانش آموزان پایه دوازدهم، یازدهم و دهم در این مناطق موضوع این توافق نامه است. توانمندسازی معلمان در مقاطع متوسطه اول و دوم، ارتقای جایگاه علمی مدرسان که بتوانند در سال های آینده راهگشای مسیر توسعه آموزشی در منطقه باشند، پشتیبانی از دانش آموزان لازم التوجه و تحت حمایت کمیته امداد امام خمینی(ره) و سازمان بهزیستی برای حضور موفقیت آمیز در آزمون های نهایی مؤثر در کنکور و آماده سازی دانش آموزان لازم التوجه پایه دوازدهم، یازدهم و دهم برای حضور موفقیت آمیز در آزمون های نهایی مؤثر در کنکور سال تحصیلی(۱۴۰۳۲-۱۴۰۲) هم اهداف این توافق نامه برشمرده می شود.

احیای قنات های خراسان جنوبی

 با توجه به نقش حیاتی آب و در جهت حفظ قنات به عنوان میراثی ماندگار، شرکت ملی نفت ایران با همکاری وزارت جهاد کشاورزی همسو با ایفای نقش مسئولیت اجتماعی خود در سال ۱۴۰۱ اعتبار ۲۰ میلیارد تومانی را برای کمک به احیا و بازسازی ۲۷ قنات مهم استان خراسان جنوبی در شهرستان های بیرجند، خوسف، درمیان، بشرویه، سرایان، طبس، فردوس، زیرکوه، قاین، سربیشه و نهبندان تصویب کرد. این اقدام در مدت زمان کوتاهی به افزایش ۳۰ درصدی بازدهی این قنات ها منجر شده است. از آثار این طرح می توان به بیابان زدایی، توسعه دامپروری و اشتغال، افزایش بهره وری آب، تأمین آب کشاورزی و آشامیدنی، رونق کشاورزی و تأثیر آن بر درآمد کشاورزان اشاره کرد. به طور کلی ۱۴ درصد اراضی آبی کشور وابسته به قنات است. استان های یزد، کرمان، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان و سمنان از جمله استان هایی هستند که بیشترین کارکرد قنات را دارند. طی بررسی های کارشناسان، در خراسان جنوبی بیش از ۷ هزار رشته قنات وجود دارد که برخی از آنها به دلیل خشکسالی های متمادی و تعدادی نیز بر اثر سیل دچار تخریب و مشکل شده اند.

تکمیل ۹ پروژه بهداشتی و درمانی

مدیریت نظارت بر طرح های عمرانی مناطق نفت خیز به منظور ارتقای شاخص های سلامت و سطح خدمت رسانی به بیماران، رفع نیاز بهداشتی و درمانی در مناطق محروم و کم برخوردار، فراهم کردن تسهیلات لازم برای برخورداری همگان از خدمات درمانی، برنامه ریزی به منظور توزیع متناسب امکانات بهداشتی و درمانی، تأمین عدالت و ارتقای سلامت در مناطق پیرامونی نفت،همچنین کمک اختصاصی به اقشار نیازمند، ۹ پروژه مشترک با علوم پزشکی خوزستان را تکمیل کرده و به بهره برداری رسانده است. کمک به تجهیز بیمارستان سوانح سوختگی اهواز با اعتبار ۲۰ میلیارد ریال، کمک به تکمیل و تجهیز دانشکده دندان پزشکی اهواز با اعتبار ۲۰۰ میلیارد ریال، کمک به تجهیز بیمارستان شهدای هندیجان با اعتبار ۱۰ میلیارد ریال، کمک به خرید تجهیزات مراکز درمانی بخش مرکزی شهرستان لالی با اعتبار ۳۹ میلیارد ریال و کمک به تکمیل و تجهیز بیمارستان یا زهرا دزفول با اعتبار ۷۰۰ میلیارد ریال که در سقف اعتباری نفت به دستگاه بهره بردار تحویل شده، از جمله این پروژه ها بوده است. از میان دیگر پروژه های بهره برداری شده می توان به کمک به خرید، نصب و راه اندازی ۲۰۰ دستگاه کولر اسپیلت بیمارستان های استان خوزستان با اعتبار ۱۰۰ میلیارد ریال، کمک به خرید، نصب و راه اندازی CARM بیمارستان های امام خمینی، گلستان و سینای شهر اهواز با اعتبار ۱۰۰میلیارد ریال، کمک به خرید، نصب و راه اندازی چیلر تراکمی بیمارستان امام خمینی شهر اهواز با اعتبار ۴۰ میلیارد ریال و کمک به خرید، نصب و راه اندازی سیستم استریلیزاسیون اتاق های عمل بیمارستان امام خمینی(ره) شهر اهواز با اعتبار ۶۰ میلیارد ریال اشاره کرد.

آب رسانی روستایی به مهران

مشکل آب آشامیدنی پایدار روستای «دول گل» شهرستان مهران با اجرای پروژه لوله گذاری خط انتقال آب ۱۰۰ میلی متری گالوانیزه به طول ۷ کیلومتر از محل اعتبارات مسئولیت اجتماعی شرکت ملی نفت ایران رفع شده است. برای آبرسانی به این روستا با اعتبار ۶۵ میلیارد ریال، ۷ کیلومتر خط انتقال به سمت روستا از مخزن مادر مجتمع آب رسانی چالاب و چنگوله اجرا و این روستا از نعمت آب آشامیدنی پایدار برخوردار شده است. با تکمیل و راه اندازی این پروژه جمعیتی افزون بر ۵۰ خانوار از نعمت آب آشامیدنی سالم و بهداشتی بهره مند خواهند شد.

تفاهم نامه اهدای بسته های آموزشی

تفاهم نامه سه جانبه اجرای پویش اهدای بسته های آموزشی به دانش آموزان محروم مناطق نفت خیز و گازخیز کشور با هدف ایفای مسئولیت اجتماعی نفت و نیز برای توانمندسازی دانش آموزان بومی و محروم مناطق نفت خیز و گازخیز کشور و ایجاد توسعه پایدار به استناد تبصره ذیل ماده ۸۰ اساسنامه شرکت ملی نفت ایران در سقف ۲۰۰ میلیارد ریال امضا شد. این تفاهم نامه در استان های نفت خیز و گازخیز کشور اجرایی می شود و نماینده شرکت ملی نفت ایران برای انجام این تفاهم نامه مدیریت نظارت بر طرح های عمرانی مناطق نفت خیز است. بر این اساس، بسته های تهیه شده از امروز توزیع و در استان های منتخب در اختیار دانش آموزان قرار می گیرد.

رونمایی از نظام نامه مسئولیت های اجتماعی

 نظام نامه مسئولیت اجتماعی در فرآیندی چندماهه با همفکری و مشارکت خبرگان دانشگاهی، صنعت نفت، مشاوران اجتماعی چهار شرکت اصلی، همچنین بازخورد دریافتی از شرکت های عملیاتی تدوین و در فروردین ماه سال ۱۴۰۲ ابلاغ و رونمایی شد. این نظام نامه با تأکید بر مسائل اساسی اولویتدار صنعت نفت در زمینه مسئولیت اجتماعی شرکتی نظیر زنجیره تأمین تدارکات محلی به منظور اشتغال زایی و معشیت پایدار محلی، توانمندسازی ساکنان جوامع محلی پیرامون، بهره گیری از ظرفیت سمن ها(سازمان های مردم نهاد)، مشارکت در حفاظت از محیط زیست، ترویج مصرف بهینه منابع و انرژی و بهبود شرایط کار و زندگی کارکنان به عنوان نقشه راه مسئولیت اجتماعی صنعت نفت از سوی وزیر ابلاغ شده است. در این زمینه به منظور گزارش دهی فعالیت ها و اقدام های مسئولیت اجتماعی شرکت های فعال در صنعت نفت، «راهنمای گزارش دهی پایداری» نیز بر اساس موضوع ها و شاخص های استانداردهای بین المللی مسئولیت اجتماعی و نظام نامه صنعت نفت تدوین و منتشر شده است.

خدمات رسانی به اربعینی ها

تخصیص 75 میلیارد ریال اعتبار برای خدمت رسانی به زائران اربعین حسینی در استان های خوزستان و ایلام انجام شد. بر این اساس، ۴۵ میلیارد ریال اعتبار برای کمک به احداث سایه بان و مه پاش در مسیر موکب های مرز چذابه در استان خوزستان در نظر گرفته و همچنین برای کمک به اجرای شبکه آب موکب ها و آب سردکن ها و کمک به اجرای شبکه آب سرویس های بهداشتی در مسیر اربعین در استان ایلام اعتبار ۱۰ میلیارد ریالی اختصاص داده شد. کمک به تکمیل سایت اسکان زائران، تأمین تجهیزات سرمایشی و ساخت سرویس بهداشتی در مسیر اربعین استان ایلام با اعتبار ۲۰ میلیارد ریالی، از دیگر اقدام های مدیریت نظارت بر طرح های عمرانی مناطق نفت خیز شرکت ملی نفت ایران برای خدمات رسانی به زائران اربعین حسینی است.

احداث دبستانی در روستای عسلویه

دبستان ۶ کلاسه در روستای سواحل شهرستان عسلویه با صرف اعتبار ۲۷ میلیارد ریالی و با هدف آگاه سازی افراد جامعه و تأکید بر اهمیت آموزش و ایجاد محیط مناسب برای تحصیل دانش آموزان و توانمندسازی اقشار کم برخوردار و تربیت نسلی آگاه احداث شد. این مدرسه در ۷۱۵ مترمربع ساختمان اصلی، ۷۴ مترمربع سرایداری و ۱۸۷۷ مترمربع محوطه سازی احداث شده است.

تکمیل زمین چمن در هرمزگان، کهگیلویه وبویراحمد و فارس

با توجه به نبود سرانه فضای ورزشی در روستاها و کمک به فعال شدن جوانان و نوجوانان و به منظور توسعه زیرساخت های ورزشی در روستاهای بدون فضای ورزشی در مناطق نفت خیز، با هدف تأمین و ارتقای سلامت مردم، ایجاد و توسعه شور و نشاط اجتماعی، گسترش ورزش در سطوح مختلف جامعه و افزایش سرانه ورزشی، ۱۱ زمین چمن مصنوعی در روستاهای استان هرمزگان با صرف اعتبار ۲۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریالی تکمیل و به اداره کل ورزش و جوانان استان هرمزگان به عنوان دستگاه بهره بردار تحویل داده شد. این زمین چمن های مصنوعی در روستاهای سرسماد، هرمودر، گوران، شمیل، کهتک، خورلور، دهنو، سرخون، طاشکویه، میمند، برکه و سلطان استان هرمزگان تکمیل شده و به بهره برداری رسیده است. همچنین مدیریت نظارت بر طرح های عمرانی مناطق نفت خیز با صرف اعتباری افزون بر ۵۰ میلیارد ریال، ۶ پروژه زمین چمن مصنوعی در روستاهای استان کهگیلویه و بویراحمد احداث کرده است. این فضای ورزشی در روستای درب کلات شهرستان دنا، روستاهای روشن آباد، سرپری، دره لبک، شهرستان کهگیلویه، روستای کلاغ نشین شهرستان گچساران و روستای اسلام آباد دهنو شهرستان چرام احداث شده و به بهره برداری رسیده است. با اختصاص اعتباری افزون بر ۵۰ میلیارد ریال در ۱۸ روستای استان فارس، زمین چمن مصنوعی احداث و به سازمان ورزش و جوانان این استان به عنوان دستگاه بهره بردار، تحویل داده شد. بالاده، دهنوچاهورز، اعراب قنبری، ریزآب بخش قطرونیه، فراشبند، علی آباد، قلعه بیابان، گلدشت، شهیدآباد، اعراب چگینی، حسین آباد، داراب، شهرک فجر، شهرک ولی عصر، مروارید، یردانجیر، بالاده، خواجه جمالی بخش آباده طشک و زینل آباد، از جمله روستاهایی است که در آنها زمین چمن احداث شده است.

تکمیل شبکه توزیع آب آشامیدنی در قشم

 به منظور پایداری بیشتر و تأمین و توزیع آب آشامیدنی در روستاهایی که پیش از این فاقد شبکه آب رسانی بوده اند، با صرف اعتبار ۲۸ میلیارد ریالی، ۱۸ کیلومتر خط انتقال و شبکه توزیع آب آشامیدنی به روستاهای معتمدآباد و نقاشه در شهرستان قشم استان هرمزگان ایجاد شد، با بهره برداری از این پروژه، ۵۰۰ نفر از مردم این روستاها از آب آشامیدنی سالم بهره مند می شوند.

بهسازی معابر روستاها

معابر روستاهای شهرستان سیروان استان ایلام به منظور توسعه، محرومیت زدایی، خدمت به جامعه روستایی و عمل به مسئولیت های اجتماعی با صرف اعتباری افزون بر ۲۰ میلیارد ریال بهسازی شد. این طرح بهسازی شامل آسفالت ۱۴ هزار مترمربع، قیرپاشی و احداث ۲۰۳ متر جوی و جدول در روستاهای سرتنگ، لرینی، اسلامیه و نثارمله ماران در شهرستان سیروان استان ایلام بوده که هم اکنون تکمیل و به مردم شریف این روستاها تحویل شده است. همچنین این مدیریت با صرف اعتباری افزون بر ۳۰ میلیارد ریال اقدام به بهسازی و آسفالت روستاهای دشت آزادگان استان خوزستان کرده است. معابر روستاهای بریچیه سفلی، جرگه سید علی، جلالیه جنوبی، جلیزی عبدالرضا، سید عزیز و صگورفریح در شهرستان دشت آزادگان استان خوزستان خردادماه ۱۴۰۱ پس از بهسازی و آسفالت، به مردم شریف این روستاها تحویل داده شد. بر این اساس، معابر چهار روستا در شهرستان بهبهان نیز با صرف اعتباری افزون بر ۲۲ میلیارد ریال، بازسازی و به بنیاد مسکن استان خوزستان به عنوان دستگاه بهره بردار تحویل شد. این معابر در روستاهای تارتار، راه دسترسی بین دودانگه بزرگ و قنبری و حدفاصل دودانگه به قنبری، شاه غالب و تل کهنه در شهرستان بهبهان، در مجموع به ابعاد ۱۶ هزار و ۷۰۰ مترمربع شامل زیرسازی، بیس، قیر و آسفالت، جوی و جدول، انجام پل های ارتباطی زیرزمینی به منظور آبیاری نخلستان ها، از سوی شرکت ملی نفت ایران با همکاری بنیاد مسکن استان خوزستان تکمیل شد و به بهره برداری رسید. معابر 15 روستای استان خوزستان از دیگر اقدام هایی است که در آذرماه سال 1400 با اعتباری افزون بر 90 میلیارد ریال و با هدف خدمت به جامعه روستایی از سوی مدیریت نظارت بر طرح های عمرانی مناطق نفت خیز بهسازی و بازسازی شد. این معابر شامل روستاهای تل بردی، جولکی، بیدبلند، شهرک وحدت، کوتک محمد کریم، امیر چراغعلی، امیرعسکر، بنه قیطاس، بنه کریم، تغلی ال عباد، زیر زرد، سرچشمه سفلی، صباحی، عین حماد، قلعه شیخ شامل است که زیرسازی و آسفالت آن به طول 7 هزار و 530 و به سطح 52 هزار و 716 مترمربع با همکاری بنیاد مسکن استان خوزستان تکمیل و به بهره برداری رسید.

احداث مراکز آموزش عالی

مدیریت نظارت بر طرح های عمرانی مناطق نفت خیز شرکت ملی نفت ایران در دولت سیزدهم ۲۵۴ میلیارد تومان اعتبار را برای کمک به احداث و تکمیل مراکز آموزش عالی اختصاص داد. بر این اساس ۴۵ طرح برای حوزه علوم و فناوری تعریف شده است. این طرح ها برای کمک به احداث و تکمیل مراکز آموزش عالی در قالب پروژه های عمرانی و خرید تجهیزات با دانشگاه های مناطق نفت خیز، گازخیز و محروم کشور مصوب شده و در حال اجراست. درصد پیشرفت این ۴۵ پروژه متفاوت است، اما تاکنون دو طرح تکمیل و اعتبار یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومانی آنها نیز پرداخت شده و به بهره برداری رسیده است.

احداث مرکز آموزشی شهید علی لندی

مرکز آموزشی در شهرستان ایذه استان خوزستان با اعتباری بالغ بر 60 میلیارد ریال احداث و تجهیز شد که به دستور جواد اوجی، وزیر نفت به نام «شهید علی لندی» نام گذاری شد. علی لندی، نوجوان ۱۵ ساله ایذه ای بود که برای نجات جان دو نفر از همسایگان که در آتش محاصره شده بودند، جان خود را به خطر انداخت و با وجود نجات آنان، خود دچار سوختگی شدید شد و دوم مهرماه سال 1400جان به جان آفرین تسلیم کرد.

 

اجرای طرح هادی در ۷ روستای خوزستان

مدیریت نظارت بر طرح های عمرانی مناطق نفت خیز شرکت ملی نفت ایران به منظور محرومیت زدایی و ایفای نقش مسئولیت اجتماعی، با اختصاص ۷۶ میلیارد ریال اعتبار طرح هادی را در هفت روستای استان خوزستان اجرا کرد. این معابر در روستاهای سرجولکی شهرستان آغاجاری، پیرآباد، تل بردی، شهرک مطهری، لنگر علیا در شهرستان بهبهان، دوکوهک و شهرک شهید رایگانی در شهرستان رامهرمز با همکاری بنیاد مسکن استان خوزستان تکمیل شد و به بهره برداری رسید.